Regeling vergoedingen OPTA 2005

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 15 december 2004, nr.WJZ 4081135, houdende regels inzake de vaststelling van vergoedingen voor werkzaamheden en diensten van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit voor 2005 (Regeling vergoedingen OPTA 2005)

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 4, vierde lid, 5 en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, alsmede artikel 5 van het Besluit vergoedingen Postwet;

Besluit:

Artikel 1

De vergoedingen voor de kosten van de navolgende categorieën en subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten van het college zijn voor 2005:

 

Categorie

Vergoeding voor registratie/ vergunning

Jaarlijkse vergoeding voor het toezicht

1

Het aanbieden van een openbaar elektronisch communicatienetwerk voor

  
 

• telefonie via een vast netwerk

€ 500

€ 2.840

 

• telefonie via een vast netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 1.705.000

 

• telefonie via een netwerk per satelliet

€ 500

€ 2.840

 

• telefonie via een mobiel netwerk zonder eigen frequenties

€ 500

€ 2.840

 

• telefonie via een mobiel netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 568.000

 

• datacommunicatie via een vast netwerk

€ 500

€ 2.840

 

• datacommunicatie via een mobiel netwerk

€ 500

€ 2.840

 

• het verspreiden van programma’s via een vast netwerk

€ 500

 
 

• het verspreiden van programma’s via een vast netwerk met 1000 of meer aansluitingen, per aansluiting

 

€ 0,27

 

• het verspreiden van programma’s via een netwerk met frequenties

€ 500

€ 2.840

2

Het aanbieden van een openbare elektronische communicatiedienst voor

  
 

• telefonie via een vast netwerk

€ 500

€ 4.040

 

• telefonie via een vast netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 3.114.000

 

• telefonie via een netwerk per satelliet

€ 500

€ 4.040

 

• telefonie via een mobiel netwerk

€ 500

€ 4.040

 

• telefonie via een mobiel netwerk in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 1.038.000

 

• datacommunicatie via een vast netwerk

€ 500

€ 4.040

 

• datacommunicatie via een mobiel netwerk

€ 500

€ 4.040

 

• huurlijnen

€ 500

€ 11.000

 

• huurlijnen in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 7.2 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 85.000

 

• huurlijnen in geval van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, zoals dat luidde voor de inwerkingtreding van de Wet implementatie Europees regelgevingskader voor de elektronische communicatiesector 2002

 

€ 510.000

3

Het aanbieden van een systeem voor voorwaardelijke toegang

  
 

• per systeem

€ 500

 
 

• per abonnee vanaf 1000 of meer abonnees per systeem

 

€ 0,69

4

Elektronische communicatienetwerken per vergunning voor

  
 

• GSM 1 en 2

 

€ 101.000

 

• DCS 1800 (GSM A en B landelijk)

 

€ 101.000

 

• DCS 1800 (16 regionale vergunningen)

 

€ 6.310

 

• TETRA (Digitaal mobiel netwerk)

 

€ 6.310

5

Concessie Post

 

€ 488.000

6

Het aanbieden of afgeven van gekwalificeerde certificaten aan het publiek (TTP-diensten)

  
 

• betreffende de certificatiedienstverlener die in het bezit is van een geldig bewijs van toetsing van een organisatie die is aangewezen op grond van artikel 18.16, eerste lid, Telecommunicatiewet:

per certificatiedienstverlener

per aan het publiek afgegeven certificaat

€ 500

€ 1

 

• betreffende de certificatiedienstverlener die niet in het bezit is van een geldig bewijs van toetsing van een organisatie die is aangewezen op grond van artikel 18.16, eerste lid, Telecommunicatiewet:

per certificatiedienstverlener

per aan het publiek afgegeven certificaat

€ 3.000

€ 2

 

Categorie

Vergoeding voor toekennen dan wel reserveren

Jaarlijkse vergoeding voor het toezicht

7

Informatienummers als bedoeld in het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten, met een lengte van acht cijfers of minder

  
 

• per toegekend nummer

€ 75

€ 70

8

Informatienummers als bedoeld in het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten, met een lengte van meer dan acht cijfers

  
 

• per toegekend nummer

€ 20

€ 20

 

• per gereserveerd nummer

€ 20

€ 10

9

Nummers VPN als bedoeld in het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten

  
 

• per toegekende VPN code

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerde VPN code

€ 400

€ 100

10

Nummers als bedoeld in het Nummerplan voor pakket en circuitgeschakelde datadiensten (DNIC’s), per 1/10 DNIC:

