Regeling aanvullende formatie preventieve ambulante begeleiding (PAB), bijstelling bedragen schooljaar 2005/2006

19 mei 2005

Nr. PO/ZO-2005/19480

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 117, derde lid, van de Wet op de expertisecentra; artikel 17, derde lid, van het bekostigingsbesluit WPO; artikel 8a, tweede lid, van het Bekostigingsbesluit W.V.O.; artikel 54, tweede lid, van de Regeling formatie en bekostiging praktijkscholen met declaratiebekostiging (Gele katern 2003, nr. 19), en artikel 56a, derde lid van het Bekostigingsbesluit WEC;

Besluit:

Hoofdstuk 1

Algemene bepalingen

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. WEC: Wet op de expertisecentra

b. REC: Regionaal expertisecentrum als bedoeld in artikel 28b van de WEC

c. PAB: preventieve ambulante begeleiding: begeleiding als bedoeld in artikel 8a, derde lid onder a, van de WEC

d. SO: speciaal onderwijs

e. VSO: voortgezet speciaal onderwijs

f. SH: slechthorende leerlingen

g. ESM: ernstige spraak moeilijkheden

h. LG: lichamelijk gehandicapte leerlingen

i. ZMLK: zeer moeilijk lerende kinderen

j. LZ cluster 3: langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap

k. Cluster 4: scholen voor speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs die onderwijs verzorgen aan langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap, zeer moeilijk opvoedbare kinderen en kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten

l. aanvullende formatie: formatie die wordt toegekend boven de formatie waarop de school op basis van het Formatiebesluit WEC recht heeft

Hoofdstuk 2

Preventieve ambulante begeleiding

Artikel 2

Toekenning

1. Aan scholen voor speciaal onderwijs aan slechthorende kinderen, aan scholen voor voortgezet speciaal en speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan dove kinderen, aan scholen voor speciaal en speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden, aan scholen voor speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan kinderen met een lichamelijke handicap, aan scholen voor speciaal en speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen, scholen voor speciaal onderwijs en speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap en aan scholen voor speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan cluster 4 kinderen worden formatierekeneenheden toegekend ten behoeve van het verzorgen van preventieve ambulante begeleiding in het schooljaar 2005/2006.

2. Het aantal formatierekeneenheden bedraagt per ingeschreven leerling voor scholen voor:

Schooltype

Onderwijssoort

Aantal formatierekeneenheden

Doof

VSO

2,390

SH

SO

2,227

ESM

SO

2,240

LG

SO

10,775

LG

VSO

2,828

LZ cluster 3

SO

0,102

ZMLK

SO

0,229

Cluster 4

SO

0,818

Cluster 4

VSO

1,585

Artikel 3

Vaststelling

Voor de vaststelling van het aantal formatierekeneenheden bedoeld in artikel 2, wordt uitgegaan van het aantal leerlingen op 01-⁠10-2004 dan wel op 16-01-2005 ingeval op die datum de formatie van de school wordt herberekend in verband met een aanzienlijke tussentijdse toename van het aantal leerlingen, bedoeld in artikel 9 van het Formatiebesluit WEC. Het totale aantal formatierekeneenheden dat is berekend wordt per school rekenkundig afgerond op een geheel getal.

Hoofdstuk 3

Bijstelling bedragen

Artikel 4

1. De bedragen, bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Bekostigingsbesluit WPO, worden per 1 augustus 2005 volgens de onderstaande tabel aangepast:

Toelaatbaar verklaard tot speciaal onderwijs aan/van

 
 

Bedrag

Waarvan verplicht her te besteden o.g.v. art 70a, lid 4, WPO

 

Euro

Euro

a. Dove kinderen

1.995

1.023

b. Slechthorende kinderen

1.176

307

c. Kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of b bedoelde kinderen

1.176

307

d. Lichamelijk gehandicapte kinderen

1.228

358

e. Langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap

1.176

307

f. Zeer moeilijk lerende kinderen

972

153

g. Meervoudig gehandicapte kinderen

1.176

307

h. cluster 4

1.176

307

2.

