Wijziging enkele regelingen op het gebied van luchtverkeersdienstverlening

Regeling houdende wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties, en de Regeling procedures in verband met onder meer technische aanpassingen

16 maart 2004

HDJZ/LUV/2004-538

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op artikel 5.14, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart, en de artikelen 3, tweede lid, 7, 9, 10, 42, tweede lid, onderdeel b, en 44, derde en achtste lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanduidingen a tot en met ac vervallen.

2. In de alfabetische rangschikking worden de volgende onderdelen ingevoegd:

General Air Traffic (GAT): vluchten die worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures;

RVSM-luchtruim: het luchtruim vanaf FL290 tot en met FL410 waarin een reductie van de verticale separatie van 2000 naar 1000 voet tussen vliegtuigen wordt toegepast (reduced vertical separation minimum);

Temporary Segregated Area (TSA): luchtruimte met vastgestelde begrenzingen, waarvoor reserveren van luchtruim vereist is, voor het exclusief gebruik door specifieke gebruikers gedurende een vastgestelde tijdsperiode.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het eerste lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel g door een puntkomma een onderdeel toegevoegd luidende:

h. AWY L179.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De onderdelen g en h worden geletterd h en i.

b. Er wordt een onderdeel ingevoegd luidende:

g. AWY L179;.

C

In artikel 18 wordt de tabel als volgt gewijzigd:

1. Bij de vermelding Amsterdam UTA wordt:

a. in de tweede kolom ‘A’ vervangen door: C,

b. in de derde kolom ingevoegd: 8 km.

2. Onder vernummering van noot 1 tot en met noot 5 tot noot 2 tot en met noot 6, wordt bij de vermelding Amsterdam UTA in de derde kolom een noot toegevoegd, luidende:

1) En-route VFR GAT vluchten zijn niet toegestaan. VFR GAT vluchten op en beneden FL 285 zijn alleen toegestaan in Temporary Segregated Airspace (TSA) of een equivalent daarvan, dan wel in geval van specifieke afspraken met de verantwoordelijke luchtverkeersdienstverleningsinstantie. VFR GAT vluchten boven FL 285 binnen RVSM luchtruim moeten worden uitgevoerd binnen Temporary Segregated Area (TSA) of een equivalent daarvan.

3. Na B29 wordt een nieuwe regel ingevoegd, waarbij de vermeldingen in de eerste tot en met de vierde kolom respectievelijk luiden:

L179, A, –, n.v.t.

4. De woorden ‘zie noot 1’, ‘zie noot 2’, ‘zie noot 3’, ‘zie noot 4’, ‘zie noot 5’ en ‘zie noot 6’ vervallen.

D

In bijlage B worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. Vóór de eerste regel wordt een nieuwe regel ingevoegd, luidende:

ENR 1-4-1/2 d.d. 18 maart 2004 ATS Airspace

2. De zinsnede ‘ENR 2-2-1 d.d. 10 oktober 1996 Airway B29’ wordt vervangen door: ENR 2-2-1 d.d. 18 maart 2004 Airway B29 en Airway L179

E

In bijlage C worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. De zinsnede ‘ENR 3-1-1 t/m 9 d.d. 23 april 1998 Lower ATS Routes’ wordt vervangen door:

ENR 3-1-1 t/m 2 d.d. 23 april 1998 Lower ATS Routes

ENR 3-1-3/4 d.d. 18 maart 2004 Lower ATS Routes

ENR 3-1-5/6 d.d. 18 maart 2004 Lower ATS Routes

ENR 3-1-7/8 d.d. 18 maart 2004 Lower ATS Routes

ENR 3-1-9 d.d. 18 maart 2004 Lower ATS Routes

2. De zinsnede ‘ENR 3-2-1 t/m 8 d.d. 23 april 1998 Upper ATS Routes’ wordt vervangen door:

ENR 3-2-1/2 d.d. 18 maart 2004 Upper ATS Routes

ENR 3-2-3/4 d.d. 18 maart 2004 Upper ATS Routes

ENR 3-2-5/6 d.d. 18 maart 2004 Upper ATS Routes

ENR 3-2-7/8 d.d. 18 maart 2004 Upper ATS Routes

ENR 3-2-9 d.d. 18 maart 2004 Upper ATS Routes

3. De zinsnede die begint met ‘ENR 3-4-3 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3’ en eindigt met ‘ENR 3-4-8 van 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Rou⁠tes categorie 1/Upper ATS Routes category 3’ wordt vervangen door:

