Wijziging diverse veterinaire tariefregelingen

Regeling van 28 juni 2004, nr. TRCJZ/2004/1547, houdende wijziging van diverse veterinaire tariefregelingen

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op richtlijn nr. 85/73/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 29 januari 1985 inzake de financiering van de keuringen en veterinaire controles zoals bedoeld in de richtlijnen 89/662/EEG, 90/425/EEG, 90/675/EEG en 91/496/EEG (PbEG L 162);

Gelet op de artikelen 10, 11, 94, 94a en 94b van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, de artikelen 73, 75a, 75b en 75C van de Veewet, de artikelen 13, 19, 22a, 22b, 27 en 28 van de Landbouwwet, artikel 2 van de Nertsen-Ziektewet, artikel 2 van de Wet tot wering van besmettelijke ziekten bij knaagdieren en artikel 2 van de Vogelziektenwet.

Besluit:

Artikel I

De Regeling tarieven keuring vlees en vleesproducten 19931 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, onderdeel cc, vervalt

B

Artikel 2a komt te luiden:

Artikel 2a

1. In geval de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, eerste lid, op verzoek van de aanbieder worden verricht in een aaneengesloten periode van maximaal 10 uur, wordt de vergoeding, bedoeld in artikel 2, derde of vierde lid, voor de werkzaamheden verricht in het tiende uur, verhoogd met 30%.

2. In geval de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, eerste lid, op verzoek van de aanbieder worden verricht in een aaneengesloten periode van langer dan 10 uur, is de aanbieder boven de vergoeding, bedoeld in artikel 2, eerste lid, een extra vergoeding verschuldigd ten bedrage van:

a. € 3,16 per kwartier dat door een dierenarts aan de werkzaamheden is besteed;

b. € 1,94 per kwartier dat door een assistent aan de werkzaamheden is besteed.

C

Artikel 7, derde lid, komt te luiden:

3. Het eerste lid, aanhef en onderdelen b en c, is niet van toepassing indien de werkzaamheden zijn verricht op maandag tot en met vrijdag, voor zover het geen algemeen erkende feestdag betreft, tussen 06.00 uur en 07.00 uur of tussen 18.00 uur en 23.00 uur, en de werkzaamheden, gelet op artikel 2a, langer duren dan 9 uur aaneengesloten.

D

In artikel 8, vijfde lid, wordt het zinsdeel ‘de artikelen 2 en 2a’ vervangen door: artikel 2.

Artikel II

De Regeling tarieven Gezondheids- en welzijnswet voor dieren2 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2b wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2c

1. In geval de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, 2a, eerste lid, en 2b, eerste lid, op verzoek van de aanbieder worden verricht in een aaneengesloten periode van maximaal 10 uur, wordt de vergoeding, bedoeld in artikel 2, tweede of derde lid, artikel 2a, eerste lid, onderdeel a of b, en artikel 2b, tweede of derde lid, voor de werkzaamheden verricht in het tiende uur, verhoogd met 30%.

2. In geval de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, 2a, eerste lid, en 2b, eerste lid, op verzoek van de aanbieder worden verricht in een aaneengesloten periode van langer dan 10 uur, is de aanbieder boven de vergoeding, bedoeld in artikel 2, eerste lid, artikel 2a, eerste lid en artikel 2b, eerste lid, een extra vergoeding verschuldigd ten bedrage van:

a. € 3,16 per kwartier dat door een dierenarts aan de werkzaamheden is besteed;

b. € 1,94 per kwartier dat door een assistent aan de werkzaamheden is besteed.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 0,0090’ vervangen door: € 0,0091.

2. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 54,66’ vervangen door: € 55,42.

3. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 420,56’ vervangen door: € 426,44.

4. Na het eerste lid worden, onder vernummering van de leden 2 tot en met 4 tot 3 tot en met 6, de volgende leden toegevoegd:

2. In geval het in het eerste lid bedoelde onderzoek, gelet op artikel 2.17, zevende lid, van de Regeling keuring en handel dierlijke producten, alleen bestaat uit een documentencontrole is de aanbieder, in afwijking van het eerste lid, een vergoeding verschuldigd bestaande uit een starttarief van € 30,42, verhoogd met € 15,21 per kwartier voor iedere assistent en met € 20,28 per kwartier voor iedere keuringsdierenarts die met de documentencontrole is belast.