a. De bedragen bedoeld in artikel 8a, eerste lid, van het Bekostigingsbesluit W.V.O. en artikel 54, tweede lid, van de Regeling formatie en bekostiging praktijkscholen met declaratiebekostiging (Gele katern 2003, nr. 19), worden per 1 augustus 2005 volgens de onderstaande tabel aangepast:

Toelaatbaar verklaard tot (voortgezet) speciaal onderwijs aan/van

   
 

Bedrag

 

Waarvan verplicht her te besteden o.g.v. art 77a W.V.O

 

LWOO/PRO

Overig

 
 

Euro

Euro

 

a. Dove kinderen

6.159

6.806

3.985

b. Slechthorende kinderen

4.011

5.434

2.614

d. Lichamelijk gehandicapte kinderen

5.434

6.806

3.985

e. Langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap

4.011

5.434

2.614

f. Zeer moeilijk lerende kinderen

4.011

5.434

2.614

g. Meervoudig gehandicapte kinderen

4.011

5.434

2.614

h. cluster 4

4.011

5.434

2.614

b. De genoemde bedragen zullen in de maand augustus 2006 worden uitbetaald.

3. De bedragen bedoeld in artikel 56a, eerste lid, van het Bekostigingsbesluit WEC, worden per 1 augustus 2005 als volgt aangepast: De vergoeding voor een regionaal expertisecentrum bedraagt € 28 148, vermeerderd met € 9 417 voor elke aan het regionaal expertisecentrum deelnemende school en vermeerderd met € 160 voor elke leerling die in de periode van 12 maanden direct voorafgaand aan 1 oktober van het voorafgaande schooljaar een bevestigende beoordeling als bedoeld in artikel 28c, eerste lid, van de wet, heeft ontvangen, welk aantal leerlingen wordt verhoogd met 15%.

Hoofdstuk 4

Wijzigingsartikel Regeling aanvullende bekostiging ten behoeve van visueel gehandicapte leerlingen in het voortgezet onderwijs

Artikel 5

Artikel 4.3. van de Regeling aanvullende bekostiging ten behoeve van visueel gehandicapte leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt vervangen door:

Artikel 4.3. Inwerkingtreding

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de derde dag na de dagtekening van het Gele katern waarin zij is geplaatst, met uitzondering van:

a. Hoofdstuk 1 en Hoofdstuk 2, die in werking treden met ingang van 1 augustus 2005, met dien verstande dat artikel 2.5 terugwerkt tot en met 1 augustus 2004;

b. Hoofdstuk 3, dat in werking treedt met ingang van 1 augustus 2006, met dien verstande dat artikel 3.4 terugwerkt tot en met 1 augustus 2004.

2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2008.

Hoofdstuk 5

Slotbepalingen

Artikel 6

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de derde dag na de datum van uitgifte van het Gele Katern waarin deze regeling bekend is gemaakt.

Artikel 7

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvullende formatie preventieve ambulante begeleiding (PAB), bijstelling bedragen leerlinggebonden budget in het basis- en voortgezet onderwijs en bijstelling bedragen bekostiging REC’s voor het schooljaar 2005/2006.

Deze regeling zal in het Gele Katern worden geplaatst. Van deze plaatsing zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.J.A. van der Hoeven.

Toelichting

Algemeen

In deze regeling wordt de omvang van de formatie preventieve ambulante begeleiding (PAB) voor het schooljaar 2005/2006 bekend gemaakt en worden de voor het schooljaar 2005/2006 geldende bedragen leerlinggebonden budget in het basis- en voortgezet onderwijs en vergoeding regionale expertise centra (REC’s) vastgesteld.