ENR 3-4-3/4 d.d. 18 maart 2004 Conditional Routes (CDR’s)

ENR 3-4-5/6 d.d. 18 maart 2004 Conditional Routes (CDR’s)

ENR 3-4-7/8 d.d. 18 maart 2004 Conditional Routes (CDR’s)

4. Na de zinsnede ‘ENR 3-4-7/8 d.d. 18 maart 2004 Conditional Routes (CDR’s)’ worden drie nieuwe regels ingevoegd, luidende:

ENR 4-3-1/2 d.d. 18 maart 2004 Name Code Designators For Significant Points; (Upper) ATS Route, Conditional Route, SID, STAR, Transition, RNAV Appro⁠ach

ENR 4-3-3/4 d.d. 18 maart 2004

ENR 6-2-1 d.d. 18 maart 2004 Airspace Structure and ATS Airspace

5. De zinsnede ‘ENR 6-3-1 d.d. 26 februari 1998 ATS Routes and TRUNK/RNAV Rou⁠tes’ wordt vervangen door:

ENR 6-3-1 d.d. 18 maart 2004 ATS Routes

6. De zinsnede ‘ENR 6-3-3 d.d. 26 februari 1998 Conditional Routes’ wordt vervangen door: ENR 6-3-3 d.d. 18 maart 2004 Conditional Routes

Artikel II

De regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie van 3 maart 1995, nr. DGRLD/JBZ/95002008, houdende aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties (Stcrt. 76)2 , wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma, vier nieuwe onderdelen toegevoegd, luidende:

c. FL: Flight Level;

d. LACC: London Area Control Centre behorende bij National Air Traffic Services;

e. LTCC: London Terminal Control Centre behorende bij National Air Traffic Services;

f. UTA: upper control area.

B

Na artikel 8 worden vijf nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 8a

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het LACC volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage H, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 235 en een bovengrens van FL 660, en lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 57 56.44 NB 003 10 18.61 OL

– de oostgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 56.44 NB 003 10 18.61 OL en 51 28 50.17 NB 003 10 18.61 OL

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 28 50.17 NB 003 10 18.61 OL

– de westgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL

Artikel 8b

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het LACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage I, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens van FL 235, en lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 57 13.20 NB 002 30 00.00 OL

– de oostgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 13.20 NB 002 30 00.00 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de westgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL

Artikel 8c

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het LTCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C tussen FL 195 en FL 215, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage J, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens van FL 215, en lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 57 13.20 NB 002 30 00.00 OL

– de oostgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 13.20 NB 002 30 00.00 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de westgrens: een lijn tussen de posities: 51 57 02.16 NB 002 21 22.62 OL en 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL

Artikel 8d

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het LACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage K, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens van FL 660, en lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de oostgrens: een lijn tussen de posities: 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL en 51 27 20.12 NB 002 30 00.00 OL

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities: 51 30 00.00 NB 002 00 00.00 OL en 51 27 20.12 NB 002 30 00.00 OL

– de westgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 30 00.00 NB 002 00 00.00 OL

Artikel 8e

Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door het LTCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C tussen FL 195 en FL 215, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in bijlage L, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens van FL 215, en lateraal begrensd door:

– de noordgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL

– de oostgrens: een lijn tussen de posities: 51 38 12.59 NB 002 30 00.00 OL en 51 27 20.12 NB 002 30 00.00 OL

– de zuidgrens: een lijn tussen de posities: 51 30 00.00 NB 002 00 00.00 OL en 51 27 20.12 NB 002 30 00.00 OL

– de westgrens: een lijn tussen de posities: 51 42 44.83 NB 002 10 01.17 OL en 51 30 00.00 NB 002 00 00.00 OL

C

Na artikel 9 wordt een nieuw artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 9a

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties.

Artikel III

De bijlage bij de Regeling procedures3 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de onderstaande regels wordt na de genoemde bladzijden en vóór de omschrijving van de bladzijden telkens ingevoegd: 18 maart 2004.

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

EHAM AD 2-1-22.1 t/m 22.3 Instrument Departure Procedures Schiphol Airport

EHAM AD 2-1-22.3 t/m 22.9 Instrument Approach Procedures Schiphol Airport

EHAM AD 2-2-7.1 Standard Departure chart - Instrument

EHAM AD 2-2-7.3 Standard Instrument Departures (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.5/7.6 Continuous routings for Amsterdam SID’s

EHAM AD 2-2-7.11 Standard Instrument Departures (SID) RWY 04

EHAM AD 2-2-7.11A/B SID RWY 04 (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.15 Standard Instrument Departures (SID) RWY 06

EHAM AD 2-2-7.15A/B SID RWY 06 (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.19 Standard Instrument Departures (SID) RWY 09

EHAM AD 2-2-7.19A/B SID RWY 09 (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.43 Standard Instrument Departures (SID) RWY 27

EHAM AD 2-2-7.43A/B SID RWY 27 (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.51 Standard Instrument Departures (SID) RWY 36L

EHAM AD 2-2-7.51A/B SID RWY 36L (Instructions)

EHAM AD 2-2-7.53 SID RWY 36L (Supplementary)

EHAM AD 2-2-7.53A/B SID RWY 36L (Supplementary) (Instructions)

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

EHBD AD 2-2-7.1 Standard Departure Routes-Instrument

EHBD AD 2-2-9.1 Standard Arrival Routes-Instrument

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

EHGG AD 2-2-7.1 Standard Departure Routes-Instrument

EHGG AD 2-2-7.15A SID RWY 05 (Instructions)

B

Na de zinsnede ‘EHGG AD 2-2-7.15A 18 maart 2004 SID RWY 05 (Instructions)’ worden drie nieuwe regels ingevoegd, luidende:

EHGG AB 2-2-7.15B 18 maart 2004 SID RWY 05 (Instructions)

EHGG AB 2-2-7.15C/D 18 maart 2004 SID RWY 05 (Instructions)

EHGG AB 2-2-7.15E 18 maart 2004 SID RWY 05 (Instructions)

C

In de onderstaande regel wordt na de genoemde bladzijde en vóór de omschrijving van de bladzijde ingevoegd: 18 maart 2004.

EHGG AD 2-2-7.23A SID RWY 23 (Instructions)

D

Na de zinsnede ‘EHGG AD 2-2-7.23A 18 maart 2004 SID RWY 23 (Instructions)’ worden drie nieuwe regels ingevoegd, luidende:

EHGG AD 2-2-7.23B 18 maart 2004 SID RWY 23 (Instructions)

EHGG AD 2-2-7.23C/D 18 maart 2004 SID RWY 23 (Instructions)

EHGG AD 2-2-7.23E 18 maart 2004 SID RWY 23 (Instructions)

E

In de onderstaande regels wordt na de genoemde bladzijde en vóór de omschrijving van de bladzijden telkens ingevoegd: 18 maart 2004.

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

EHLE AD 2-2-7.1 Standard Departure Routes-Instrument

EHLE AD 2-2-7.11A SID RWY 05 (Instructions)

EHLE AD 2-2-7.15A SID RWY 23 (Instructions)

EHLE AD 2-2-9.1 Standard Arrival Routes-Instrument

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

EHRD AD 2-2-7.1 Standard Departures Routes-Instrument

EHRD AD 2-2-7.5 Continuous routings for Rotterdam SID’s

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

EHEH AD 2-2-7.1 Standard Departure Routes-Instrument

EHEH AD 2-2-7.11 Standard Instrument Departures (SID), RWY 04

EHEH AD 2-2-7.11A/B SID RWY 04 (Instructions)

F

Na de zinsnede ‘EHEH AD 2-2-7.11A/B 18 maart 2004 SID RWY 04 (Instructions)’ worden twee nieuwe regels ingevoegd, luidende:

EHEH AD 2-2-7.11C/D 18 maart 2004 SID RWY 04 (Instructions)

EHEH AD 2-2-7.11E 18 maart 2004 SID RWY 04 (Instructions)

G

In de onderstaande regels wordt na de genoemde bladzijde en vóór de omschrijving van de bladzijden telkens ingevoegd: 18 maart 2004.

EHEH AD 2-2-7.15 Standard Departure Procedures (SID), RWY 22

EHEH AD 2-2-7.15A/B SID RWY 22 (Instructions)

H

Na de zinsnede ‘EHEH AD 2-2-7.15A/B 18 maart 2004 SID RWY 22 (Instructions)’ worden twee nieuwe regels ingevoegd, luidende:

EHEH AD 2-2-7.15C/D 18 maart 2004 SID RWY 22 (Instructions)

EHEH AD 2-2-7.15E 18 maart 2004 SID RWY 22 (Instructions)

I

In de onderstaande regels wordt na de genoemde bladzijde en vóór de omschrijving van de bladzijden telkens ingevoegd: 18 maart 2004.

EHEH AD 2-2-9.1 Standard Arrival Routes-Instrument

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

EHSB AD 2-2-7.1 Standard Departures Routes-Instrument

EHSB AD 2-2-9.1 Standard Arrival Routes-Instrument

Luchtvaartterrein (MIL) Valkenburg (EHVB)

EHVB AD 2-2-7.1 Standard Departure Routes-Instrument

Artikel IV

De Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie van 19 april 1994, nr. DGRLD/JBZ/L94.003109 tot aanwijzing van een gebied waar luchtverkeersleiding wordt gegeven door London Air Traffic Control Centre (Stcrt. 1994, 81) wordt ingetrokken.

Artikel V

Dit besluit treedt in werking met ingang van 18 maart 2004. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 16 maart 2004, treedt zij in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 18⁠maart 2004.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage 1, behorende bij artikel II, onderdeel B

Bijlage H, behorende bij de artikel 8a van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2004-53-p16-SC64095-1.gif

Bijlage 2 behorende bij artikel II, onderdeel B

Bijlage I, behorende bij de artikel 8b van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2004-53-p16-SC64095-2.gif

Bijlage 3 behorende bij artikel II, onderdeel B

Bijlage J, behorende bij de artikel 8c van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2004-53-p16-SC64095-3.gif

Bijlage 4 behorende bij artikel II, onderdeel B

Bijlage K, behorende bij de artikel 8d van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2004-53-p16-SC64095-4.gif

Bijlage 5 behorende bij artikel II, onderdeel B

Bijlage L, behorende bij de artikel 8e van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties

stcrt-2004-53-p16-SC64095-5.gif

Toelichting

Algemeen

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de Regeling Luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties, en de Regeling procedures gewijzigd. De wijzigingen staan in principe los van elkaar.

Deze wijziging dient tevens te worden beschouwd als mededeling inzake wijzigingen in de luchtvaartgids in de zin van artikel 23 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I (Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening)

In artikel 1 worden de begrippen RVSM en TSA toegevoegd.

Reduced Vertical Separation Minimum (RVSM) luchtruim is in Europees verband geïntroduceerd teneinde vertragingen in het internationale luchtverkeer boven Europa te verminderen door het instellen van zes nieuwe vliegniveaus. Binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam is dit systeem op 24 januari 2002 ingevoerd. Uitgebreide informatie over dit onderwerp is te vinden in de toelichting op de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties.

Sinds maart 1996 wordt in het ECAC-luchtruim het principe van flexibel gebruik van het luchtruim (Flexibel Use of Airspace) toegepast. Hierbij wordt luchtruim niet langer aangewezen als zijnde puur civiel of militair, maar wordt dit beschouwd als een continuüm en aangewezen al naar gelang de behoefte van de gebruikers. Het Temporary Segregated Areas (TSA) concept ziet op alle luchtruim waarvoor reservering noodzakelijk is en gebieden waar beperkingen van kracht zijn die worden beheerd door een daarvoor aangewezen instantie en de dag voorafgaande aan de operatie worden toegekend aan de gebruikers. Uitgebreide informatie over dit onderwerp is gepubliceerd in de luchtvaartgids.

In artikel 2 worden het eerste en het derde lid uitgebreid met nieuwe onderdelen waarin de aanduiding AWY L179 (luchtweg L179) is opgenomen. De toevoeging is noodzakelijk doordat een deel van de bestaande luchtweg B29, gelegen in het zuid-westen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, de nieuwe benaming AWY L179 heeft gekregen. Deze benaming is in overeenstemming met de ICAO RNAV-routeaanduiding in de EUR/NAT-regio. In het vervolg krijgen alle nieuwe RNAV-luchtverkeersroutes benamingen conform deze routeaanduiding. Bestaande routes worden te zijner tijd aangepast. Met de onderhavige wijziging vindt een dergelijke aanpassing voor een deel van de luchtweg B29 plaats.

Hoewel een deel van de luchtweg L179 door het naderingsluchtverkeersleidinggebied (TMA) Nieuw Milligen G2 loopt, wordt deze luchtweg als algemeen luchtverkeersleidinggebied aangewezen. Dit teneinde de bestaande uniformiteit ten aanzien van het type luchtverkeersleidinggebied, dat op deze luchtweg van toepassing is, te bewaren.

In de tabel bij artikel 18 wordt de classificatie A van het luchtverkeersdienstverleningsgebied Amsterdam UTA gewijzigd in C. In het kader van de Eurocontrol ATM 2000+ strategie zijn de Eurocontrol-lidstaten overeengekomen de luchtruimclassificatie binnen de ECAC-lidstaten in het hogere luchtruim (boven vluchtniveau 195) te harmoniseren. Deze verandering maakt deel uit van een aantal toekomstige veranderingen die tot doel hebben het groeiende luchtverkeer ook in de toekomst te kunnen accommoderen. Een vereenvoudiging in de organisatie van het luchtruim is hiervoor een vereiste. De onderhavige wijziging van de luchtruimclassificatie in klasse C is daartoe de eerste aanzet.

Overeenkomstig de wijziging van artikel 2, eerste en derde lid, wordt L179 als algemeen luchtverkeersleidinggebied aan de tabel toegevoegd.

In overeenstemming met Bijlage 2 bij het op 7 december 1944 te Chicago gesloten Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart (Trb. 1954/18) is ook volgens de onderhavige regeling het uitvoeren van VFR-vluchten boven FL 200 niet toegestaan, tenzij specifieke toestemming door het bevoegd gezag is verleend. De uitzonderingsbepalingen zijn in noot 1 uit de tabel bij artikel 18 opgenomen.

Artikel II (Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties)

Een grootschalige herindeling van het luchtruim boven de Noordzee binnen de London FIR van het Verenigd Koninkrijk gericht op een effectiever gebruik van het luchtruim vormt de aanleiding voor de wijziging van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties. In het kader van deze herindeling is het wenselijk niet langer de LVNL maar de bij de National Air Traffic Services (NATS) behorende London Area Control Centre (LACC) en London Terminal Control Centre (LTCC) te belasten met het verstrekken van luchtverkeersdienstverlening in bepaalde delen van het Nederlandse luchtruim.

Artikel 5.14, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart bepaalt dat de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie delen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam kunnen aanwijzen waarbinnen, na overleg met de bevoegde autoriteiten van een aangrenzende staat, de luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven door een instantie van die staat. Een dergelijke aanwijzing is opgenomen in de Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Defensie van 19 april 1994, nr. DGRLD/JBZ/L94003109 tot aanwijzing gebied waar luchtverkeersleiding wordt gegeven door London Air Traffic Control Centre (Stcrt. 1994, 81). Gelet op de voorgenomen herindeling moet de daarin opgenomen delegatie worden gewijzigd.

De Civil Aviation Authority van het Verenigd Koninkrijk heeft de afspraken met betrekking tot de aanwijzing overeenkomstig artikel 5.14 van de Wet luchtvaart schriftelijk bevestigd aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Teneinde versnippering van regelgeving tegen te gaan is er voor gekozen de laatstgenoemde aanwijzing, die specifiek op de Britse luchtverkeersleidingsinstantie was gericht, op te nemen in de bredere Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties. De oude regeling wordt bij deze gewijzigde regeling ingetrokken.

Blijkens de nieuwe artikelen van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties is onder meer luchtverkeersdienstverleningsklasse C van toepassing in de Amsterdam UTA. Daarmee blijft in dat gebied een verbod op het uitvoeren van VFR GAT-vluchten gelden. Dit is in Eurocontrol verband overeengekomen en van toepassing op het gehele hogere luchtruim in het gebied van de ECAC-lidstaten. Slechts in bijzondere gevallen zijn VFR-vluchten in de daarvoor aangewezen gebieden mogelijk na toestemming van de betrokken autoriteiten.

Dergelijke uitzonderingen zijn echter niet mogelijk in gevallen als het onderhavige waarin de uitvoering van Air Traffic Services is gedelegeerd aan de bij de NATS behorende LACC en LTCC.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

  • 1

    Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 28 april 2003 (Stcrt. 82).

  • 2

    Stcrt. 1995, 76; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 28 april 2003 (Stcrt. 82).

  • 3

    Stcrt. 1994, 249; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 17 februari 2003 (Stcrt. 34).

Naar boven