Wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met het laten vervallen van een drietal uitzonderingen en een aanpassing van de zone-indeling

26 maart 2004

HDJZ/S&W/2004-558

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 41, tweede lid, en 42, eerste lid, van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

Artikel I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In bijlage 3, onder A, vervalt:

a. ‘8. Interlinertraject 336 Ede/Wageningen – Arnhem v.v.’;

b. ‘23. Interlinertraject 412 Arnhem – Nijmegen v.v.’;

c. ‘25. Interlinertraject 420 Maastricht – Vaals v.v.’.

B

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

A

B

45 Oost van

01-01-2002

45 Oost van

01-04-2004

46 West-Oost van 01-01-2004

46 West-Oost van 01-04-2004

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer ziet op een tweetal wijzigingen welke hieronder nader worden toegelicht.

Artikel I, onderdeel A

Artikel I, onderdeel A, ziet op een wijziging van bijlage 3, onder A. De bijlage bevat de gebieden bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer, waarin het strippenkaarttarief niet van toepassing is.

Op verzoek van het dagelijks bestuur van het Knooppunt Arnhem–Nijmegen (KAN) komen de verbindingen Ede/Wageningen – Arnhem v.v. (Interliner 336) en Arnhem – Nijmegen v.v. (Interliner 412) te vervallen, omdat ze worden overgenomen door zogenaamde Snelnetlijnen. Op deze lijnen is het reguliere tariefsysteem in de vorm van de nationale vervoerbewijzen van toepassing. Snelnetlijnen zijn bussen die met een (relatief) hoge frequentie drukke vervoerstromen bedienen. De reden dat de Interlinertrajecten worden overgenomen door snelnetlijnen is gelegen in het feit dat het Interliner-concept (specifiek materieel op specifieke lijnen) duurder in exploitatie is dan Snelnetlijnen of reguliere sneldiensten.

Gedeputeerde staten van Limburg hebben het verzoek gedaan om Interlinertraject 420 Maastricht – Vaals, om dezelfde hiervoor reeds genoemde reden, te laten vervallen. Deze verbinding wordt overgenomen door een reguliere sneldienst met het nummer 420 waarop het nationaal tariefsysteem van toepassing is.

Artikel I, onderdeel B

Op een verzoek van het dagelijks bestuur van het Knooppunt Arnhem–Nijmegen (KAN)wordt in artikel I, onderdeel B, een zonewijziging doorgevoerd. Het verzoek voldoet aan de criteria zoals gesteld in artikel 10 van de regeling. De herzonering van het KAN leidt tot het aanpassen van de zonegrenzen tussen de zones 6024 en 6015 nabij Heumen en de zones 6124 en 6015 nabij Alverna.

De aanpassing van de zonering ziet op een wijziging van bijlage 4 van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer en vervangt de bladen 45 Oost van 01-01-2002 en 46 West-Oost van 01-01-2004 door de bladen 45 Oost 01-04-2004 en 46 West-Oost 01-04-2004. Deze bladen bevatten de zonekaarten met de nieuwe zone-indeling.

De zonegrens tussen zone 6024 en 6015 nabij Heumen wordt verschoven en komt te liggen op de brug over de Maas waardoor zone 6024 vrij klein wordt. Dat heeft onder andere te maken met de doorsnijding van de oude zone 6024 door de Maas terwijl op die locatie zich de aftakking van de Maas en het Maas-Waal kanaal bevindt waardoor een logische grens ontstaat tussen het KAN en Brabant.

De zonegrens tussen zone 6124 en 6015 nabij Alverna wordt zodanig verschoven dat zone 6124 iets wordt vergroot. Door deze wijziging van de zonegrenzen sluit de buurtbus van Heumen naar Overasselt beter aan bij het reguliere stad/streekvervoer. Deze aanpassing is wenselijk om dat er voor gekozen is de reguliere stad/streekvervoertarieven op de buurtbus van toepassing te laten zijn en de specifieke buurtbustarieven buiten werking te stellen. Op basis van de huidige zonering zou het van toepassing laten zijn van de reguliere tarieven op de buurtbus in een aantal gevallen kunnen leiden tot onacceptabel hoge tarieven. De voorgenomen herzonering komt hieraan tegemoet.

Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft ingestemd met de regeling.

In het slotformulier van de regeling is bepaald dat de bijlage bij de regeling bekend wordt gemaakt door terinzagelegging. Deze terinzagelegging vindt plaats in de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, thans gevestigd aan de Koningskade 4 te Den Haag.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2000, 245; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 4 december 2003 (Stcrt. 242).

Naar boven