Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2004, 205 pagina 20 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2004, 205 pagina 20 | Besluiten van algemene strekking |
11 oktober 2004
Nr. HDJZ/SCH/2004-2304
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op Richtlijn nr. 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG L 208), artikel 5, eerste, derde en vierde lid, van het Scheepvaartreglement territoriale zee, artikel 4, eerste lid, van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, de artikelen 51, eerste en tweede lid, en 51a, eerste, derde en vierde lid, van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, artikel 43a, eerste en derde lid, van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en artikel 12a, eerste lid, van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen;
Besluit:
De Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 komt te luiden:
Van een schip als bedoeld in: de artikelen 5, eerste, derde of vierde lid, van het Scheepvaartreglement territoriale zee, 9.07 of 10.07, eerste lid, van het Binnenvaartpolitiereglement, 51, eerste lid, of 51a, eerste, derde of vierde lid, van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, artikel 43a, eerste of derde lid, van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, worden de gegevens gemeld overeenkomstig de van deze regeling deel uitmakende bijlagen 1 en 2, in overeenstemming met de van deze regeling deel uitmakende bijlage 3.
B
Bijlage 1 wordt vervangen door de bijlage gevoegd bij deze regeling.
C
Bijlage 2 wordt gewijzigd als volgt:
1. Onder het kopje Aanloopgebied Brandaris wordt
alle beroepsmatige vaart | A-B-C-G-H-I1-12-O-P-Q-T1-T2-U-X1 t/m X5 | havendienst Harlingen | tel: (+31517) 492300 fax: (+31517) 413423 (voorkeur voor fax) | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
vervangen door:
alle beroepsmatige vaart | A-B-B2-C-G-H-I1-12-O-P-Q-T1-T2-U-W-X1 t/m X5 | havendienst Harlingen | tel: (+31517) 492300 fax: (+31517) 413423 (voorkeur voor fax) | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
2. Onder het kopje Aanloopgebied Den Helder wordt
alle schepen | A-B-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-X1 t/m X5 | verkeerscentrale Den Helder | tel: (+31223) 657147 fax: (+31223) 657341 (voorkeur voor fax) | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
vervangen door:
alle schepen | A-B-B2-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-W- X1 t/m X5 | verkeerscentrale Den Helder | tel: (+31223) 657147 fax: (+31223) 657341 (voorkeur voor fax) | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
3. Onder het kopje Aanloopgebied IJmond wordt
a.
alle schepen, behalve vissersschepen en schepen kleiner dan 20 meter zonder lading, met bestemming Amsterdam-Zaanstad | A-B-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-X1 t/m X5 | gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, nautische sector, regio oost | tel: 020-6221515 fax: 020-5238700 telex: 15480 | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | idem |
vervangen door:
alle schepen, behalve vissersschepen en schepen met een bruto-tonnage van minder dan 300, met bestemming Amsterdam-Zaanstad | A-B-B2-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-W- X1 t/m X5 | gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, nautische sector, regio oost | tel: 020-6221515 fax: 020-5238700 telex: 15480 | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | idem |
b.
alle schepen behalve vissersschepen en schepen kleiner dan 20 meter zonder lading, met bestemming Velsen en Beverwijk | A-B-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-X1 t/m X5 | gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, nautische sector, regio west | tel: 0255-514457 fax: 020-5238700 telex: 71169 | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | idem |
vervangen door:
alle schepen behalve vissersschepen en schepen met een bruto-tonnage van minder dan 300 met bestemming Velsen en Beverwijk | A-B-B2-C-G-H-I1-I2-J-O-P-Q-T-U-W- X1 t/m X5 | gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, nautische sector, regio west | tel: 0255-514457 fax: 020-5238700 telex: 71169 | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | idem |
4. Onder het kopje Aanloopgebied Scheveningen wordt
alle schepen met uitzondering van vissersschepen kleiner dan 50 meter en recreatievaart | A-D-G-I1-I2-O-Q-X1 t/m X5 | verkeerscentrale Scheveningen | fax: (+3170) 3584154 VHF ch. 21 | ETA –48 uur ETA –1 uur | 1. reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
2. alle schepen luisteren in het aanloopgebied uit op VHF ch. 21. | |||||
3. alle schepen melden zich bij het verlaten van het aanloopgebied bij de verkeers-centrale Scheveningen op VHF ch. 21 |
vervangen door:
alle schepen met uitzondering van vissersschepen kleiner dan 50 meter en recreatievaart | A-B2-D-G-I1-I2-O-Q-W-X1 t/m X5 | verkeerscentrale Scheveningen | fax: (+3170) 3584154 VHF ch. 21 | ETA –48 uur ETA –1 uur | 1. reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
2. alle schepen luisteren in het aanloopgebied uit op VHF ch. 21. | |||||
3. alle schepen melden zich bij het verlaten van het aanloopgebied bij de verkeerscentrale Scheveningen op VHF ch. 21 |
5. Onder het kopje Aanloopgebied Rotterdam wordt
alle schepen, behalve schepen kleiner dan 20 meter | A-B-C-H-I1-I2-J-O-P-Q-T1-T2-U-X1 t/m X5 | havenmeester van Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | ETA –24 uur Maas Centre | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
