Verhoging subsidieplafond sanering wegverkeerslawaai 2004 en Subsidieregeling spoorweglawaai 2004

Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 3 december 2004, nr. LMV 2004 120854, houdende wijziging van de regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 26 januari 2004, nr. LMV 2003 131910, houdende vaststelling subsidieplafonds sanering wegverkeerslawaai 2004 (Stcrt. 22) en van de Subsidieregeling spoorweglawaai 2004 (Stcrt. 22), zoals gewijzigd bij regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 1 juni 2004, nr. LMV 2004 046361 (Stcrt. 109)

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste, tweede en derde lid, van de Wet milieubeheer en de artikelen 12, vierde en vijfde lid, van het Subsidiebesluit openbare lichamen milieubeheer;

Besluit:

Artikel I

Artikel 1, eerste lid, van de regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 26 januari 2004, nr. LMV 2003 131910, houdende vaststelling subsidieplafonds sanering wegverkeerslawaai 2004 (Stcrt. 2004, 22)1 , wordt gewijzigd als volgt:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 190.000,–’ vervangen door: € 233.000,–.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 16.281.000,–’ vervangen door: € 20.722.000,–.

Artikel II

In artikel 2 van de Subsidieregeling spoorweglawaai 2004 (Stcrt. 2004, 22)2 , wordt ‘€ 6.500.000,–’ vervangen door: € 4.650.500.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 3 december 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.

Toelichting

Deze regeling strekt tot de wijziging van de regeling van 26 januari 2004, nr. LMV 2003 131910, houdende vaststelling subsidieplafonds sanering wegverkeerslawaai 2004 (Stcrt. 2004, 22) en van de Subsidieregeling spoorweglawaai 2004 (Stcrt. 2004, 22), zoals gewijzigd bij de regeling van 1 juni 2004, nr. LMV 2004 04631 (Stcrt. 109).

In verband met niet voorziene vertragingen alsmede versnellingen in de voorbereiding van diverse saneringsprojecten en onvoorziene extra uitgaven in de uitvoeringskosten van projecten worden diverse subsidieplafonds gewijzigd.

De wijziging betreft een verhoging van het subsidieplafond voor verkeersmaatregelen en een verhoging van het plafond voor afschermende maatregelen in het kader van de sanering van wegverkeerslawaai. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door onontkoombare hogere uitgaven vanwege meerwerk bij het project Zwijndrecht A16.

Het subsidieplafond voor afschermende maatregelen tegen spoorweglawaai wordt verlaagd. De verlaging is het gevolg van het niet honoreren van een tweetal projecten in 2004. Het project Meppel, omdat de aanvraag nog niet gereed is, en het project Zeist, omdat de aanvraag moet worden herzien vanwege gewijzigde inzichten inzake de ondertunneling van het spoor ter plaatse. Het vrijgekomen budget wordt aangewend om een geluidssaneringsproject, waarbij raildempers worden toegepast, te honoreren. De honorering van deze innovatieve bronmaatregel vindt plaats op grond van artikel 15.13 van de Wet milieubeheer en artikel 3, tweede lid, van het Besluit milieusubsidies. Daarom maken de voor dit project beschikbare middelen geen deel uit van het nu gepubliceerde plafond.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P.L.B.A. van Geel

  • 1

    Zoals gewijzigd bij de regeling van 1 juni 2004, Stcrt. 109.

  • 2

    Zoals gewijzigd bij de regeling van 1 juni 2004, Stcrt. 109.

Naar boven