Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2004, 6 pagina 18 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2004, 6 pagina 18 | Besluiten van algemene strekking |
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen,
Gelet op artikel 85, eerste lid, van de Werkloosheidswet en artikel 7 Premiebesluit Wachtgeldfonds BV TAB;
Besluit:
Artikel 1 Definitie gelegenheidsarbeiders
1. Gelegenheidsarbeider is de persoon die gerechtigd is in Nederland arbeid in dienstbetrekking te verrichten en die:
a. op 1 januari van het jaar waarin de arbeid in dienstbetrekking wordt verricht, volledig dagonderwijs volgt;
b. bij aanvang van de dienstbetrekking geen uitkeringsgerechtigde is en gedurende een periode van tenminste 31 dagen onmiddellijk voorafgaand aan de ingangsdatum van dat dienstverband geen betaalde arbeid in de sector agrarisch bedrijf heeft verricht;
c. houder is van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel, Document III, of een W-document in het kader van de Vreemdelingenwet 2000 en die beschikt over een tewerkstellingsvergunning. Houders van een Document III dat voorheen een F3-document was beschikken over de aantekening `arbeid is vrij toegestaan';
d. zelfstandige boer is in die zin dat de persoon primair in zijn levensonderhoud voorziet door arbeid te verrichten als zelfstandige in een onderneming die valt onder de sector Agrarisch bedrijf.
2. De gelegenheidsarbeider is werkzaam gedurende maximaal 8 weken per werkgever per kalenderjaar.
3. De gelegenheidsarbeider mag in het kalenderjaar niet eerder bij dezelfde werkgever betaalde arbeid hebben verricht, met uitzondering van de situatie waarin de gelegenheidsarbeider de periode van maximaal 8 weken heeft onderverdeeld in maximaal 3 deelperioden.
4. Op de personen, genoemd in het eerste lid, is de gereduceerde premie, bedoeld in artikel 3 Premiebesluit Wachtgeldfonds BV TAB, van toepassing.
Dit besluit is uitsluitend van toepassing op de dienstbetrekking in bedrijven binnen de sector Agrarisch bedrijf, bedoeld in de Regeling indeling van het bedrijfs- en beroepsleven in sectoren (Stcrt. 1997, 41), met piekperioden en de daaraan gerelateerde personeelsproblematiek.
Het Besluit Gelegenheidsarbeiders sector Agrarisch bedrijf wordt ingetrokken.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 mei 2003.
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Gelegenheidsarbeiders sector Agrarisch bedrijf 2003.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Op basis van artikel 7 van het Premiebesluit Wachtgeldfonds BV TAB kan in gevallen waarin niet voldaan is aan de in artikel 3 van dit Premiebesluit gestelde vereisten de gereduceerde wachtgeldpremie genoemd in artikel 3 in rekening gebracht worden indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven.
In het Besluit Gelegenheidsarbeiders sector Agrarisch bedrijf 2003 zijn categorieën gelegenheidswerkers aangewezen waarvan de agrarische sector in piekperioden gebruik kan maken. Het besluit maakt het mogelijk dat een aantal bestaande beperkingen komt te vervallen. Alleen de zelfstandige boer die kortdurend als werknemer wordt ingezet, wordt beperkt in toepassing. De categorie asielzoekers is aangepast aan de omschrijving van de Vreemdelingenwet 2000.
Het Besluit Gelegenheidsarbeiders sector Agrarisch bedrijf van 11 april 2000 (Stcrt. 2000, 73) wordt ingetrokken.
Het besluit werkt terug tot en met 1 mei 2003.
Artikel 1 Definitie gelegenheidsarbeiders
De mogelijkheid voor gereduceerde wachtgeldpremie wordt geopend voor vier categorieën gelegenheidsarbeiders in de agrarische sector, namelijk personen die volledig dagonderwijs volgen (scholieren en studenten), personen die niet zijn aangewezen op inkomen uit een regulier dienstverband en ook geen uitkeringsgerechtigde zijn (huisvrouwen en -mannen), personen die houder zijn van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel of een W-document (asielzoekers) en personen die primair in hun levensonderhoud voorzien door arbeid te verrichten als zelfstandige in een onderneming die valt onder de sector agrarisch bedrijf conform de Regeling indeling van het bedrijfs- en beroepsleven in sectoren (zelfstandige boeren).
Voor toepassing van de gereduceerde wachtgeldpremie zal de werkgever in de agrarische sector met de voornoemde personen een dienstverband moeten aangaan. Aangesloten wordt bij het werknemersbegrip, als bedoeld in artikel 3 van de werknemersverzekeringswetten. Uitsluitend personen die bevoegd zijn in Nederland werkzaamheden te verrichten vallen onder de reikwijdte van dit besluit. De persoon is op grond van dit besluit werkzaam gedurende maximaal acht weken per werkgever per kalenderjaar. De gelegenheidsarbeider mag in het kalenderjaar nog niet eerder bij die werkgever betaalde arbeid hebben verricht. Een uitzondering hierop vormt de situatie waarin de gelegenheidsarbeider de periode van (maximaal) 8 weken heeft `opgeknipt' in (maximaal) 3 deelperioden.
Beëindiging van een dienstverband dient binnen de termijn van het Besluit melding Sociale Verzekering (31 dagen) te worden gemeld aan UWV. Bij overschrijding van deze termijn is ten aanzien van dat dienstverband de reguliere wachtgeldpremie verschuldigd.
Onderdeel a
Het betreft hier feitelijk de categorie scholieren/studenten. Ten aanzien van de vaststelling van de `student-, of scholier-status' wordt een fictie gehanteerd. Voorwaarde is hier dat een volledige dagopleiding gevolgd wordt op 1 januari van het jaar waarin de arbeid wordt verricht. Veelal zal de status van scholier of student aan een Nederlandse dagopleiding eenvoudig vast te stellen zijn. Voor de nadere definitie van het begrip student of scholier aan een buitenlandse instelling, kan de wetgeving van het desbetreffende land maatgevend zijn.
Onderdeel b
Deze categorie ziet onder meer op de zogenaamde `huisvrouw' of `huisman'. Bij de afbakening van deze
begrippen is de inkomenspositie van belang. De gelegenheidsarbeider is bij aanvang van de dienstbetrekking geen uitkeringsgerechtigde en heeft gedurende een periode van tenminste 31 dagen voorafgaand aan de ingangsdatum van dat dienstverband geen betaalde arbeid in de agrarische sector verricht. Met uitkeringsgerechtigde wordt bedoeld de persoon die een WW-, ZW-, WAO-, Waz-, Wajong-, TW-, ABW-, IOAW- of IOAZ-uitkering ontvangt dan wel een soortgelijke uitkering uit het buitenland. Om te beoordelen of er sprake is van een soortgelijke uitkering zal naar de wetgeving van het desbetreffende land moeten worden gekeken.
Onderdeel c
Het betreft hier feitelijk de categorie asielzoekers. Sinds invoering van de Vreemdelingenwet 2000 zijn de F1-, F2- en F3-documenten omgezet in Document III. Asielzoekers mogen onder bepaalde voorwaarden kortdurende werkzaamheden verrichten. De duur van de (maximale) werkzame periode is conform de bepalingen in de Wet arbeid vreemdelingen. Echter, de maximale duur van gelegenheidsarbeid is bepaald op 8 weken per kalenderjaar.
Houders van (voorheen) een F3-document beschikken over een aantekening in hun verblijfsdocument en hebben derhalve geen tewerkstellingsvergunning nodig.
Onderdeel d
Deze categorie ziet op de zogenaamde `zelfstandige boer'. Het betreft hier feitelijk boeren die in de sector agrarisch bedrijf als zelfstandige werkzaam zijn, maar als gelegenheidsarbeider in dienstbetrekking werkzaam zijn.
Om elk misverstand over de reikwijdte van dit aanwijzingsbesluit te voorkomen wordt hier nadrukkelijk een afbakening aangebracht naar de sector Agrarisch bedrijf als bedoeld in de Regeling indeling bedrijfs- en beroepsleven in sectoren (Stcrt. 1997, 41). Het besluit is van toepassing op bedrijven in de sector Agrarisch bedrijf met personeelsproblematiek in piekperioden. Door deze afbakening is de toepassing van de categorie zelfstandige boer (onderdeel d) beperkt tot toepassing binnen de bedrijfstak agrarische loononderneming.
Dit artikel regelt de intrekking van het Besluit Gelegenheidsarbeiders sector Agrarisch bedrijf van 11 april 2000 (Stcrt. 2000,73).
Dit besluit zal in werking treden met ingang van 1 mei 2003. Werkgevers die een dienstverband met een werknemer hebben met ingangsdatum op of na 1 mei 2003, en waarbij aan de eisen van dit besluit wordt voldaan, kunnen verzoeken alsnog in aanmerking te komen voor de gereduceerde wachtgeldpremie indien zij een afwijzend besluit al dan niet op een bezwaarschrift hebben ontvangen.
Dit artikel regelt de citeertitel van het besluit.
Amsterdam, 10 november 2003.
T.H.J. Joustra,
voorzitter Raad van bestuur UWV.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-6-p18-SC63293.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.