Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 85 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 85 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Minister van Economische Zaken van 28 april 2004, nr. TP/MO 4028626, houdende wijziging van het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten in verband met het vaststellen van nummers die van uitzonderlijke economische waarde zijn
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op artikel 4.1 van de Telecommunicatiewet;
Besluit:
Het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd.
1. Onderdeel b komt te luiden:
b. geografisch nummer: een nummer dat uitsluitend uit cijfers bestaat en dat bestemd is voor geografisch bepaalde bestemmingen;.
2. Onderdeel c komt te luiden:
c. niet-geografisch nummer: een nummer dat uitsluitend uit cijfers bestaat en dat bestemd is voor niet-geografische bestemmingen;.
3. In onderdeel e wordt ‘telecommunicatiediensten’ vervangen door: elektronische communicatiediensten.
4. Onderdeel h komt te luiden:
h. geharmoniseerd nummer: een nummer dat voor dezelfde dienst en met dezelfde nummerlengte tegelijkertijd meerdere keren kan worden toegekend..
B
Na artikel 1 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
In dit besluit wordt onder de openbare telefoondienst mede verstaan: een elektronische communicatiedienst die voor het publiek beschikbaar is voor alleen uitgaande gesprekken, onderscheidenlijk alleen inkomende gesprekken.
C
Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van artikel 3, onderdeel c, door een punt, vervalt onderdeel d.
D
Artikel 5 komt te luiden:
Een geografisch of niet-geografisch nummer mag niet zijn opgebouwd uit een ander, korter of langer, geografisch of niet-geografisch nummer gevolgd door één of meer cijfers.
E
De bij het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten behorende bijlage 1 wordt vervangen door de bij deze regeling behorende bijlage.
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop artikel I, onderdeel K, van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002 in werking treedt.
Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen zes weken nadat het bekend is gemaakt een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken, Directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20101, ALP L/1410, 2500 EC Den Haag.
Dit besluit, met uitzondering van bijlage I, zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst. Bijlage I zal bij de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit ter inzage worden gelegd.
Beschikbaar voor toekenning of reservering | Niet beschikbaar voor toekenning of reservering | Bestemming van de nummers (geografisch en niet-geografisch) | Lengte van de nummers | Nummers van uitzonderlijke economische waarden |
---|---|---|---|---|
00 | Internationale toegangscode | 2 | Nee | |
01... | 01... | Netnummergebieden | ||
010 | Rotterdam | 10 | Nee | |
0110 | ||||
0111 | Zierikzee | 10 | Nee | |
0112 | ||||
0113 | Goes | 10 | Nee | |
0114 | Hulst | 10 | Nee | |
0115 | Terneuzen | 10 | Nee | |
0116 | ||||
0117 | Oostburg | 10 | Nee | |
0118 | Middelburg | 10 | Nee | |
0119 | ||||
012 | ||||
013 | Tilburg | 10 | Nee | |
014 | Overige diensten | |||
014 | Netwerkinterne diensten zoals routeren en testen; opmerking 1: deze nummers zijn bedoeld voor eigen gebruik door netwerkbeheerders en niet om te worden aangekozen door eindgebruikers; opmerking 2: deze bestemming valt niet in de categorie ‘geografisch bepaalde bestemmingen’ waarvoor de nummerreeks 01 is bestemd. | Niet bepaald | Nee | |
01... | 01... | Netnummergebieden | ||
015 | Delft | 10 | Nee | |
0160 | ||||
0161 | Rijen | 10 | Nee | |
0162 | Oosterhout | 10 | Nee | |
0163 | ||||
0164 | Bergen op Zoom | 10 | Nee | |
0165 | Roosendaal | 10 | Nee | |
0166 | Tholen | 10 | Nee | |
0167 | Steenbergen | 10 | Nee | |
0168 | Zevenbergen | 10 | Nee | |
