Wijziging Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat (toevoeging
richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen)
13 september 2004
Nr. HKW 2004/7719
Hoofddirectie van de Waterstaat
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 2 van het Organiek Besluit Rijkswaterstaat;
Overwegende:
- dat op de rijkswegen incident management wordt toegepast;
- dat bij incident management wordt samengewerkt tussen politie, brandweer,
ambulancedienst, Rijkswater-staat, bergers en de ANWB voor de veilige en efficiënte
afhandeling van een incident;
- dat de eigen veiligheid van deze hulpverleners een belangrijke voorwaarde
is voor de toepassing van incident management;
- dat het in verband met de veiligheid van de hulpverleners gewenst is
om te beschikken over uniforme veiligheidsvoorschriften voor de hulpverleners
die als eerste ter plaatse komen bij een incident;
Besluit:
Artikel 1
Aan artikel 2 van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat
wordt na het derde lid een lid toegevoegd, luidende:
4. Bij de uitvoering van Incident management wordt de Richtlijn eerste
veiligheidsmaatregelen bij incidenten, uitgegeven door het Verkeerscentrum
Nederland te Utrecht, ISBN 90-369-1733-6, in acht genomen.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening
van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,K.M.H. Peijs.
Toelichting
Op de Nederlandse auto(snel)wegen wordt sinds 1999 incident management
toegepast, op grond van de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat.
Incident management is gedefinieerd als het geheel van maatregelen die beogen
de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident
heeft plaatsgevonden. In de praktijk is het de samenwerking tussen politie,
brandweer, ambulancediensten, Rijkswaterstaat, bergers en ANWB voor de veilige
en efficiënte afhandeling van een incident. Naast de verkeersveiligheid,
adequate hulp aan slachtoffers, de doorstroming van het verkeer, beheersing
van de schade en de mogelijkheid de schuldvraag vast te stellen door sporenonderzoek
is ook de eigen veiligheid van de hulpverleners een prioriteit. De grootste
risicofactor voor de veiligheid van de hulpverleners is het verkeer. Wanneer
wordt begonnen met de hulpverlening moeten maatregelen worden getroffen om
de situatie zo veilig mogelijk te maken. Uniformiteit in de maatregelen vergroot
de veiligheid voor zowel de hulpverlener als de weggebruiker. De richtlijn
die nu aan de genoemde beleidsregels wordt toegevoegd bevat de maatregelen
die de eerste hulpverlener die ter plaatse komt moet treffen.
Bij de totstandkoming van de richtlijn zijn vele instanties betrokken
geweest zodat in feite sprake is van multidisciplinaire afspraken. Dit vormt
een garantie voor de naleving en de praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen.
De richtlijn is uitgegeven door het Verkeerscentrum Nederland te Utrecht,
is op internet te raadplegen, http://www.incidentmanagement.nl en wordt ook
ter inzage gelegd op de bibliotheek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs.