Wijziging Subsidieregeling milieugerichte technologie

Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 20 december 2004, nr. LMV2004127803, houdende wijziging van de Subsidieregeling milieugerichte technologie (Wijziging Subsidieprogramma Piek en enkele andere wijzigingen)

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling milieugerichte technologie1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.6, tweede lid, komt te luiden:

2. Het eerste lid, onderdeel d, geldt niet voor een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een kleine, middelgrote of micro-onderneming drijft als bedoeld in aanbeveling nr. 2003/361/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 6 mei 2003 (PbEU L 124) en voor een subsidieontvanger die geen ondernemer is.

B

Artikel 2.2.10 komt te luiden:

Artikel 2.2.10

Een aanvraag tot subsidieverlening kan worden ingediend door een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een kleine, middelgrote of micro-onderneming drijft die:

a. voldoet aan de bijlage bij aanbeveling nr. 2003/361/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 6 mei 2003 (PbEU L 124) met uitzondering van artikel 3 van die bijlage, en

b. een activiteit uitvoert die is ingedeeld in een van de volgende categorieën van de bedrijfsindeling Kamers van Koophandel en Fabrieken 1995: categorie 15 en de categorieën 17 tot en met 36, of

c. een dienst aanbiedt die een product of proces uit de onder b genoemde categorieën geheel of gedeeltelijk kan vervangen.

C

Artikel 2.3.1, onderdeel f, komt te luiden:

f. piekniveau: maximaal geluidsniveau, veroorzaakt door de op een vrachtwagen, bestelwagen, aanhangwagen of trailer aanwezige onderdelen, en gemeten en beoordeeld overeenkomstig de door TNO TPD ontwikkelde meetmethode zoals die is vastgelegd in het rapport ‘meetmethoden voor piekgeluiden bij laden en lossen’ van 11 november 2002, kenmerk DGP-RTP-020131 of een andere methode die is ontwikkeld in Nederland, een andere lidstaat van de Europese Unie dan wel een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij een daartoe strekkend of mede daartoe strekkend Verdrag dat Nederland bindt, welke methode is ontwikkeld op basis van onderzoekingen die een beschermingsniveau bieden dat ten minste gelijkwaardig is aan het niveau dat met de onderzoekingen die ten grondslag liggen aan de hiervoor genoemde meetmethode wordt nagestreefd;.

D

In artikel 2.3.2 wordt achter ‘of trailers’ ingevoegd: die worden ingezet bij de bevoorrading van inrichtingen waarop het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer van toepassing is.

E

Artikel 2.3.6 wordt als volgt gewijzigd:

1.

In onderdeel b wordt ‘€ 60.000,–’ vervangen door: € 100.000,–.

2.

In onderdeel c wordt ‘€ 100.000,–’ vervangen door: € 150.000,–.

3.

In onderdeel d wordt ‘€ 120.000,–’ vervangen door: € 200.000,–.

F

Artikel 2.3.8 komt te luiden:

Artikel 2.3.8

Het subsidieplafond voor het jaar 2005 bedraagt € 1.301.192,–.

G

Artikel 2.3.10 komt te luiden:

Artikel 2.3.10

Indien het een marktintroductieproject of toepassingsproject betreft dat betrekking heeft op vrachtwagens, bestelwagens, aanhangwagens of trailers, draagt de subsidieontvanger er zorg voor dat deze voertuigen uiterlijk 18 maanden na de datum waarop de subsidie is verleend, op de Nederlandse markt worden gebracht.

H

In artikel 2.3.12 wordt ‘17 mei 2004 tot en met 15 juli 2004’ vervangen door: tot en met 31 mei 2005.

Artikel II

De Subsidieregeling milieugerichte technologie zoals ze luidde voor het tijdstip waarop deze regeling in werking is getreden, blijft van toepassing op subsidies voor projecten die voor dat tijdstip op grond van die regeling zijn aangevraagd.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005. Indien de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst na 30 december 2004 is, treedt deze regeling in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 20 december 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.

Toelichting

Algemeen

Deze regeling voorziet in een wijziging van het Subsidieprogramma piek. Dit programma is opgenomen in paragraaf 2.3 van de Subsidieregeling milieugerichte technologie.

In 2004 is het Subsidieprogramma piek van start gegaan. Dit subsidieprogramma voorziet in de subsidiering van projecten waarbij nieuwe stillere vrachtwagens, bestelwagens, aanhangwagens of trailers op de Nederlandse markt worden gebracht of projecten waarbij geluidarme onderdelen op bestaande vrachtwagens, bestelwagens, aanhangwagens of trailers worden aangebracht. Daarnaast heeft het subsidieprogramma betrekking op projecten waarbij geluidarme onderdelen als losse componenten door producten of importeurs op de markt worden gebracht.

Voor het jaar 2004 was een budget van € 850.000,– beschikbaar. In totaal zijn 18 subsidieaanvragen ingediend. Van die aanvragen zijn 12 aanvragen toegewezen. Het budget voor het jaar 2004 is volledig uitgeput.

Op basis van de ervaringen met het subsidieprogramma in 2004 is besloten dit programma op een paar onderdelen aan te passen. Met deze wijziging wordt tevens het subsidieplafond voor het jaar 2005 bekendgemaakt.

Deze regeling voorziet daarnaast in een tweetal wijzigingen van de Subsidieregeling milieugerichte technologie die verband houden met aanbeveling nr. 2003/361/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (PbEU L 124). Deze aanbeveling vervangt aanbeveling nr. 96/280/EG.

Aangezien het subsidieprogramma Piek mogelijk technische voorschriften bevat, is de ontwerpregeling op 8 december 2004 (notificatienummer 2004/0525/NL) aan de Europese Commissie gemeld in het kader van richtlijn nr. 98/34/EEG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 89/48/EG van 20 juli 1998. Omdat deze regeling een financiële maatregel betreft, geldt er geen standstill-termijn.

Artikelsgewijs

Artikel I, onder A en B

Deze onderdelen voorzien er in dat de verwijzing in de Subsidieregeling milieugerichte technologie naar aanbeveling nr. 96/280/EG wordt vervangen door een verwijzing naar aanbeveling nr. 2003/361/EG.

Artikel I, onder C

Onderdeel f van artikel 2.3.1 voorzag er in dat slechts een andere gelijkwaardige methode mocht worden toegepast indien die methode was ontwikkeld in een andere lidstaat van de Europese Unie, in Turkije of een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij de overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte. Als gevolg van deze wijziging kan de meting van het maximaal geluidsniveau ook plaatsvinden aan de hand van een andere, aan de in onderdeel f genoemde meetmethode, gelijkwaardige meetmethode die is ontwikkeld in Nederland. Het spreekt voor zich dat dit ook een andere door TNO TPD ontwikkelde meetmethode kan zijn.

Dit onderdeel is voorts voorzover mogelijk aangepast aan de nieuwe aanwijzing 131c van de aanwijzingen voor de regelgeving, waarin modellen voor een clausule van wederzijdse erkenning zijn opgenomen.

Artikel I, onder D

Dit onderdeel wijzigt de doelstelling van het subsidieprogramma Piek zoals die is opgenomen in artikel 2.3.2 van de regeling.

De reden voor deze aanpassing is dat bij de beoordeling van de aanvragen over het jaar 2004 is gebleken dat een aantal aanvragen is ingediend voor geluidarme voertuigen die niet worden ingezet bij de bevoorrading van detailhandel en ambachtsbedrijven, maar voor andere laad- en losactiviteiten.

Om dit in de toekomst te voorkomen, is besloten in de doelstelling expliciet te vermelden dat het doel van de regeling is de toepassing van geluidarme onderdelen op voertuigen die worden ingezet bij de bevoorrading van detailhandel en ambachtsbedrijven die vallen onder het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer, te stimuleren. In dit verband moet ook worden verwezen naar de oorspronkelijke toelichting bij het Subsidieprogramma piek waar uitgebreid op het doel en de reikwijdte van dit programma en de problematiek van de pieknormering in het kader van het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer wordt ingegaan.

Bij de beoordeling van de aanvragen zal nadrukkelijk worden bekeken of het project past binnen de doelstelling zoals omschreven in artikel 2.3.2 van de regeling.

Artikel I, onder E

In artikel 2.3.6 zijn de maximale subsidiebedragen voor de verschillende soorten projecten vastgelegd. Voor alle projecten, met uitzondering van de preconcurrentiële ontwikkelingsprojecten, wordt met deze regeling het maximale subsidiebedrag verhoogd. In 2004 is namelijk gebleken dat voor een aantal aanvragers de bovengrens te laag ligt.

Artikel I, onder F

In dit onderdeel is het subsidieplafond voor het jaar 2005 vastgelegd.

Artikel I, onder G

Ingevolge artikel 2.3.10 dient de subsidieontvanger van een marktintroductieproject of toepassingsproject er voor zorg te dragen dat uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening de betrokken voertuigen op de Nederlandse markt zijn gebracht. Dit artikel is hierdoor sterk vereenvoudigd.

Artikel I, onder H

In dit onderdeel is de aanvraagtermijn voor het indienen van aanvragen in het jaar 2005 bepaald.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P.L.B.A. van Geel

  • 1

    Stcrt. 2004, 34; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 16 juli 2004 (Stcrt. 144).

Naar boven