Aanwijzing belangenbehartiger automobielbranche

Beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 2 september 2004, nr. DGP/WV/U/04.03336, tot aanwijzing Stichting Automotive Belangen Nederland als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 44, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 9, onderdeel d, van het Kentekenreglement;

Besluit:

Artikel 1

1. Als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt, aan welke gegevens uit het kentekenregister kunnen worden verstrekt, wordt aangewezen: de Stichting Automotive Belangen Nederland.

2. Met ingang van 1 maart 2006 heeft de verstrekking van de gegevens uit het kentekenregister geen betrekking op:

a. naam-, adres- en woonplaatsgegevens;

b. overige direct aan de geregistreerde natuurlijke persoon gerelateerde gegevens.

Artikel 2

De verstrekking van de in artikel 1 bedoelde gegevens aan de Stichting Automotive Belangen Nederland geschiedt slechts voor zover de Stichting Automotive Belangen Nederland deze gegevens behoeft voor de volgende doeleinden:

1. wetenschappelijk onderzoek en statistiek,

2. het terugroepen van voertuigen in geval van geconstateerde technische gebreken die kunnen leiden tot verkeersonveilige situaties, en

3. het beheer van de volgende voertuiginformatiesystemen van de Stichting Automotive Belangen of van derden ten behoeve van de automobielbranche:

a. veiligheids- en milieu-inspecties;

b. systemen voor de controle van kilometerstanden van voertuigen;

c. systemen voor het overschrijven van de motorrijtuigenbelasting;

d. systemen voor het bevragen van gegevens omtrent de belasting van voertuigen;

e. systemen waarin productinformatie, technische gegevens en prijzen van voertuigen zijn opgenomen;

f. systemen die gericht zijn op het aanmelden van uit te voeren onderhoud en reparaties alsmede het monteren van banden aan voertuigen;

g. systemen die gericht zijn op het complementeren van voertuiginformatiesystemen;

h. systemen die gericht zijn op het in de bedrijfsvoorraad nemen en uit de bedrijfsvoorraad halen en/of afmelden van voertuigen;

i. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de waarde van gebruikte voertuigen (occasions);

j. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de juiste uitvoering van gebruikte voertuigen (occasions);

k. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de juiste uitvoering van een voertuig ten behoeve van voertuigverzekeringen en voertuigfinancieringen;

l. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de juiste uitvoering van het voertuig ten behoeve van het inzetten van gebruikte onderdelen verkregen via demontage;

m. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de juiste uitvoering van een voertuig ten behoeve van import/export;

n. systemen die gericht zijn op het vaststellen van de juiste uitvoering van het voertuig ten behoeve van het monteren van de juiste banden.

Artikel 3

Deze beschikking treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
namens deze:de Directeur-Generaal Personenvervoer,
M.M.D. van Eeghen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag.

Toelichting

De Stichting Automotive Belangen Nederland is een overlegplatform voor (organisaties van) ondernemers in de mobiliteits- en automobielbranche die verbeteringen nastreven van het serviceniveau binnen (de sector van) de branche waarin zij werkzaam zijn, door constructief mee te willen denken en meewerken aan de wijze waarop hier concreet uitvoering aan kan worden gegeven. De Stichting Automotive Belangen Nederland heeft als doel om in brede zin de belangen in de mobiliteits- en automobielbranche te behartigen met het oog op de verbetering van de kwaliteit van die branche. Voorts heeft de Stichting Automotive Belangen Nederland als doel een regulerend en communicerend orgaan te zijn voor de aanwending van datagegevens en voor de wijze waarop door leveranciers en afnemers met standaarden wordt omgegaan. De Stichting Automotive Belangen Nederland zal zich richten op het bevorderen van communicatiemogelijkheden binnen de branche, niet alleen tussen branchegenoten onderling, maar ook tussen de branchegenoten en instellingen met een aan de branche verwante publieke zaak. Daarnaast richt de Stichting Automotive Belangen Nederland zich op het (doen) verkrijgen, ontwikkelen, beheren en exploiteren van gegevensbestanden en communicatiefaciliteiten. Voorts richt de Stichting Automotive Belangen Nederland zich op het volgen, bemiddelen en stroomlijnen van afspraken met betrekking tot de manier waarop door (organisaties van) ondernemers in de mobiliteits- en automobielbranche met gegevens en gegevensbestanden wordt omgegaan.

Teneinde haar doelstellingen te kunnen verwezenlijken heeft de Stichting Automotive Belangen Nederland ondergetekende verzocht haar aan te wijzen als belangenbehartiger betreffende het gebruik van gegevens uit het kentekenregister.

Uit artikel 44, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 9, onder d, van het Kentekenreglement volgt dat de Stichting Automotive Belangen Nederland toegang verleend kan worden tot de gegevens uit het kentekenregister indien de Stichting Automotive Belangen Nederland door ondergetekende is aangewezen als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt. Tot op heden zijn drie organisaties als belangenbehartiger van de automobielbranche aangewezen.

