Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 172 pagina 20 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2004, 172 pagina 20 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 1 september 2004, nr. WJZ 4050820, houdende wijziging van de Regeling beperking toekenning nummers in verband met het beschikbaar stellen van nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op artikel 4.2, derde lid, en artikel 4.3, tweede lid, onderdeel a, van de Telecommunicatiewet;
Besluit:
De Regeling beperking toekenning nummers1 wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 2 wordt een nieuw artikel 2a ingevoegd, luidende:
De volgende nummers in een door de Minister van Economische Zaken op grond van artikel 4.1 van de wet vastgesteld nummerplan kunnen slechts worden toegekend aan en gereserveerd worden voor de in artikel 4.2, eerste lid, onder c, van de wet genoemde categorieën aanvragers: nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen.
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. De toekenning van nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen kan geheel of gedeeltelijk worden geweigerd indien op grond van de aanvraag te verwachten is dat het voorgenomen gebruik daarvan niet binnen negen maanden wordt verwezenlijkt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 21 oktober 2004.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet kunnen nummers uit een door de Minister van Economische Zaken vastgesteld nummerplan worden toegekend aan drie categorieën aanvragers: aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken, aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten en gebruikers van openbare elektronische communicatiediensten. In het belang van een doelmatige toekenning van nummers, kan op grond van artikel 4.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet, bij ministeriële regeling worden bepaald dat nummers voor een bij die regeling aan te wijzen bestemming slechts kunnen worden toegekend aan één, onderscheidenlijk twee, van de hierboven genoemde categorieën aanvragers. In de Regeling beperking toekenning nummers is gebruik gemaakt van de deze mogelijkheid. Bepaalde categorieën aanvragers worden in die regeling uitgesloten van toekenning en reservering van in de regeling genoemde categorieën van nummers. Tot nu toe zijn uitsluitend eindgebruikers uitgesloten van toekenning en reservering van bepaalde categorieën van nummers.
Onderhavige regeling voegt een nieuwe categorie nummers toe waarvoor de toekenning en reservering wordt beperkt. Het betreft nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen. De bestemming van deze nieuwe categorie is vastgelegd in mijn besluit houdende wijziging van het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten, dat gelijktijdig met onderhavige regeling in werking treedt. Deze categorie nummers geeft toegang tot ondernemingen en instellingen, voor zowel vaste als mobiele toepassingen. Het blijft daarbij mogelijk om, net als bij geografische nummers, informatie aan te bieden zolang aan de in het nummerplan opgenomen bestemming voldaan wordt, en het tarief voor het oproepen van een dergelijk nummer alleen betrekking heeft op de geleverde telefoondienst en niet tevens, zoals bij 090x nummers, op de informatiedienst.
De categorie nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen bestaat uit een 10-cijferige reeks (de 088-reeks) met daarin een beperkt aantal toe te kennen nummers. Om schaarste zoveel mogelijk tegen te gaan wordt toekenning van deze nummers in onderhavige regeling beperkt tot de gebruikers van elektronische communicatiediensten. Dit houdt in dat de nummers rechtstreeks aan de gebruikende ondernemingen en instellingen worden toegekend en niet via aanbieders van elektronische communicatienetwerken of aanbieders van elektronische communicatiediensten aan deze gebruikers ter beschikking worden gesteld. Met deze maatregel wordt voorkomen dat nummers bij aanbieders van elektronische communicatienetwerken of aanbieders van elektronische communicatiediensten op voorraad blijven.
Een ontwerp van onderhavige regeling is voorgelegd aan het Overlegplatform post en telecommunicatie. Het overlegplatform heeft geen opmerkingen gemaakt.
Een ontwerp van onderhavige regeling is ook voorgelegd aan het college. In het kader van de door het college op grond van artikel 5 van het Informatiestatuut Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit uitgevoerde uitvoeringstoets van de ontwerpregeling zijn in de brief van 14 mei 2004, de volgende opmerkingen gemaakt.
Het college merkt op dat het reserveren van nummers voor ondernemingen en instellingen onmogelijk zou moeten worden gemaakt tijdens de periode dat deze nummers zijn aangewezen als nummers van uitzonderlijke economische waarde. Deze nummers blijven door reserveringen ongebruikt liggen en tevens is er een reële kans dat de mogelijkheid van reserveringen nummerhandelaren aantrekt. Dit is volgens het college niet in het belang van efficiënt nummergebruik.
Het voorstel van het college neem ik deels over. In artikel 3, tweede lid, is de bepaling opgenomen dat de toekenning van bedrijfsnummers geheel of gedeeltelijk kan worden geweigerd indien op grond van de aanvraag te verwachten is dat het voorgenomen gebruik daarvan niet binnen 9 maanden wordt verwezenlijkt. Het inkorten van de termijn waarbinnen deze nummers in gebruik moeten worden genomen van 12 naar 9 maanden draagt, evenals het bepaalde in artikel 2a, bij aan een optimale beschikbaarheid van het voor bedrijfsnummers beperkte aantal nummers van 10 miljoen. Op grond van artikel 4.4, tweede lid, van de telecommunicatiewet is reservering van deze nummers ook niet meer mogelijk. Ik zie echter geen reden om genoemde maatregel te beperken tot de periode dat de bedrijfsnummers zijn aangewezen als nummers van uitzonderlijke waarde.
Verder verzoekt het college om een integrale publicatie van de regeling. Dit verzoek wordt niet ingewilligd. De regeling bevat slechts enkele artikelen en is in de afgelopen jaren niet veel gewijzigd. Er is dus geen noodzaak omwille van de toegankelijkheid om tot een integrale publicatie over te gaan.
Met betrekking tot het jaar 2002 zijn door EIM alle informatieverplichtingen voor zover verbonden aan de Telecommunicatiewet geïnventariseerd. Op basis daarvan zijn, in de vorm van een nulmeting, de administratieve lasten van deze wet berekend1 . In deze nulmeting is vastgesteld dat de regeling Beperking toekenning nummers geen informatieverplichtingen met zich meebrengt en dus geen administratieve lasten kent.
De administratieve lasten die gepaard gaan met de aanvraag van nummers vloeien voort uit hoofdstuk 4 van de Telecommunicatiewet en beleidsregels van het college. De totale administratieve lasten voor het aanvragen van nummers zijn in nulmeting geschat op 237.700 euro per jaar. Onderhavige regelingswijziging zal in dit bedrag naar verwachting geen verandering brengen. De te verstrekken informatie ten behoeve van nummeraanvragen wijzigt niet en naar verwachting zal na inwerkingtreding van onderhavige regeling een even grote hoeveelheid nummers aangevraagd worden als voor de inwerkingtreding. Deze verwachting is gebaseerd op de volgende overwegingen.
De wijziging van onderhavige regeling beperkt de toekenning van nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen tot de gebruikers van elektronische communicatiediensten. Zonder deze beperking kunnen de nummers ook toegekend worden aan aanbieders van elektronische communicatienetwerken of aanbieders van elektronische communicatiediensten. De hoeveelheid aangevraagde nummers wijzigt hierdoor niet. Ook het inkorten van de termijn waarbinnen de nummers in gebruik moeten worden genomen is niet van invloed op het aantal aanvragen dat ingediend wordt. Het inkorten van deze termijn maakt het tevens niet meer mogelijk om nummers te reserveren. Deze wijziging zal ook niet van invloed zijn op de administratieve lasten. Immers, de totale hoeveelheid aanvragen, ook op de lange termijn, voor nummers zal naar schatting ongewijzigd blijven aangezien aanvragen die voorheen gedaan werden voor reserveringen nu gedaan zullen worden voor toekenningen. Mocht dit niet het geval blijken dan zal er een verwaarloosbare daling van de lasten optreden. Nummers voor toegang tot ondernemingen en instellingen vormen slechts een zeer beperkt deel van de totale hoeveelheid op jaarbasis toegekende nummers2 . Van dit beperkte onderdeel vervalt slechts een klein deel (naar schatting tien procent).
Een ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan het adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal). Dit college heeft besloten de regeling niet te toetsen.
De Minister van Economische Zaken,
L.J. Brinkhorst
Stcrt. 1998, 230; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 10 mei 2004 (Stcrt. 92).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2004-172-p20-SC66475.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.