0169 | ||||
0170 | ||||
0171 | ||||
0172 | Alphen a/d Rijn | 10 | Nee | |
0173 | ||||
0174 | Naaldwijk | 10 | Nee | |
0175 | ||||
0176 | ||||
0177 | ||||
0178 | ||||
0179 | ||||
0180 | IJsselsteden | 10 | Nee | |
0181 | Spijkenisse | 10 | Nee | |
0182 | Gouda | 10 | Nee | |
0183 | Gorinchem | 10 | Nee | |
0184 | Sliedrecht | 10 | Nee | |
0185 | ||||
0186 | Oud-Beijerland | 10 | Nee | |
0187 | Middelharnis | 10 | Nee | |
0188 | ||||
0189 | ||||
019 | ||||
02... | 02... | Netnummergebieden | ||
020 | Amsterdam | 10 | Nee | |
021 | ||||
0220 | ||||
0221 | ||||
0222 | Den Burg | 10 | Nee | |
0223 | Den Helder | 10 | Nee | |
0224 | Schagen | 10 | Nee | |
0225 | ||||
0226 | Noord Scharwoude | 10 | Nee | |
0227 | Middenmeer | 10 | Nee | |
0228 | Enkhuizen | 10 | Nee | |
0229 | Hoorn | 10 | Nee | |
023 | Haarlem | 10 | Nee | |
024 | Nijmegen | 10 | Nee | |
0250 | ||||
0251 | Beverwijk | 10 | Nee | |
0252 | Hillegom | 10 | Nee | |
0253 | ||||
0254 | ||||
0255 | IJmuiden | 10 | Nee | |
0256 | ||||
0257 | ||||
0258 | ||||
0259 | ||||
026 | Arnhem | 10 | Nee | |
027 | ||||
028 | ||||
0290 | ||||
0291 | ||||
0292 | ||||
0293 | ||||
0294 | Weesp | 10 | Nee | |
0295 | ||||
0296 | ||||
0297 | Uithoorn | 10 | Nee | |
0298 | ||||
0299 | Purmerend | 10 | Nee | |
03... | 03... | Netnummergebieden | ||
030 | Utrecht | 10 | Nee | |
0310 | ||||
0311 | ||||
0312 | ||||
0313 | Dieren | 10 | Nee | |
0314 | Doetinchem | 10 | Nee | |
0315 | Terborg | 10 | Nee | |
0316 | Zevenaar | 10 | Nee | |
0317 | Wageningen | 10 | Nee | |
0318 | Ede | 10 | Nee | |
0319 | ||||
0320 | Lelystad | 10 | Nee | |
0321 | Dronten | 10 | Nee | |
0322 | ||||
0323 | ||||
0324 | ||||
0325 | ||||
0326 | ||||
0327 | ||||
0328 | ||||
0329 | ||||
033 | Amersfoort | 10 | Nee | |
0340 | ||||
0341 | Harderwijk | 10 | Nee | |
0342 | Barneveld | 10 | Nee | |
0343 | Doorn | 10 | Nee | |
0344 | Tiel | 10 | Nee | |
0345 | Culemborg | 10 | Nee | |
0346 | Maarssen | 10 | Nee | |
0347 | Vianen | 10 | Nee | |
0348 | Woerden | 10 | Nee | |
0349 | ||||
035 | Hilversum | 10 | Nee | |
036 | Almere | 10 | Nee | |
037 | ||||
038 | Zwolle | 10 | Nee | |
039 | ||||
04... | 04... | Netnummergebieden | ||
040 | Eindhoven | 10 | Nee | |
0410 | ||||
0411 | Boxtel | 10 | Nee | |
0412 | Oss | 10 | Nee | |
0413 | Veghel | 10 | Nee | |
0414 | ||||
0415 | ||||
0416 | Waalwijk | 10 | Nee | |
0417 | ||||
0418 | Zaltbommel | 10 | Nee | |
0419 | ||||
042 | ||||
043 | Maastricht | 10 | Nee | |
044... | 044... | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | |
0440 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0441 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0442 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0443 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0444 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | Nee | |
0445 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0446 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0447 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0448 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
0449 | Routering voor oproepen naar nummers in de Europese telefoonnummerruimte | 6 t/m 14 | ||
04... | 04... | Netnummergebieden | ||
045 | Heerlen | 10 | Nee | |
046 | Sittard | 10 | Nee | |
0470 | ||||
0471 | ||||
0472 | ||||
0473 | ||||
0474 | ||||
0475 | Roermond | 10 | Nee | |
0476 | ||||
0477 | ||||
0478 | Venray | 10 | Nee | |
0479 | ||||
0480 | ||||
0481 | Bemmel | 10 | Nee | |
0482 | ||||
0483 | ||||
0484 | ||||
0485 | Cuyk | 10 | Nee | |
0486 | Grave | 10 | Nee | |
0487 | Druten | 10 | Nee | |
0488 | Zetten | 10 | Nee | |
0489 | ||||
0490 | ||||
0491 | ||||
0492 | Helmond | 10 | Nee | |
0493 | Deurne | 10 | Nee | |
0494 | ||||
0495 | Weert | 10 | Nee | |
0496 | ||||
0497 | Eersel | 10 | Nee | |
0498 | ||||
0499 | Best | 10 | Nee | |
05... | 05... | Netnummergebieden | ||
050 | Groningen | 10 | Nee | |
