Wijziging Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers

Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 6 december 2004, Directie Arbozorg en Verzuimbeleid, nr. AVB/AIS/2004/81566, tot wijziging van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers in verband met een gewijzigde financieringsstructuur

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, en 9 van de Kaderwet SZW-subsidies en de artikelen 49, negende lid en 77, derde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

Besluit:

Artikel I

De Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers1 wordt als volgt gewijzigd:

A

De artikelen 16 tot en met 18 komen te luiden:

Artikel 16

Raming lasten

Voor de tiende dag van de maand voorafgaande aan het begin van een kwartaal verstrekt de SVB aan de minister verbijzonderd naar de kosten die daartoe in artikel 1, eerste lid, onderdeel l, worden gerekend:

a. een raming van de lasten voor het komende kwartaal;

b. een uitsplitsing naar maand van het totaalbedrag van deze raming;

c. een opgave van de werkelijke lasten in het vorige kwartaal.

Artikel 17

Rijksbijdrage

1. De lasten van deze regeling worden gefinancierd uit een rijksbijdrage ten laste van de begroting van de minister.

2. Op de eerste dag van elke maand draagt het Rijk de geraamde lasten over die maand af aan de SVB.

3. Op de eerste dag van elk kwartaal verrekent het Rijk het verschil tussen de werkelijke lasten en de geraamde lasten over het kwartaal gelegen twee kwartalen voor het huidige kwartaal.

4. Indien de dag, genoemd in het eerste en tweede lid, een zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag is, wordt de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag is, in aanmerking genomen.

5. Op de lasten van deze regeling komen in mindering:

a. de bedragen die op grond van artikel 6a, onderdelen e en f, zijn terugbetaald;

b. de eenmalige uitkeringen en voorschotten die op grond van artikel 12 zijn teruggevorderd en zijn terugbetaald.

Artikel 18

Afwijking

In afwijking van artikel 17 kan in bijzondere gevallen een hogere of een lagere afdracht als bedoeld in artikel 17, tweede lid, worden verstrekt.

B

Na artikel 18 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 19

Afrekening en definitieve vaststelling rijksbijdrage

1. De SVB dient jaarlijks vóór 1 juli de afrekening in bij de minister met betrekking tot de kasuitgaven in het kader van deze regeling over het afgelopen kalenderjaar. Op grond van deze afrekening vindt een betaling ten gunste of ten laste van de SVB plaats.

2. De minister stelt jaarlijks vóór 31 oktober, na ontvangst van de jaarrekening met een verklaring over de rechtmatigheid, de rijksbijdrage, bedoeld in artikel 17, eerste lid, definitief vast op de lasten van de SVB in het kader van deze regeling over het afgelopen kalenderjaar.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 6 december 2004.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H.A.L. van Hoof.

Toelichting

Sinds de inwerkingtreding van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS-regeling) in 2000 komen de lasten volledig voor rekening van het Rijk. Op grond van de huidige regelgeving vindt doorbelasting naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) plaats via dagelijkse rekening-courantafschriften van het Ministerie van Financiën. Deze systematiek brengt lasten met zich mee voor wat betreft de administratieve verwerking bij zowel de Sociale Verzekeringsbank (SVB) als SZW.

In verband hiermee wordt een wijziging van de TAS-regeling vastgesteld. De belangrijkste inhoudelijke wijziging vanaf 1 januari 2005 betreft het invoeren van een voorschotsystematiek. Hierbij is aansluiting gezocht met de bestaande systematiek voor de Algemene Kinderbijslagwet.

Met deze wijziging wordt eenduidigheid gerealiseerd in de financieringsregelingen van wet- en regelgeving die wordt uitgevoerd door de SVB. Deze vereenvoudiging leidt tot een beperkte vermindering van werkzaamheden en daling van administratieve lasten bij zowel de SVB als bij SZW. Voorts verbetert dit het inzicht bij SZW in de begrotingsuitputting. Deze daling is overigens niet zodanig significant dat het leidt tot een wijziging in de begroting.

Artikel 16 voorziet erin dat de SVB een netto raming geeft, dat wil zeggen de naar verwachting te verstrekken eenmalige uitkeringen, voorschotten en te betalen uitvoeringskosten, onder aftrek van de op grond van de TAS-regeling te verwachten terugontvangsten.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.A.L. van Hoof

  • 1

    Regeling van 21 januari 2000, Stcrt. 16; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 1 juli 2003, Stcrt. 132.

Naar boven