vervangen door:
alle schepen, behalve schepen met een bruto-tonnage van minder dan 300 | A-B-B2-C-H-I1-I2-J-O-P-Q-T1-T2-U-W-X1 t/m X5 | havenmeester van Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | ETA –24 uur Maas Centre | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegevens worden gemeld als daarom wordt verzocht |
6. Onder het kopje Aanloopgebied Scheldemonden wordt
alle schepen | A-B-C-G-H-I-J-L-O-P-Q-T1-T2-U-W- X1 t/m X5 | Zeeuwse Haven Informatiesysteem | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de haven meester aan te geven wijze | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegeven worden gemeld als daarom wordt verzocht |
vervangen door:
alle schepen | A-B-B2-C-G-H-I1-I2-J-L-O-P-Q-T1-T2-U-W-X1 t/m X5 | Zeeuwse Haven Informatiesysteem | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de haven meester aan te geven wijze | bij vertrek uit laatst aangedane haven. Ten minste ETA –24 uur | reeds krachtens bijlage 1 gemelde gegeven worden gemeld als daarom wordt verzocht |
D
Bijlage 3 wordt gewijzigd als volgt:
1. In onderdeel (B) wordt na ‘UTC’ ingevoegd:
(6-cijfercode, waarvan de eerste twee cijfers de dag van de maand aangeven en de laatste vier cijfers het uur en de minuten).
2. Onderdeel (B1) komt te luiden:
(B1) de vermoedelijke tijd van afvaart uit de haven van vertrek of uit het loodsstation en de vermoedelijke tijd van aankomst in de haven van bestemming (6-cijfercode als in B);
3. Na onderdeel B1 wordt een onderdeel ingevoegd dat luidt:
(B2) de vermoedelijke tijd van aankomst in de haven van bestemming en de vermoedelijke tijd van afvaart uit die haven (6-cijfercode als in B);
4. Na onderdeel H wordt een onderdeel ingevoegd dat luidt:
(I) de vermoedelijke tijd van aankomst in de haven van bestemming of bij het loodsstation (6-cijfercode als in B);
5. Het eerste en tweede gedachtestreepje van onderdeel (P) en de tekst daarachter worden vervangen door:
– waaruit de lading bestaat en bij lading die bestaat uit schadelijke of gevaarlijke stoffen de correcte technische benamingen van de gevaarlijke of schadelijke stoffen, de identificatienummers van de Verenigde Naties (UN) waar deze bestaan, de IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC- en IGC-codes, en, in voorkomend geval, de klasse van het schip als omschreven in de INF-code, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en de plaats waar zij zich aan boord bevinden, alsmede, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde transporteenheden, behalve tanks, de identificatienummers daarvan;
– bevestiging dat zich aan boord een lijst of een manifest of een passend ladingsplan bevindt dat gedetailleerde gegevens bevat over de vervoerde gevaarlijke of schadelijke stoffen en over de plaats waar deze zich aan boord bevinden;
6. In onderdeel (T1) wordt na ‘de agent’ ingevoegd: , kapitein of exploitant
E
Bijlage 4 komt te luiden:
Wie | Wat | Bij wie | Hoe | Wanneer | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
Schip dat op weg is naar: | |||||
Amsterdam | Formulier of format1 | Centraal Nautisch Beheer | Plaatselijk aangegeven wijze | ETA –24 uur, of, indien de reis van de haven van vertrek tot de haven van bestemming minder dan 24 uur bedraagt , zo spoedig mogelijk2 | |
Beverwijk | Centraal Nautisch Beheer | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Breskens | Havenmeester | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Bruinisse | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Colijnsplaat | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Delfzijl | Havenmeester | Elektronisch op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Den Helder | Verkeerscentrale Den Helder | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Den Oever | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Dordrecht | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Eemshaven | Havenmeester | Elektronisch op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Harlingen | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Lauwersoog | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Maassluis | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Moerdijk | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Oudeschild | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Rotterdam | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Scheveningen | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Schiedam | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Stellendam | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Terneuzen | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Urk | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Vlaardingen | Havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aangewezen wijze | |||
Vlissingen | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze | |||
Velsen/IJmuiden | Centraal Nautisch Beheer | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Yerseke | Havenmeester | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Zaanstad | Centraal Nautisch Beheer | Plaatselijk aangegeven wijze | |||
Zierikzee | Havenmeester | Plaatselijk aangewezen wijze |
1 Het onder de tabel gevoegde formulier dient overeenkomstig de daarin gegeven instructies te worden ingevuld en gemeld aan alle in de tabel genoemde havens. De havenbeheerder stelt een elektronisch format beschikbaar.
