Huurprijsbeleid voor de periode 1 juli 2004 tot en met 30 juni 2005

Directie: Beleidsontwikkeling

Registratienummer: MG 2004-3

Datum: 3 februari 2004

Datum van ingang: 1 juli 2004

Strekking: Bekendmaking van beleid en voorschriften

Relaties met andere circulaires: -

Informatie: Voor nadere informatie over deze circulaire kunt u zich richten tot de Directie Stad en Regio en het secretariaat van de huurcommissies

Aan: de colleges van burgemeester en wethouders en de besturen van de toegelaten instellingen, Aedes, Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland en Vastgoed Belang

Onderwerp: Huurprijsbeleid voor de periode 1 juli 2004 tot en met 30 juni 2005

Geacht college, geacht bestuur,

1. Inleiding

In deze circulaire ga ik in op het huurbeleid voor 2004. Het huurprijsbeleid voor de periode 1 juli 2004 tot en met 30 juni 2005 is een voortzetting van het beleid zoals dat ook voor de voorgaande periode gold. Met dien verstande dat de van toepassing zijnde parameters gewijzigd zijn als gevolg van het gemiddelde inflatiepercentage over de afgelopen vijf jaar (1999 t/m 2003). Aangezien de maximale huurprijsgrenzen voor onzelfstandige woonruimten per 1 juli 2003 ontdooid zijn, treft u hierbij tevens de herziene maximale huurprijsgrenzen per 1 juli 2004 voor deze woonruimten aan (bijlage I). Volledigheidshalve zijn ook de tabellen met de maximale huurprijsgrenzen per 1 juli 2002 voor zelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen bijgevoegd, deze grenzen blijven ongewijzigd (bijlage II).

Bij de afspraken over het huurbeleid tot 2005 is vastgelegd dat de verouderingsaftrek uit het woningwaarderingsstelsel in 3 jaar zal worden afgebouwd tot 0. Als gevolg daarvan kunnen er per 1 juli 2004 geen verouderingspunten meer in mindering worden gebracht op het totale puntenaantal. Voorts treft u in bijlage III de huurontwikkeling in het jaar 2003 aan.

De Tweede Kamer heeft een motie (bijlage IV) van het lid Van Bochove c.s. aangenomen waarbij de regering wordt verzocht om in het overleg met de koepels van huurders en verhuurders, zoals dit thans gaande is over het huurbeleid voor de lange termijn, erop aan te dringen dat de koepels hun leden oproepen om vrijwillig tot een zo matig mogelijke huurvaststelling per 1 juli 2004 te komen. Ik kan mij in deze motie vinden. Iedereen in het land ondervindt op dit moment de invloed van de slechtere economische ontwikkeling. Vele groepen zien hun besteedbaar inkomen dalen. Langs deze weg wil ik de oproep nog eens benadrukken en roep ik de individuele verhuurders op om te komen tot een zo matig mogelijke huurvaststelling.

2. Het huurprijsbeleid voor 2004 en de huurparameters

In de brief van 14 september 2001 aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2000/01, 27 926, nr. 1) heeft voormalig staatssecretaris Remkes de hoofdlijnen van het huurbeleid vanaf 1 juli 2002 uiteengezet. Dit bestaat uit 5 maatregelen (A tot en met E). Dit huurbeleid zal ook in 2004 worden voortgezet.

De wijze van aanpassing van de parameters voor de periode tot 1 juli 2005 ligt vast in de wet- en regelgeving voor deze periode. Onderstaand volgen puntsgewijs de daaruit voortvloeiende parameters voor het huurjaar 2004/2005.

A. Inflatiepercentage: 3%

Onder het inflatiepercentage wordt hier verstaan het gemiddelde inflatiepercentage over de laatste vijf kalenderjaren1.

Het gemiddelde inflatiepercentage over de jaren 1998 tot en met 2002 bedroeg 3,0%. Dit percentage was gebaseerd op het jaarlijkse percentage van 2,0 in 1998, 2,2 in 1999, 2,6 in 2000, 4,5 in 2001 en 3,5 in 2002.

Op grond van de huurprijsregelgeving is voor de bepaling van het gemiddelde over vijf jaar het cijfer bepalend dat het CBS in januari van elk jaar in de Staatscourant publiceert. Het CBS heeft op 9 september 2003 het cijfer over 2002 gecorrigeerd naar 3,4 %. Aangezien echter de correctie van het inflatiecijfer heeft plaatsgevonden na het moment waarop het nieuwe huurverhogingsjaar ingaat, leidt dit wat betreft de huurverhogingen per 1 juli 2003 niet meer tot bijstellingen.

Voor het jaar 2004 ben ik bij de bepaling van het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar voor 2003 wel uitgegaan van het door het CBS bijgestelde percentage over 2002 van 3,4 %.

Rekening houdend met het bovenstaande komt de gemiddelde inflatie over de afgelopen 5 jaar (rekenkundig afgerond) uit op 3%.

B. Maximale huurverhoging: Voor de periode tot 1 juli 2005

In artikel 10, tweede lid, van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (Uhw) is bepaald dat bij ministeriële regeling het maximale huurverhogingspercentage wordt vastgesteld. De hiertoe in bijlage V bij de Uitvoeringsregeling huurprijzen woonruimte opgenomen zogenoemde staffelgrenzen (zie de linker kolom van onderstaande tabel 1) worden jaarlijks geïndexeerd met het gemiddelde inflatiepercentage als hierboven onder A beschreven. Deze indexering resulteert in onderstaande staffelgrenzen. De correctie van het inflatiecijfer voor het jaar 2002 heeft geen invloed gehad op de staffelgrenzen aangezien deze in de rekenkundige afronding wegvalt.

Tabel 1. staffelgrenzen

Geldende huurprijs per 30 juni 2004 van de maximale huurprijsgrens in procenten

Maximale huurverhoging per 1 juli

Meer dan 74– tot en met 100%(*):

3%

Meer dan 64– tot en met 74:

4% (3% + 1 procentpunt)

Meer dan 54– tot en met 64:

4,5% (3% + 1,5 procentpunten)

Tot en met 54: (**)

5% (3% + 2 procentpunten)

(*) Wanneer de huurprijs op of nabij de maximale huurprijsgrens ligt, is de huurstijging 0% dan wel een percentage dat maximaal als uitkomst heeft de maximale huurprijsgrens.

(**) Naast deze staffel geldt voor woningen met een huur gelijk aan of lager dan het bedrag van de laagste normhuur voor meerpersoonsouderenhuishoudens, bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de Huursubsidiewet zijnde € 178,45 per maand én lager dan 54% van de maximale huurprijsgrens een huurverhoging van maximaal € 13,61 per maand.