  
 

• per toegekende 1/10 DNIC

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerde 1/10 DNIC

€ 400

€ 100

11

Nummers als bedoeld in het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten:

  
 

• per toegekend carrier selectienummer

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd carrier selectienummer

€ 400

€ 100

 

• per toegekend nummer voor toegang internet

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd nummer voor toegang internet

€ 400

€ 100

 

• per toegekend nummer voor videotex en toegang tot datadiensten op andere netwerken

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd nummer voor videotex en toegang tot datadiensten op andere netwerken

€ 400

€ 100

 

• per toegekend netwerkintern nummer voor routeren en testen

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd netwerkintern nummer voor routeren en testen

€ 400

€ 100

 

• per toegekend geharmoniseerd Europees kort nummer

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd geharmoniseerd Europees kort nummer

€ 400

€ 100

 

• per toegekend geharmoniseerd nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd geharmoniseerd nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 400

€ 100

 

• per toegekend nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 400

€ 100

 

• per toegekend geharmoniseerd nummer voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd geharmoniseerd nummer voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang

€ 400

€ 100

 

• per toegekend nummer voor routering naar nummers in de Europese telefoonruimte

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd nummer voor routering naar nummers in de Europese telefoonruimte

€ 400

€ 100

 

• per 100 toegekende nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen

€ 45

€ 20

 

• per 1000 toegekende, hierna genoemde nummers:

geografische nummers, nummers voor mobiele telefonie, nummers voor persoonlijke assistent-diensten, nummers voor semafonie, waarbij een minimumbedrag van € 120,– verschuldigd is voor de toekenning en een minimumbedrag van € 100,– voor het toezicht

€ 12

€ 10

 

• per 1000 gereserveerde, hierna genoemde nummers:

geografische nummers, nummers voor mobiele telefonie, nummers voor persoonlijke assistent-diensten, nummers voor semafonie, waarbij een minimumbedrag van € 120,– verschuldigd is voor de toekenning en een minimumbedrag van € 50,– voor het toezicht

€ 12

€ 5

12

Nummers als bedoeld in het Nummerplan internationale signaleringscodes:

  
 

• per toegekend ISPC nummer

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd ISPC nummer

€ 400

€ 100

13

Nummers als bedoeld in het Nummerplan

Transitnetwerk signaleringspuntcodes:

  
 

• per 8 toegekende TSPC nummers

€ 400

€ 200

 

• per 8 gereserveerde TSPC nummers

€ 400

€ 100

14

Nummers als bedoeld in het Nummerplan

Mobiele Netwerk Codes:

  
 

• per toegekend MNC nummer

€ 400

€ 200

 

• per gereserveerd MNC nummer

€ 400

€ 100

15

Nummers als bedoeld in het Nummerplan voor telexdiensten

  
 

• per 1000 toegekende nummers voor telexdiensten, waarbij een minimumbedrag van € 120,– verschuldigd is voor de toekenning en een minimumbedrag van € 100 voor het toezicht

€ 12

€ 10

 

• per 1000 gereserveerde nummers voor telexdiensten, waarbij een minimumbedrag van € 120,– verschuldigd is voor de toekenning en een minimumbedrag van € 50,– voor het toezicht

€ 12

€ 5

 

Categorie

Vergoeding voor de wijziging

 

16

Het wijzigen van het besluit tot reserveren in een besluit tot toekennen:

  
 

• per informatienummer met een lengte van meer dan 8 cijfers

€ 10

 
 

• per VPN code

€ 100

 
 

• per 1/10 DNIC

€ 100

 
 

• per carrier selectienummer

€ 100

 
 

• per nummer voor de toegang tot internet

€ 100

 
 

• per nummer voor videotex en toegang tot datadiensten op andere netwerken

€ 100

 
 

• per netwerkintern nummer voor routeren en testen

€ 100

 
 

• per geharmoniseerd Europees kort nummer

€ 100

 
 

• per geharmoniseerd nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 100

 
 

• per nummer dat de eigen vaste of mobiele openbare telefoondienst ondersteunt of dat dient voor toegang tot netwerklokale faciliteiten voor gebruikers van een netwerk

€ 100

 
 

• per geharmoniseerd nummer voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang

€ 100

 
 

• per nummer voor routering naar nummers in de Europese telefoonruimte

€ 100

 
 

• per 1000 geografische nummers, nummers voor mobiele telefonie, nummers voor persoonlijke assistentdiensten, nummers voor semafonie met een minimumbedrag van € 50,-

€ 5

 
 

• per ISPC nummer

€ 100

 
 

• per groep van 8 TSPC nummers

€ 100

 
 

• per MNC nummer

€ 100

 
 

• per 1000 nummers voor telexdiensten met een minimumbedrag van € 50,-

€ 5

 
 

Categorie

Vergoeding voor de spoed-behandeling

 

17

Per spoedbehandeling van een nummeraanvraag

€ 550

 
 

Categorie

Vergoeding voor veiling/loting

 

18

Entreegeld voor

• veiling

• loting

€ 200

€ 200

 

Artikel 2

De jaarlijkse vergoedingen voor het toezicht genoemd in artikel 1, inzake de registratie voor het aanbieden van een openbaar elektronisch communicatienetwerk bestemd voor het verspreiden van programma’s via een vast netwerk, voor het aanbieden van een systeem voor voorwaardelijke toegang, alsmede voor het aanbieden of afgeven van gekwalificeerde certificaten aan het publiek worden over het eerste jaar van registratie berekend over het aantal aansluitingen, het aantal abonnees, respectievelijk het aantal aan het publiek afgegeven certificaten per datum van registratie bij het college. Indien registratie heeft plaatsgevonden vóór 2005 geldt 1 januari 2005 als de peildatum voor het vaststellen van het aantal aansluitingen, abonnees respectievelijk aan het publiek afgegeven certificaten waarover de jaarlijkse vergoeding voor het toezicht moet worden voldaan.

Artikel 3

De vergoeding voor werkzaamheden of diensten voor registratie, genoemd in artikel 1 onder de categorieën en subcategorieën 1 tot en met 3 en 6, alsmede de vergoedingen, bedoeld in artikel 3, behoeven door degene die de vergoeding verschuldigd is niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.

Artikel 4

Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, wordt door het college bekend gemaakt door middel van ter inzage legging ten kantore van het college.

Artikel 5

De Regeling vergoedingen OPTA 2004 wordt ingetrokken, met dien verstande dat die regeling van toepassing blijft met betrekking tot de in die regeling bedoelde werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2004 zijn verricht.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen OPTA 2005.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 december 2004.
De Minister van Economische Zaken, L.J. Brinkhorst.

Toelichting

I. Algemeen

In de onderhavige regeling zijn de vergoedingen vastgesteld die door het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (verder: OPTA) in rekening zullen worden gebracht voor door OPTA jegens een marktpartij verrichte of te verrichten werkzaamheden of diensten die voortvloeien uit de Telecommunicatiewet en de Postwet. De vergoedingen betreffende de Telecommunicatiewet worden onderscheiden naar de categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten die zijn genoemd in artikel 4, tweede lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet. Deze categorieën worden weer verdeeld in subcategorieën.

Op basis van artikel 3, eerste lid, onder a, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet worden directe en indirecte kosten die worden toegerekend aan de betreffende categorieën en subcategorieën geraamd voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Uitgangspunt is een zo volledig mogelijke kostendekking door middel van doorberekening van de geraamde kosten per categorie. De verdeling van de kosten binnen een sub(categorie) geschiedt op basis van het aantal geregistreerde partijen, het aantal verleende vergunningen, het aantal abonnees, het aantal afgegeven certificaten, c.q. het aantal toegekende en gereserveerde nummers binnen die (sub)categorie. De toezichthoudende werkzaamheden ten aanzien van aanbieders met een aanmerkelijke marktmacht vormen een afzonderlijke subcategorie binnen de desbetreffende categorie. Indien na afloop van een kalenderjaar blijkt dat de gerealiseerde kosten en opbrengsten afwijken van de geraamde kosten en opbrengsten, komt het positieve of negatieve saldo ten goede aan respectievelijk ten laste van de zogenaamde tarievenbestemmingsreserve van OPTA. Dit saldo wordt betrokken bij de vaststelling van de vergoedingen voor het tweede jaar dat volgt op dat waarvoor het saldo is bepaald.

De kosten van de behandeling van bezwaar- en beroepschriften worden niet doorberekend. Dit is in lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) opgesteld rapport ‘Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten’ (Kamerstukken II 1995/96, 24 036, nr. 22). Dit vloeit ook voort uit het feit dat deze werkzaamheden niet als werkzaamheden of diensten in de zin van artikel 16.1 Telecommunicatiewet kunnen worden aangemerkt.