2 Deze termijn geldt voor alle in de tabel genoemde havens.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 29 oktober 2004.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Melding bepaalde gevaarlijke en schadelijke stoffen
De melding krachtens deze bijlage laat de melding krachtens bijlage 2 onverlet.
Wie | Wat | Bij wie | Hoe | Wanneer | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
vrachtschip, olie-, chemicaliën of gastanker of een passagiersschip, waarmee wordt vervoerd een gevaarlijke of schadelijke stof als bedoeld in artikel 3, onderdelen g en h, van richtlijn nr. 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en | bij de instantie van de eerste haven, ankerplaats, laad/losinrichting of wachtplaats van bestemming | bij de afvaart uit de haven van bevrachting | is de bestemming bij de afvaart nog niet bekend of wordt deze tijdens de reis gewijzigd, dan dient aan de instantie van een haven, ankerplaats, laad/losinrichting of wachtplaats van bestemming in Nederland te worden gemeld zodra de bestemming bekend is | ||
en | |||||
bij de bevoegde autoriteit van het aanloopgebied waarnaar het schip op weg is | uiterlijk bij het binnenvaren van de Nederlandse territoriale zee | ||||
of | |||||
bij de directeur Kustwacht indien de in de territoriale zee gelegen ankerplaats of laad/losinrichting niet in een aanloopgebied is gelegen | uiterlijk bij het binnenvaren van de Nederlandse territoriale zee | ||||
tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG L 208) en | |||||
dat op weg is naar | en | ||||
– een haven of binnengaats gelegen ankerplaats, laad/losinrichting of wachtplaats, of | – bevrachting buiten EU: A-G-H-I-I1-I2-L-O-P-T1-U-W | bij de Rijkshavenmeester Westerschelde indien het schip anders dan via een aanloopge- | voor vertrek van een plaats gelegen in de Nederlandse territoriale zee | ||
– een in de territoriale zee gelegen ankerplaats of laad/losinrichting | – bevrachting binnen EU: A-B2-G-H-I1-I2-L-O-P-T1-U-W | bied op weg is naar het gebied waarop het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 van toepassing is | |||
of | |||||
dat vertrekt | |||||
– uit een haven of binnengaats gelegen ankerplaats, laad/losinrichting of wachtplaats, of | A-B1-G-H-I1-I2-L-O-P-T1-U-W | bij de instantie van de haven, ankerplaats, laad/losinrichting, of wachtplaats van vertrek | voor de afvaart | ||
– van een in de territoriale zee gelegen ankerplaats of laad/losinrichting | bij de bevoegde autoriteit van het desbetreffende aanloopgebied | voor vertrek van een plaats gelegen in de Nederlandse territoriale zee | |||
of | |||||
bij de directeur Kustwacht indien de in de territoriale zee gelegen ankerplaats of laad/losinrichting niet in een aanloopgebied is gelegen | |||||
A. te: | |||||
Delfzijl/Eemshaven | idem | Havenmeester ‘Groningen Seaports’ | tel: (+31596) 640400 fax:(+31596) 630424 | ||
Harlingen | idem | Havenmeester Harlingen | tel: (+31517) 492300 fax:(+31517) 413423 | ||
Den Helder | idem | verkeerscentrale Den Helder | tel: (+31223) 657522 fax:(+31223) 757341 | Het betreft hier formeel een melding aan de havenmeester van de gemeente Den Helder. De melding dient echter aan de Rijkshavenmeester te worden gericht | |
Velsen met inbegrip van de Noordzeesluizen en de rijksoverlaadplaats voor ontploffings-gevaarlijke stoffen te Buitenhuizen | idem | gemeentelijk haven bedrijf Amsterdam afdeling gevaarlijke stoffen en milieu | fax: (+3120) 6266215 telex: 15480 | ||
Amsterdam, Beverwijk en Zaanstad | idem | idem | idem | ||
Scheveningen | idem | verkeerscentrale Scheveningen | fax: (+3170) 3584154 | ||
Rotterdam | idem | havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | ||
Dordrecht | idem | havenmeester Dordrecht en tevens bij de havenmeester van Rotterdam | tel: (+3178) 6134211 fax: (+3178) 6213141 en voor Rotterdam: zie Rotterdam | ||
Moerdijk | idem | directie havenschap Moerdijk en tevens bij de havenmeester van Rotterdam | tel: (+31168) 412601 fax: (+31168) 412697 en voor Rotterdam: zie Rotterdam | ||
