Wijziging Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging
Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Verkeer en Waterstaat van 25 augustus 2004, nr. KVI2004073287, tot wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging (implementatie van richtlijn nr. 2003/76/EG en richtlijn nr. 2003/77/EG)
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en de Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op richtlijn nr. 2003/76/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2003 (PbEU L 206) tot wijziging van richtlijn nr. 70/220/EEG van de Raad betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen, richtlijn nr. 2003/77/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschapen van 11 augustus 2003 (PbEU L 211) tot wijziging van de richtlijnen nr. 97/24/EG en nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en artikel 5 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging;
Besluiten:
Artikel I
De Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging wordt als volgt gewijzigd:
A
Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel ee door een puntkomma, worden aan artikel 1 de volgende onderdelen toegevoegd, luidende:
ff. richtlijn 2003/76: richtlijn nr. 2003/76/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2003 (PbEU L 206) tot wijziging van richtlijn nr. 70/220/EEG van de Raad betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen;
gg. richtlijn 2003/77: richtlijn nr. 2003/77/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2003 (PbEU L 211) tot wijziging van de richtlijnen nr. 97/24/EG en nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen.
B
In artikel 2, eerste lid, tweede lid, onderdelen a tot en met d, en derde lid, wordt ‘2002/80’ telkens vervangen door: 2003/76.
C
In artikel 2a, eerste en derde lid, wordt ‘2002/51’ telkens vervangen door: 2003/77.
D
In artikel 3, tweede en derde lid, wordt ‘2002/80’ telkens vervangen door: 2003/76.
E
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen 1 en 2 worden geletterd s en t.
2. In de onderdelen s (nieuw) en t (nieuw) wordt ‘2002/80’ telkens vervangen door: 2003/76.
F
In artikel 8a, eerste lid, onderdelen a en c, wordt ‘2002/51’ telkens vervangen door: 2003/77.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 4 september 2004.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 25 augustus 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.
Toelichting
1. Algemeen
De onderhavige wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging strekt tot uitvoering van richtlijn nr. 2003/76/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 11 augustus 2003 (PbEU L 206) tot wijziging van richtlijn nr. 70/220/EEG van de Raad betreffende maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen en tot uitvoering van richtlijn nr. 2003/77/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 11 augustus 2003 (PbEU L 211) tot wijziging van de richtlijnen nr. 97/24/EG en nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen.
Richtlijn 2003/76/EG
Bij richtlijn 70/220, zoals laatstelijk gewijzigd door 2002/80, zijn specifieke voorschriften ingevoerd voor de typekeuring van op twee brandstoffen rijdende voertuigen en van alleen op gas rijdende voertuigen, met betrekking tot boorddiagnosesystemen (hierna te noemen: OBD-systemen). Daarbij is een overgangsregeling getroffen voor de voorschriften inzake de typekeuring van op gas rijdende voertuigen met OBD-systemen. Deze voorschriften moeten nader worden aangevuld met bijkomende technische maatregelen. Richtlijn 2003/76 dient hiertoe. Daarnaast zijn specifieke voorschriften ingevoerd voor de EG-typegoedkeuring van vervangingskatalysatoren. Deze voorschriften worden door de onderhavige richtlijn aangepast zodat voor een vervangingskatalysator een typekeuring als afzonderlijke eenheid kan worden verleend, wanneer deze van hetzelfde type is als de originele katalysator of een originele vervangingskatalysator waarvoor reeds een typekeuring is verleend.
Omzetting in nationaal recht van richtlijn 2003/76 vindt plaats door de onderhavige wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging. Hiertoe wordt de verwijzing naar richtlijn 2002/80 steeds vervangen door een verwijzing naar richtlijn 2003/76.
Richtlijn 2003/77/EG
Richtlijn 2003/77/EG regelt twee verschillende aspecten. Ten eerste wordt voor de meting van de emissiegrenswaarden in rij B van de tabel in punt 2.2.1.1.5 bij richtlijn 97/24 de zogenaamde ‘koude start’ ingevoerd. Dit houdt in dat de monsterneming begint voor of bij het starten van de motor.
Ten tweede dient deze richtlijn ertoe om bepaalde aspecten van de proef die wordt voorgeschreven door richtlijn 97/24/EG, zoals laatstelijk gewijzigd bij 2002/51, te verduidelijken.
Omzetting in nationaal recht van deze beide aspecten vindt plaats in de onderhavige wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging. Hiertoe wordt de verwijzing naar richtlijn 2002/51 steeds vervangen door een verwijzing naar richtlijn 2003/77.
De omzetting in nationaal recht van de vastlegging van de gegevens naar aanleiding van de hiervoor bedoelde proef vindt plaats in artikel 17 van de Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring door middel van dynamische verwijzing.
2. Artikelsgewijs
Artikel I, onderdeel E, onder 1
Bij de Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Verkeer en Waterstaat van 29 maart 2004, nr. KVI2003123057 tot wijziging van de Regeling keuringsvoorschriften en EEG-documenten geluidproduktie motorvoertuigen en de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging (implementatie richtlijn nr. 2002/24/EG en richtlijn nr. 2002/80/EG) (Stcrt. 2004, 72) zijn per abuis aan artikel 8 van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging de onderdelen 1 en 2 toegevoegd. Deze onderdelen hadden de bestaande lettering moeten volgen. Met deze wijziging wordt deze fout hersteld.
