Wijziging Regeling schoonmaakdiensten particulieren

Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van 20 december 2004, Directie Arbeidsmarktbeleid Bijzondere Groepen, nr. ABG/GA/2004/87281, houdende wijziging van de Regeling schoonmaakdiensten particulieren teneinde genoemde regeling tot 1 juli 2005 in stand te houden

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, en 5 van de Kaderwet SZW-subsidies;

Besluit:

Artikel 1

De Regeling schoonmaakdiensten particulieren1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2a

Subsidieplafond

Het subsidieplafond per werkgever is van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 vastgesteld overeenkomstig bijlage B bij deze regeling.

B

Artikel 4, vierde lid, met bijlage A, vervalt.

C

Het opschrift boven artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6. Vaststelling subsidie tot en met 2004

D

Na artikel 6 wordt een artikel 6a ingevoegd, luidende:

Artikel 6a

Vaststelling subsidie 1 januari 2005 tot 1 juli 2005

1. De minister stelt de subsidie van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 vast binnen 12 maanden na ontvangst van de jaaropgave.

2. De subsidie-ontvanger draagt, door tussenkomst van OSB, er zorg voor dat de relevante gegevens over de periode van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005, opgenomen in een door hem ondertekende jaaropgave en, voor zover het daarin vermelde subsidiebedrag hoger is dan € 25.000,–, een daarop betrekking hebbende verklaring van een accountant door de minister zijn ontvangen vóór 1 januari 2006.

3. Indien de bescheiden, genoemd in het tweede lid, niet zijn ontvangen voor 1 januari 2006, kan de minister de subsidie over de in het tweede lid bedoelde periode ambtshalve vaststellen.

4. De vastgestelde subsidie kan van de bij wijze van voorschot betaalde subsidie afwijken indien de subsidie-ontvanger handelt in strijd met deze regeling.

E

Artikel 10, eerste lid, komt te luiden:

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 1998 en vervalt met ingang van 1 juli 2005. De regeling zoals deze luidt op 30 juni 2005 blijft van toepassing op de afwikkeling van de subsidie, verleend op grond van deze regeling.

Artikel II

De modellen van de declaratie, de slotdeclaratie, de jaaropgave, de verklaring van de accountant en het controle- en rapportageprotocol, bedoeld in artikel 7 van de Regeling schoonmaakdiensten particulieren, worden voor de periode van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 vervangen door de bij deze regeling behorende modellen.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Deze regeling zal met de toelichting en bijlage B in de Staatscourant worden geplaatst. De overige bij deze regeling behorende bijlagen worden met ingang van 15 februari 2005 ter inzage gelegd in de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te Den Haag.

Den Haag, 20 december 2004.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H.A.L. van Hoof.

Bijlage B, behorende bij artikel 2a (subsidieplafond per werkgever)

Stand 1 oktober 2004

Naam bedrijf

Aantal RSP-medewerkers

Aantal fte’s

Subsidieplafond tot 1 juli 2005

Alfa Schoonmaakservice

0

Avalon Schoonmaak- en Servicebedrijf

11

6,56

33.616

Brom Schoonmaakbedrijf B.V.

0

0

0

Clean @ Home (Clean at Home)

5

2,1875

11.205

Clean Team NTC

39

22,4234375

114.864

Clean4All B.V.

32

18,796875

96.287

De Kroon Service- en Schoonmaakdiensten B.V.

0

0

0

De Poetspoell

6

1,90625

9.765

Dokter Schoonmaakorganisatie B.V.

84

40,78125

208.902

Dokter Schoonmaakorganisatie B.V.

0

0

0

Domestic Staff B.V.

5

2,03125

10.405

D'r Sjalter Stichting Werkcorporatie Kerkrade

0

0

0

Eclatant Schoonmaakbedrijf V.O.F.