Vlissingen, Terneuzen, DOW-en TOTAL steiger | idem | havenmeester ‘Zeeland Seaports’: Zeeuws Haven Informatie Systeem | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | ||
de Westerschelde of het Kanaal van Gent naar Terneuzen | idem | rijkshavenmeester Westerschelde: Zeeuws Haven Informatie Systeem | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | ||
B. in het aanloop-gebied: | |||||
IJmuiden | idem | gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam, afdeling gevaarlijke stoffen en milieu | fax: (+3120) 6266215 telex: 15480 | ||
Scheveningen | idem | verkeerscentrale | fax: (+3170) 3584154 | idem | |
Rotterdam | idem | havenmeester Rotterdam | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | idem | |
Scheldemonden | idem | rijkshavenmeester Westerschelde: Zeeuws Haven Informatie Systeem | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze | idem | |
C. die niet in een aanloopgebied is gelegen | idem | directeur Kustwacht | tel: (+31223) 542300 fax:(+31223) 658358 telex: 71088 (Kustw-NL) | ||
idem | de Rijkshaven-meester Westerschelde indien het schip anders dan via een aanloopgebied op weg is naar het gebied waarop het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 van toepassing is | Electronic Data Interchange (EDI) op de door de havenmeester aan te geven wijze |
Deze regeling strekt tot gedeeltelijke implementatie van de bepalingen met betrekking tot de meldingsplichten van de zeescheepvaart, opgenomen in richtlijn nr. 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG L 208), hierna te noemen: de richtlijn. Het betreft de door schepen te verrichten melding voor het binnenlopen van de havens van lidstaten en de melding voor vertrek vanuit een dergelijke haven door schepen die gevaarlijke of schadelijke stoffen vervoeren.
Bij besluit van 27 augustus 2004, houdende wijziging van enige algemene maatregelen van bestuur in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG L 208) (Stb. 2004, 437), zijn de meldingsplichten uit de artikelen 4 en 13 van de richtlijn opgenomen in de artikelen 5 van het Scheepvaartreglement territoriale zee, 10.07 van het Binnenvaartpolitiereglement, 51a van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 en 43a van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Nadere uitwerking van die meldingsplichten vindt door middel van deze regeling plaats in de Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart, hierna te noemen: de regeling. Bezien is welke gegevens volgens Bijlage I, punten 1 en 3, van de richtlijn moeten worden gemeld en nog niet in de regeling waren opgenomen. Materieel heeft dit geresulteerd in een geringe toename van het aantal te melden gegevens.
Ten opzichte van richtlijn nr. 93/75/EEG van de Raad van de Europese Unie van 13 september 1993 betreffende de minimumeisen voor schepen die gevaarlijke of verontreinigende goederen vervoeren en die naar of uit de zeehavens van de Gemeenschap varen (PbEG L 247), is de meldingsplicht voor het binnenlopen van havens uitgebreid tot alle zeeschepen met een bruto tonnage van 300 of meer, ook indien zij geen gevaarlijke of schadelijke stoffen vervoeren. Meldingen met betrekking tot operationele aangelegenheden waren voor deze schepen reeds in de regeling opgenomen. In die zin heeft er nauwelijks uitbreiding plaatsgevonden.
Administratieve lasten voor het bedrijfsleven
Door de implementatie van de richtlijn zijn de meldingsplichten van de zeescheepvaart ten opzichte van de bestaande meldingsplichten, zoals hiervoor reeds werd vermeld, nauwelijks uitgebreid. Extra is slechts de melding aan de bevoegde autoriteit voor schepen die geen gevaarlijke en schadelijke stoffen vervoeren en die tevens een bruto tonnage hebben van 300 of meer, van de verwachte tijd van vertrek uit de haven van bestemming en van het aantal opvarenden. Schepen die gevaarlijke of schadelijke stoffen vervoeren (die steeds een bruto tonnage hebben van 300 of meer) melden alleen extra: de naam, het adres en het telefoonnummer van de agent, kapitein of exploitant van het schip.