C. Maximale huurprijsnorm

Voor sociale verhuurders is in het Besluit beheer sociale-huursector vastgelegd dat op instellingsniveau een maximum gesteld wordt aan de gemiddelde jaarlijkse huurverhoging. Dit maximum zal voor de periode tot 1 juli 2005 0,4% boven de gemiddelde inflatie van 3% liggen als beschreven onder A (3 + 0,4 = 3,4%).

Het gaat daarbij uitsluitend om de jaarlijkse huurverhoging bij zittende huurders van woningen die een zelfstandige woonruimte vormen. Effecten op de gemiddelde huurverhoging als gevolg van bijvoorbeeld nieuwe verhuringen en huurverhogingen als gevolg van woningverbeteringen tellen niet mee.

D. De maximale huurprijsgrenzen voor onzelfstandige woonruimten

Met ingang van 1 juli 2004 worden de maximale huurprijsgrenzen voor onzelfstandige woonruimten verhoogd met het gemiddelde inflatiepercentage over de afgelopen vijf jaar (3%) en worden afgerond op een hele eurocent naar boven. De maximale huurprijsgrenzen voor zelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen blijven bevroren op het niveau per 1 juli 2002.

E. Geen verouderingsaftrek meer per 1 juli 2004

Op basis van het Besluit huurprijzen woonruimte (Bhw) is de verouderingsaftrek bij zelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen per 1 juli 2004 naar 0 punten teruggebracht.

Het vervallen van de verouderingsaftrek per 1 juli 2004 doet niets af aan de verplichting van de verhuurder om de woning in goede staat te houden. Wanneer de huurder gebreken aan de woning constateert dan heeft hij de mogelijkheid op grond van artikel 16 van de (Uhw) een procedure bij de huurcommissie te starten, nadat hij eerst de verhuurder van het gebrek in kennis heeft gesteld. Wanneer de huurcommissie constateert dat er sprake is van een gebrek dat voorkomt in de categorieën A, B of C van bijlage II bij het Bhw kan de huur tot het tijdstip van herstel van dat gebrek worden verlaagd tot maximaal ten laagste 20% respectievelijk 30% of 40% van de maximale huurprijsgrens. Sinds de inwerkingtreding van het nieuwe huurrecht per 1 augustus 2003 is het nieuw dat de door de huurcommissie uitgesproken lagere huurprijs in gaat op de eerste dag van de maand volgend op die waarin de aanzegging door de huurder aan de verhuurder is verzonden, voor zover de periode tussen de aanzegging en het verzoekschrift niet langer is dan 6 maanden. De datum van indiening van het verzoekschrift is dan ook niet meer bepalend.

F. Huurprijsliberalisatie

De maximale huurgrens huursubsidie (artikel 13, eerste lid, onder a, van de Huursubsidiewet) wordt per 1 juli 2004 € 597,54. Aangezien artikel 3, tweede lid, van de Uhw j° artikel 2 van het Bhw wat betreft de liberalisatiegrens verwijst naar deze grens in de Huursubsidiewet, zal de liberalisatiegrens per 1 juli 2004 eveneens € 597,54 bedragen. Dit bedrag is nog onder voorbehoud.

De huurprijsliberalisatie geldt niet voor huurovereenkomsten die vóór 1 juli 1994 tot stand zijn gekomen, met uitzondering van huurovereenkomsten waarop de interim-huurliberalisatiemaatregel van toepassing was. Onder deze interim-maatregel, van kracht van 1 juli 1989 tot 1 juli 1994, vallen huurovereenkomsten met betrekking tot zelfstandige woningen die voor het eerst op of na 1 juli 1989 werden bewoond en waarvoor bij de aanvang van de bewoning een huurprijs was overeengekomen, die uitsteeg boven de maximale huurprijs waarbij individuele huursubsidie werd toegekend.

In de volgende tabel is per jaargang, dat is de periode van 1 juli tot en met 30 juni van het daaropvolgende jaar tot en met 1993, de geldende huurliberalisatiegrens opgenomen zoals in de interim-maatregel is aangegeven. Daarnaast is aangegeven hoe hoog de huurliberalisatiegrens voor de opvolgende jaren is.

Tabel 2. huurliberalisatiegrenzen

Huurliberalisatiegrens

Interim-maatregel

Nieuwe maatregel

Jaargang

Huurprijs

Jaargang

Huurprijs

1989

≥ f 750,00 (€ 340,34)

  

1990

> f 775,00 (€ 351,68)

  

1991

> f 820,00 (€ 372,10)

  

1992

> f 865,42 (€ 392,71)

  

1993

> f 913,33 (€ 414,45)

  
    
  

1994

> f 963,75 (€ 437,33)

  

1995

> f 1.007,50 (€ 457,18)

  

1996

> f 1.047,92 (€ 475,53)

  

1997

> f 1.085,00 (€ 492,35)

  

1998

> f 1.085,00 (€ 492,35)

  

1999

> f 1.107,00 (€ 502,33)

  

2000

> f 1.149,00 (€ 521,39)

  

2001

> f 1.193,00 (€ 541,36)

  

2002

€ 565,44

  

2003

€ 585,24

  

2004

€ 597,54

G. Subsidie-afbraak percentage

Evenals de voorgaande jaren wordt het subsidie-afbraakpercentage voor het jaar 2003 op 3,8 gesteld. Dit percentage is alleen van belang voor de woonruimten waarvan de verbintenissen van het Rijk jegens de betrokken verhuurders uit hoofde van geldelijke steun die van rijkswege is verleend, nog niet zijn beëindigd. Dit geldt deels voor de woningen van niet-winstbeogende instellingen en voor een zeer gering deel van de woonwagens en standplaatsen.

H. Vereisten aanzegging huurverhogingen 2004 (motiveringsplicht)

De motiveringsplicht (puntentelling en toelichting onderhoud en verbeteringen) blijft van toepassing voor huurprijswijzigingen boven de gemiddelde inflatie. Deze motiveringsplicht (behoudens de puntentelling) geldt overigens niet voor onzelfstandige woonruimten.

Een voorstel tot een huurverhoging met meer dan het gemiddelde inflatiepercentage van 3% dient te voldoen aan de vormvereisten, bedoeld in artikel 252, zesde lid, onder f, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW) (motiveringsplicht). De uiterste termijn voor het aanbieden van het huurverhogingsvoorstel (inclusief de motivering) dient wederom te geschieden ten minste twee maanden voorafgaande aan de voorgestelde ingangsdatum: voor huurverhogingen per 1 juli 2004 dus uiterlijk op 30 april 2004. Bovendien merk ik op dat de huurcommissie in gevallen dat haar om een uitspraak wordt verzocht vanwege een (door de huurcommissie terecht opgevat) bezwaar van de huurder tegen een onvolledige motivering, het ontbreken daarvan of het aantoonbaar niet ingaan op de extra motiveringseisen, op grond van artikel 252, eerste lid, van Boek 7 van het BW, het voorgestelde huurverhogingspercentage zal terugbrengen tot het gemiddelde inflatiepercentage. De formulieren die de verhuurder kan gebruiken om de huurverhoging aan te zeggen en te motiveren, zijn ook te downloaden via internet (www.minvrom.nl). Ten slotte merk ik op dat het de verhuurder vrij staat om het formulier zelf (geautomatiseerd) aan te maken mits alle elementen van het voorgeschreven formulier maar op het formulier terug te vinden zijn.

Mij is gebleken dat er ten aanzien van de extra motiveringsplicht (onderhouds- en verbeteringsbeleid) enige onduidelijkheid is ontstaan met betrekking tot het al dan niet inhoudelijk toetsen van deze extra motivering. Allereerst is de invoering van de extra motiveringsplicht per 1 juli 2001 niet een gevolg van de slechte naleving van de motiveringsplicht in het jaar 2000, maar vloeit deze voort uit de wens dat de individuele huurder duidelijk inzicht krijgt in het huurprijsbeleid en het onderhouds- en verbeteringsbeleid dat op zijn woning van toepassing is.

De ingevulde formulieren met betrekking tot de extra motivering worden door de huurcommissie slechts marginaal getoetst. Uit de aanscherping van de motiveringsplicht en uit de uitspraak van voormalig staatssecretaris Remkes dat de huurcommissies bij bezwaren van huurders, die zich richten tegen een onvolledige motivering, het ontbreken daarvan of het aantoonbaar niet ingaan op de motiveringseisen, het voorgestelde huurverhogingpercentage zullen terugbrengen tot het inflatiepercentage, mag niet geconcludeerd worden dat hiermee een inhoudelijke beoordeling van de motivering aan de orde is.

I. Verwachte gemiddelde huurstijging per 1 juli 2004

Rekening houdend met eerdergenoemde parameters bij de verschillende staffelgrenzen en de maximale huurprijsnorm voor de sociale verhuurders, verwacht ik dat de gemiddelde huurstijging voor het jaar 2004 op 3,2% zal uitkomen.

J. Vervallen Rappelprocedure

Op 1 augustus 2003 is het nieuwe huurrecht in werking getreden. Onder dit nieuwe recht vervalt de rappelprocedure via de huurcommissie indien de huurder de voorgestelde huurverhoging niet betaalt. De verhuurder kan de huurder zelf rechtstreeks met een aangetekende brief rappelleren. Wanneer de huurder dan nog niet betaalt kan een procedure bij de huurcommissie worden gestart. Aangezien deze procedure per 1 juli 2004 voor het eerst geldt, breng ik deze procedure nog eens onder uw aandacht.

3. Huursubsidieparameters 2004

De kwaliteitskortingsgrens en de aftoppingsgrenzen zullen met de verwachte gemiddelde huurstijging worden geïndexeerd (3,2%). Hierop zal 0,1 procentpunt, zijnde het verschil tussen de gerealiseerde huurverhoging van 3,1% en de verwachte gemiddelde huurverhoging van 3,2%, van het afgelopen jaar, als correctie in mindering worden gebracht. De maximale huurgrens huursubsidie (artikel 13, eerste lid, onder a, van de Huursubsidiewet) wordt geïndexeerd met de inflatie over het jaar 2003 (2,1%). De op deze basis berekende nieuwe huursubsidieparameters bedragen per 1 juli 2004:

Tabel 3. huursubsidieparameters

De kwaliteitskortingsgrens

€ 326,86

De aftoppingsgrens 1- en 2- persoonshuishoudens

€ 467,84

De aftoppingsgrens 3- en meerpersoonshuishoudens

€ 501,38

De maximale huurgrens huursubsidie

€ 597,54

Over de wijzigingen van de overige huursubsidieparameters voor het komende tijdvak zal ik u bij afzonderlijke circulaire, die naar verwachting in de tweede helft van februari zal verschijnen, informeren. De bovengenoemde bedragen zijn dan ook voorlopig tot de definitieve bedragen zijn vastgesteld.

4. Samenvattend overzicht huurparameters

Maximaal huurstijgingspercentage per woning:

Meer dan 74 tot en met 100% van de maximale huurprijsgrens

3%

Meer dan 64 tot en met 74% van de maximale huurprijsgrens

4%

Meer dan 54 tot en met 64% van de maximale huurprijsgrens

4,5%

Vanaf 0 tot en met 54% van de maximale huurprijsgrens

5%

Huur gelijk aan of lager dan € 178,45 en lager dan 54% van de maximale huurprijsgrens

€ 13,61 per maand

  

Overige parameters

 

Maximale huurprijsnorm (op instellingsniveau) sociale verhuurders

3,4%

Stijging maximale huurprijsgrenzen zelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen

0%

Stijging maximale huurprijsgrenzen onzelfstandige woonruimten

3%

Percentage waarboven motivering is vereist

3%

Subsidie-afbraakpercentage

3,8%

5. Het huurprijsbeleid vanaf 2005

In de brief aan de Tweede Kamer van 29 oktober 2003 (Kamerstukken II 2003/04, 27 926, nr. 14) over het huurbeleid voor de langere termijn heb ik de doelstelling voor het huurbeleid vanaf 1 juli 2005 uiteengezet. De stagnerende bouwproductie, het investeringsklimaat in de huursector, het gebrek aan doorstroming met daaraan gekoppeld de geringe mogelijkheden voor starters, studenten, ouderen en lage inkomensgroepen, het in het algemeen oplopen van de wachtlijsten voor een huurwoning, de omvang van de onrechtmatige onderverhuur in sommige steden, het zijn allemaal signalen die wijzen op een gebrekkig functionerende woningmarkt.

Om die reden wil ik - naast de acties om de woningproductie te verhogen - het tot nog toe gevoerde huurbeleid opnieuw tegen het licht houden. Een verruiming van het huurbeleid kan een belangrijke impuls vormen om de woningmarkt weer in beweging te brengen en investeringen in de huursector op gang te brengen. Een adequaat vangnet voor huurders die ondersteuning nodig hebben voor hun woonuitgaven vormt daarbij echter een onlosmakelijk element.

Een verruiming van het huurbeleid kan niet zonder garanties voor de betaalbaarheid op termijn. Bij de uitwerking van de voorstellen zoals genoemd in de brief aan de Tweede Kamer wil ik deze dan ook uitdrukkelijk toetsen aan de in die brief genoemde criteria.

Ik zal dan ook zo snel mogelijk met de betrokken partijen - waaronder de organisaties van huurders en verhuurders - in contact treden over de aangegeven contouren van het huurbeleid voor de langere termijn en de verdere uitwerking daarvan.

Ik streef ernaar om in het voorjaar van 2004 uitgewerkte voorstellen aan de Tweede Kamer te zenden. Aangezien het huidige huurbeleid doorloopt tot en met 30 juni 2005, zullen deze voorstellen betrekking hebben op de periode vanaf 1 juli 2005.

6. Voorlichting

Deze circulaire zal worden gepubliceerd in de Staatscourant.

7. Tot slot

De circulaire MG 2003-02 over het huurbeleid voor de periode 1 juli 2003 tot en met 30 juni 2004 vervalt met ingang van 1 juli 2004.

Hoogachtend,
de Minister van Volkshuisvesting,Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
S.M. Dekker.

1 Uitgangspunt hiervoor zijn de, onmiddellijk voorafgaand aan de datum van 1 juli, ieder jaar in januari in de Staatscourant bekendgemaakte percentages (2,2, 2,6, 4,5, 3,4 en 2,1), waarmee de consumentenprijzen (alle huishoudens) ten opzichte van het aan die bekendmaking voorafgaande jaar zijn verhoogd.

Adressen en telefoonnummers

Directie stad en regio

Postbus 30941

2500 GX Den Haag

tel. 070 - 3393939

Het secretariaat van de huurcommissies

Postbus 16495

2500 BL Den Haag

tel. 0800 - 4887243 (0800-huurcie)

fax. 070 - 3754200

Bijlage I

Maximale huurprijsgrenzen voor onzelfstandige woonruimten per 1 juli 2004

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

1

1,70

54

91,06

107

180,42

160

269,78

213

332,32

2

3,38

55

92,75

108

182,11

161

271,47

214

333,19

3

5,07

56

94,42

109

183,79

162

273,15

215

334,06

4

6,75

57

96,11

110

185,48

163

274,83

216

334,93

5

8,44

58

97,80

111

187,16

164

276,53

217

335,81

6

10,13

59

99,48

112

188,84

165

278,21

218

336,68

7

11,81

60

101,17

113

190,53

166

279,89

219

337,57

8

13,50

61

102,86

114

192,22

167

281,58

220

338,43

9

15,19

62

104,55

115

193,90

168

283,26

221

339,30

10

16,88

63

106,23

116

195,59

169

284,95

222

340,17

11

18,55

64

107,92

117

197,28

170

286,64

223

341,05

12

20,24

65

109,61

118

198,97

171

288,32

224

341,92

13

21,93

66

111,30

119

200,65

172

290,01

225

342,79

14

23,61

67

112,97

120

202,34

173

291,70

226

343,67

15

25,31

68

114,66

121

204,03

174

293,39

227

344,54

16

26,98

69

116,35

122

205,72

175

295,06

228

345,41

17

28,67

70

118,03

123

207,38

176

296,76

229

346,29

18

30,36

71

119,72

124

209,08

177

298,44

230

347,17

19

32,05

72

121,40

125

210,76

178

300,13

231

348,03

20

33,73

73

123,09

126

212,45

179

301,80

232

348,92

21

35,42

74

124,78

127

214,14

180

303,49

233

349,78

22

37,10

75

126,47

128

215,82

181

304,37

234

350,66

23

38,79

76

128,15

129

217,51

182

305,24

235

351,52

24

40,47

77

129,84

130

219,20

183

306,12

236

352,41

25

42,16

78

131,52

131

220,89

184

306,99

237

353,27

26

43,85

79

133,21

132

222,57

185

307,87

238

354,15

27

45,54

80

134,89

133

224,26

186

308,74

239

355,02

28

47,22

81

136,58

134

225,94

187

309,60

240

355,89

29

48,91

82

138,27

135

227,62

188

310,49

241

356,77

30

50,59

83

139,95

136

229,31

189

311,35

242

357,64

31

52,28

84

141,64

137

230,99

190

312,23

243

358,52

32

53,97

85

143,32

138

232,69

191

313,10

244

359,39

33

55,64

86

145,01

139

234,37

192

313,98

245

360,27

34

57,33

87

146,70

140

236,06

193

314,84

246

361,13

35

59,02

88

148,39

141

237,74

194

315,72

247

362,01

36

60,71

89

150,06

142

239,43

195

316,60

248

362,88

37

62,39

90

151,75

143

241,12

196

317,47

249

363,76

38

64,08

91

153,44

144

242,81

197

318,35

250

364,63

39

65,77

92

155,13

145

244,48

198

319,22

251

365,50

40

67,46

93

156,81

146

246,17

199

320,09

252

366,38

41

69,15

94

158,50

147

247,86

200

320,96

253

367,24

42

70,82

95

160,19

148

249,55

201

321,84

254

368,13

43

72,51

96

161,88

149

251,22

202

322,71

255

368,99

44

74,19

97

163,55

150

252,92

203

323,59

256

369,87

45

75,88

98

165,24

151

254,60

204

324,44

257

370,73

46

77,56

99

166,93

152

256,29

205

325,33

258

371,62

47

79,25

100

168,62

153

257,97

206

326,19

259

372,48

48

80,94

101

170,30

154

259,66

207

327,08

260

373,37

49

82,63

102

171,98

155

261,35

208

327,95

261

374,23

50

84,31

103

173,67

156

263,04

209

328,83

262

375,11

51

86,00

104

175,36

157

264,72

210

329,69

263

375,97

52

87,69

105

177,05

158

266,40

211

330,57

264

376,86

53

89,38

106

178,73

159

268,09

212

331,44

265

377,73

          

266

378,60

319

424,88

372

471,17

425

517,46

478

563,73

267

379,48

320

425,76

373

472,04

426

518,33

479

564,62

268

380,35

321

426,63

374

472,92

427

519,20

480

565,48

269

381,22

322

427,51

375

473,79

428

520,08

481

566,37

270

382,09

323

428,37

376

474,66

429

520,95

482

567,24

271

382,97

324

429,26

377

475,54

430

521,83

483

568,10

272

383,83

325

430,12

378

476,41

431

522,69

484

568,98

273

384,72

326

431,00

379

477,29

432

523,57

485

569,85

274

385,58

327

431,87

380

478,15

433

524,44

486

570,73

275

386,46

328

432,75

381

479,04

434

525,31

487

571,60

276

387,34

329

433,61

382

479,90

435

526,19

488

572,48

277

388,21

330

434,50

383

480,79

436

527,06

489

573,34

278

389,08

331

435,36

384

481,65

437

527,93

490

574,22

279

389,96

332

436,24

385

482,52

438

528,81

491

575,09

280

390,83

333

437,11

386

483,39

439

529,68

492

575,97

281

391,70

334

437,99

387

484,27

440

530,56

493

576,83

282

392,57

335

438,86

388

485,14

441

531,43

494

577,72

283

393,45

336

439,73

389

486,02

442

532,30

495

578,59

284

394,32

337

440,61

390

486,90

443

533,17

496

579,46

285

395,20

338

441,47

391

487,76

444

534,05

497

580,34

286

396,07

339

442,35

392

488,64

445

534,92

498

581,21

287

396,94

340

443,22

393

489,51

446

535,80

499

582,08

288

397,81

341

444,10

394

490,39

447

536,68

500

582,95

289

398,69

342

444,97

395

491,25

448

537,54

501

583,83

290

399,56

343

445,85

396

492,13

449

538,42

502

584,69

291

400,43

344

446,72

397

493,00

450

539,29

503

585,57

292

401,30

345

447,59

398

493,88

451

540,16

504

586,44

293

402,18

346

448,47

399

494,75

452

541,03

505

587,32

294

403,05

347

449,34

400

495,63

453

541,91

506

588,20

295

403,93

348

450,22

401

496,49

454

542,78

507

589,07

296

404,80

349

451,09

402

497,36

455

543,65

508

589,94

297

405,67

350

451,96

403

498,25

456

544,53

509

590,81

298

406,55

351

452,82

404

499,11

457

545,40

510

591,69

299

407,42

352

453,71

405

499,99

458

546,27

511

592,56

300

408,30

353

454,57

406

500,86

459

547,15

512

593,43

301

409,17

354

455,45

407

501,74

460

548,03

513

594,31

302

410,05

355

456,32

408

502,60

461

548,89

514

595,18

303

410,91

356

457,20

409

503,49

462

549,77

515

596,04

304

411,78

357

458,07

410

504,35

463

550,64

516

596,93

305

412,66

358

458,95

411

505,23

464

551,52

517

597,80

306

413,53

359

459,82

412

506,10

465

552,39

518

598,67

307

414,41

360

460,69

413

506,98

466

553,27

519

599,54

308

415,28

361

461,56

414

507,85

467

554,13

520

600,42

309

416,15

362

462,44

415

508,73

468

555,00

521

601,29

310

417,02

363

463,31

416

509,60

469

555,88

522

602,17

311

417,91

364

464,18

417

510,46

470

556,75

523

603,04

312

418,77

365

465,06

418

511,35

471

557,64

524

603,91

313

419,65

366

465,93

419

512,21

472

558,49

525

604,78

314

420,52

367

466,80

420

513,09

473

559,38

526

605,66

315

421,40

368

467,68

421

513,95

474

560,24

527

606,53

316

422,26

369

468,55

422

514,84

475

561,13

528

607,42

317

423,15

370

469,42

423

515,70

476

561,99

529

608,28

318

424,01

371

470,30

424

516,59

477

562,87

530

609,16

          

531

610,02

584

656,31

637

702,60

690

748,89

743

795,17

532

610,90

585

657,19

638

703,46

691

749,75

744

796,04

533

611,77

586

658,06

639

704,35

692

750,64

745

796,90

534

612,64

587

658,93

640

705,21

693

751,50

746

797,78

535

613,52

588

659,80

641

706,09

694

752,38

747

798,66

536

614,39

589

660,68

642

706,97

695

753,24

748

799,53

537

615,26

590

661,55

643

707,84

696

754,12

749

800,41

538

616,14

591

662,42

644

708,71

697

754,99

750

801,28

539

617,02

592

663,30

645

709,59

698

755,87

>750

*

540

617,88

593

664,17

646

710,46

699

756,73

  

541

618,77

594

665,04

647

711,32

700

757,61

  

542

619,63

595

665,92

648

712,20

701

758,49

  

543

620,51

596

666,80

649

713,07

702

759,36

  

544

621,38

597

667,66

650

713,95

703

760,24

  

545

622,26

598

668,54

651

714,82

704

761,10

  

546

623,12

599

669,41

652

715,70

705

761,98

  

547

624,00

600

670,28

653

716,56

706

762,85

  

548

624,87

601

671,15

654

717,44

707

763,73

  

549

625,74

602

672,03

655

718,32

708

764,60

  

550

626,61

603

672,90

656

719,19

709

765,48

  

551

627,49

604

673,78

657

720,07

710

766,34

  

552

628,37

605

674,65

658

720,93

711

767,22

  

553

629,23

606

675,52

659

721,81

712

768,10

  

554

630,12

607

676,39

660

722,68

713

768,96

  

555

630,98

608

677,27

661

723,56

714

769,85

  

556

631,86

609

678,15

662

724,43

715

770,71

  

557

632,73

610

679,02

663

725,30

716

771,59

  

558

633,61

611

679,90

664

726,16

717

772,45

  

559

634,47

612

680,76

665

727,05

718

773,34

  

560

635,35

613

681,64

666

727,92

719

774,20

  

561

636,22

614

682,51

667

728,80

720

775,08

  

562

637,10

615

683,38

668

729,67

721

775,95

  

563

637,98

616

684,26

669

730,54

722

776,83

  

564

638,85

617

685,12

670

731,41

723

777,70

  

565

639,72

618

686,00

671

732,29

724

778,58

  

566

640,58

619

686,87

672

733,16

725

779,45

  

567

641,47

620

687,76

673

734,03

726

780,32

  

568

642,33

621

688,62

674

734,91

727

781,20

  

569

643,22

622

689,50

675

735,78

728

782,07

  

570

644,08

623

690,36

676

736,65

729

782,94

  

571

644,96

624

691,25

677

737,54

730

783,80

  

572

645,82

625

692,11

678

738,40

731

784,69

  

573

646,71

626

693,00

679

739,27

732

785,55

  

574

647,58

627

693,86

680

740,15

733

786,44

  

575

648,46

628

694,74

681

741,02

734

787,31

  

576

649,33

629

695,60

682

741,89

735

788,18

  

577

650,20

630

696,49

683

742,77

736

789,05

  

578

651,07

631

697,36

684

743,64

737

789,93

  

579

651,95

632

698,22

685

744,51

738

790,80

  

580

652,82

633

699,11

686

745,39

739

791,67

  

581

653,68

634

699,97

687

746,26

740

792,55

  

582

654,56

635

700,85

688

747,14

741

793,42

  

583

655,43

636

701,72

689

748,00

742

794,29

  

* De maximale huurprijsgrens behorende bij meer dan 750 punten is het bedrag dat wordt verkregen door € 0,87 (dat bedrag komt overeen met het verschil tussen de bedragen, genoemd bij 750 en 749 punten) te vermenigvuldigen met het aantal van de woonruimte verminderd, met 750, en bij de verkregen uitkomst € 801,28 (dat bedrag komt overeen met het bedrag genoemd 750 punten) op te tellen.

Bijlage II

Maximale huurprijsgrenzen voor zelfstandige woningen per 1 juli 2004

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

40

161,41

82

331,66

124

517,72

166

703,77

208

889,83

41

165,44

83

336,09

125

522,15

167

708,21

209

894,26

42

169,48

84

340,52

126

526,58

168

712,63

210

898,69

43

173,51

85

344,95

127

531,01

169

717,07

211

903,12

44

177,54

86

349,38

128

535,44

170

721,49

212

907,55

45

181,58

87

353,81

129

539,87

171

725,93

213

911,98

46

185,62

88

358,24

130

544,30

172

730,35

214

916,41

47

189,65

89

362,67

131

548,73

173

734,79

215

920,84

48

193,69

90

367,10

132

553,16

174

739,21

216

925,27

49

197,72

91

371,53

133

557,59

175

743,65

217

929,70

50

201,75

92

375,96

134

562,02

176

748,07

218

934,13

51

205,79

93

380,39

135

566,45

177

752,51

219

938,56

52

209,83

94

384,82

136

570,87

178

756,93

220

942,99

53

213,86

95

389,25

137

575,31

179

761,37

221

947,42

54

217,90

96

393,68

138

579,73

180

765,79

222

951,85

55

221,93

97

398,11

139

584,17

181

770,23

223

956,28

56

225,97

98

402,54

140

588,59

182

774,65

224

960,71

57

230,00

99

406,97

141

593,03

183

779,09

225

965,14

58

234,04

100

411,40

142

597,45

184

783,51

226

969,57

59

238,07

101

415,83

143

601,89

185

787,95

227

974,00

60

242,11

102

420,26

144

606,31

186

792,37

228

978,43

61

246,14

103

424,69

145

610,75

187

796,81

229

982,86

62

250,17

104

429,12

146

615,17

188

801,23

230

987,29

63

254,21

105

433,55

147

619,61

189

805,67

231

991,72

64

258,24

106

437,98

148

624,03

190

810,09

232

996,15

65

262,28

107

442,41

149

628,47

191

814,52

233

1000,58

66

266,32

108

446,84

150

632,89

192

818,95

234

1005,01

67

270,35

109

451,27

151

637,33

193

823,38

235

1009,44

68

274,38

110

455,70

152

641,75

194

827,81

236

1013,87

69

278,42

111

460,13

153

646,19

195

832,24

237

1018,30

70

282,45

112

464,56

154

650,61

196

836,67

238

1022,73

71

286,49

113

468,99

155

655,05

197

841,10

239

1027,16

72

290,53

114

473,42

156

659,47

198

845,53

240

1031,59

73

294,56

115

477,85

157

663,91

199

849,96

241

1036,02

74

298,59

116

482,28

158

668,33

200

854,39

242

1040,45

75

302,63

117

486,71

159

672,77

201

858,82

243

1044,88

76

306,66

118

491,14

160

677,19

202

863,25

244

1049,31

77

310,70

119

495,57

161

681,63

203

867,68

245

1053,74

78

314,74

120

500,00

162

686,05

204

872,11

246

1058,17

79

318,77

121

504,43

163

690,48

205

876,54

247

1062,59

80

322,80

122

508,86

164

694,91

206

880,97

248

1067,03

81

327,23

123

513,29

165

699,34

207

885,40

249

1071,45

        

250

1075,89

Maximale huurprijsgrenzen voor woonwagens per 1 juli 2004

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

40

171,87

82

353,12

124

550,17

166

747,22

208

944,26

41

176,17

83

357,82

125

554,86

167

751,91

209

948,96

42

180,47

84

362,51

126

559,56

168

756,60

210

953,65

43

184,77

85

367,20

127

564,24

169

761,29

211

958,34

44

189,06

86

371,89

128

568,94

170

765,98

212

963,03

45

193,36

87

376,58

129

573,63

171

770,68

213

967,72

46

197,65

88

381,27

130

578,32

172

775,37

214

972,42

47

201,95

89

385,96

131

583,01

173

780,06

215

977,11

48

206,25

90

390,66

132

587,70

174

784,75

216

981,80

49

210,54

91

395,35

133

592,39

175

789,44

217

986,49

50

214,84

92

400,04

134

597,09

176

794,13

218

991,18

51

219,14

93

404,73

135

601,78

177

798,83

219

995,87

52

223,44

94

409,42

136

606,47

178

803,52

220

1000,57

53

227,73

95

414,11

137

611,16

179

808,21

221

1005,25

54

232,03

96

418,81

138

615,85

180

812,90

222

1009,95

55

236,32

97

423,50

139

620,55

181

817,59

223

1014,64

56

240,62

98

428,19

140

625,24

182

822,28

224

1019,33

57

244,92

99

432,88

141

629,93

183

826,97

225

1024,02

58

249,22

100

437,57

142

634,62

184

831,67

226

1028,71

59

253,51

101

442,26

143

639,31

185

836,36

227

1033,41

60

257,81

102

446,96

144

644,00

186

841,05

228

1038,10

61

262,10

103

451,65

145

648,70

187

845,74

229

1042,79

62

266,40

104

456,34

146

653,38

188

850,44

230

1047,48

63

270,70

105

461,03

147

658,08

189

855,12

231

1052,17

64

274,99

106

465,72

148

662,77

190

859,82

232

1056,86

65

279,29

107

470,41

149

667,46

191

864,51

233

1061,56

66

283,59

108

475,10

150

672,15

192

869,20

234

1066,24

67

287,89

109

479,80

151

676,84

193

873,89

235

1070,94

68

292,18

110

484,49

152

681,54

194

878,58

236

1075,63

69

296,48

111

489,18

153

686,23

195

883,27

237

1080,32

70

300,77

112

493,87

154

690,92

196

887,97

238

1085,01

71

305,07

113

498,57

155

695,61

197

892,66

239

1089,71

72

309,37

114

503,25

156

700,30

198

897,35

240

1094,40

73

313,67

115

507,95

157

704,99

199

902,04

241

1099,09

74

317,96

116

512,64

158

709,69

200

906,73

242

1103,78

75

322,26

117

517,33

159

714,37

201

911,43

243

1108,47

76

326,55

118

522,02

160

719,07

202

916,11

244

1113,16

77

330,85

119

526,71

161

723,76

203

920,81

245

1117,85

78

335,15

120

531,40

162

728,45

204

925,50

246

1122,55

79

339,44

121

536,10

163

733,14

205

930,19

247

1127,24

80

343,74

122

540,79

164

737,84

206

934,88

248

1131,93

81

348,09

123

545,48

165

742,53

207

939,58

249

1136,62

        

250

1141,31

Maximale huurprijsgrenzen voor standplaatsen per 1 juli 2004

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

punten

bedrag

1

4,04

54

217,90

107

442,41

160

677,19

213

911,98

2

8,08

55

221,93

108

446,84

161

681,63

214

916,41

3

12,11

56

225,96

109

451,27

162

686,05

215

920,84

4

16,15

57

230,00

110

455,70

163

690,48

216

925,27

5

20,18

58

234,04

111

460,13

164

694,91

217

929,70

6

24,22

59

238,07

112

464,56

165

699,34

218

934,13

7

28,25

60

242,11

113

468,99

166

703,77

219

938,56

8

32,29

61

246,14

114

473,42

167

708,21

220

942,99

9

36,32

62

250,17

115

477,85

168

712,63

221

947,42

10

40,36

63

254,21

116

482,28

169

717,07

222

951,85

11

44,39

64

258,24

117

486,71

170

721,49

223

956,28

12

48,43

65

262,28

118

491,14

171

725,93

224

960,71

13

52,46

66

266,32

119

495,57

172

730,35

225

965,14

14

56,50

67

270,35

120

500,00

173

734,79

226

969,57

15

60,53

68

274,38

121

504,43

174

739,21

227

974,00

16

64,57

69

278,42

122

508,86

175

743,65

228

978,43

17

68,60

70

282,45

123

513,29

176

748,07

229

982,86

18

72,64

71

286,49

124

517,72

177

752,51

230

987,29

19

76,67

72

290,53

125

522,15

178

756,93

231

991,72

20

80,71

73

294,56

126

526,58

179

761,37

232

996,15

21

84,74

74

298,59

127

531,01

180

765,79

233

1000,58

22

88,78

75

302,63

128

535,44

181

770,23

234

1005,01

23

92,81

76

306,66

129

539,87

182

774,65

235

1009,44

24

96,85

77

310,70

130

544,30

183

779,09

236

1013,87

25

100,88

78

314,74

131

548,73

184

783,51

237

1018,30

26

104,92

79

318,77

132

553,16

185

787,95

238

1022,73

27

108,95

80

322,80

133

557,59

186

792,37

239

1027,16

28

112,99

81

327,23

134

562,02

187

796,81

240

1031,59

29

117,02

82

331,66

135

566,45

188

801,23

241

1036,02

30

121,06

83

336,09

136

570,87

189

805,67

242

1040,45

31

125,09

84

340,52

137

575,31

190

810,09

243

1044,88

32

129,12

85

344,95

138

579,73

191

814,52

244

1049,31

33

133,16

86

349,38

139

584,17

192

818,95

245

1053,74

34

137,20

87

353,81

140

588,59

193

823,38

246

1058,17

35

141,23

88

358,24

141

593,03

194

827,81

247

1062,59

36

145,27

89

362,67

142

597,45

195

832,24

248

1067,03

37

149,30

90

367,10

143

601,89

196

836,67

249

1071,45

38

153,33

91

371,53

144

606,31

197

841,10

250

1075,89

39

157,37

92

375,96

145

610,75

198

845,53

>250

*

40

161,41

93

380,39

146

615,17

199

849,96

  

41

165,44

94

384,82

147

619,61

200

854,39

  

42

169,48

95

389,25

148

624,03

201

858,82

  

43

173,51

96

393,68

149

628,47

202

863,25

  

44

177,54

97

398,11

150

632,89

203

867,68

  

45

181,58

98

402,54

151

637,33

204

872,11

  

46

185,62

99

406,97

152

641,75

205

876,54

  

47

189,65

100

411,40

153

646,19

206

880,97

  

48

193,69

101

415,83

154

650,61

207

885,40

  

49

197,72

102

420,26

155

655,05

208

889,83

  

50

201,75

103

424,69

156

659,47

209

894,26

  

51

205,79

104

429,12

157

663,91

210

898,69

  

52

209,83

105

433,55

158

668,33

211

903,12

  

53

213,86

106

437,98

159

672,77

212

907,55

  

* De maximale huurprijsgrens behorende bij meer dan 250 punten is het bedrag dat wordt verkregen door € 4,44 (dat bedrag komt overeen met het verschil tussen de bedragen, genoemd bij 250 en 249 punten) te vermenigvuldigen met het aantal punten van de woonruimte verminderd met 250, en bij de verkregen uitkomst € 1075,89 (dat bedrag komt overeen met het bedrag genoemd bij 250 punten) op te tellen.

Bijlage III

De huurprijsontwikkeling in 2003

Het huurbeleid per 1 juli 2003 vloeit voort uit afspraken voor de periode 2002 t/m 2004. In deze termijn zijn vijf maatregelen van kracht waarop het jaarlijkse huuronderzoek zich heeft gericht. In het kort geef ik u enkele bevindingen van het onderzoek naar de huurprijsontwikkeling in het huurjaar 2003 toegespitst op vijf maatregelen te weten:

1. De huurprijsverhoging per 1 juli 2003 (de maximale huurprijsverhoging is gerelateerd aan de afstand tussen het niveau van de actuele huurprijs en de maximale huurprijsgrens);

2. het gemiddelde inflatiepercentage (over 1998 t/m. 2002);

3. de maximale huurprijsnorm voor sociale verhuurders;

4. het per 1 juli 2003 weer indexeren met het gemiddelde inflatiepercentage van de maximale huurprijsgrenzen voor onzelfstandige woonruimten;

5. de afbouw van de verouderingsaftrek voor zelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen (maximaal 10 respectievelijk 3,3 punten).

Op deze vijf punten ga ik in het kort in.

Ad 1.

De maximale huurverhoging per 1 juli 2003 was afhankelijk van de verhouding tussen de werkelijk betaalde huurprijs en de maximale huurprijsgrens zoals vastgelegd in de huurverhogingstabel en bedraagt maximaal 3% tot 5% (staffeling). Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de verhuurders binnen de gestelde kaders zijn gebleven. Voorzien was een gemiddelde huurstijging van 3,2% exclusief harmonisatie. Landelijk gezien is men uitgekomen op 3,1%.

