Wijziging regelingen inzake keuringsvoorschriften

Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Verkeer en Waterstaat van 29 maart 2004, nr. KVI2003123057 tot wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen en de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging (implementatie richtlijn nr. 2002/24/EG en richtlijn nr. 2002/80/EG)

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Verkeer en Waterstaat;

Gelet op, voorzover het de artikelen I en II, onderdeel A, onder 1, betreft, richtlijn nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 18 maart 2002 (PbEG L 124) betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen, en de artikelen 7 en 14 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, alsmede, voor zover het artikel II, met uitzondering van onderdeel A, onder 1, betreft, richtlijn nr. 2002/80/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 3 oktober 2002 (PbEG L 291) tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 70/220/EEG van de Raad betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen en de artikelen 5 en 10 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging;

Besluiten:

Artikel I

Artikel 1 van de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt het elfde gedachtestreepje met de daarbij behorende omschrijving.

2. Aan het slot van het eerste lid wordt onder vervanging van de punt door een puntkomma toegevoegd:

– richtlijn 2002/24: richtlijn nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 18 maart 2002 (PbEG L 124) betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

3. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘richtlijn 92/61’ vervangen door: richtlijn 2002/24.

Artikel II

De Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel p vervalt.

2. Aan het slot van onderdeel dd wordt, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

ee. richtlijn 2002/80: richtlijn nr. 2002/80/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 3 oktober 2002 (PbEG L 291) tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 70/220/EEG van de Raad betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘zoals gewijzigd bij richtlijn 98/77, bij richtlijn 1999/102 en bij richtlijn 2001/1’ vervangen door: zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij richtlijn 2002/80.

2. In het tweede lid, onderdelen a tot en met d, en het derde lid, onderdelen a tot en met d, wordt ‘2001/1’ telkens vervangen door: 2002/80.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging’ vervangen door: besluit en wordt ‘als gewijzigd bij richtlijn 94/12’ vervangen door: , zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij richtlijn 2002/80.

2. In het derde lid wordt ‘Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging’ vervangen door: besluit en wordt ‘als gewijzigd bij richtlijn 98/77’ vervangen door: , zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij richtlijn 2002/80.

D

Aan het slot van artikel 8 worden, onder vervanging van de punt door een puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:

1. met ingang van 1 januari 2006, indien de goedkeuring of mededeling betreffende een motorrijtuig van categorie M met een maximummassa van niet meer dan 2500 kg en van categorie N1, klasse 1, geen betrekking heeft op een keuring die is verricht aan de hand van richtlijn 70/220, zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij richtlijn 2002/80;

2. met ingang van 1 januari 2007, indien de goedkeuring of mededeling betreffende een motorrijtuig van categorie N1, klassen II en III, als bedoeld in de tabel van bijlage I, punt 5.3.1.4, bij richtlijn 70/220, en een motorrijtuig van categorie M met een maximummassa van meer dan 2500 kg, geen betrekking heeft op een keuring die is verricht aan de hand van richtlijn 70/220, zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij richtlijn 2002/80.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt met uitzondering van de artikelen I en II, onderdeel A, onder 1, terug tot en met 1 juni 2003.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 29 maart 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

1. Algemeen

Op 10 mei 2002 is richtlijn nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 18 maart 2002 (PbEG L 124) betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van richtlijn nr. 92/61/EEG (hierna: richtlijn 2002/24) in werking getreden. Richtlijn 2002/24 voorziet in het verbeteren van de procedure voor het verkrijgen van een EG-typegoedkeuring. Omwille van de duidelijkheid is richtlijn 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (PbEG L 225), hierna: richtlijn 92/61, ingetrokken. Richtlijn 2002/24 is inhoudelijk omgezet in nationaal recht in het krachtens de artikelen 21, 22, 34 en 71 van de Wegenverkeerswet 1994 gegeven Voertuigreglement. Vanwege de vervanging van richtlijn 92/61 door richtlijn 2002/24 moet de verwijzing naar richtlijn 92/61 in onder meer de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen en de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging worden aangepast. In eerstgenoemde regeling gaat het om aanpassing van artikel 1, eerste en tweede lid. In laatstgenoemde regeling wordt richtlijn 92/61 alleen in artikel 1, onderdeel p, als begripsbepaling genoemd. Verder komt die richtlijn in het lichaam van deze regelingen niet voor. Het vermelden van richtlijn 92/61 en mitsdien van richtlijn 2002/24 in de begripsbepalingen van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging heeft dan ook geen betekenis. Derhalve voorziet de onderhavige regeling, wat de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging betreft, in het laten vervallen van de begripsbepaling van richtlijn 92/61.

Voorts is op 31 oktober 2002 richtlijn nr. 2002/80/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 3 oktober 2002 (PbEG L 291) tot aanpassing aan de technische vooruitgang van richtlijn nr. 70/220/EEG betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen (hierna: richtlijn 2002/80) in werking getreden. Richtlijn 70/220 is één van de bijzondere richtlijnen betreffende de typegoedkeuringsprocedure die is vastgesteld krachtens richtlijn 70/156. Deze richtlijn is de basisrichtlijn voor typegoedkeuringen van motorvoertuigen en aanhangwagens. In artikel 13, tweede lid, van richtlijn nr. 70/156 is bepaald dat de procedure van artikel 13 ook geldt voor het opnemen in de bijzondere richtlijnen van bepalingen betreffende de typegoedkeuring van technische eenheden. In dat artikel is tevens bepaald dat een aanpassing van de bijlagen bij richtlijn 70/156 kan geschieden door de Commissie onder advisering van een speciaal daartoe in het leven geroepen technisch comité. In de praktijk wordt door de Europese Commissie van de hiervoor bedoelde bevoegdheid slechts gebruik gemaakt voor aanpassingen die niet politiek omstreden zijn en die een overwegend technisch karakter hebben. In dit kader heeft de Commissie richtlijn 98/77 vastgesteld. In deze richtlijn zijn technische voorschriften vastgelegd omtrent de EG-goedkeuring van vervangingskatalysatoren. Richtlijn 2002/80, waarvan de onderhavige regeling een deel van de implementatie is, betreft een wijziging van richtlijn 98/77.

Richtlijn 2002/80 bevat een aantal technische wijzigingen van richtlijn 98/77 inzake:

– het controleren of een type voertuig aan de duurzaamheideisen voldoet;

– de typegoedkeuring van vervangingskatalysatoren;

– het verstrekken van informatie bij vervangingskatalysatoren;

– het verstrekken van informatie over het functioneren van het boorddiagnosesysteem van het voertuig aan de fabrikanten van vervangingskatalysatoren;

– het functioneren van boorddiagnosesystemen, mede in relatie tot motoren op LPG of aardgas;

– het aanpassen van testbrandstoffen in verband met de veranderende marktbrandstoffen, en

– een overgangsregeling voor het functioneren van boorddiagnosesystemen bij voertuigen op LPG of aardgas.

Implementatie van richtlijn 2002/80 in nationaal recht vindt deels plaats door de onderhavige wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging. Voorts is een wijziging van het Besluit vervangingskatalysatoren motorvoertuigen luchtverontreiniging en het Voertuigreglement noodzakelijk.

De onderhavige regeling heeft met uitzondering van de artikelen I en II, onderdeel A, onder 1, terugwerkende kracht gekregen tot de datum waarop richtlijn 2002/80 had moeten zijn omgezet in nationaal recht. Dit levert geen problemen op, aangezien sinds die datum de keuringen, die in Nederland door de Dienst Wegverkeer (RDW) worden uitgevoerd, reeds overeenkomstig richtlijn nr. 2002/80 plaatsvinden.

De onderhavige regeling leidt niet tot administratieve lasten. De regeling voorziet enerzijds in wettechnische aanpassingen en anderzijds in een afstemming met inhoudelijke eisen van richtlijn 2002/80, die in nationaal recht zijn omgezet in het Voertuigreglement. Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (ACTAL). Dit college heeft besloten het ontwerp van deze regeling niet te selecteren voor een Actal-toets.

2. Transponeringstabel

Richtlijn 2002/80

Implementatie in Nederlandse regelgeving

Art. 1 (definities)

Art. 1 van het Besluit vervangingskatalysatoren motorvoertuigen luchtverontreiniging en art. 1 en 3 van de Regeling keuringsvoorschriften motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Art. 1 (wijziging van bijlagen 2002/80)

Art. 2 van de Regeling keuringsvoorschriften motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Art. 2, derde en vierde lid (weigeren registratie, verkoop, in het verkeer brengen)

Art. 8 van de Regeling keuringsvoorschriften motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Art. 3, derde lid (reeds in het verkeer gebrachte voertuigen)

Art. 2 van het Besluit vervangingskatalysatoren motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Art. 4 (informatieverstrekking)

Art. 2a van het Besluit vervangingskatalysatoren motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Art. 5 (eisen inzake duurzaamheid)

Art. 14a van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (bestaand artikel)

  

Bijlage punt A, onder 1 (uitbreiding definitie van vervangingskatalysatoren)

Art. 1 van het Besluit vervangingskatalysatoren motorvoertuigen luchtverontreiniging

  

Bijlage punt B tot en J (vervanging bijlagen)

Art. 2 van de Regeling keuringsvoorschriften motorvoertuigen luchtverontreiniging

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P.L.B.A. van Geel

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

Naar boven