Deze extra meldingen nemen 1 minuut in beslag. Uitgaande van de gemiddelde loonkosten in deze branche per uur van € 61,–, kost een extra melding derhalve € 1,0166.
Het aantal aanlopen per jaar van Nederlandse schepen naar Nederlandse zeehavens bedraagt ongeveer 8400, zodat de kosten voor het Nederlandse bedrijfsleven van de extra meldingsplichten jaarlijks in zijn totaliteit ongeveer 8400 x € 1,0166 = € 8539,43 bedragen.
Het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) heeft medegedeeld dat het onderhavige dossier niet geselecteerd zal worden voor een zogenaamde Actaltoets.
Artikel 1 van de regeling bepaalt van welke schepen de in de bijlagen bij de regeling opgenomen informatie moet worden gemeld. In verband met de wijziging van de in het algemeen deel van deze toelichting genoemde scheepvaartreglementen dient de verwijzing naar de artikelen daarvan te worden aangepast.
In Bijlage 1 bij de regeling zijn schematisch de meldingsplichten uitgewerkt voor schepen die bepaalde gevaarlijke of schadelijke stoffen vervoeren. In de gewijzigde bijlage is ten opzichte van de bestaande bijlage de indeling enigszins gewijzigd en daarmee verduidelijkt. Daarnaast is de bijlage aangepast aan de gewijzigde scheepvaartreglementen, bijvoorbeeld met betrekking tot de aanduiding van de begrippen gevaarlijke en schadelijke stoffen. Om een goede uitvoering te geven aan de richtlijn is een klein aantal letteraanduidingen toegevoegd die aangeven welke gegevens in welke situatie moeten worden gemeld. Het betreft de aanduidingen B1, B2, I en T1. De betekenis van de letteraanduidingen is opgenomen in Bijlage 3 bij de regeling.
In Bijlage 2 bij de regeling zijn schematisch de meldingsplichten uitgewerkt die geen betrekking hebben op gevaarlijke of schadelijke stoffen, de operationele meldingen en melding van gegevens met betrekking tot de beloodsing. Ook in deze bijlage zijn, om een goede uitvoering te geven aan de richtlijn, enkele letteraanduidingen toegevoegd die aangeven welke gegevens moeten worden gemeld voordat een haven, ankerplaats, of een in de Nederlandse territoriale zee gelegen laad- of losinrichting mag worden binnengevaren. Het betreft de aanduidingen B2 en W. Met betrekking tot de aanloopgebieden IJmond en Rotterdam is daarnaast in de uitzondering op de categorie schepen die deze gegevens moet melden, ‘schepen kleiner dan 20 meter zonder lading’ vervangen door ‘schepen met een bruto-tonnage van minder dan 300’.
Bijlage 3 bij de regeling is zodanig gewijzigd dat de gegevens die ingevolge de richtlijn moeten worden gemeld in elke situatie met afzonderlijke letters kunnen worden aangeduid. In de gehanteerde omschrijvingen is zoveel mogelijk aangesloten bij de terminologie van de richtlijn. Dit heeft geresulteerd in de wijziging van een viertal letteraanduidingen en de toevoeging van twee letteraanduidingen. Hiermee wordt bereikt dat voor iedere situatie precies wordt voorgeschreven wat volgens de richtlijn moet worden gemeld en dat door gebruikmaking van een letteraanduiding niet onbedoeld extra informatie wordt gevraagd.
Bij de vaststelling van de Regeling havenontvangstvoorzieningen is bijlage 4 aan de Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart toegevoegd. Ten onrechte was bij de vaststelling van deze bijlage de haven van Breskens niet genoemd. Met deze wijziging wordt deze omissie hersteld.
Deze regeling stoelt mede op artikel 5, eerste, derde en vierde lid, van het Scheepvaartreglement territoriale zee, artikel 4, eerste lid, van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, de artikelen 51, eerste en tweede lid, en 51a, eerste, derde en vierde lid, van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 en artikel 43a, eerste en derde lid, van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen, welke scheepvaartreglementen door het besluit van 27 augustus 2004, houdende wijziging van enige algemene maatregelen van bestuur in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG L 208) (Stb. 2004, 437) zijn gewijzigd. Die wijzigingen treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld. De in artikel II van deze regeling vervatte inwerkingtredingsbepaling is hierop afgestemd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs
Stcrt. 1999, 62; laatstelijk gewijzigd bij de Regeling havenontvangstvoorzieningen, Stcrt. 2004, 183.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-205-p20-SC66997.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.