Bepalingen verplichte meldingssystemen voor schepen

Regeling houdende bepalingen betreffende de verplichte meldingssystemen voor schepen ‘In Groenlandse Wateren’ en ‘Ter hoogte van Ushant’

27 januari 2004

HDJZ/SCH/2004-49

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Vervoer van de Nederlandse Antillen en de Minister van Toerisme en Transport van Aruba;

Gelet op artikel 158a van het Schepenbesluit;

Besluit:

Artikel 1

Met betrekking tot het verplichte meldingssysteem voor schepen ‘In Groenlandse Wateren’, dat op 20 mei 2002 door de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is aangenomen (Resolutie MSC.126(75)) en met ingang van 1 december 2002 in werking is getreden, worden de voorschriften gesteld als aangegeven in de bij dit artikel behorende bijlage.

Artikel 2

Met betrekking tot het verplichte meldingssysteem voor schepen ‘Ter hoogte van Ushant’, dat op 20 mei 2002 door de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie is aangenomen (Resolutie MSC.127(75)) en met ingang van 1 mei 2003 in werking is getreden, worden de voorschriften gesteld als aangegeven in de bij dit artikel behorende bijlage.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in het Afkondigingsblad van Aruba worden geplaatst, met uitzondering van de bijlagen, die in Nederland ter inzage worden gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat te Den Haag, in de Nederlandse Antillen bij het Departement Scheepvaart en Maritieme Zaken en in Aruba bij de Directie Scheepvaart.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Op 20 mei 2002 heeft de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) twee verplichte meldingssystemen voor schepen aangenomen.

‘In Groenlandse Wateren’ (Resolutie MSC.126(75)) en ‘Ter hoogte van Ushant’ (Resolutie MSC.127(75)). ‘In Groenlandse Wateren’ bestaat uit de nieuwe meldingssystemen genaamd GREENPOS en COASTAL CONTROL en is op 1 december 2002 in werking getreden.

‘Ter hoogte van Ushant’ is een wijziging op het bestaande Ushant meldingssysteem en is op 1 mei 2003 in werking getreden. Overeenkomstig voorschrift V/8-1(h) van het SOLAS-Verdrag (Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee, Trb. 1976, 157) is de kapitein van een schip verplicht de vereisten gesteld ten aanzien van door de IMO aangenomen meldingssystemen voor schepen na te leven en aan de desbetreffende autoriteit alle informatie te geven die in overeenstemming met de voorzieningen van een dergelijk systeem benodigd zijn. Deze bepaling is in de Nederlandse regelgeving geïmplementeerd door middel van artikel 158a van het Schepenbesluit 1965, waarop de onderhavige regeling dan ook is gebaseerd.

In het slotformulier van de regeling is bepaald dat de bijlage bij de regeling wordt bekendgemaakt door terinzagelegging. In Nederland geschiedt de terinzagelegging bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Hoofddirectie Juridische Zaken, gevestigd aan Koningskade 4 te Den Haag. In de Nederlandse Antillen geschiedt de terinzagelegging ten kantore van het Departement Scheepvaart en Mariteme Zaken, Pletterijweg z/n, Parera, Curaçao. In Aruba geschiedt de terinzagelegging ten kantore van de Directie Scheepvaart, Suite 229, Royal Plaza, aan de L.G. Smith Boulevard te Oranjestad.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

Naar boven