0

FM Mega Handelsonderneming, Schoonmaakbedrijf en Uitzendbureau

0

0

0

Gascogne Particulier

63

27,90625

142.950

Glas- en Schoonmaakservice Wessang

7

3,609375

18.489

Herman's Cleaning Service

6

3,81875

19.562

HHC Huishoud Hulp Centrale

0

0

0

Home Care Service v.o.f.

5

2,34375

12.006

Home Maid B.V.

43

32,65625

167.282

Homecleaners Noord B.V.

0

0

0

Homecleaners Services B.V.

0

0

0

Homecleaners West B.V.

83

56,34375

288.621

Inside Cleaning Service B.V.

5

2,96875

15.207

J. Gort Bedrijfsdiensten

15

15

76.838

Kelvin Bedrijfsdiensten B.V.

0

KooBo Particuliere Dienstverlening B.V.

28

29,53125

151.274

Kriek Holding B.V. / Den Heijer Schoonmaakbedrijf B.V.

31

25,3515625

129.863

Langeweg Bedrijfsdiensten v.o.f.

0

0

0

Mooi -Thuis bv

72

48,59375

248.921

Nieuwe Bezems Regioservice v.o.f.

3

2,25

11.526

Nieuwe Bezems v.o.f.

24

17,7578125

90.964

NIVO Noord B.V.

13

10,578125

54.186

Paletti Holding B.V.

54

35,6875

182.809

Particuliere Thuiszorg Nederland

22

12,34375

63.231

Schoonmaakbedrijf J & A

1

1

5.123

Schoonmaakbedrijf Luinge B.V.

0

0

0

Schoonmaakbedrijf Te Wierik Salland

26

17,421875

89.244

Schoonmaakbedrijf Tiemersma

23

10,1796875

52.145

SchoonSchip

20

10,746875

55.051

Servicecentrum Te Plak

5

2,78125

14.247

Stichting Dienstenwinkel

28

13,59375

69.634

Stichting Domestica

18

13,125

67.233

Stichting Emilia Te Plak Lekkum

11

5,59375

28.654

Stichting Te Plak Weidum

7

3,28125

16.808

Stichting Te Plak Workum

6

2,4375

12.486

Stichting Thuishulp (voorheen Home Works)

59

35,28125

180.728

STIPT Dienstverlening B.V.

36

35,59375

182.329

Surplus Plushulp B.V.

23

11,578125

59.309

Suzi's Huishoudelijke Dienst Beek en Donk

28

20,6875

105.972

Te Plak

0

0

0

Wijk Schoonmaakbedrijf

0

0

0

Woonmooi B.V.

139

101,515625

520.014

Toelichting

Algemeen

De Regeling schoonmaakdiensten particulieren (RSP) wordt elk jaar geactualiseerd.

In 2005 wordt de RSP aangepast op grond van nieuwe ontwikkelingen zoals die in het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer op 1 december 2004 over de toekomst van de RSP en op 8 en 9 december 2004 tijdens de plenaire Begrotingsbehandeling 2005 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn besproken. Een en ander naar aanleiding van de brief aan de Tweede Kamer van 21 september 2004 (Kamerstukken II 2004-2005, 29 544, nr. 4).

In bovengenoemde brief heeft de Staatssecretaris van SZW zijn voornemen geuit de RSP af te bouwen, omdat op basis van de gebleken effecten van de regeling de conclusie kan worden getrokken dat de regeling weinig succesvol is geweest. Van een structurele verruiming van de markt voor huishoudelijke dienstverlening als effect van de regeling bleek geen sprake. Ook is het effect op de werkgelegenheid voor laaggeschoolden gering geweest.

Op verzoek van de Tweede Kamer is besloten de regeling nu nog niet af te bouwen en een besluit over het al dan niet afbouwen van de RSP uit te stellen tot uiterlijk 1 juli 2005 zodat het integraal onderdeel kan zijn van de brede discussie en besluitvorming over mogelijkheden om de Markt voor de Persoonlijke Dienstverlening te stimuleren op basis van het onderzoek van SEOR en het hierover in te nemen kabinetsstandpunt waarover de Tweede Kamer in april 2005 zal worden geïnformeerd.

