Wijziging diverse regelingen inzake preventieve diergezondheid

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 15 oktober 2004, nr. TRCJZ/2004/5006, Directie Juridische Zaken, houdende wijziging van diverse regelingen inzake preventieve diergezondheid

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op de artikelen 17, 18, 30 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en artikel 10a van de Veewet;

Besluit:

Artikel I

De Regeling aanvullende voorschriften besmettelijke dierziekten1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, onderdeel h, vervalt.

B

Paragraaf 3 komt te luiden: Reiniging en ontsmetting

C

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede en derde lid vervallen.

2. Het vierde lid wordt vernummerd tot tweede lid.

D

In artikel 10 worden het tweede genummerde achtste lid en negende lid vernummerd tot negende en tiende lid.

Artikel II

De Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten 20002 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, onderdeel n, wordt ‘onderdeel 15°’ telkens vervangen door: onderdeel 13°.

B

Het derde en vierde lid van artikel 10 vervallen.

C

In artikel 16 vervalt de zinsnede ‘10, derde lid,’.

D

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid, aanhef, vervalt de zinsnede ‘, eerste onderscheidenlijk tweede lid’.

2. In het zesde lid, aanhef, vervalt de zinsnede ‘, eerste onderscheidenlijk tweede lid’.

E

Artikel 18 vervalt.

F

Artikel 22a vervalt.

G

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt de zinsnede ‘als bedoeld in artikel 10, derde lid,’.

2. Het tweede lid vervalt.

3. Het derde tot en met zevende lid worden vernummerd tot tweede tot en met zesde.

4. Het tweede lid komt te luiden:

2. De registratie geschiedt door de minister nadat is gebleken dat aan het eerste lid is voldaan.

5. In het derde lid vervalt de zinsnede ‘als bedoeld in het eerste onderscheidenlijk tweede lid,’.

6. In het vierde lid vervalt de zinsnede ‘op grond van het eerste of tweede lid’.

7. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. in de aanhef vervalt de zinsnede ‘, bedoeld in het eerste onderscheidenlijk tweede lid,’

b. in onderdeel b vervalt de zinsnede ‘, bedoeld in het eerste lid,’

c. in onderdeel c vervalt de zinsnede ‘, onderscheidenlijk tweede lid, onderdeel d,’

d. in onderdeel d vervalt de zinsnede ‘, bedoeld in het eerste onderscheidenlijk tweede lid,’.

8. In het zesde lid vervalt de zinsnede ‘als bedoeld in het eerste lid,’.

H

Artikel 24, onderdeel c, wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen 2 en 3 vervallen.

2. De onderdelen 4 tot en met 15 worden vernummerd tot 2 tot en met 13.

I

Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:

1. Het opschrift van Bijlage I komt te luiden: Bijlage I, als bedoeld in de artikelen 5, eerste lid, en 23, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten.

2. Onderdeel C vervalt.

J

Bijlage IV vervalt.

K

In het opschrift van Bijlage V wordt ‘onder 10°’ vervangen door: onderdeel 8°.

L

Bijlage VI wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘onderdeel 150’ vervangen door: onderdeel 13°.

2. De vragen 12 tot en met 17 vervallen.

3. De vragen 18 tot en met 37 worden vernummerd tot 12 tot en met 31.

Artikel III

Het Besluit houdende Beleidsregels bedrijfseigen varkensvervoer3 worden ingetrokken.

Artikel IV

Artikel 3 van de Regeling bedrijfscontrole dierziekten 19934 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. Het ingevolge artikel 2 ten genoege van de Minister verrichte onderzoek dient in te houden dat de dierenarts ten minste een keer in de vier weken de op het bedrijf aanwezige dieren klinisch heeft onderzocht en heeft vastgesteld dat er geen verschijnselen van besmettelijke veeziekten genoemd in artikel 7 van de Veewet en van varkenspest zijn.

2. Het tweede lid vervalt.

3. Het derde lid wordt vernummerd tot tweede lid.

Artikel V

Punt 5, onderdeel f, van de Bijlage behorende bij artikel 4a, eerste lid, van de Regeling tarieven Gezondheids- en welzijnswet voor dieren5 komt te luiden: artikel 23, eerste lid, van de Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten 2000.

Artikel VI

Bijlage III van de Regeling varkensleveringen6 wordt als volgt gewijzigd:

1. De vragen 56 tot en met 60 alsmede vraag 65 vervallen.

2. De vragen 61 tot en met 64 worden vernummerd tot 56 tot en met 59.

Artikel VII

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2004.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.P. Veerman.

Toelichting

Met de onderhavige regeling worden de Regeling aanvullende voorschriften besmettelijke dierziekten, de Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten 2000 en de Regeling bedrijfscontrole dierziekten 1993, de Regeling tarieven Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren en de Regeling varkensleveringen gewijzigd en wordt het Besluit houdende Beleidsregels bedrijfseigen varkensvervoer ingetrokken.

