Wijziging Subsidieregeling natuurbeheer 2000, Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer, vaststelling kVEM-bedragen en CAO-tarieven beheersovereenkomsten voor het begrotingsjaar 2005

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 15 december 2004, nr. TRCJZ/2004/6381, houdende wijziging van de Subsidieregeling natuurbeheer 2000 en van de Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer (overgangsbepalingen) en vaststelling van de kVEM-bedragen en CAO-tarieven beheersovereenkomsten voor het begrotingsjaar 2005

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op de Verordening nr. 1257/99 van 17 mei 1999 van de Raad van de Europese Unie inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europese Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw (EOGFL) en tot wijziging en instelling van een aantal verordeningen;

Gelet op de artikelen 2 en 4 van de Kaderwet LNV-subsidies;

Gelet op de artikelen 31, derde lid, en 40, tweede lid, van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983;

Gelet op artikel 32, vijfde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten 1993;

Gelet op artikel 41, vijfde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten en natuurontwikkeling;

Gezien het advies van de Commissie beheer landbouwgronden;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling natuurbeheer 20001 wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 12 wordt onder plaatsing van de aanduiding ‘1.’ voor de bestaande tekst een tweede lid toegevoegd, luidende:

2. Beleidsregels als bedoeld in het eerste lid worden als bijlage bij deze regeling opgenomen.

B

In artikel 101b worden, onder vernummering van het tweede lid tot vierde lid, de volgende leden ingevoegd:

2. In afwijking van de artikelen 44 tot en met 46 blijven op een aanvraag voor subsidie op grond van hoofdstuk 5, zoals dat luidt met ingang van 1 oktober 2004, de artikelen 44 tot en met 49 en de bijlagen 1 tot en met 11c, zoals die luidden tot 1 oktober 2004, van toepassing, als is voldaan aan elk van de volgende voorwaarden:

a. bij de aanvraag is verzocht om toepassing van de artikelen 44 tot en met 49 en de bijlagen 1 tot en met 11c, zoals die luidden tot 1 oktober 2004;

b. de aanvraag heeft betrekking op het begrotingsjaar 2005 of 2006; en

c. de aanvrager heeft vóór 26 juli 2004:

i. een aanvraag voor subsidie functieverandering ingediend, maar zijn aanvraag is afgewezen omdat hij niet aan alle subsidievoorwaarden heeft voldaan;

ii. bij de betrokken gemeente een verzoek ingediend tot wijziging van het desbetreffende bestemmingsplan ten behoeve van particulier natuurbeheer en kan dit met schriftelijke bescheiden staven; of

iii. contact gehad met het bestuur van de betrokken provincie over concrete plannen voor functieverandering en kan dit met schriftelijke bescheiden staven.

3. Voor de toepassing van het eerste en tweede lid wordt de termijn, bedoeld in artikel 46, eerste lid, zoals dat luidde tot 1 oktober 2004, in voorkomend geval verlengd tot 1 januari 2006.

C

Na artikel 101b wordt het volgende artikel ingevoegd:

Artikel 101c

Beheerders die vóór 1 oktober 2004 een beschikking tot subsidieverlening hebben ontvangen met betrekking tot een beheersbijdrage voor een pluspakket als bedoeld in bijlage 31 of 32, zoals die luidden tot 1 oktober 2004, ontvangen die bijdrage met ingang van 1 januari 2005 op grond van bijlage 31.

D

In de bijlagen 22, onderdeel 1, aanhef, 23, onderdeel 1, aanhef, 24, onderdeel 1, aanhef, 25, onderdeel 1, eerste alinea, 26, onderdeel 1, tweede alinea, 27, onderdeel 1, aanhef, 30, onderdeel 1, eerste alinea, en 33, onderdeel 1, aanhef, wordt ‘kan’ telkens vervangen door: kunnen.

E

In de bijlagen 28, onderdeel 1, aanhef, en 29, onderdeel 1, aanhef, wordt ‘Ook kan voor het resultaat’ telkens vervangen door: Ook kunnen voor het resultaat.

F

In bijlage 63 wordt ‘agentschap Laser’ vervangen door: van de Dienst Regelingen.

G

De bij deze wijzigingsregeling opgenomen bijlage ‘Bijlage 65 behorende bij artikel 12 van de Subsidieregeling natuurbeheer 2000’ wordt toegevoegd na bijlage 64 van de Subsidieregeling natuurbeheer 2000.

Artikel II

De Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer2 wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 28 wordt een nieuw vierde lid toegevoegd, luidende:

4. Beleidsregels als bedoeld in het derde lid worden als bijlage bij deze regeling opgenomen.

B

Artikel 43, derde tot en met vijfde lid, worden vervangen door de volgende leden:

3. De subsidie voor het beheerspakket opgenomen in bijlage 31, zoals die luidde tot 1 oktober 2004, wordt overeenkomstig het eerste lid, aanhef, en onderdelen b en c, vastgesteld.

4. De verminderingen, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, en tweede lid, worden niet toegepast voor zover niet is voldaan aan de verplichting, bedoeld in artikel 38, eerste lid, onderdeel a, onderscheidenlijk onderdeel b of c, ten gevolge van overmacht.

5. De verminderingen, bedoeld in het eerste lid, worden niet toegepast op de beheerssubsidie, voor zover het bedrag daarvan bestaat uit een verhoging op grond van artikel 33.

6. De verminderingen, bedoeld in het eerste en tweede lid, worden niet toegepast ten aanzien van dat deel van die verminderingen dat het bedrag van de beheerssubsidie te boven gaat.

C

De bij deze wijzigingsregeling opgenomen bijlage ‘Bijlage 51 behorende bij artikel 28 van de Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer’ wordt toegevoegd na bijlage 50 van de Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer.

Artikel III

De bijlage, bedoeld in de artikelen 32, eerste lid, 33 en 40, eerste lid, van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, wordt voor het begrotingsjaar 2005 als volgt vastgesteld:

Bijlage behorende bij de artikelen 32, eerste lid, 33 en 40, eerste lid, van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, als bedoeld in artikel 32, eerste lid en de artikelen 33 en 40, eerste lid, van die Beschikking

a. Het bedrag als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, dat met betrekking tot het verschil van de productieniveaus van 1 hectare grasland, uitgedrukt in kilo voedereenheden melk, bij de bepaling van de beheersvergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 18,45 per 100 kilo voedereenheid melk.

b. Het bedrag als bedoeld in artikel 33 van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, dat met betrekking tot de toename van de arbeidsaanspraken per hectare bij de bepaling van de beheersvergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 19,68 per arbeidsuur.

c. Het bedrag als bedoeld in artikel 40, eerste lid, van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, dat voor de op termijn aanpasbare genormeerde vaste kosten per 100 kilo voedereenheid melk bij de bepaling van de aanpassingsvergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 24,37.

Artikel IV

De bijlage, bedoeld in artikel 32, tweede en derde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten 1993, wordt voor het begrotingsjaar 2005 als volgt vastgesteld:

Bijlage 2 kVEM-prijs en CAO-tarief

a. Het bedrag als bedoeld in artikel 32, tweede lid, van de Regeling beheersovereenkomsten 1993, dat met betrekking tot het verschil van de productieniveaus van 1 hectare grasland, uitgedrukt in kilo voedereenheden melk, bij de bepaling van de vergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 14,95 per 100 kilo voedereenheid melk.

b. Het bedrag als bedoeld in artikel 32, derde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten 1993, dat met betrekking tot de toename van de arbeidsaanspraken per hectare bij de bepaling van de vergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 19,68 per arbeidsuur.

Artikel V

De bijlage, bedoeld in artikel 41, tweede en derde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten en natuurontwikkeling, wordt voor het begrotingsjaar 2005 als volgt vastgesteld:

Bijlage 3 kVEM-prijs en CAO-tarief

a. Het bedrag als bedoeld in artikel 41, tweede lid, van de Regeling beheersovereenkomsten en natuurontwikkeling, dat met betrekking tot het verschil van de productieniveaus van 1 hectare grasland, uitgedrukt in kilo voedereenheden melk, bij de bepaling van de vergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 14,95 per 100 kilo voedereenheid melk.

b. Het bedrag als bedoeld in artikel 41, derde lid, van de Regeling beheersovereenkomsten en natuurontwikkeling, dat met betrekking tot de toename van de arbeidsaanspraken per hectare bij de bepaling van de vergoeding in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2005: € 19,68 per arbeidsuur.

Artikel VI

1. Het Besluit van 21 december 1999 van de Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij houdende beleidsregels agrarisch natuurbeheer (Stcrt. 251) wordt ingetrokken.

2. Het Besluit van 21 december 1999 van de Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij houdende beleidsregels natuurbeheer (Stcrt. 251) wordt ingetrokken.

Artikel VII

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

2. De artikelen I, onderdeel B, en II, onderdeel B, werken terug tot en met 1 oktober 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd bij de bibliotheek van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en bij de Dienst Regelingen en worden geplaatst op www.hetlnvloket.nl.

Den Haag, 15 december 2004.
De Minister van van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.P. Veerman.

Toelichting

1. Algemeen

Onderhavige regeling strekt tot wijziging van de Subsidieregeling natuurbeheer 2000 (hierna: SN) en van de Subsidieregeling agrarisch natuurbeheer (hierna: SAN). In de SN wordt allereerst een overgangsbepaling opgenomen die samenhangt met een uitzondering voor bepaalde groepen aanvragers op de nieuwe berekeningswijze voor de subsidie functieverandering (artikel I, onderdeel B). Hierop wordt in paragraaf 2 nader ingegaan.

Een tweede overgangsbepaling hangt samen met de samenvoeging van de pakketten droge en natte heide tot een nieuw pakket soortenrijke heide. Beheerders die voorheen een vergoeding ontvingen voor het pakket droge heide of het pakket natte heide ontvangen ingevolge die bepaling voortaan een vergoeding op basis van het nieuwe pakket soortenrijke heide (artikel I, onderdeel C).

Voorts zijn er nog enkele wijzigingen opgenomen die strekken tot verbetering van onvolkomenheden in de redactie van enkele artikelen (artikelen I, onderdelen D, E en F, en II, onderdeel B).

Tevens zijn omwille van de overzichtelijkheid de beleidsregels natuurbeheer en agrarisch natuurbeheer voortaan als bijlage bij de SN en de SAN opgenomen. De oorspronkelijke vaststellingsbesluiten komen daarmee te vervallen (artikelen I, onderdelen A en G, II, onderdelen A en C, en VI).

Daarnaast strekt de regeling tot vaststelling van de normbedragen voor het jaar 2005 per kilo voedereenheid melk en per arbeidsuur, waarop de beheersvergoedingen op grond van de Beschikking beheersovereenkomsten 1983, de Regeling beheersovereenkomsten 1993 en de Regeling beheersovereenkomsten en natuurontwikkeling zijn gebaseerd. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast (artikelen III tot en met V).

2. Subsidie functieverandering

Met ingang van 1 oktober 2004 is de berekeningssystematiek voor de subsidie functieverandering gewijzigd. Veel beheerders die in aanmerking willen komen voor die subsidie hebben vóór die datum hun aanvraag al voorbereid en zijn daarbij uitgegaan van de tot 1 oktober 2004 geldende berekeningssystematiek van de subsidie functieverandering waardedaling. De oude systematiek leidt in veel gevallen tot een hogere subsidie. Daarom wordt voor aanvragers die met het oog op hun aanvraag al concreet actie hebben ondernomen een uitzondering op de nieuwe systematiek getroffen. Het betreft aanvragers die reeds subsidie functieverandering hadden aangevraagd, maar die niet aan de subsidievoorwaarden hebben voldaan, aanvragers die met het oog op een aanvraag subsidie functieverandering bij de gemeente een schriftelijk verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan hebben ingediend en aanvragers die met het oog op een aanvraag subsidie functieverandering schriftelijk contact met de provincie hebben gehad. De uitzondering heeft alleen betrekking op aanvragen waarbij de desbetreffende acties hebben plaatsgevonden vóór 26 juli 2004. Op die datum werd namelijk de nieuwe berekeningssystematiek bekendgemaakt. De voorziening geldt alleen voor de begrotingsjaren 2005 en 2006 (artikelen I, onderdeel B).

In een aantal gevallen heeft degene aan wie de grond toebehoort niet tijdig de kwalitatieve verplichting, bedoeld in artikel 46, eerste lid, van de SN, zoals die luidde tot 1 oktober 2004, getekend, omdat hij binnen de termijn van 8 maanden na de datum van verzending of uitreiking van de beschikking tot subsidieverlening geen duidelijkheid had over de fiscale gevolgen van de subsidie. Dit zou ertoe leiden dat hij uiteindelijk niet in aanmerking komt voor de desbetreffende subsidie, terwijl hij wel al met concrete gebruiksbeperkingen wordt geconfronteerd. Ter voorkoming hiervan is de termijn van 8 maanden verlengd tot 1 januari 2006. Aangenomen mag immers worden dat die termijn lang genoeg is om duidelijkheid te verkrijgen over de fiscale gevolgen van de subsidie functieverandering (artikel I, onderdeel B).

De Minister van van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C.P. Veerman

  • 1

    Stcrt. 1999, 252; laatstelijk gewijzigd bij regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 21 september 2004 (Stcrt. 187).

  • 2

    Stcrt. 1999, 252; laatstelijk gewijzigd bij regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 6 december 2004 (Stcrt. 239).

Naar boven