De onderhavige regeling komt, afgezien van de hoogte van de vastgestelde vergoedingen, goeddeels overeen met de Regeling vergoedingen OPTA 2004 zoals geldig vanaf 21 oktober 2004. De enige aanvulling betreft de vergoeding voor de subcategorie nummers voor routering naar nummers in de Europese telefoonruimte. Deze nummers bieden de mogelijkheid van doorschakeling naar een Europees nummer.

Bij het bepalen van de hoogte van de vergoedingen is uitgegaan van de begroting van OPTA voor 2005, zoals goedgekeurd door de Minister. In de artikelsgewijze toelichting wordt ingegaan op de wijzigingen die deze regeling bevat ten opzichte van de Regeling vergoedingen OPTA 2004 ten aanzien van de gehanteerde verdeelsleutels en de hoogte van de vergoedingen.

In het voorjaar van 2004 is de wijziging van de Telecommunicatiewet en de daarop gebaseerde regelgeving in verband met de implementatie van een nieuw Europees geharmoniseerd regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten en de nieuwe dienstenrichtlijn van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van kracht geworden. De wettelijke grondslag voor het opleggen van vergoedingen, artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet, is daarbij ongewijzigd gebleven. In het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet is de indeling van categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten op onderdelen gewijzigd. Evenals bij de aanpassing van de Regeling vergoedingen OPTA 2004 die naar aanleiding hiervan heeft plaatsgevonden, is bij de opstelling van de Regeling vergoedingen OPTA 2005 uitgegaan van de situatie na inwerkingtreding van voornoemde wetswijziging en vóórdat het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit besluiten heeft genomen ter vaststelling van aanmerkelijke marktmacht, als bedoeld in artikel 19.4 van de wet. Aanbieders die voor de inwerkingtreding van de hiervoor bedoelde implementatiewet waren aangewezen als aanbieder met aanmerkelijke marktmacht, behouden op grond van artikel 19.5 van de wet de op hen rustende verplichtingen totdat – na voorafgaande marktafbakening en marktanalyse – besluiten zijn genomen ter vaststelling van aanmerkelijke marktmacht en van de verplichtingen die voor de desbetreffende aanbieder passend zijn. Naar verwachting zullen deze besluiten in de loop van 2005 worden genomen. Tot dat moment blijven de verplichtingen van aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken en -diensten met aanmerkelijke marktmacht ongewijzigd. De marktafbakening en -analyse en de nieuwe besluiten ten aanzien van aanmerkelijke marktmacht zijn reden om de wijze waarop kosten van OPTA aan marktpartijen worden doorberekend, op onderdelen te herzien. Voor zover als gevolg hiervan de hoogte van de over 2005 verschuldigde vergoeding voor toezichtsactiviteiten wordt gewijzigd, zal verrekening plaatsvinden met de reeds op grond van deze regeling in rekening gebrachte en geïncasseerde vergoeding.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten van vergoedingsplichtige marktpartijen.

II. Artikelen

Artikel 1

De vergoedingen genoemd in artikel 1 bestaan uit eenmalige vergoedingen voor werkzaamheden of diensten van OPTA ter uitvoering van de Telecommunicatiewet en vergoedingen voor het toezicht door OPTA op de naleving van de Telecommunicatiewet die jaarlijks in rekening worden gebracht. De vergoedingen worden onderscheiden naar categorieën en subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten. De per categorie en subcategorie geraamde directe en indirecte kosten van deze werkzaamheden en diensten worden vertaald in een desbetreffende vergoeding, rekening houdend met het aantal keren dat de vergoeding naar verwachting zal worden opgelegd. De vergoedingen welke aan partijen met aanmerkelijke marktmacht in rekening worden gebracht bedragen tezamen circa 80% van de totaal begrote kosten van een categorie. De andere marktpartijen in een categorie dragen circa 20% van de totaal begrote kosten.

Voor twee subcategorieën van werkzaamheden en diensten is de verdeelsleutel gewijzigd om de hoogte van de vergoeding meer in verband te brengen met de omvang van de activiteiten van de betreffende marktpartijen. De toezichtskosten voor het aanbieden van een systeem voor voorwaardelijke toegang worden niet meer toegerekend per systeem maar per abonnee. Voor certificatiedienstverleners geldt dat de toezichtskosten worden toegerekend per aan het publiek afgegeven certificaat.

Voor de hoogte van de vergoedingen geldt dat er sprake is van een gemengd beeld in vergelijking met de voor 2004 vastgestelde vergoedingen, dat wil zeggen dat een deel van de vergoedingen fors is gestegen en dat een ander deel fors is gedaald.

De hoogte van de vergoeding wordt feitelijk bepaald door de omvang van de voor 2005 begrote kosten en activiteiten van OPTA, de omvang van een eventueel tekort of overschot in de tarievenbestemmingsreserve van 2003 dat bij de vaststelling van de vergoeding voor 2005 moet worden verrekend en het aantal eenheden waarover de kosten moeten worden versleuteld (vergoedingsplichtigen, nummers). De totale begroting van OPTA voor 2005 is ten opzichte van die voor 2004 licht gedaald. Daarnaast is voor de hoogte van de vergoedingen van belang dat Opta in 2005 andere prioriteiten legt bij de uitoefening van het toezicht.

De vergoedingen voor toezicht in de categorie openbare communicatienetwerken zijn over de hele linie sterk gedaald door een aanzienlijk overschot uit de tarievenbestemmingsreserve en een toegenomen aantal geregistreerde partijen waarover de kosten verdeeld moet worden. Het activiteitenniveau van OPTA voor deze categorie blijft in 2005 vrijwel gelijk aan dat in 2004.

Voor de categorie openbare elektronische communicatiediensten geldt dat OPTA veel meer toezichtswerkzaamheden zal verrichten, onder meer door extra activiteiten ter bescherming van consumenten, ter voorkoming van frauduleuze praktijken en van schendingen van de privacy. Daarnaast stijgt in 2005 de inzet van OPTA voor het verrichten van marktanalyses en het opleggen van verplichtingen voor deze categorie. Het gevolg hiervan is dat de vergoedingen voor marktpartijen met aanmerkelijke marktmacht sterk zijn gestegen, evenals de vergoedingen voor de overige partijen in deze categorie.

Voor de categorie elektronische communicatienetwerken per vergunning geldt dat de vergoedingen ten opzichte van die in 2004 sterk dalen. Dit houdt verband met de prioriteitstelling van OPTA in het kader waarvan voor deze categorie een kleinere inzet is voorzien.

Voor de categorie post is de vergoeding ten opzichte van die in 2004 sterk gestegen. Dit is niet het gevolg van een grotere begrote inzet van OPTA in 2005 – de kosten van deze toezichtswerkzaamheden zijn daarentegen gedaald door efficiënter werken – maar van het feit dat voor 2005 slechts een zeer geringe verrekening uit de tarievenbestemmingsreserve plaatsvindt, anders dan in de voorgaande jaren. Zo was in 2004 de vergoeding voor toezicht inzake de categorie post sterk verlaagd vanwege een fors tegoed uit de tarievenbestemmingsreserve.

Zoals hiervoor reeds is aangeduid is de verdeelsleutel voor de toezichtskosten van OPTA inzake certificatiedienstverleners gewijzigd. Naar verwachting zal de op basis hiervan te berekenen vergoeding voor de thans geregistreerde certificatiedienstverleners lager zijn dan de voor 2004 geldende toezichtsvergoeding. De hoogte van de vergoeding per afgegeven certificaat is gebaseerd op prognoses ten aanzien van een aanzienlijke groei in de markt en uit een reductie van de toezichtskosten.

De inspanning van OPTA voor het toezicht op uitgegeven nummers blijft constant. Door de toename van het aantal uitgegeven nummers dalen de toezichtkosten per nummer echter aanzienlijk.

Artikel 2

In deze bepaling wordt voor enkele categorieën waarbij de hoogte van de vergoeding is gerelateerd aan de omvang van bepaalde activiteiten van de vergoedingsplichtige marktpartij, nader aangeduid op welk tijdstip de omvang van deze activiteiten dient te worden bepaald.

Artikel 3

Ingevolge artikel 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet dient de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd, bij vooruitbetaling te worden voldaan, tenzij hiervan wordt afgeweken bij ministeriële regeling. Evenals in de Regeling vergoedingen OPTA 2004 wordt in de onderhavige regeling bepaald dat vooruitbetaling niet is vereist bij vergoedingen voor een aantal nader bepaalde categorieën en subcategorieën van uitvoerende werkzaamheden of diensten.

De Minister van Economische Zaken,

L.J. Brinkhorst

Naar boven