Naar aanleiding van het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet Balkenende II heb ik in de pakketbrief van 8 april 2004 (kenmerk: BBR 2004/117) enkele maatregelen op het terrein van de preventieve diergezondheid aangekondigd. Door middel van deze wijzigingsregeling wordt uitvoering gegeven aan een aantal van de in genoemde brief aangekondigde maatregelen, die er toe strekken de administratieve lasten te verminderen. Het gaat hierbij om de volgende maatregelen:

1. Het afschaffen van de bezoekersregistratie (artikel I, onderdelen B en C, artikel II, onderdelen A, H, J,K en L en artikel VI)

Ingevolge artikel 7, tweede en derde lid, van de Regeling aanvullende voorschriften besmettelijke dierziekten en artikel 24, onderdeel c, punten 2° en 3°, van de Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten 2000 dient een houder van evenhoevigen een register bij te houden van alle bedrijfsmatige bezoeken. Deze verplichting is destijds ingevoerd naar aanleiding de mond- en klauwzeer-uitbraak en heeft er mede toe bijgedragen dat een snelle tracering van contacten mogelijk was. Gebleken is dat er thans voldoende andere bronnen zijn voor informatie over contacten, waarvan ook al gebruik wordt gemaakt. Gelet op het streven om de administratieve lasten te verminderen, kan het voorschrift tot het bijhouden van een bezoekersregistratie worden afgeschaft. De afschaffing van de bezoekersregistratie levert een administratieve lastenverlichting op van € 14.911.688 (Rapport van SIRA consulting: Inzicht in de administratieve lasten, naleving, draagvlak, uitvoeringskosten en veterinaire risico’s van de veterinaire regelgeving, d.d. 31 juli 2003)

2. Het afschaffen van de verplichting tot serologisch onderzoek op de vesiculaire varkensziekte (artikel IV)

Ingevolge artikel 3, eerste lid, onderdelen b en c, van de Regeling bedrijfscontrole dierziekten 1993 dienen alle bedrijven waar, anders dan voor recreatieve of educatieve doeleinden, een of meer varkens worden gehouden, een keer in de vier weken serologisch onderzoek op de vesiculaire varkensziekte (ook wel blaasjesziekte genoemd) te laten plaatsvinden. Dit onderzoek is destijds met het oog op de export van varkens voorgeschreven.

Thans heeft de exportsystematiek zich dusdanig ontwikkeld dat tracering van varkens eenvoudiger is geworden. Hiertoe is onder meer in de Regeling betreffende het bijeenbrengen van dieren 2000 opgenomen dat op een varkensverzamelcentrum per blokperiode van maximaal 50 herkomstbedrijven varkens aangevoerd mogen worden en dat per vervoerseenheid varkens van maximaal 30 herkomstbedrijven vervoerd mogen worden (artikel 6, onderdelen f en o van de Regeling betreffende het bijeenbrengen van dieren 2000). Gelet hierop is besloten om de verplichting tot serologisch onderzoek op de blaasjesziekte af te schaffen. Indien lidstaten vanuit handelspolitiek toch aanvullende nationale eisen stellen dan behoort dit tot de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven om daaraan invulling te geven. Het afschaffen van dit serologisch onderzoek levert een administratieve lastenverlichting op van € 1.584.000 (Rapport van SIRA consulting: Inzicht in de administratieve lasten, naleving, draagvlak, uitvoeringskosten en veterinaire risico’s van de veterinaire regelgeving, d.d. 31 juli 2003).

3. Het afschaffen van het voorschrift dat een vervoermiddel waarmee vier keer evenhoevigen zijn vervoerd, moet worden gereinigd en ontsmet op een geregistreerde reinigings- en ontsmettingsplaats (artikel II, onderdelen B, C, D, E, F, G en I, artikel III en artikel V)

Eén van de uitgangspunten van de Regeling inzake hygiënevoorschriften besmettelijke dierziekten 2000 (hierna: HBD) is dat veevervoermiddelen onmiddellijk na lossing moeten worden gereinigd en ontsmet op een reinigings- en ontsmettingsplaats (hierna: R&O-plaats), zodat lege vervoermiddelen schoon op de weg aanwezig zijn. Dit uitgangspunt is mede ingegeven door de varkenspestepidemie in 1997/1998. Hiermee wordt getracht de verspreiding van besmettelijke dierziekten door middel van veevervoermiddelen te beperken. Gelet hierop dient op alle bedrijven die evenhoevigen ontvangen een reiniging en ontsmetting plaats te vinden (artikel 6 HBD).

Er zijn drie verschillende soorten R&O-plaatsen:

– de zogenoemde eenvoudige R&O-plaatsen (artikel 5, eerste lid, HBD);

– de geregistreerde R&O-plaatsen (artikel 23, eerste lid, HBD);

– de geregistreerde R&O-plaatsen voor varkensfokbedrijven (artikel 23, tweede lid, HBD).

