Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2004, 209 pagina 15 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2004, 209 pagina 15 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling tot wijziging van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol
25 oktober 2004
Nr. HDJZ/LUV/2004-2466
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
Gelet op de artikelen 8.27 en 8.28 van de Wet luchtvaart;
Besluit:
De Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2.1, derde lid, vervalt de zinsnede: ‘en verstrekt de resultaten van deze bewerkingen binnen drie werkdagen aan de inspecteur-generaal’.
B
Bijlage 1 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt vervangen door bijlage 1 behorende bij deze regeling.
C
Bijlage 4 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt vervangen door bijlage 2 behorende bij deze regeling.
D
Bijlage 5 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt vervangen door bijlage 3 behorende bij deze regeling.
E
Bijlage 8 van de Regeling Milieu-informatie luchthaven Schiphol wordt vervangen door bijlage 4 behorende bij deze regeling.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2004.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlage 4 welke bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter inzage zal worden gelegd.
Op 20 februari 2003 is de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol in werking getreden (Stcrt. 2003, 34). Met deze regeling werd uitvoering gegeven aan de artikelen 8.27 tot en met 8.30 van de Wet luchtvaart zoals ingevoegd bij wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol (Stb. 2002, 374). Op 1 november 2003 is de regeling op enkele punten gewijzigd (Stcrt. 2003, 211). De regeling biedt de basis voor de informatievoorziening ten behoeve van de handhaving van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (Stb. 2002, 592) door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Ingevolge de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol registreren de exploitant van de luchthaven, de LVNL en de luchtvaartmaatschappijen (de sectorpartijen) de benodigde gegevens en verstrekken deze aan de inspecteur-generaal. In de regeling staat vermeld op welke wijze dit alles dient te geschieden. De wijzigingen in de onderhavige regeling zijn noodzakelijk in verband de registratie en bewerking van gegevens door de exploitant.
Voorheen werden de berekeningen voor de geluids- en veiligheidsbelasting nog door de inspecteur-generaal uitgevoerd op basis van door de exploitant bewerkte gegevens. Door de wijziging van artikel 2.1 in combinatie met de nieuwe bijlage 1, is de exploitant verantwoordelijk voor de registratie, bewerking en verstrekken van deze gegevens aan de inspecteur-generaal.
Met de wijziging van bijlage 1 wordt aangegeven welke gegevens met betrekking tot de geluidsbelasting en de veiligheidsbelasting moeten worden geregistreerd en op welke wijze en wanneer deze gegevens verstrekt dienen te worden aan de inspecteur-generaal.
In deze bijlagen zijn de termijnen voor het aanleveren van de informatie verlengd naar twee weken.
In bijlage 4 van deze regeling (bijlage 8 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol) zijn diverse wijzigingen doorgevoerd. Voor de overzichtelijkheid wordt deze bijlage als een geheel opnieuw vastgesteld.
Paragraaf 2 met betrekking tot de te registreren gegevens is gewijzigd om de LVNL gelegenheid te geven tot het uitvoeren van testen van programmatuur en apparatuur ten behoeve van correctie en verbeteringen van het luchtverkeersleidingsysteem AAA. Tijdens deze testen kan het systeem niet voor de omschreven registratie gebruikt worden. De testen worden tijdens perioden met een laag verkeersaanbod gedaan. Indien er gegevens verloren gaan worden deze door middel van de omschreven correctiefactoren alsnog verwerkt.
Paragraaf 4.4 over het vaststellen van de uitstoot van stoffen is gewijzigd op punt g, voor het geval dat het motortype ontbreekt. In de regeling wordt nu een onderscheid gemaakt tussen het ontbreken van motortypen voor vliegtuigen met een gewicht groter dan 5700 kg en vliegtuigen met een gewicht kleiner of gelijk aan 5700 kg. Dit onderscheid wordt gemaakt ten einde te voorkomen, dat er een onrealistische motor gekoppeld wordt aan kleine vliegtuigen en dus ook een onrealistische uitstoot van stoffen wordt toegerekend aan kleine vliegtuigen.
