Wijziging Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat (toevoeging richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen)

13 september 2004

Nr. HKW 2004/7719

Hoofddirectie van de Waterstaat

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 2 van het Organiek Besluit Rijkswaterstaat;

Overwegende:

- dat op de rijkswegen incident management wordt toegepast;

- dat bij incident management wordt samengewerkt tussen politie, brandweer, ambulancedienst, Rijkswater-staat, bergers en de ANWB voor de veilige en efficiënte afhandeling van een incident;

- dat de eigen veiligheid van deze hulpverleners een belangrijke voorwaarde is voor de toepassing van incident management;

- dat het in verband met de veiligheid van de hulpverleners gewenst is om te beschikken over uniforme veiligheidsvoorschriften voor de hulpverleners die als eerste ter plaatse komen bij een incident;

Besluit:

Artikel 1

Aan artikel 2 van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat wordt na het derde lid een lid toegevoegd, luidende:

4. Bij de uitvoering van Incident management wordt de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten, uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht, ISBN 90-369-1733-6, in acht genomen.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,K.M.H. Peijs.

Toelichting

Op de Nederlandse auto(snel)wegen wordt sinds 1999 incident management toegepast, op grond van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat. Incident management is gedefinieerd als het geheel van maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. In de praktijk is het de samenwerking tussen politie, brandweer, ambulancediensten, Rijkswaterstaat, bergers en ANWB voor de veilige en efficiënte afhandeling van een incident. Naast de verkeersveiligheid, adequate hulp aan slachtoffers, de doorstroming van het verkeer, beheersing van de schade en de mogelijkheid de schuldvraag vast te stellen door sporenonderzoek is ook de eigen veiligheid van de hulpverleners een prioriteit. De grootste risicofactor voor de veiligheid van de hulpverleners is het verkeer. Wanneer wordt begonnen met de hulpverlening moeten maatregelen worden getroffen om de situatie zo veilig mogelijk te maken. Uniformiteit in de maatregelen vergroot de veiligheid voor zowel de hulpverlener als de weggebruiker. De richtlijn die nu aan de genoemde beleidsregels wordt toegevoegd bevat de maatregelen die de eerste hulpverlener die ter plaatse komt moet treffen.

Bij de totstandkoming van de richtlijn zijn vele instanties betrokken geweest zodat in feite sprake is van multidisciplinaire afspraken. Dit vormt een garantie voor de naleving en de praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen. De richtlijn is uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht, is op internet te raadplegen, http://www.incidentmanagement.nl en wordt ook ter inzage gelegd op de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs.

Naar boven