Hoofdstuk 2. Preventieve ambulante begeleiding (PAB)

Met de invoering van LGF is de ambulante begeleiding (AB) die ook voor de invoering van LGF door de scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) werd verzorgd onderverdeeld in de volgende vormen van ambulante begeleiding. Allereerst ambulante begeleiding voor leerlingen met een indicatie die worden ingeschreven in het regulier onderwijs. Vervolgens is terugplaatsingsambulante begeleiding (TAB) onderscheiden voor leerlingen die na een verblijf van tenminste één jaar in het (v)so worden teruggeplaatst naar het regulier onderwijs. De derde categorie die is onderscheiden is preventieve ambulante begeleiding (PAB) voor leerlingen die (nog) niet aan de LGF-criteria voldoen maar voor wie wel behoefte bestaat aan begeleiding om te voorkomen dat de leerlingen op termijn aangewezen zijn op plaatsing in het (v)so. De omvang van de formatie PAB is gebaseerd op:

• de formatie gemoeid met het vervallen van de zogenaamde kwarttelling (oude artikel 15 van het Onderwijskundig besluit WEC) voor de scholen voor speciaal onderwijs ZMLK, LZ cluster 3 en aan scholen voor speciaal en/of voortgezet speciaal onderwijs cluster 4;

• het aantal rechtstreekse instromers op 1-10-2003 voor wie op 01-10-2004 een leerlinggebonden budget beschikbaar is (zie toelichting Besluit van 26 februari 2003, houdende wijziging van het Bekostigingsbesluit WEC, het Formatiebesluit WEC, het Onderwijskundig besluit WEC, het Bekostigingsbesluit WPO, het Formatiebesluit WPO en het Bekostigingsbesluit W.V.O. in verband met de invoering van leerlinggebonden financiering (Stb. 108, 2003);

• de harmonisatie van de formatie AB (geldt voor de onderwijssoorten SO LG en SO SH);

• de investering van ruim 1,1 miljoen euro (destijds 2 miljoen gulden) met de invoering van LGF voor PAB in cluster 4.

De omvang van de formatie PAB wordt per onderwijstype en soort geformuleerd in formatie per leerling. Voor de toekenning wordt uitgegaan van het aantal leerlingen op 1 oktober 2004. Er wordt uitgegaan van het aantal ingeschreven leerlingen. Leerlingen op residentiële plaatsen en ambulant begeleide leerlingen vallen hier niet onder.

In tegenstelling tot wat vorig jaar in de regeling aanvullende formatie voor het schooljaar 2004/2005 is aangekondigd wordt de PAB voor het schooljaar 2005/2006 nog één maal vastgesteld op basis van een aanvullende regeling. Vanaf het schooljaar 2006/2007 wordt de toekenning van de formatie voor PAB vastgelegd in het Bekostigingsbesluit WEC. Voor de toekenning van de PAB zal dan naar verwachting worden uitgegaan van het aantal ingeschreven leerlingen plus het aantal getelde leerlingen op residentiële plaatsen. Omdat de omvang van de totale formatie beschikbaar voor PAB voor het schooljaar 2006/2007 gelijk is aan de totale formatie voor het schooljaar 2005/2006 zal de formatie per leerling volgend jaar lager worden vastgesteld. Immers dan moet een zelfde budget verdeeld worden over meer leerlingen.

Voor de aanvullende formatie PAB hoeft geen aanvraag te worden ingediend. De scholen ontvangen in de maand september 2005 automatisch een beschikking van Cfi.

Hoofdstuk 3. Bijstelling bedragen

In hoofdstuk 3 worden de volgende bedragen aangepast: bedragen van het materiële deel van het leerlinggebonden budget in het (speciaal) basisonderwijs, de bedragen van het leerlinggebonden budget in het voortgezet onderwijs en de bedragen voor de vaststelling van de omvang van de bekostiging van het Regionaal expertisecentrum (REC). De in artikel 4, lid 2 genoemde bedragen zullen in de maand augustus 2006 worden uitbetaald.

Hoofdstuk 4. Wijzigingsartikel van de Regeling aanvullende bekostiging ten behoeve van visueel gehandicapte leerlingen in het voortgezet onderwijs

Dit is een wijzigingsartikel op artikel 4.3 van de Regeling aanvullende bekostiging ten behoeve van visueel gehandicapte leerlingen in het voortgezet onderwijs (Gele Katern 2005, nr. 6). De wijziging is tekstueel van aard.

Naar boven