Door ondergetekende zijn beleidsregels opgesteld waarin criteria zijn opgenomen waaraan een verzoek wordt getoetst en waaraan een organisatie dient te voldoen om aangemerkt te kunnen worden als belangenbehartiger van de automobielbranche. (Beleidsregels aanwijzing organisaties die de belangen van de automobielbranche behartigen, Stcrt 2001, 239.)

Voor de beoordeling van de vraag of de Stichting Automotive Belangen Nederland aangemerkt kan worden als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt, heeft ondergetekende KPMG Bureau voor Economische Argumentatie (hierna: KPMG) verzocht om op basis van een kwantitatieve analyse te adviseren over de vraag in welke mate de Stichting Automotive Belangen Nederland de automobielbranche vertegenwoordigt. Het onderzoek van KPMG heeft aangetoond dat de Stichting Automotive Belangen Nederland een relevant deel, namelijk 5,6% van de automobielbranche vertegenwoordigt. Op basis van de statuten van de Stichting Automotive Belangen Nederland komt ondergetekende tot de conclusie dat de Stichting Automotive Belangen Nederland voldoet aan de criteria gesteld in artikel 2, derde en vierde lid, van de beleidsregels.

Ondergetekende kan de Stichting Automotive Belangen Nederland dan ook aanwijzen als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt.

Aan de Stichting Automotive Belangen Nederland zullen derhalve gegevens uit het Kentekenregister kunnen worden verstrekt.

De ontwikkeling van het marktaandeel van de Stichting Automotive Belangen Nederland kan door ondergetekende gevolgd worden. Daarbij geldt dat wanneer in de praktijk blijkt dat het marktaandeel van de Stichting Automotive Belangen Nederland in relevante mate afneemt, zodanig dat naar het oordeel van ondergetekende Automotive Belangen Nederland niet langer aangemerkt kan worden als organisatie die de belangen van de automobielbranche vertegenwoordigt, ondergetekende kan besluiten de beschikking in te trekken.

In het tweede lid van artikel 1 is opgenomen dat met ingang van 1 maart 2006 de verstrekking geen betrekking heeft op naam-, adres- en woonplaatsgegevens en andere direct aan de geregistreerde natuurlijke persoon gerelateerde gegevens. Deze bepaling vloeit voort uit het eerder genomen besluit om de verstrekking van deze gegevens voor commerciële doeleinden binnen de voertuigbranche te beëindigen. De verstrekking van gegevens uit het kentekenregister geschiedt slechts voor een beperkt aantal doeleinden. Op de eerste plaats kunnen de gegevens gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek, op de tweede plaats voor het uitvoeren van zogenaamde ‘terugroepacties’ of ‘recalls’. Daarnaast kunnen de gegevens gebruikt worden voor het beheer van voertuiginformatiesystemen ten behoeve van de automobielbranche. In de beschikking zijn de betrokken voertuiginformatiesystemen opgenomen. Er is voor gekozen een opsomming van voertuiginformatiesystemen in algemene zin op te nemen. Vermelding van concrete producten is achterwege gelaten teneinde de ontwikkeling van nieuwe producten niet te belemmeren. De eenmaal voor deze doeleinden verstrekte gegevens kunnen ook voor de in artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister genoemde doeleinden worden gebruikt.

Voor de volledigheid wordt nog gewezen op het volgende. De gegevensverstrekking heeft geen betrekking op gegevens omtrent de aangifte van diefstal of verduistering van een motorrijtuig. Dit volgt rechtstreeks uit artikel 9, onderdeel d, van het Kentekenreglement, waarin is bepaald dat deze gegevens alleen kunnen worden verstrekt aan organisaties die door ondergetekende en de Minister van Justitie gezamenlijk zijn aangewezen. Verder is van belang dat de aanwijzing van de Stichting Automotive Belangen Nederland als organisatie die de belangen van de automobielbranche behartigt, is gebaseerd op een economisch oordeel over het marktaandeel van de Stichting Automotive Belangen Nederland. De aanwijzing heeft derhalve geen betekenis in het kader van de Wet Advies en Overleg Verkeer en Waterstaat. Volledigheidshalve kan nog worden opgemerkt dat ingevolge het terzake bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, de Stichting Automotive Belangen Nederland verplicht is om voor de verstrekking van de gegevens een door de RDW vast te stellen kostendekkend tarief te betalen.

Tot slot geldt dat de Stichting Automotive Belangen Nederland is gebonden aan het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van het Kentekenreglement en artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister.

De Minister van Verkeer en Waterstaat

namens deze:de Directeur-Generaal Personenvervoer,

M.M.D. van Eeghen

Naar boven