Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 69 pagina 12 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 69 pagina 12 | Overig |
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 26 maart 2004, nr. WJZ 4004565, houdende de Uitvoeringsregeling BSE-2004 programma energiebesparing door innovatie
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 2, tweede lid, 3, tweede lid, 5 en 6 van het Besluit subsidies energieprogramma’s;
Besluit:
1. Als energieprogramma als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van het Besluit subsidies energieprogramma’s, wordt vastgesteld het energieprogramma opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.
2. Voor het in de bijlage opgenomen energieprogramma wordt een subsidieplafond vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in de bijlage, onder F.
3. Het in het tweede lid bedoelde bedrag is beschikbaar voor aanvragen die zijn ontvangen in de in de bijlage, onder G, opgenomen periode.
4. Het bedrag in de bijlage, onder F, wordt verdeeld op de wijze, bepaald in artikel 9, tweede lid, van het Besluit subsidies energieprogramma’s.
1. De aanvraag om subsidie kan elektronisch worden ingediend met gebruikmaking van de elektronische weg die daartoe is geopend en voor zover dat geschiedt met toepassing van de pincode en het certificaat die aan de aanvrager zijn toegekend.
2. De aanvraag gaat vergezeld van de documenten die zijn vermeld in het aanvraagformulier BSE1 .
3. Als tijdstip waarop de aanvraag is ontvangen, geldt het tijdstip waarop de aanvraag het systeem voor gegevensverwerking van de minister heeft bereikt.
4. De minister bevestigt de ontvangst van de aanvraag.
5. De minister kan weigeren de aanvraag te aanvaarden indien de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid daarvan onvoldoende zijn gewaarborgd, gelet op de aard en inhoud van de aanvraag. De minister deelt een weigering zo spoedig mogelijk aan de afzender mee.
6. De ontvangstbevestiging, bedoeld in het vierde lid, en de weigering, bedoeld in het vijfde lid, worden elektronisch verzonden. Als tijdstip waarop het bericht is verzonden, geldt het tijdstip waarop het bericht een systeem voor gegevensverwerking heeft bereikt waarover de minister geen controle heeft.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling BSE-2004 programma energiebesparing door innovatie.
Deze regeling zal met de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.
Met het openstellen van de mogelijkheid om aanvragen elektronisch in te dienen wordt vooruitgelopen op de aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht met regels over verkeer langs elektronische weg tussen burgers en bestuursorganen (Wet elektronisch bestuurlijk verkeer). Dit wetsvoorstel is thans aanhangig bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal (Kamerstukken I 2002–2003 en 2003–2004, 28 483). Het wetsvoorstel heeft een veel bredere strekking dan uitsluitend aanvragen tot subsidieverlening.
In de regeling is gekozen voor authentificatie door middel van een bijzondere procedure: een pincode en een certificaat moeten schriftelijk worden aangevraagd. Het certificaat is software waarmee een individu elektronisch kan worden geïdentificeerd.
Overigens blijft het ook mogelijk om schriftelijk subsidie aan te vragen. Voor de schriftelijke aanvraag moet gebruik gemaakt worden van een aanvraagformulier dat moet worden ondertekend en dat moet worden bezorgd bij Senter, al dan niet per post.
Het is, als de aanvrager dat wenst, zelfs mogelijk de aanvraag elektronisch in te dienen en eventuele aanvullingen schriftelijk na te zenden. Op grond van de regeling krijgt een aanvrager die uitsluitend elektronisch wenst in te dienen, daartoe ook de mogelijkheid. Elektronisch hoeft dus niet, maar mag wel en mag ook gedeeltelijk.
Met de term ‘elektronische weg’ wordt in de betrokken bepalingen aangesloten bij het in het algemeen deel van de toelichting op het wetsvoorstel elektronisch bestuurlijk verkeer. Om een aanvraag langs elektronische weg te kunnen indienen heeft een aanvrager een computer met een internetaansluiting nodig, een pincode en een certificaat. De aanvrager die over een pincode en een certificaat beschikt kan via het internetadres www.senterloket.nl online een aanvraagformulier invullen en vervolgens de aanvraag indienen bij Senter.