3. Administratieve lasten
Richtlijn 2003/76/EG
De onderhavige regeling roept voor de producenten van voertuigen die op twee brandstoffen rijden en van alleen op gas rijdende voertuigen nadere voorschriften in het leven met betrekking tot de OBD-systemen. Bij richtlijn 2002/80 waren al voorschriften in het leven geroepen maar deze worden met de onderhavige regeling aangevuld. De regeling roept de verplichting in het leven om deze voertuigen in overeenstemming met de vereisten van de richtlijn te brengen en ten bewijze daarvan aan een typekeuring te onderwerpen. De administratieve inspanningen die met het aanvragen van zo’n typekeuring gepaard gaan, worden aangemerkt als administratieve lasten. Omdat het verkrijgen van een typekeuring niet slechts voor de Nederlandse markt is vereist, wordt het aanvragen van een typekeuring door de fabrikant verzorgd, die daarmee toegang tot de gehele Europese markt verkrijgt, en niet slechts tot de Nederlandse markt.
Aangenomen wordt dat het invullen van de aanvraagdocumenten wordt uitgevoerd door eigen personeel. De gevraagde informatie is zonder veel moeite af te leiden uit beschikbare technische beschrijvingen die om andere redenen reeds zijn of worden opgesteld.
De tijd die met het invullen van een aanvraagformulier en met het samenstellen van het pakket van de gevraagde tekeningen gemoeid is, alsmede eventuele communicatie met de autoriteit die de typekeuring uitvoert, wordt daarom geschat op 8 uur. Het invullen zal doorgaans geschieden door een ervaren medewerker op MBO-niveau, dan wel een minder ervaren medewerker op HBO-niveau. Voor beiden wordt uitgegaan van een uurtarief van € 75,–. De administratieve lasten bedragen daarmee € 600,– per typekeuring.
De nieuwe voorschriften leiden er echter niet toe dat meer typekeuringen moeten worden verricht dan tot dusverre het geval was. Eerder verleende typekeuringen behouden hun geldigheid, en bij nieuwe keuringen worden de gewijzigde voorschriften gehanteerd zonder dat dat tot extra administratieve lasten leidt. Per saldo brengt de onderhavige regeling dan ook geen nieuwe administratieve lasten met zich voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Met deze regeling worden daarnaast de voorschriften met betrekking tot EG-typegoedkeuring van vervangingskatalysatoren aangevuld zodat voor een vervangingskatalysator een typekeuring als afzonderlijke eenheid kan worden verleend. Met betrekking tot de administratieve lasten geldt hetzelfde als hiervoor is opgemerkt.
Richtlijn 2003/77/EG
Richtlijn 2003/77/EG is een aanvulling op richtlijn 2002/51/EG waarbij de proefcyclus van type I is vastgelegd voor het meten van de emissie van verontreinigde stoffen voor twee- en driewielige motorvoertuigen. De eventuele administratieve lasten vloeiden al voort uit richtlijn 2002/51/EG. Richtlijn 2003/77/EG heeft derhalve geen zelfstandige gevolgen.
De ontwerpregeling is met het oog op de administratieve lasten voor toetsing toegezonden aan het Adviescollege voor Toetsing van de Administratieve Lasten (Actal). Actal heeft in reactie daarop te kennen gegeven geen advies te zullen uitbrengen.
4. Transponeringstabellen
Richtlijn 2003/76/EG
Artikel van de richtlijn | Artikel van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging |
---|
Artikel 1 | Artikel 2, eerste lid, tweede lid, onderdelen a tot en met d, en derde lid, en artikel 3, tweede en derde lid en artikel 8, onderdelen s en t |
Artikel 2, eerste lid | Behoeft geen implementatie |
Artikel 2, tweede lid | Behoeft geen implementatie |
Artikel 3 | Behoeft geen implementatie |
Artikel 4 | Behoeft geen implementatie |
Bijlage | Artikel 2, eerste lid, tweede lid, onderdelen a tot en met d, en derde lid, en artikel 3, tweede en derde lid en artikel 8, onderdelen s en t |
Richtlijn 2003/77/EG
Artikel van de richtlijn | Artikel van de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging |
---|
Artikel 1 | Artikel 2a, eerste en derde lid, en artikel 8a, eerste lid, onderdelen a en c |
Artikel 2 | Wordt geïmplementeerd via artikel 17 van de Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring |
Artikel 3, eerste lid | Behoeft geen implementatie |
Artikel 3, tweede lid | Behoeft geen implementatie |
Artikel 4 | Behoeft geen implementatie |
Artikel 5 | Behoeft geen implementatie |
Bijlage I | Artikel 2a, eerste en derde lid, en artikel 8a, eerste lid, onderdelen a en c |
Bijlage II | Wordt geïmplementeerd via artikel 17 van de Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring |
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
P.L.B.A. van Geel
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs