Wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met een aanpassing van de zone-indeling

14 juli 2004

Nr. HDJZ/S&W/2004-1445

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 42, eerste lid, van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

Artikel I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

A

B

31 Oost van 01-06-2003

31 Oost van 12-09-2004

38 Oost van 01-01-2001

38 Oost van 12-09-2004

39 West van 01-01-2001

39 West van 12-09-2004

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 12 september 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer ziet op een wijziging van de zone-indeling welke hieronder nader wordt toegelicht.

Artikel I, onderdeel A

Op een verzoek van het dagelijks bestuur van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wordt in artikel I, onder B, een zonewijziging doorgevoerd. Het verzoek voldoet aan de criteria zoals gesteld in de artikelen 10 en 11 van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer.

De zonegrenzen van het openbaar vervoer in het gebied van het BRU zijn jarenlang niet gewijzigd. Intussen zijn er de afgelopen jaren forse ontwikkelingen geweest in de ruimtelijke omgeving waarbij met name de VINEX-gebieden tot ontwikkeling zijn gekomen.

In een aantal gevallen conflicteren de huidige zonegrenzen met reeds ontwikkelde, of in ontwikkeling zijnde woonwijken. De zonewijzigingen beogen naast een correctie in verband met de ruimtelijke ontwikkeling ook meer evenwicht te brengen in de omvang van de zones en tussen de reisafstand en het aantal zones.

De grens tussen de zones 5120 (Vleuterweide) en 5111 (Leidsche Rijn) loopt nu dwars door de bestaande woonwijk Veldhuizen en dwars door de in ontwikkeling zijnde wijk Vleuterweide. Met de wijziging wordt de grens naar het oosten verschoven zodat de wijken Veldhuizen, Vleuterweide en Vleuten komen te liggen in zone 5120. De afstand van deze wijken met Utrecht-Centrum wordt daarmee drie zones. Dit is in overeenstemming met de afstand, terwijl de oppervlakte van de zones gelijkmatiger wordt.

De zonegrens tussen de zones 5111 (Leidsche Rijn) en 5000 (Utrecht-Centrum) wordt verschoven naar het Amsterdam-Rijnkanaal; tevens wordt de grens tussen de zones 5111 en 5914 (Lage Weide) verlegd naar de Vleuterweg. Daarnaast gaat de bestaande kleine zone 5112 (Westraven/Papendorp) op in de zone 5111. De reden voor deze wijzigingen is dat het Amsterdam-Rijnkanaal een heldere grens is en door de aanpassingen wordt voor de drie toekomstige vervoerassen tussen Utrecht-centrum en Leidsche Rijn de afstand in zones steeds gelijk; het gaat om de assen Vleuterweg, Hooggelegen en het toekomstige Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-tracé via Papendorp.

De zonegrens tussen 5121 (kleine zone ten zuiden van De Meern) en 5122 (Nieuwegein) wordt opgeschoven naar de westzijde van Rijksweg A2. Deze grenswijziging heeft tot gevolg dat de omvang van deze zones meer evenwichtig wordt. Tevens wordt bereikt dat de zonegrenzen toekomstvast zijn, met het oog op een mogelijk te ontwikkelen bouwlocatie Rijnenburg.

De zonegrens aan de zuidkant van Houten wordt gecorrigeerd, waarbij zone 5138 ten zuidoosten van de gemeente Houten wordt gesplitst. Ringlijn 45 blijft buiten de herzonering doordat de nieuwe zonegrens ten zuiden van de ringlijn komt te liggen. De nieuwe zone die daarmee wordt gevormd krijgt zonenummer 5139. Het noordelijke deel, waar ringlijn 45 door heen rijdt, behoudt zonenummer 5138. De grens tussen de zones 5925 (Maarssen) en 5914 (Lage Weide) wordt gelegd direct ten zuiden van de Zuilense Ring, inclusief af- en oprit. Hiermee wordt bereikt dat de grens op een duidelijker plaats komt te liggen (rondweg en gemeentegrens Utrecht–Maarssen), en dat de grens voor alle buslijnen eenduidig is. De lengte van de zone 5914 waarin de buslijnen lopen voldoet aan de criteria zoals opgenomen in de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer. De buslijnen in die betreffende zone lopen er alleen in de lengterichting doorheen en het is daarbij fysiek niet mogelijk om de zone met het openbaar vervoer overdwars door te steken. De herziening van zone 5914 is noodzakelijk vanwege de route van de noordelijke as van de verbinding met Leidsche Rijn die in de huidige situatie deels door zone 5914 loopt. In de nieuwe situatie is dat niet meer het geval waardoor de noordelijke as niet meer door zone 5914 loopt.

De zonewijziging ten noorden van Nieuwegein en rond Westraven houdt verband met toekomstige ontwikkelingen in het gebied tussen Galecop en Rijksweg A12 en met een aanpassing aan de bestaande lijnvoering. In de nieuwe situatie blijft de halte Westraven voor tram en bus de zonegrens (tussen zones 5000 en 5111), evenals de halte Huis De Geer in Nieuwegein (tussen zones 5111 en 5122). De toekomstige halte op de Taludweg wordt de zonegrens tussen zones 5122 en 5111. Er is een kleine aanpassing doorgevoerd van de zonegrens tussen zone 5000 en zone 5111 bij het ‘drielandenpunt’ van de zones 5000-5111-5118. Daarbij komt de brug over het Merwedekanaal net in de centrumzone 5000 te liggen waardoor lijn 47 (Utrecht–Houten) via de zones 5000-5118-5128 komt te rijden.

Met de consumentenorganisaties, de vervoerbedrijven en de Provincie Utrecht is overleg over de aanpassingen geweest. Deze organisaties hebben allen instemmend gereageerd.

Artikel II

Deze wijziging treedt in werking met ingang van 12 september 2004. De reden hiervoor is dat het BRU om deze ingangsdatum heeft verzocht aangezien op deze datum tevens de winterdienstregeling van het GVU in werking treedt.

Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft ingestemd met de regeling.

In het slotformulier van de regeling is bepaald dat de bijlage bij de regeling bekend wordt gemaakt door terinzagelegging. Deze terinzagelegging vindt plaats in de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, thans gevestigd aan de Koningskade 4 te Den Haag.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2000, 245; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 26 maart 2004 (Stcrt. 64).

Naar boven