Bijlage 8C in paragraaf 3.1 is nieuw toegevoegd. De berekening van het totaal risicogewicht is gewijzigd op het punt totaal risicogewicht ten gevolge van het luchthavenverkeer voor vliegtuigen behorend tot vliegtuigcategorie 4 overeenkomend met zakenvliegtuigen uitgedrukt in ton (1000 kg). De wijziging houdt in, dat in de eerdere versie genoemde aanduiding ‘zakenvliegtuigen’ gecorrigeerd wordt in ‘vliegtuigen met een gewicht kleiner dan 5700 kg’ overeenkomend met de feitelijke indeling van vliegtuigen in de categorie 4. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de berekening van het totaal risicogewicht, daar vliegtuigen per vliegtuigtype door middel van de overeenkomende ICAO-code naar vliegtuigcategorie worden ingedeeld.
De nieuwe bijlage 8 zal ter inzage worden gelegd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Luchtvaart, Saturnusstraat 50, 2132 HB, te Hoofddorp alsmede bij de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Koningskade 4, 2500 EX te Den Haag.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs
Artikel LVB*) | Gegevens | Tijdvak | Termijn | Paragrafen van bijlage 8 |
---|---|---|---|---|
4.1.1, eerste lid | Het totale risicogewicht, uitgedrukt in tonnen met drie decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van elke maand van dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.2 |
4.2.1, tweede lid | Het totale volume van de geluidbelasting gedurende het etmaal, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.3.1 |
4.2.1, tweede lid | Het totale volume van de geluidbelasting gedurende het etmaal, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat het totale volume van de geluidbelasting hoger is dan de in LVB artikel 4.2.1, tweede lid, genoemde waarde in dat gebruiksjaar | Vier werkdagen na afloop van het tijdvak | 4.3.1 |
4.2.1, derde lid | De geluidbelasting gedurende het etmaal, in de punten zoals aangegeven in bijlage 2 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.3.2 |
4.2.1, derde lid | De geluidbelasting gedurende het etmaal, in de punten zoals aangegeven in bijlage 2 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat de geluidbelasting in een punt hoger is dan de bij dat punt in bijlage 2 van het LVB aangegeven waarde in dat gebruiksjaar | Vier werkdagen na afloop van het tijdvak | 4.3.2 |
4.2.1, vierde lid | Meteorologische omstandigheden gedurende het etmaal ten behoeve van de berekening van een nieuwe waarde van de geluidbelasting. | Gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.5.1 |
4.2.2, tweede lid | Het totale volume van de geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand van dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.3.3 |
4.2.2, tweede lid | Het totale volume van de geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat het totale volume van de geluidbelasting hoger is dan de in LVB artikel 4.2.2, tweede lid, genoemde waarde in dat gebruiksjaar | Vier werkdagen na afloop van het tijdvak | 4.3.3 |
4.2.2, derde lid | De geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur in de punten zoals aangegeven in bijlage 3 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand in dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.3.4 |
4.2.2, derde lid | De geluidbelasting gedurende de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur in de punten zoals aangegeven in bijlage 3 van het LVB, uitgedrukt in dB(A) met twee decimalen. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het moment dat de geluidbelasting in een punt hoger is dan de bij dat punt in bijlage 3 van het LVB aangegeven waarde in dat gebruiksjaar | Twee werkdagen na afloop van het tijdvak | 4.3.4 |
4.2.2, vierde lid | Meteorologische omstandigheden voor de periode van 23.00 uur tot 07.00 uur ten behoeve van de berekening van een nieuwe waarde van de geluidbelasting. | Gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.5.1 |
4.3.1, eerste lid | De uitstoot van elk van de stoffen genoemd in artikel 4.3.1, eerste lid, van het LVB, per gecorrigeerde vliegtuigbeweging, uitgedrukt in gram per ton met één decimaal. | Vanaf het begin van het gebruiksjaar tot het einde van iedere maand in dat gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.4 |
4.3.1, derde lid | De uitstoot van elk van de stoffen genoemd in artikel 4.3.1, eerste lid, van het LVB, in het gebruiksjaar ten gevolge van alle vliegtuigbewegingen tezamen, uitgedrukt in tonnen zonder decimalen. | Gebruiksjaar | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.4 |
*) In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.
Artikel LVB*) | Gegevens | Tijdvak | Termijn | Paragrafen van bijlage 8 |
---|---|---|---|---|
3.1.1 eerste lid (Registratie van het feit) | Van elk vertrekkend straalvliegtuig dat buiten de luchtverkeerweg komt, met uitzondering van vliegtuigen met als bestemming Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens: – vluchtnummer; – luchtvaartmaatschappij; – vliegbaan; – standaard vertrekprocedure; – tijdstip van vertrek; – startbaan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.1 a, f, k 2.2 c 3.1 a |
3.1.1 eerste lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld; c. overige, met een beschrijving daarvan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | Niet van toepassing |
3.1.1. tweede lid (Registratie van het feit) | Van elk vertrekkend straalvliegtuig dat na het verlaten van de TMA een vlieghoogte onder vliegniveau 60 heeft, met uitzondering van vliegtuigen met als bestemming Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens: – vluchtnummer; – luchtvaartmaatschappij; – vliegbaan; – standaard vertrekprocedure; – tijdstip van vertrek; – startbaan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.1 a, f, k 2.2 c 3.1 a |
3.1.1 tweede lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. overige, met een beschrijving daarvan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | Niet van toepassing |
*) In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.
Artikel LVB*) | Gegevens | Tijdvak | Termijn | Paragrafen van bijlage 8 |
---|---|---|---|---|
3.1.2 eerste lid (Registratie van het feit) | Van elk naderend straalvliegtuig dat buiten de luchtverkeerweg komt, met uitzondering van vliegtuigen met als herkomst Lelystad, Valkenburg of Rotterdam, de volgende gegevens: – vluchtnummer; – luchtvaartmaatschappij; – vliegbaan; – standaard naderingprocedure; – tijdstip van; – landingsbaan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.1 a, f, l 2.2 c 3.1 a |
3.1.2 eerste lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld; c. ‘onvoldoende technische voorzieningen’; d. overige, met een beschrijving daarvan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | Niet van toepassing. M.u.v. oorzaak c, waarvoor geldt: 2.6.1 |
3.1.2 derde lid (Registratie van het feit) | Van elk naderend straalvliegtuig dat onder de minimum vlieghoogte vliegt, de volgende gegevens: – vluchtnummer; – luchtvaartmaatschappij; – vliegbaan; – tijdstip van aankomst; – landingsbaan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.1 a, f, 2.2 c 3.1 a |
3.1.2 derde lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld; c. overige, met een beschrijving daarvan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | Niet van toepassing |
*) In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.
Artikel LVB*) | Gegevens | Tijdvak | Termijn | Paragrafen van bijlage 8 |
---|---|---|---|---|
3.1.3 derde lid (Registratie van het feit) | Het percentage afwijkingen voor iedere regel van de tabel, zoals opgenomen in artikel 3.1.3 derde lid van het LVB, met twee decimalen. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 4.1 |
3.1.3 derde lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in artikel 8.20 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. overige, met een beschrijving daarvan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | Niet van toepassing |
*) In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.
Artikel LVB*) | Gegevens | Tijdvak | Termijn | Paragrafen van bijlage 8 |
---|---|---|---|---|
3.1.5 vierde lid (Registratie van het feit) | a. vluchtnummer; b. luchtvaartmaatschappij; c. of sprake was van een vertrek dan wel landing; d. de start- of landingsbaan waarvoor de gezagvoerder de klaring heeft gekregen; e. tijdstip van vertrek respectievelijk landing; f. de gebruikte startbaan respectievelijk landingsbaan. | Twee weken | Twee weken na afloop van het tijdvak | 2.1 a, b, f, h 3.1 a |
3.1.5, vierde lid (Registratie van de oorzaak) | a. ‘in het belang van de veiligheid nodig’, zoals bedoeld in de artikelen 8.19 tot en met 8.21 van de wet, waarbij de aard van de onveilige situatie wordt vermeld; b. de gegeven luchtverkeersleiding, waarbij de aard daarvan wordt vermeld; c. in geval van een landing: het niet beschikbaar zijn van andere banen, waarbij de gegevens als genoemd in bijlage 2 worden bijgevoegd; d. in geval van een landing: het niet bruikbaar zijn van andere banen vanwege weersomstandigheden; f. de noodzaak in verband met reddingsacties of hulpverlening, waarbij het doek en de kenmerken van de actie waarvoor de vliegtuigbeweging is uitgevoerd worden vermeld; g. overige met een beschrijving daarvan. | Niet van toepassing | Binnen twee weken na de betreffende vliegtuigbeweging | Niet van toepassing met uitzondering van oorzaak d, waarvoor geldt: 2.6.2 |
*) In deze bijlage is ‘LVB’ de afkorting van ‘Luchthavenverkeerbesluit Schiphol’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-209-p15-SC67202.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.