De reiniging en ontsmetting van veevervoermiddelen op een eenvoudige R&O-plaats is minder uitgebreid dan op een geregistreerde R&O-plaats (voor varkensfokbedrijven). Gelet hierop is ter verdere beperking van eventuele veterinaire risico’s in artikel 10, derde lid, HBD het voorschrift opgenomen dat een vervoermiddel waarmee vier keer evenhoevigen zijn vervoerd, moet worden gereinigd en ontsmet op een geregistreerde R&O-plaats. Gelet op de specifieke bedrijfsstructuur van varkensfokbedrijven is dit voorschrift specifiek toegesneden op deze bedrijven en is hiertoe in artikel 10, vierde lid, HBD een aparte geregistreerde R&O-plaats voor varkensfokbedrijven opgenomen (Strct. 1998, nr. 117).

Met behoud van het uitgangspunt dat lege vervoermiddelen alleen schoon op de weg aanwezig mogen zijn, kan het voorschrift, dat een vervoermiddel waarmee vier keer evenhoevigen zijn vervoerd moet worden gereinigd en ontsmet op een geregistreerde R&O-plaats (voor varkensfokbedrijven), vervallen. Door het afschaffen van dit voorschrift is het niet meer nodig dat de specifieke geregistreerde R&O-plaats voor varkensfokbedrijven in stand blijft. Derhalve vervalt dit onderdeel van de HBD eveneens (artikel II, onderdeel F) Tevens kan het Besluit houdende Beleidsregels bedrijfseigen varkensvervoer, op basis waarvan ontheffing kan worden verleend van het voorschrift, dat een vervoermiddel waarmee vier keer evenhoevigen zijn vervoerd, moet worden gereinigd en ontsmet op een geregistreerde R&O-plaats voor varkensfokbedrijven, vervallen (artikel III).

Het afschaffen van de registratie van R&O-plaatsen van varkensfokbedrijven heeft tot gevolg dat de bestaande registraties van R&O-plaatsen voor varkensfokbedrijven alsmede de ontheffingen die op grond van de Beleidsregels bedrijfseigen varkensvervoer zijn verleend van rechtswege vervallen. Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat indien de thans geregistreerde R&O-plaatsen voor varkensfokbedrijven voldoen aan bijlage I, deel A van de HBD deze R&O-plaatsen zijn aan te merken als een eenvoudige R&O-plaats (artikel 5, eerste lid, HBD). Wil men in aanmerking komen voor een geregistreerde R&O-plaats als bedoeld in artikel 23, eerste lid, HBD dan dient men daarvoor, overeenkomstig artikel 23, vierde lid, HBD een aanvraag in te dienen bij de Voedsel en Waren Autoriteit.

Met het afschaffen van het voorschrift dat een vervoermiddel waarmee vier keer evenhoevigen zijn vervoerd moet worden gereinigd en ontsmet op een geregistreerde reinigings- en ontsmettingsplaats vervallen ook de daarmee gepaard gaande administratieve lasten. Deze administratieve lasten bestonden uit de volgende handelingen:

1. Voor de transporteur: het noteren van deze reiniging en ontsmetting in het zogenoemde ontsmettingsboekje van de transporteur, en

2. Voor de vervoerder: het noteren van de reiniging en ontsmetting in het register van de wasplaats en het afstempelen van het ontsmettingsboekje van de transporteur.

Beide activiteiten namen ongeveer één minuut tijd in beslag. De kosten op jaarbasis bedragen: 25.000 transporten x 1/60 uur (1 minuut) x € 30,36 (uurtarief) = € 12.650 voor de transporteurs en € 12.650 voor de houders van de wasplaatsen. Dit houdt een totale vermindering van € 25.300 aan administratieve lasten op jaarbasis in.

De kosten van het reinigen en ontsmetten van de wagens vervallen ook voor de transporteurs. Deze kosten bedragen gemiddeld € 10 per wagen. De transporteurs besparen daarmee op jaarbasis nog eens € 250.000.

Van de gelegenheid is verder gebruik gemaakt om door middel van onderhavige wijzigingsregeling de begripsbepaling van slachtrunderen in de Regeling aanvullende voorschriften besmettelijke dierziekten te laten vervallen aangezien deze begripsbepaling thans niet meer voorkomt in de regeling (artikel I, onderdeel A). Tevens wordt in artikel 10 van de Regeling aanvullende voorschriften besmettelijke dierziekten een juiste nummering aangebracht (artikel I, onderdeel D). Bij wijziging van 11 december 2002 (Stcrt. 242) is per abuis nogmaals een lid 8 toegevoegd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C.P. Veerman

  • 1

    Stcrt. 2001, 107; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 9 september 2004, Stcrt.2004, 176.

  • 2

    Stcrt. 2000, 247; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 19 augustus 2004, Stcrt. 158.

  • 3

    Stcrt. 1999, nr. 119.

  • 4

    Stcrt. 143; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 30 januari 2003, Stcrt. 23.

  • 5

    Stcrt. 1994, 121; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 9 september 2004, Stcrt. 2004, 176.

  • 6

    Stcrt. 2000, 14; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 21 november 2003, Stcrt. 232.

Naar boven