Wijziging Regeling vergoedingen OPTA 2004

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 10 mei 2004, nr. WJZ 4025195, houdende wijziging van de Regeling vergoedingen OPTA 2004

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 4, vierde lid, 5, en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;

Besluit:

Artikel I

De Regeling vergoedingen OPTA 2004 wordt gewijzigd als volgt:

A

Het onderdeel van de tabel van artikel 1 dat betrekking heeft op de categorieën 1 tot en met 6 komt te luiden:

1

Het aanbieden van een openbaar elektronisch communicatienetwerk voor

  
 

· telefonie via een vast netwerk

€ 450

€ 7.760

 

· telefonie via een vast netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 2.561.000

 

· telefonie via een netwerk per satelliet

€ 450

€ 7.760

 

· telefonie via een mobiel netwerk zonder eigen frequenties

€ 450

€ 7.760

 

· telefonie via een mobiel netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 854.000

 

· datacommunicatie via een vast netwerk

€ 450

€ 7.760

 

· datacommunicatie via een mobiel netwerk

€ 450

€ 7.760

 

· het verspreiden van programma’s via een vast netwerk

€ 450

 
 

· het verspreiden van programma’s via een vast netwerk met 1000 of meer aansluitingen, per aansluiting

 

€ 0,21

 

· het verspreiden van programma’s via een netwerk met frequenties

€ 450

€ 4.527

    

2

Het aanbieden van een openbare elektronische communicatiedienst voor

  
 

· telefonie via een vast netwerk

€ 450

€ 2.810

 

· telefonie via een vast netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 2.022.000

 

· telefonie via een netwerk per satelliet

€ 450

€ 2.810

 

· telefonie via een mobiel netwerk

€ 450

€ 2.810

 

· telefonie via een mobiel netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 674.000

 

· datacommunicatie via een vast netwerk

€ 450

€ 2.810

 

· datacommunicatie via een mobiel netwerk

€ 450

€ 2.810

 

· huurlijnen

€ 450

€ 4.840

 

· huurlijnen in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 7.2 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 88.670

 

· huurlijnen in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 532.000

    

3

Het aanbieden van een systeem voor voorwaardelijke toegang

  
 

· per systeem

€ 450

 
 

· per systeem met 1000 of meer decoders

 

€ 96.700

    

4

Elektronische communicatienetwerken per vergunning voor

  
 

· GSM 1 en 2

 

€ 241.000

 

· DCS 1800 (GSM A en B landelijk)

 

€ 241.000

 

· DCS 1800 (16 regionale vergunningen)

 

€ 15.100

 

· TETRA (Digitaal mobiel netwerk)

 

€ 5.100

B

De categorieën 7 tot en met 19, genoemd in de tabel van artikel 1, worden vernummerd tot categorieën 5 tot en met 17.

C

In artikel 2, eerste volzin, wordt het woord ‘omroepnetwerk’ vervangen door: openbaar elektronisch communicatienetwerk bestemd voor het verspreiden van programma’s.

D

Artikel 3 vervalt.

E

In artikel 4 wordt de zinsnede ‘de categorieën en subcategorieën 1 tot en met 5 en 8’ vervangen door: de categorieën en subcategorieën 1 tot en met 3 en 6.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002 in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 10 mei 2004.
De Minister van Economische Zaken, L.J. Brinkhorst.

Toelichting

I. Algemeen

Met deze regeling wordt de Regeling vergoedingen OPTA 2004 aangepast aan de Telecommunicatiewet, zoals gewijzigd bij de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002, en het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, zoals gewijzigd bij het Besluit houdende wijziging van enkele algemene maatregelen van bestuur in verband met aanpassingen van de Telecommunicatiewet.

Bij de aanpassing is uitgegaan van de situatie na inwerkingtreding van voornoemde wetswijziging en vóórdat het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit besluiten heeft genomen ter vaststelling van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 19.4 van de wet. Aanbieders die voor de inwerkingtreding van de hiervoor bedoelde implementatiewet waren aangewezen als aanbieder met aanmerkelijke marktmacht, behouden op grond van artikel 19.5 van de wet de op hen rustende verplichtingen totdat – na voorafgaande marktafbakening en marktanalyse – besluiten zijn genomen ter vaststelling van aanmerkelijke marktmacht en van de verplichtingen die voor de desbetreffende aanbieder passend zijn. Naar verwachting zullen deze besluiten begin 2005 worden genomen. Tot dat moment blijven de verplichtingen van aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken en –diensten met aanmerkelijke marktmacht ongewijzigd. Omdat de omvang van het toezicht op de onderscheiden segmenten van de elektronische communicatiemarkt niet significant verandert, behoeft ook de hoogte van de vergoedingen niet te worden gewijzigd. Bijgevolg bevat de onderhavige regeling hoofdzakelijk technische wijzigingen die vooral samenhangen met de in de gewijzigde Telecommunicatiewet gehanteerde nieuwe terminologie. In verband hiermee kan een hernieuwde facturering van de aanbieders aan wie reeds een vergoeding voor toezichtswerkzaamheden in 2004 is opgelegd, op grond van de Regeling vergoedingen OPTA 2004 (Stcrt 2003, 249), achterwege blijven.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten van vergoedingsplichtige marktpartijen.

II. Artikelen

Artikel I, onderdeel A

De indeling in categorieën van gelijksoortige werkzaamheden en diensten is aangepast overeenkomstig artikel 4, tweede lid van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, zoals gewijzigd bij het Besluit houdende wijziging van enkele algemene maatregelen van bestuur in verband met de aanpassingen van de Telecommunicatiewet. De categorieën huurlijnen en omroepnetwerken maken thans deel uit van de categorieën openbare elektronische communicatiediensten, respectievelijk openbare elektronische communicatienetwerken. De categorie ‘Toegang tot het programma-aanbod’, genoemd in artikel 4, tweede lid, aanhef en onder d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, is niet opgenomen omdat de oplegging van verplichtingen ingevolge art. 6a.6 jo. 8.7 van de wet aan een onderneming die openbare elektronische communicatienetwerken gebruikt voor de verspreiding van programma’s thans niet aan de orde is. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de regeling aan te vullen met de subcategorie van werkzaamheden in verband met ‘het aanbieden van een openbaar elektronisch netwerk met frequenties voor het verspreiden van programma’s’. Het betreft vooral werkzaamheden die het college uitvoert ten aanzien van het gebruik van antenne-opstelpunten, op grond van de artikelen 3.11 en 3.12 van de Telecommunicatiewet en het op grond van artikel 3.12 getroffen Besluit medegebruik omroepzendernetwerken (Stb. 2003, 232). De thans opgenomen vergoeding heeft alleen betrekking op de werkzaamheden van het college die naar verwachting vanaf de inwerkingtreding van deze regeling in 2004 worden verricht. Voorts heeft een redactionele verduidelijking plaatsgevonden door de onderhavige vergoedingen niet langer vast te stellen ‘per registratie’. De vergoeding geldt immers voor de subcategorie van werkzaamheden en diensten die ten aanzien van de desbetreffende activiteiten van aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken en diensten worden verricht.

Artikel I, onderdeel D

Op grond van artikel 6.2 van de wet konden belanghebbenden het college verzoeken een afschrift van bij het college gedeponeerde interconnectieovereenkomsten beschikbaar te stellen. In de gewijzigde Telecommunicatiewet komt deze bepaling niet meer voor omdat de interconnectieverplichting op een andere wijze is vorm gegeven. Ook in de toekomst zal zich de situatie kunnen voordoen dat het college op verzoek informatie verstrekt, met toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur. Ingevolge het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur kan alsdan een vergoeding in rekening worden gebracht. Het is derhalve niet noodzakelijk in de onderhavige regeling een afzonderlijke grondslag te scheppen voor het opleggen van een dergelijke vergoeding.

De Minister van Economische Zaken,

L.J. Brinkhorst

Naar boven