Besluit slotallocatie burgermedegebruik militair luchtvaartterrein Eindhoven

19 februari 2004

HDJZ/LUV/2004-279

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gelezen het verzoek van Eindhoven Airport N.V. d.d. 2 december 2003;

Gelet op artikel 2, eerste lid, onderdeel b, en artikel 2, tweede lid, Besluit slotallocatie;

Besluit:

Artikel 1

Het militair luchtvaartterrein Eindhoven wordt ten aanzien van het medegebruik door burgerluchtvaartuigen aangewezen tot volledig gecoördineerd luchtvaartterrein.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Bezwaarclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Hoofddirectie Juridische Zaken, Sector Luchtvaart, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het ondertekende bezwaarschrift dient tenminste te bevatten:

– naam en adres van de indiener;

– dagtekening;

– vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en zo mogelijk de datum en het kenmerk van het besluit;

– een opgave van redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

Belanghebbenden zijn voorts in de gelegenheid om – gelijktijdig met of na de indiening van het bezwaarschrift – een verzoek te doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Een zodanig verzoek dient te worden gericht tot de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch. In verband met het verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Omtrent de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen dit dient te worden betaald, krijgt men na de indiening van het verzoek om voorlopige voorziening bericht van de griffie.

Er kan niet langs elektronische weg bezwaar worden ingesteld.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.

Toelichting

Bij besluit van 24 november 1997 (Stb. 1997, 635) is het Besluit slotallocatie tot stand gekomen. Dit besluit strekt tot uitvoering van de verordening nr. 95/93 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van ‘slots’ op communautaire luchthavens (PbEG L 014). Bij besluit van 1 mei 2001 (Stb. 2001, 257) is de werking van het Besluit slotallocatie uitgebreid naar militaire luchtvaartterreinen voor wat betreft het (commercieel) burgermedegebruik van die terreinen.

Met slotcoördinatie wordt bedoeld dat start- en landingstijden van luchtvaart-maatschappijen, slots, op een bepaald luchtvaartterrein door een daartoe aangewezen persoon, de coördinator, worden verdeeld conform een in internationaal verband bepaalde systematiek. Het onderhavige besluit bewerkstelligt dat het militaire luchtvaartterrein Eindhoven ten aanzien van het medegebruik door burgerluchtvaartuigen wordt aangewezen tot volledig gecoördineerd luchtvaartterrein.

Aanleiding voor het onderhavig besluit is het verzoek daartoe van Eindhoven Airport N.V. d.d. 2 december 2003. Uit het bij de aanvraag gevoegde rapport Inventarisatie van capaciteit Eindhoven Airport (november 2003), uitgevoerd door Bureau To70 B.V. te Den Haag (nr. 03.273.02), blijkt dat er ten aanzien van het door Eindhoven Airport N.V. op basis van haar beschikking uitgevoerde commerciële burgermedegebruik diverse problemen zijn ten aanzien van de capaciteit van de luchthaven.

Als meest beperkende factor voor de capaciteit van de luchthaven worden de beperkingen ten gevolge van de milieuregels genoemd. In het bijzonder wordt gewezen op de beperkingen als gevolg van de milieuregels voor het aantal zware vliegtuigbewegingen. Het aantal door luchtvaartmaatschappijen aangevraagde zware vliegtuigbewegingen zal naar verwachting groter blijven dan het toegestane aantal.

Voorts blijkt dat de capaciteit van de opstelplaatsen voor burgerluchtvaartuigen kritisch is. Met name het aantal opstelplaatsen voor grote vliegtuigtypen (A300) en de combinatie van grote en middelgrote vliegtuigtypen (A300 en B737) wordt regelmatig overschreden. Alleen met een zorgvuldige verdeling van het luchtverkeer over de dag kunnen deze problemen worden voorkomen.

Daarnaast wordt geconstateerd dat de capaciteit van de terminal tijdens piekuren ruim wordt overschreden. De maximale capaciteit van de terminal wordt voor vertrekkende passagiers begrensd door het aantal check-in balies. Voor aankomende passagiers wordt de capaciteit bepaald door de capaciteit van de reclaim band. De consequenties van genoemde overschrijding zijn lange wachtrijen voor de check-in balies bij vertrek en bij de reclaim band bij aankomst. Alleen met een zorgvuldige verdeling van het luchtverkeer over de dag kunnen wachtrijproblemen worden voorkomen.

Door een zorgvuldige planning – door middel van slotcoördinatie – van het toelaatbare luchtverkeer (in absoluut aantal, geluidskarakteristiek en verdeling over de dag) zal naar verwachting kunnen worden voldaan aan de milieuregels en kan congestie bij de opstelplaatsen en in de terminal worden voorkomen.

De aanwijzing van het militaire luchtvaartterrein Eindhoven tot volledig gecoördineerd luchtvaartterrein ten aanzien van het burgermedegebruik richt zich, gelet op de omschrijving van het begrip ‘burgerexploitant’ in artikel 1 van het Besluit slotallocatie uitsluitend tot Eindhoven Airport N.V., zijnde de rechtspersoon onder wiens verantwoordelijkheid burgermedegebruik op commerciële basis plaatsvindt.

De aanwijzing strekt zich derhalve niet uit tot het recreatief burgermedegebruik en het burgermedegebruik dat in het kader van het algemeen maatschappelijk belang (onder andere ambulance- en politievluchten) – beide op basis van separate beschikkingen – plaatsvindt.

De aanwijzing tot volledig gecoördineerd luchtvaartterrein heeft tot gevolg dat een luchtvaartmaatschappij, die gebruik wenst te maken van het door Eindhoven Airport N.V. te exploiteren areaal aan commerciële vliegtuigbewegingen, niet zonder slot mag landen of starten op het militair luchtvaartterrein Eindhoven. Op die manier wordt Eindhoven Airport N.V. in staat gesteld de geschetste capaciteitsproblemen te beheersen en een balans te vinden tussen capaciteit en milieugrenzen.

Met luchtvaartmaatschappijen die met regelmaat het commercieel burgerluchtverkeer op het militair luchtvaartterrein Eindhoven verzorgen en de luchtverkeersleidingsautoriteit is door Eindhoven Airport N.V. tijdens het gebruikeroverleg op 4 september 2003 overleg gevoerd over het voornemen om over te gaan tot slotcoördinatie.

Hoewel de slotallocatie alleen betrekking heeft op commercieel burgerluchtverkeer, raakt het voor wat betreft het gebruik van de militaire infrastructuur het militaire luchtvaartterrein direct. Aangewezen wordt derhalve, zulks mede conform de verordening waarop het Besluit slotallocatie is gebaseerd, het gehele luchtvaartterrein en geschiedt het derhalve in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

Naar boven