Ad 2.

Er werd bij de maximale huurstijgingspercentages in 2003 uitgegaan van het vijfjaarlijks gemiddelde inflatiepercentage zodat tussentijdse schokken in het percentage worden getemperd. Het gemiddelde inflatiepercentage over de periode 1998 t/m 2002 bedroeg 3%.

Ad 3.

Voor de sociale verhuurders was in 2003 vastgelegd dat de gemiddelde huurstijging voor zelfstandige woonruimten (maximale huurprijsnorm) op instellingsniveau niet meer mag bedragen dan 3,4%. Uit het onderzoek naar de huurstijging blijkt dat de corporaties gemiddeld op landelijk niveau niet volledig gebruik hebben gemaakt van de hun toegestane ruimte: de gemiddelde huurverhoging bij de sociale verhuurders is uitgekomen op 3,2%. Daarbij moet bedacht worden dat de maximale huurprijsnorm geldt voor iedere corporatie afzonderlijk. In het huuronderzoek is een inschatting gemaakt van de huurprijsnorm van de sector als geheel. De exacte cijfers per corporatie zijn pas af te leiden uit de jaarverslagen 2003.

Ad 4.

Met ingang van 1 juli 2002 zijn de maximale huurprijsgrenzen voor alle woningen, woonwagens en standplaatsen bevroren. Een effect van de bevriezing van de maximale huurprijsgrenzen is dat de verhuurders bij nieuwe verhuringen de huurprijzen vaker optrekken tot boven de liberalisatiegrens, om zodoende geen hinder meer te ondervinden van de beperkingen aan de huurstijging. Vooral commerciële verhuurders maken van deze mogelijkheid gebruik.

Alleen voor onzelfstandige woonruimten zijn de maximale huurprijsgrenzen per 1 juli 2003 ontdooid. Nagenoeg alle commerciële verhuurders (97%) die deze eenheden verhuren hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de ontdooiing hen biedt. Bij de sociale verhuurders is dit beduidend lager.

Ad 5.

De afbouw van de verouderingsaftrek gaf de verhuurders ruimte om de huren van kwalitatief goede oudere woningen meer te differentiëren. Dit uiteraard wel binnen de gestelde kaders in de huurverhogingstabel. Zo'n 80% van de verhuurders heeft de extra ruimte die ontstaat vanwege de afbouw benut.

De resultaten van het door Companen uitgevoerde onderzoek heb ik, tezamen met de brief over het huurbeleid voor de langere en korte termijn, op 29 oktober 2003 (Kamerstukken II 2003/04, 27 926, nr. 14) naar de Tweede Kamer gezonden.

Op grond van de ontwikkelingen per 1 juli 2003 kan worden geconcludeerd dat de gemiddelde huurstijging exclusief harmonisatie ineens, conform het streven van de regering, ongeveer op het gemiddelde inflatieniveau over de afgelopen 5 jaar is uitgekomen (3,1% ==< 3%). Verwacht werd een gemiddelde huurstijging exclusief harmonisatie ineens van 3,2%. De gemiddelde huurstijging over 2003 inclusief harmonisatie ineens (bij nieuwe verhuringen) bedroeg 3,3%. Het harmonisatie effect is daarmee uitgekomen op 0,2%. De sociale verhuurders hebben procentueel gezien de huurprijzen het meest geharmoniseerd, gemiddeld 11,3% tegen 8,4% bij de commerciële verhuurders. Dit is te verklaren uit het feit dat de ruimte tot de maximale huurprijsgrens door de commerciële verhuurders in het verleden reeds meer is gebruikt dan door de sociale verhuurders.

De huurstijging in 2003 is bovengemiddeld geweest in het westen van het land, in de provincies Noord-Holland (3,6%), Utrecht (3,4%) en Flevoland (3,4%). De laagste gemiddelde huurstijging heeft zich voorgedaan in de provincies Zeeland (2,9%), Friesland (3,0%) en Overijssel (3,0%). Deze cijfers zijn inclusief het effect van huurharmonisatie ineens. Ook in de grote steden is het beeld dat de huurverhoging bovengemiddeld ligt. Daarbij is een verschil te constateren tussen commerciële en sociale verhuurders. Bij commerciële verhuurders bedroegen de huurverhogingen (inclusief harmonisatie ineens) in de grote steden respectievelijk: Amsterdam (2,5%), Den Haag (3,5%), Rotterdam (3,2%), Utrecht (3,6%). Bij sociale verhuurders lagen deze percentages op: Amsterdam (4,1%), Den Haag (3,4%), Rotterdam (3,5%), Utrecht (3,4%).

Als wordt gekeken naar de huurstijgingen over de verschillende huurklassen (zie tabel) blijkt dat de gemiddelde huurstijging voor de laagste huurklasse (tot € 176,43) 2,4% is geweest, in de hoogste huurklasse (tot € 585,24) bedroeg dit percentage 3,5.

Tabel. Aandeel huurwoningen, de gemiddelde huurstijging naar huurprijsklasse 2003
  

Huurstijging inclusief harmoni-

satie ineens

Huurprijsklasse

Aandeel

in %

in €

Tot € 176,43

2%

2,4

3,11

€ 176,43 tot € 317,03

31%

3,3

8,25

€ 317,03 tot € 453,77

52%

3,3

12,00

€ 453,77 tot € 486,30

5%

3,2

14,32

€ 486,30 tot € 585,24

7%

3,4

16,47

Vanaf € 585,24

3%

3,5

22,16

    

Totaal

100%

3,3

11,44

Bron: CBS-huurenquête, bewerking Companen.

Bijlage IV

29 200 XI Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2004

Nr. 68 Motie van het lid Van Bochove c.s.

Voorgesteld 11 december 2003

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat het kabinet een meer marktconform huurbeleid wenst per 1 juli 2005, waardoor de huurmarkt beter zal functioneren en waarbij tevens een structurele oplossing zal worden gezocht voor de betaalbaarheid voor huurders met lage inkomens;

voorts overwegende, dat per 1 juli 2004 voor het laatst het huidige kortetermijnbeleid van toepassing is en er tevens op die datum op de huursubsidie zal worden bezuinigd;

verzoekt de regering in het nadere overleg met partijen over de vormgeving van het lange-termijnbeleid, partijen op te roepen om vrijwillig tot een zo matig mogelijke huurvaststelling per 1 juli 2004 te komen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Bochove

Hofstra

Van der Ham.

Naar boven