Hoe de pincode en het certificaat zijn te verkrijgen, is uitgebreid beschreven op bovengenoemde website. Mocht de aanvrager pincode en certificaat niet tijdig beschikbaar hebben, dan is het mogelijk alvast een aanvraag in te dienen die later kan worden aangevuld met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
De ontwerp-regeling is op 30 januari 2004 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienummer 2004/0028/NL) ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217).
De Commissie heeft bevestigd dat het hier gaat om technische specificaties of andere eisen die verbonden zijn met fiscale of financiële maatregelen als bedoeld in artikel 1, negende lid, tweede alinea, derde streepje, van richtlijn nr. 98/34/EG. Hiervoor geldt op grond van artikel 10, vierde lid, van richtlijn nr. 98/34/EG geen standstill-termijn.
De Minister van Economische Zaken,
L.J. Brinkhorst
Programma energiebesparing door innovatie
In het kader van het Besluit subsidies energieprogramma’s wordt via diverse energieprogramma’s subsidie verleend voor activiteiten op het gebied van energiebesparing en duurzame energie. Het doel van het programma energiebesparing door innovatie (hierna: het programma) is het realiseren van energiebesparing in de in Nederland gevestigde industrie, dienstverlenende bedrijven en instellingen.
Om dit doel te realiseren is het programma gericht op de ontwikkeling van nieuwe technologie, de toepassing hiervan, of de nieuwe toepassing van bestaande technologie.
In het kader van het programma is verstrekking van subsidie mogelijk voor de volgende typen projecten (nadere omschrijving in artikel 1 van het Besluit subsidies energieprogramma’s):
– praktijkexperimenten;
– demonstratieprojecten;
– marktintroductieprojecten.
Projecten in de primaire agrarische sector (BIK 1995, secties 01, 02 en 05), projecten gericht op het besparen van energie benodigd voor transport, anders dan intern transport dat plaatsvindt binnen een bepaalde locatie, en projecten betreffende duurzame energie, komen in het kader van dit programma niet voor subsidie in aanmerking.
Het doel van het programma is niet de vermindering van productievolume, maar de vermindering van de energiebehoefte per eenheid product of per geleverde dienst.
Onder duurzame energie wordt verstaan (combinaties van) windenergie, fotovoltaïsche zonne-energie, thermische zonne-energie, passieve zonne-energie, aardwarmte, thermische energieopslag in de bodem, omgevingswarmte, waterkracht, energie uit biomassa en energie uit afval van organische oorsprong.
Ook non-profit instellingen kunnen van dit programma gebruik maken.
Terreinen waarop projecten kunnen worden ingediend zijn bijvoorbeeld het verbeteren van het rendement van procesapparatuur, het verbeteren van de besturing van productieprocessen, procesintegratie, dematerialisatie, optimalisatie van energiestromen, conversie van energie, of energiegerichte geïntegreerde ketenaanpak.
1. Aanvragen die niet voldoen aan het Besluit subsidies energieprogramma’s en het gestelde in onderdeel A van dit programma, worden door de minister afgewezen.
2. De minister wint omtrent de aanvragen betreffende praktijkexperimenten, demonstratieprojecten en marktintroductieprojecten, die voldoen aan de voorschriften van het Besluit subsidies energieprogramma’s en het gestelde in onderdeel A van dit programma, advies in bij de Adviescommissie energiebesparing door innovatie.
3. De commissie geeft de minister een negatief advies over de aanvragen, bedoeld onder 2 van dit onderdeel, die op grond van onderdeel C van dit programma niet voor subsidie in aanmerking komen.
4. De commissie geeft inzake de aanvragen, bedoeld onder 2 van dit onderdeel, waarover de commissie geen negatief advies als bedoeld onder 3 van dit onderdeel heeft gegeven, een advies over de volgorde van rangschikking aan de hand van de criteria, bedoeld in onderdeel D van dit programma.
5. De minister kan afwijken van een advies van de commissie, indien een advies van de commissie in strijd is met het Besluit subsidies energieprogramma's dan wel op onzorgvuldige wijze tot stand is gekomen.
Geen subsidie wordt verstrekt:
1. indien het project niet bijdraagt aan de doelstelling van het programma;
2. indien het project niet is gericht op de ontwikkeling van een nieuwe technologie, de toepassing hiervan, of de nieuwe toepassing van bestaande technologie;
3. voor projectkosten voor zover met betrekking tot deze kosten verplichtingen zijn aangegaan voor de indiening van de aanvraag;
4. indien onvoldoende vertrouwen bestaat in de haalbaarheid van het project;
5. indien het onaannemelijk is dat een project binnen drie jaar na subsidieverlening kan worden voltooid.
Ad 4. Bij de beoordeling van de haalbaarheid van een project kunnen worden betrokken de belemmeringen en mogelijkheden voortvloeiend uit regelgeving, normen of certificatie. Daarnaast zal een projectuitvoerder moeten beschikken over de noodzakelijke financiële middelen en de benodigde organisatorische en technisch-wetenschappelijke kwaliteiten.
1. Rangschikking vindt plaats op grond van de volgende criteria: de potentiële energiebesparing van het project in relatie tot de gevraagde subsidie; de innovativiteit van het project.
2. Voor de rangschikking kan voor criterium b de helft van het aantal punten worden behaald als voor criterium a.
Ad 1a. De potentiële energiebesparing wordt beoordeeld in relatie tot de gevraagde subsidie. Hiermee wordt een zo effectief mogelijke inzet van de subsidie gerealiseerd. Aspecten die meespelen bij de beoordeling van de potentiële energiebesparing zijn met name:
1. de omvang van de besparing bij de toepassing van het eerste resultaat van dit project;
2. het herhalingspotentieel van het project en de kans dat dit wordt benut;
3. de mate van kennisoverdracht en betrokkenheid van relevante partijen;
4. de economische terugverdientijd van een toekomstige investering
– bij herhaling van het project (demonstratie- of marktintroductieprojecten), of
– in het resultaat van een project (praktijkexperiment);
5. de mogelijke spin-off effecten van het project.
Bij de berekening van de energiebesparing worden de volgende equivalenten toegepast:
– 1 kWh elektrische energie komt overeen met 0,28 m3 aardgas;
– 1 liter huisbrandolie komt overeen met 1,2 m3 aardgas;
– 1 ton stookolie komt overeen met 1300 m3 aardgas;
– 1 ton steenkool komt overeen met 925 m3 aardgas;
– 1 liter vloeibaar propaan komt overeen met 0,73 m3 aardgas.
Ad 1b. Bepalend is in hoeverre de projecten innovatief zijn ten opzichte van de huidige stand der techniek binnen de branche.
E. Subsidiepercentages en maximumbedragen
1. Praktijkexperiment: 50 procent van de projectkosten, maar niet meer dan € 900 000 per project.
2. Demonstratieproject:
a. 40 procent van de projectkosten, voor zover de projectkosten niet meer dan € 454 000 bedragen;
b. 25 procent van de projectkosten, voor zover de projectkosten meer dan € 454 000 bedragen, maar niet meer dan € 1 135 000 per project.
3. Marktintroductieproject: 25 procent van de projectkosten, maar niet meer dan € 675 000 per project.
Het subsidieplafond voor het in 2004 verlenen van subsidies op grond van het Programma energiebesparing door innovatie voor aanvragen inzake praktijkexperimenten, demonstratie- en marktintroductieprojecten, ontvangen in de periode, bedoeld in onderdeel G van dit programma, bedraagt € 3 000 000.
Als periode na afloop waarvan de aanvragen op grond van het Programma energiebesparing door innovatie voor praktijkexperimenten, demonstratie- en marktintroductieprojecten, die in die periode zijn ontvangen, worden behandeld, wordt vastgesteld: de dag van inwerkingtreding van de Uitvoeringsregeling BSE-2004 programma energiebesparing door innovatie tot en met 28 mei 2004, 18.00 uur.
Niet-elektronische aanvragen moeten worden ingediend bij: Senter, Postbus 30732, 2500 GS Den Haag.
Voor informatie: www.senter.nl.
Stcrt. 2002, 34; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 20 november 2003 (Stcrt. 226).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-69-p12-SC64472.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.