Met deze wijziging is geregeld dat de RSP nog doorloopt tot uiterlijk 1 juli 2005 wanneer de discussie over mogelijkheden om de markt voor de persoonlijke dienstverlening te stimuleren moet zijn afgerond. Valt de keus niet op voortzetten van de RSP dan zal deze snel worden afgebouwd waarbij maatregelen voor met werkloosheid bedreigde werknemers centraal staan.

De RSP loopt door voor de bedrijven die op 1 oktober gebruik maakten van de RSP. Op dit punt is de regeling eerder gewijzigd (wijziging van 7 oktober 2004, Stcrt. 198). Met ingang van 1 oktober 2004 worden geen nieuwe bedrijven meer tot de RSP toegelaten om het risico van vergroting van de afbouwproblematiek bij eventuele keuze voor afbouw te voorkomen.

Om te voorkomen dat het budget dat op de begroting van 2005 voor de RSP is gereserveerd wordt overschreden wordt een subsidieplafond per bedrijf berekend op grond van het aantal contracturen per bedrijf op de peildatum van 1 oktober 2004. De bedrijven hebben deze gegevens in november 2004 zelf beschikbaar gesteld aan SZW via tussenkomst van een gegevensbewerker. Dit betekent dat bedrijven tot aan het vastgestelde subsidieplafond nieuwe instroom kunnen genereren.

Aangezien de indexatie voor loon- en prijsbijstellingen dit jaar op 0% staat, blijft het subsidiebedrag evenals in 2004 € 10.245 per fte van 32 uur.

De formulieren bij de regeling (declaratie, slotdeclaratie, jaaropgaaf en verklaring van de accountant) worden conform de wijzigingen voor het jaar 2005 aangepast evenals het controle- en rapportageprotocol RSP. De aangepaste formulieren worden door tussenkomst van OSB begin 2005 aan de bedrijven ter beschikking gesteld.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Met dit artikel is per werkgever die gebruik maakt van de RSP een subsidieplafond voor de periode van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 ingevoerd. Het plafond voor ieder werkgever is vastgesteld conform bijlage B bij deze regeling.

Artikel I, onderdeel B

Met dit artikel vervalt de inmiddels geëxpireerde verplichting van werkgevers om aan de minister informatie te verschaffen over het gebruik van de RSP op de peildatum 1 oktober 2004.

Artikel I, onderdelen C en D

Voor de vaststelling van de subsidie over de periode 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 is een apart vaststellingsartikel ingevoegd in de RSP. De jaaropgave over genoemde periode dient vóór 1 januari 2006, door tussenkomst van OSB, bij de minister te zijn ontvangen. Jaaropgaven met een subsidiehoogte van meer dan € 25.000,– dienen te zijn voor zien van een accountantsverklaring. Normaliter dient een accountantsverklaring te worden ingediend bij een te declareren bedrag van meer dan € 50.000,–. Dit is echter het bedrag op jaarbasis. Nu het in de RSP in 2005 om een halfjaarperiode gaat is het bedrag gehalveerd.

Artikel I, onderdeel E

De RSP vervalt met ingang van 1 juli 2005, doch blijft van toepassing op de afwikkeling van de subsidie over perioden die gelegen zijn vóór 1 juli 2005.

Artikel II

Voor de periode van 1 januari 2005 tot 1 juli 2005 worden nieuwe verantwoordingsmodellen vastgesteld. Deze worden met ingang van 15 februari 2005 ter inzage gelegd in de bibliotheek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, te Den Haag. De bijlagen zullen ook aan de OSB en via de OSB aan de werkgevers die gebruik maken van de RSP ter beschikking worden gesteld. Het subsidieplafond wordt als bijlage bij deze regeling wel direct gepubliceerd.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.A.L. van Hoof

  • 1

    Stcrt. 1997, 244; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 7 oktober 2004 (Stcrt. 198).

Naar boven