0510 | ||||
0511 | Veenwouden | 10 | Nee | |
0512 | Drachten | 10 | Nee | |
0513 | Heerenveen | 10 | Nee | |
0514 | Balk | 10 | Nee | |
0515 | Sneek | 10 | Nee | |
0516 | Oosterwolde | 10 | Nee | |
0517 | Franeker | 10 | Nee | |
0518 | St. Annaparochie | 10 | Nee | |
0519 | Dokkum | 10 | Nee | |
0520 | ||||
0521 | Steenwijk | 10 | Nee | |
0522 | Meppel | 10 | Nee | |
0523 | Dedemsvaart | 10 | Nee | |
0524 | Coevorden | 10 | Nee | |
0525 | Elburg | 10 | Nee | |
0526 | ||||
0527 | Emmeloord | 10 | Nee | |
0528 | Hoogeveen | 10 | Nee | |
0529 | Ommen | 10 | Nee | |
053 | Enschede | 10 | Nee | |
0540 | ||||
0541 | Oldenzaal | 10 | Nee | |
0542 | ||||
0543 | Winterswijk | 10 | Nee | |
0544 | Groenlo | 10 | Nee | |
0545 | Neede | 10 | Nee | |
0546 | Almelo | 10 | Nee | |
0547 | Goor | 10 | Nee | |
0548 | Rijssen | 10 | Nee | |
0549 | ||||
055 | Apeldoorn | 10 | Nee | |
0560 | ||||
0561 | Wolvega | 10 | Nee | |
0562 | West Terschelling | 10 | Nee | |
0563 | ||||
0564 | ||||
0565 | ||||
0566 | Irnsum | 10 | Nee | |
0567 | ||||
0568 | ||||
0569 | ||||
0570 | Deventer | 10 | Nee | |
0571 | Twello | 10 | Nee | |
0572 | Raalte | 10 | Nee | |
0573 | Lochem | 10 | Nee | |
0574 | ||||
0575 | Zutphen | 10 | Nee | |
0576 | ||||
0577 | Uddel | 10 | Nee | |
0578 | Epe | 10 | Nee | |
0579 | ||||
058 | Leeuwarden | 10 | Nee | |
0590 | ||||
0591 | Emmen | 10 | Nee | |
0592 | Assen | 10 | Nee | |
0593 | Beilen | 10 | Nee | |
0594 | Zuidhorn | 10 | Nee | |
0595 | Warffum | 10 | Nee | |
0596 | Appingedam | 10 | Nee | |
0597 | Winschoten | 10 | Nee | |
0598 | Hoogezand | 10 | Nee | |
0599 | Stadskanaal | 10 | Nee | |
06... | 06... | Mobiele diensten en toegang tot data- diensten | ||
060 | ||||
061 | Mobiele telefonie | 10 | Nee | |
062 | Mobiele telefonie | 10 | Nee | |
063 | Mobiele telefonie | 10 | Nee | |
064 | Mobiele telefonie | 10 | Nee | |
0650... t/m 0655... | Mobiele telefonie | 10 | Nee | |
0656... t/m 0659... | Semafonie; wordt uitgefaseerd. Vanaf 1 januari 2006 mobiele telefonie | 10 | Nee | |
066 | Semafonie | 10 | Nee | |
0670... t/m 0675... | Videotex en toegang tot datadiensten op andere netwerken | 6, 101 | Nee | |
06760... | Toegang tot internet, dat wil zeggen toegang tot het openbaar toegankelijk deel van op het Internet Protocol gebaseerde netwerken en diensten | 10 | Nee | |
06761... t/m 06769... | ||||
0677... t/m 0679... | Videotex en toegang tot datadiensten op andere netwerken | 6 | Nee | |
068 | ||||
069 | ||||
07... | 07... | Netnummergebieden | ||
070 | ’s-Gravenhage | 10 | Nee | |
071 | Leiden | 10 | Nee | |
072 | Alkmaar | 10 | Nee | |
073 | ’s-Hertogenbosch | 10 | Nee | |
074 | Hengelo | 10 | Nee | |
075 | Zaandam | 10 | Nee | |
076 | Breda | 10 | Nee | |
077 | Venlo | 10 | Nee | |
078 | Dordrecht | 10 | Nee | |
079 | Zoetermeer | 10 | Nee | |
08... | 08... | Overige diensten | ||
0800-0... 0800-1... 0800-2... 0800-3... 0800-400... t/m 0800-405... | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 8, 11 zie bijlage 3, tabel 0800 | Nee | |
0800-406... | Gratis informatiediensten | 11 | Nee | |
0800-407... t/m 0800-409... | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 11 | Nee | |
0800-41... | Gratis informatiediensten | 8 | Nee | |
0800-42... | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 11 | Nee | |
0800-43... | Gratis informatiediensten | 8 | Nee | |
0800-44... 0800-45... | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 11 | Nee | |
0800-46... | Gratis informatiediensten | 8 | Nee | |
0800-47... 0800-48... | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 11 | Nee | |
0800-49... | Gratis informatiediensten | 8 | Nee | |
0800-5 0800-6 0800-7 0800-8 0800-9 | Gratis informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 8, 11 zie bijlage 3, tabel 0800 | Nee | |
0801 | ||||
0802 | ||||
0803 | ||||
0804 | ||||
0805 | ||||
0806 | ||||
0807 | ||||
0808 | ||||
0809 | ||||
081 | ||||
082 | Virtual private networks | Niet bepaald | Nee | |
083 | ||||
084 | Persoonlijke-assistentdiensten, voor zowel vaste als mobiele toepassingen, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen; – amusementsdiensten; – doorschakelen naar voornoemde diensten. | 10 | Nee | |
085 | ||||
086 | ||||
087 | Persoonlijke-assistentdiensten, voor zowel vaste als mobiele toepassingen, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen; – amusementsdiensten; – doorschakelen naar voornoemde diensten. | 10 | Nee | |
088 | ||||
089 | ||||
09... | 09... | Overige diensten | ||
0900 | Betaalde informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – amusementsdiensten of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 8, 11 zie bijlage 3, tabel 0900 | Nee | |
0901 | ||||
0902 | ||||
0903 | ||||
0904 | ||||
0905 | ||||
0906 | Betaalde informatiediensten | 8, 11 zie bijlage 3, tabel 0906 | Nee | |
0907 | ||||
0908 | ||||
0909 | Betaalde informatiediensten, met uitsluiting van: – diensten van erotische, seksuele of pornografische aard of die daar (in)direct naar verwijzen; – diensten waarvan het hoofddoel is om de duur van het gesprek te verlengen | 8, 11 zie bijlage 3, tabel 0909 | Nee | |
091 | ||||
092 | ||||
093 | ||||
094 | ||||
095 | ||||
096 | ||||
097 | ||||
098 | ||||
099 | ||||
1... | 1... | Speciale diensten | ||
10... | Carrierselectiedienst Nummer dat een gebruiker van een openbare telefoondienst de mogelijkheid biedt om het voor die dienst noodzakelijke transport van de uitgaande gegevens door een andere aanbieder van een openbare telefoondienst te laten verzorgen. De gebruiker kan van deze mogelijkheid gebruikmaken door het hier bedoelde nummer te kiezen onmiddellijk voorafgaand aan het nummer waarmee hij normaliter had kunnen volstaan. | 5 | Nee | |
106... | 5 | |||
111 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
112 | Europees alarmnummer | 3 | Nee | |
113 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
114 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
115 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
116 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
117 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
118 | Abonnee-informatiedienst die voldoet aan het bepaalde bij of krachtens het Besluit universele dienstverlening 2003 en die voorts wat betreft de aard en de inhoud van de verstrekte informatie aan degene die van de dienst gebruik maakt niet meer biedt dan op grond van artikel 4, tweede lid, van dat besluit wordt verlangd | 3 | Nee | |
119 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
12... | 12... | Geharmoniseerde nummers voor diensten die de eigen openbare telefoondienst ondersteunen en voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk | ||
1200 | Toegang tot klantenservice voor alle categorieën klanten | 4 | Nee | |
1201 1202 1203 1204 | Toegang tot klantenservice voor een door de aanbieder te bepalen categorie klanten | 4 | Nee | |
1205 t/m 1232 | ||||
1233 | Toegang tot de elektronische postbus die direct verbonden is met de aansluiting van de abonnee | 4 | Nee | |
1234 | Voicedialing (kiezen door middel van spraakherkenning) | 4 | Nee | |
1235 t/m 1243 | ||||
1244 | Handelingen en instellingen bij telefonie gebaseerd op vooruitbetaling | 4 | Nee | |
1245 t/m 1299 | ||||
13... | 13... | Nummers voor diensten die de eigen openbare telefoondienst ondersteunen en voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk | ||
1300 t/m 1309 | Nummers voor diensten die de eigen openbare telefoondienst ondersteunen en voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk | 4 | Nee | |
131 | Geharmoniseerd nummer voorafgaand aan een telefoonnummer voor blokkering van nummeridentificatie bij een oproep naar dat telefoonnummer | 3 | Nee | |
132 | Geharmoniseerd nummer voorafgaand aan een telefoonnummer voor deblokkering van nummeridentificatie bij een oproep naar dat telefoonnummer | 3 | Nee | |
1330 t/m 1399 | Nummers voor diensten die de eigen openbare telefoondienst ondersteunen en voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk | 4 | Nee | |
14... | 14... | Geharmoniseerde nummers voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang | ||
1400 t/m 1487 | ||||
1488 | Toegang tot de politiehulpdienst, met uitzondering van de hulpdienst die toegankelijk is via het Europees alarmnummer 112 | 4 | Nee | |
1489 t/m 1499 | ||||
15 | ||||
16 | Carrierselectiedienst Nummer dat een gebruiker van een openbare telefoondienst de mogelijkheid biedt om het voor die dienst noodzakelijke transport van de uitgaande gegevens door een andere aanbieder van een openbare telefoondienst te laten verzorgen. De gebruiker kan van deze mogelijkheid gebruikmaken door het hier bedoelde nummer te kiezen onmiddellijk voorafgaand aan het nummer waarmee hij normaliter had kunnen volstaan. | 4 | Nee | |
17 | ||||
18 | ||||
19 | Geharmoniseerde Europese korte nummers | |||
2 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
3 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
4 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
5 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
6 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
7 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
8 | Gebruik wordt uitgefaseerd | |||
9 | Gebruik wordt uitgefaseerd |
1 De nummers hebben 6 cijfers behalve de nummers die beginnen met 067-281, 067-284 en 067-364 welke uit 10 cijfers bestaan.
Actualisering en terminologiewijzigingen
Naar aanleiding van de wijziging van de Telecommunicatiewet dienen de nummerplannen te worden aangepast aan de veranderde terminologie. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt een aantal andere wijzigingen in het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten (verder: nummerplan) door te voeren om het nummerplan te actualiseren. Verder vervalt artikel 3, onderdeel d. De in dit onderdeel genoemde verbijzonderingen van nummerlengte en diensten zijn door tussentijdse wijzigingen in bijlage 1 niet meer van toepassing. Met het vervallen van artikel 3, onderdeel d is tevens bijlage 4 komen te vervallen. In artikel 1a wordt de definitie van de openbare telefoondienst voor de toepassing van dit besluit uitgebreid tot de elektronische communicatiedienst die voor het publiek mede beschikbaar is voor alleen uitgaande gesprekken, onderscheidenlijk alleen inkomende gesprekken. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om de betekenis van de bestemming van de nummers in bijlage 1 te handhaven. In bijlage 1 is de bestemming van de reeks 065 aangepast. Voor dit besluit werd in de bestemming van de 065 reeks foutief verwezen naar bijlage 2 van het nummerplan voor de opdeling van deze reeks in nummers voor mobiele telefonie en nummers voor semafonie. Met dit besluit wordt de opdeling in bijlage 1 gerealiseerd en vervalt de foute verwijzing naar bijlage 2. Tevens wordt bepaald dat de nummers voor semafonie na de uitfaseringdatum van 1 januari 2006 bestemd worden tot mobiele telefonie. De nummers voor semafonie in de 065 reeks worden momenteel uitgefaseerd.
Alternatieve verdeling van nummers
Er wordt een kolom toegevoegd in bijlage 1 van het nummerplan. In deze kolom wordt aangegeven of een nummerreeks aangewezen wordt als een reeks met nummers van uitzonderlijke economische waarde. In hoofdstuk van 4 van de Telecommunicatiewet zijn de procedures voor het beheer en de uitgifte van nummers opgenomen. De Minister van Economische Zaken draagt zorg voor het beschikbaar zijn van voldoende nummers en ordent de bestemming van nummers in nummerplannen. De Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) geeft de nummers uit en houdt toezicht op de naleving van de in het nummerplan opgenomen bestemming.
Bij het aanvragen van een nummer kan een voorkeur voor een bepaald nummer worden uitgesproken. Het is dus mogelijk dat meerdere aanvragers een voorkeur voor eenzelfde nummer hebben. Onder de Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Machtigingsrichtlijn) bestaat de mogelijkheid voor lidstaten om nummers van uitzonderlijke economische waarde aan te wijzen waarop een op mededinging gebaseerde verdeelprocedure wordt toegepast. De Machtigingsrichtlijn bepaalt verder dat marktpartijen geraadpleegd moeten worden bij het aanwijzen van nummers van uitzonderlijke economische waarde. Deze bepalingen zijn als volgt in de Telecommunicatiewet geïmplementeerd. De Minister van Economische Zaken wijst in het nummerplan aan welke nummers van uitzonderlijke economische waarde zijn. Op het vaststellen (en wijzigen) van nummerplannen is de voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. De inspraak van belanghebbenden is op deze wijze gewaarborgd.
Indien nummers zijn aangewezen als nummers van uitzonderlijke economische waarde, past OPTA bij een meervoudige aanvraag van eenzelfde nummer de veilingprocedure toe. De nummers zullen dan geveild worden via de regels zoals die zijn opgenomen in het Besluit alternatieve verdeling van nummers en de Regeling veilen en loten van nummers.
Nummers met uitzonderlijke economische waarde
Het beleid ten aanzien van nummers is gericht op een brede beschikbaarheid van nummers. Nummerreeksen worden zodanig ingericht dat voldaan kan worden aan de vraag op lange termijn. In nummerreeksen met korte nummers is de bestemming zo toegesneden dat ook hier telkens voldoende nummers voorradig zijn voor toekenning en reservering.
Er zijn nummers die door een combinatie van eigenschappen van uitzonderlijke economische waarde kunnen zijn en als zodanig aangewezen kunnen worden. Deze nummers beschikken in ieder geval over elk van de volgende eigenschappen:
– De nummers hebben een grote zichtbaarheid voor de consument, ze kunnen worden gebruikt voor de directe profilering van een dienst naar de consument.
– Gebruikers komen in aanmerking voor toekenning van de nummers.
– De nummers kunnen slechts één keer tegelijk toegekend zijn. Sommige nummers in nummerplan kunnen meerdere keren toegekend zijn, bijvoorbeeld het nummer 118. Aangezien elke partij, die er voor in aanmerking, komt een dergelijk nummer toegekend kan krijgen, is het niet nodig het nummer te veilen.
– De nummers hebben geen bestemming die toegespitst is op diensten met een bijzonder maatschappelijk belang. Een voorbeeld hiervan is de reeks 14xy die speciaal in het leven is geroepen voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang. Een ander voorbeeld is het nummer 112.
Wanneer een nieuwe reeks beschikbaar komt voor toekenning en reservering en voldoet aan de bovenstaande criteria, zal dit niet automatisch betekenen dat deze reeks ook wordt aangewezen als een reeks van nummers met uitzonderlijke economische waarde. Er kunnen argumenten bestaan om een nummerreeks die aan bovenstaande criteria voldoet toch niet aan te wijzen als nummer van uitzonderlijke economische waarde. Deze argumenten kunnen voort komen uit momenteel nog niet voorziene praktische overwegingen.
Nummers worden slechts voor een beperkte periode aangewezen als nummers van uitzonderlijke economische waarde. Verwacht wordt dat de gelijktijdige aanvragen van eenzelfde nummer met uitzonderlijke economische waarde hoofdzakelijk zullen voorkomen in een korte periode vlak nadat de nummers beschikbaar zijn gesteld voor toekenning en reservering. Na verloop van die korte periode zal het overgrote deel van nummers waarvoor meerdere aanvragen tegelijk worden gedaan verdeeld zijn. Dit zullen meestal nummers met een aantrekkelijke alfanumerieke samenstelling zijn. Dit wil niet zeggen dat de resterende nummers niet meer tegelijk aangevraagd zullen worden. De frequentie waarmee aanvragen voor eenzelfde nummer tegelijk binnenkomen zal echter beduidend lager zijn dan in de korte periode na opening van de nieuwe reeks. Nummers kunnen na deze periode nog wel hun economische waarde behouden, maar het uitzonderlijke karakter vervalt. Het aanwijzen van nummers na die initiële periode als nummers van uitzonderlijke economische waarde lijkt dan te zwaar, mede omdat deze aanwijzing een belangrijk nadeel kent. Een aanwijzing van een reeks als reeks met nummers van uitzonderlijke economische waarde verzwaart de procedure voor toekenning van deze nummers en maakt de hoeveelheid benodigde tijd voor het toekennen van een nummer groter.
In het nummerplan zal aangegeven worden in welke tijdsperiode een nummerreeks als zodanig aangewezen wordt. Gedurende die periode zullen deze nummers, indien er meerdere gelijktijdige aanvragen zijn, de procedure van veiling doorlopen. Na die periode worden de nummers in geval van meerdere gelijktijdige aanvragen toegekend via een procedure van loting. De lengte van de periode waarin nummers worden aangewezen als nummers van uitzonderlijke economische waarde zal per nummerreeks bepaald worden, maar er wordt vooralsnog gedacht aan een periode van één tot enkele maanden.
De momenteel reeds voor toekenning en reservering beschikbare nummerreeksen, die op basis van de criteria aangewezen kunnen worden als nummers met uitzonderlijke economische waarde, zijn reeds sinds langere tijd beschikbaar voor toekenning en reservering. Het is dan ook aannemelijk dat het overgrote deel van de nummers, die aangewezen zijn als nummers van uitzonderlijke economische waarde en waarvan men verwacht dat zij tegelijkertijd aangevraagd worden, reeds toegekend is. Slechts sporadisch zal nog een dubbele aanvraag voor een nummer uit deze reeks voorkomen. De korte periode waarvoor een nummerreeks aangewezen wordt als nummerreeks van uitzonderlijke economische waarde is voorbij voor de, ten tijde van publicatie van de besluit, voor toekenning en reservering beschikbare nummerreeksen.
Bovenstaande argumenten in beschouwing genomen, worden met dit besluit geen nummerreeksen aangewezen als nummers van uitzonderlijke economische waarde. Dit sluit niet uit dat reeksen die op korte termijn of in de toekomst beschikbaar komen wel als zodanig aangewezen kunnen worden. Het gaat dan om reeksen die nu nog geen bestemming hebben en nog niet voor uitgifte beschikbaar zijn.
Een ontwerp van het onderhavige besluit is op 17 december voorgelegd aan het Overlegplatform post en telecommunicatie (OPT). Uit de reacties van de OPT-leden zijn geen bezwaren naar voren gekomen.
Een ontwerp van het onderhavige besluit is volgens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht openbaar geconsulteerd. Uit de reacties op deze consultatie zijn geen bezwaren naar voren gekomen.
Een ontwerp van het onderhavige besluit is op 22 december 2003 voorgelegd aan de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). In haar reactie gaat het college opnieuw in op de in het wetsvoorstel vastgestelde hoofdlijn van de procedure voor de verdeling van nummers van uitzonderlijke economische waarde. Het college verwijst naar artikel 5, vierde lid van de Machtigingsrichtlijn. Dit artikel kan naar het oordeel van het college niet anders gelezen worden dan dat verplicht wordt tot een eenmalige consultatie bij marktpartijen van het voornemen om nummers van uitzonderlijke economische waarde via speciale procedures toe te kennen.
Het college is het niet eens met de keuze die in het wetsvoorstel is gemaakt om genoemde nummers in het betreffende nummerplan aan te wijzen. Zoals reeds in eerdere reacties aangegeven, wordt dit oordeel van het college dezerzijds niet gedeeld. Artikel 5, vierde lid van de Machtigingsrichtlijn vereist dat het overleg met belanghebbende partijen plaatsvindt overeenkomstig artikel 6 van de Kaderrichtlijn. Daarin wordt van de lidstaten vereist om een ontwerpbesluit aan belanghebbenden voor te leggen. Deze procedure wordt vaker in de ONP-richtlijnen vereist en is in de Telecommunicatiewet in alle gevallen uitgelegd als een openbare voorbereidingsprocedure met een ontwerpbesluit en redelijke termijnen om te reageren. Hieraan wordt voldaan door de aanwijzing van nummers van uitzonderlijke economische waarde in een nummerplan op te nemen. Wijzigingen van nummerplannen doorlopen een procedure overeenkomstig artikel 6 van de Kaderrichtlijn. In de toelichting op artikel 4.2 van het wetsvoorstel is deze werkwijze uitgebreid gemotiveerd. Er zijn geen redenen om in het geval van nummers een andere uitleg te geven aan artikel 6 van de Kaderrichtlijn.
Tevens verwacht het college dat de gekozen benadering kunstmatige schaarste creëert omdat het feit dat nummers van uitzonderlijke economische waarde beschikbaar zijn of komen er toe leidt dat partijen deze nummers trachten te verkrijgen. Het college verwacht dan aanvragen met als doel nummerhandel te bedrijven en dit geeft het college extra werk. Dit is echter een onwaarschijnlijk scenario omdat het stempel van uitzonderlijke economische waarde niet zelf een geldelijke waarde toekent aan een nummer. Het geeft slechts aan dat er bij dergelijke nummers een speciale toekenningsprocedure van toepassing is indien er meerdere aanvragen voor eenzelfde nummer bij het college worden ingediend. Vervolgens doet het college een voorstel voor een aanpassing binnen de gekozen systematiek. Zo stelt het college voor de criteria voor het aanwijzen van de bedoelde nummers en het tijdelijke karakter van de aanwijzing te verwijderen omdat deze de regeling grotendeel illusoir maken.
Als toelichting hierop geeft het college aan dat kwalitatieve schaarste in alle nummerreeksen kan voorkomen en belangstelling voor hetzelfde nummer zich ook geruime tijd na de aanvangsperiode kan voordoen. Dit voorstel wordt niet overgenomen. De combinatie van de ruime criteria en het tijdelijke karakter van de aanwijzing heeft als gevolg dat in de praktijk de meeste meervoudige aanvragen voor hetzelfde nummer de procedure van veiling zullen doorlopen. Immers, de meeste meervoudige aanvragen voor een zelfde nummer kunnen verwacht worden in de openingsfase van een nieuw te introduceren categorie van nummers. Het is daarbij zinvol om de veilingprocedure toe te passen in plaats van de lotingprocedure omdat de aanvrager bij de veilingprocedure zelf invloed uit kan oefenen op het verkrijgen op zijn aangevraagde nummer(s). Buiten deze situatie staat de eenvoud van het toekenningsmechanisme voorop en wordt daarom teruggevallen op de lotingprocedure. Bovendien heeft het college de mogelijkheid om bij de introductie van een nieuwe categorie nummers te motiveren dat er een langere periode voor de aanwijzing dan een periode van één tot enkele maanden wenselijk is. Tevens moet er op gewezen worden dat juist een lange periode van aanwijzing weer tot praktische bezwaren leidt.
Het college heeft bij de behandeling van het wetsvoorstel te kennen gegeven groot belang te hechten aan het in stand kunnen houden van een spoedprocedure bij nummeraanvragen. De wettelijke beperking bij spoedaanvragen voor nummers van uitzonderlijke economische waarde is zodanig dat deze tot beperkingen in de uitvoering leidt. Immers, de betreffende nummers kunnen slechts voor een beperkte periode worden toegekend en moeten weer worden ingetrokken. Indien nummers niet (meer) zijn aangewezen als van uitzonderlijke economische waarde geldt deze beperking niet (meer) en kan goed voorzien worden in de door het college aangegeven behoefte van bedrijven en instellingen.
Het college stelt voor om de definitie van een ‘geografisch nummer’ beter te laten aansluiten bij de definitie zoals die wordt gehanteerd in de Universele Dienstenrichtlijn. Dit voorstel van het college wordt niet overgenomen. De definitie van een geografisch nummer in het nummerplan strekt niet tot implementatie van de richtlijn. Daarbij wordt opgemerkt dat er een evaluatie zal plaatsvinden van het fenomeen geografische nummers en in dat kader zal ook onderzocht worden of een heroverweging van de omschrijving van geografische nummers in het nummerplan wenselijk is.
Ten slotte pleit het college ervoor om dit moment aan te grijpen om een integrale wijziging van het nummerplan te publiceren. Dit voorstel wordt deels overgenomen. Het voor marktpartijen belangrijkste onderdeel van het nummerplan is bijlage 1 waarin de bestemming van de nummers is opgenomen. De wijziging van deze bijlage wordt integraal gepubliceerd
De Minister van Economische Zaken,
L.J. Brinkhorst
Stcrt. 1999, 14; laatstelijk gewijzigd bij besluit van 27 maart 2002 (Stcrt. 68).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-85-p10-SC64881.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.