Wijziging Regeling werkmap

Regeling tot wijziging van de Regeling werkmap, houdende een registratieplicht van werkmappen en een nieuw model werkmap

17 februari 2004

Nr. HDJZ/S&W/2003-2627

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat, en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 2.4:2, eerste en derde lid, van het Arbeidstijdenbesluit vervoer;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling werkmap1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2a

De werkgever houdt een registratie bij van de door hem uitgegeven en ingenomen werkmappen.

B

De bijlage wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

C

In de slotformule komt de zinsnede na ‘die ter inzage wordt gelegd’ te luiden: bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Artikel II

Onverminderd artikel I, onderdeel B, kan tot 1 september 2005 toepassing worden gegeven aan de bijlage bij de regeling zoals deze luidt voor 1 maart 2004.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.J. de Geus.

Toelichting

Met deze regeling wordt de Regeling werkmap op twee onderdelen gewijzigd. Niet alleen wordt de registratieplicht voor de werkgever nader ingevuld, ook wordt een nieuw model werkmap vastgesteld.

Artikel 4:3 van de Arbeidstijdenwet verplicht de werkgever een deugdelijke registratie te voeren van de arbeids- en rusttijden. Op grond van artikel 2.4:2, eerste lid, van het Arbeidstijdenbesluit vervoer moet de bestuurder van een taxi gedurende de tijd dat hij arbeid verricht een geldige werkmap bij zich hebben. Via artikel 2 van de Regeling werkmap is op de bestuurders de verplichting gelegd om ritgegevens in de werkmap in te vullen. Hieruit kan echter niet worden afgeleid dat er een specifieke registratieplicht geldt van de door de werkgever uitgegeven en ingenomen werkmappen. Het opnemen van een dergelijke verplichting vloeit voort uit de ervaringen die zijn opgedaan in de praktijk van de wegcontroles. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat een bestuurder, die geen werkmap bij zich heeft, verwijst naar de werkgever. Door de verplichting voor de werkgever om een registratie van de uitgegeven en ingenomen werkmappen bij te houden, kan de Inspectie Verkeer en Waterstaat bij een bedrijfscontrole vaststellen of en wanneer de werkmap aan de bestuurder is uitgegeven. Ook kan daarbij worden vastgesteld of een bestuurder voor één werkgever meerdere werkmappen tegelijk gebruikt. Hierdoor worden de handhavingmogelijkheden aanzienlijk verbeterd.

Tot dusver was de registratie door de werkgever van uitgegeven werkmappen als aanwijzing in de werkmap opgenomen. Met het nieuwe artikel 2a wordt de naleving van de registratieverplichting afdwingbaar. Op grond van artikel 8:1, eerste lid, van het Arbeidstijdenbesluit vervoer levert het niet naleven van de voorschriften in de Regeling werkmap door de werkgever een strafbaar feit op dat gekwalificeerd is als een economisch delict.

Het tweede onderdeel van deze regeling ziet op de vaststelling van een nieuw model werkmap. Het komt voor dat de toezichthouders werkmappen aantreffen waarvan de kaft is losgescheurd van de weekstaten. Dit heeft tot gevolg dat de originele (en uitgescheurde) weekstaten, die bij een bedrijfscontrole ter inzage worden verkregen, niet kunnen worden teruggevoerd op een bepaalde werkmap, aangezien het werkmapnummer niet op de weekstaten is gedrukt.

In het nieuwe model werkmap staat het werkmapnummer wél op de weekstaten gedrukt en zijn de weekstaten zelf opeenvolgend genummerd. De meerkosten van het nieuwe model werkmap bedragen ongeveer € 1,50. Deze meerkosten staan in een gunstige verhouding ten opzichte van de verbetering die dit nieuwe model oplevert met betrekking tot de fraudegevoeligheid.

De verplichting om de nieuwe werkmap te gebruiken gaat in op 1 maart 2004. Er is in artikel II voorzien in een overgangsregeling; de oude werkmappen kunnen nog tot 1 september 2005 worden gebruikt. De werkgevers die nog werkmappen naar het oude model in voorraad hebben, kunnen deze dus nog 18 maanden gebruiken. Vanaf 1 september 2005 geldt dat iedere werkgever van het bij deze regeling vastgestelde model werkmap gebruik moet maken.

In het slotformulier van de regeling is bepaald dat de bijlage bij de regeling, dat wil zeggen het model van de werkmap, niet met de regeling wordt meegepubliceerd in de Staatscourant. Dit hangt samen met het praktisch niet uitvoerbaar zijn van een dergelijke publicatie. Het model wordt daarom bekendgemaakt door het ter inzage leggen ervan in de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, thans gevestigd aan de Koningskade 4 te Den Haag.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A.J. de Geus

  • 1

    Stcrt. 1998, 227; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 9 september 2002 (Stcrt. 178).

Naar boven