3. In afwijking van het eerste lid, bedraagt de maximale vergoeding voor een te controleren partij vers vlees van pluimvee, die vervoerd en aangeboden wordt als stuksgoed:

a. € 790,92 per schip met een lading vers vlees van pluimvee tot 500 ton,

b. € 1581,84 per schip met een lading vers vlees van pluimvee tot 1000 ton,

c. € 3163,68 per schip met een lading vers vlees van pluimvee tot 2000 ton,

d. € 4752,00 per schip met een lading vers vlees van pluimvee vanaf 2000 ton.

5. In het vijfde lid wordt ‘Onverminderd het eerste en tweede lid’ vervangen door: Onverminderd de voorgaande leden.

6. In het zesde lid wordt ‘het derde lid’ vervangen door: vijfde lid.

C

Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, b en c, wordt het bedrag ‘€ 0,0090’ telkens vervangen door: € 0,0091.

2. In het eerste lid, onderdelen a en c wordt het bedrag ‘€ 54,66’ telkens vervangen door: € 55,42.

3. In het eerste lid, onderdelen a, b en c wordt het bedrag ‘€ 420,56’ telkens vervangen door: € 426,44.

4. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘Beschikking 92/432/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 23 juli 1992 tot vaststelling van bepaalde voorwaarden om af te wijken van het beginsel van individueel klinisch onderzoek van uit derde landen afkomstige dieren (PbEG L 237)’ vervangen door: Beschikking nr. 97/794/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 12 november 1997 tot vaststelling van bepalingen ter uitvoering van Richtlijn 91/496/EEG van de Raad met betrekking tot de veterinaire controles van uit derde landen in te voeren levende dieren (PbEG L 323).

5. Na het eerste lid wordt, onder vernummering van de leden 2 tot en met 5 tot 3 tot en met 6, het volgende lid toegevoegd:

2. In geval het onderzoek, bedoeld in artikel 2.44, vijfde lid, van de Regeling handel levende dieren en levende producten, gelet op artikel 2.44, zevende lid, van de Regeling handel levende dieren en levende producten, alleen bestaat uit een documentencontrole is de aanbieder, in afwijking van het eerste lid, een vergoeding verschuldigd bestaande uit een starttarief van € 30,42 verhoogd met € 15,21 per kwartier voor iedere assistent en met € 20,28 per kwartier voor iedere keuringsdierenarts die met de documentencontrole is belast.

6. In het vijfde lid wordt ‘Onverminderd het eerste en tweede lid’ vervangen door: Onverminderd de voorgaande leden.

7. In het zesde lid wordt ‘het vierde lid’ vervangen door: vijfde lid.

D

Artikel 5aa wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt het bedrag ‘€ 30,00’ vervangen door: € 30,42.

2. In onderdeel a wordt het bedrag ‘€ 20,00’ vervangen door: € 20,28.

3. In onderdeel b wordt het bedrag ‘€ 15,00’ vervangen door: € 15,21.

E

Artikel 5ab wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt het bedrag ‘€ 30,00’ vervangen door: € 30,42.

2. In onderdeel a wordt het bedrag ‘€ 20,00’ vervangen door: € 20,28.

3. In onderdeel b wordt het bedrag ‘€ 15,00’ vervangen door: € 15,21.

F

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.

2. Na het eerste lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Het eerste lid, aanhef en onderdelen b en c, is niet van toepassing indien de werkzaamheden zijn verricht op maandag tot en met vrijdag, voor zover het geen algemeen erkende feestdag betreft, tussen 06.00 uur en 07.00 uur of tussen 18.00 uur en 23.00 uur, en de werkzaamheden, gelet op artikel 2c, langer duren dan 9 uur aaneengesloten.

G

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid, onder a, en het dertiende lid, onder a, wordt het bedrag ‘€ 24,68’ telkens vervangen door: € 25,02.

2. In het vierde lid, onder b, en het dertiende lid, onder b, wordt het bedrag ‘€ 17,30’ telkens vervangen door: € 17,54.

3. In lid 4a, onder a, en lid 13a, onder a, wordt het bedrag ‘€ 20,00’ telkens vervangen door: € 20,28.

4. In lid 4a, onder b, en lid 13a, onder b, wordt het bedrag ‘€ 15,00’ telkens vervangen door: € 15,21.

Artikel III

De Regeling tarieven in- en doorvoer overige producten 19933 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 0090’ vervangen door: € 0.0091.

2. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 54,66’vervangen door: € 55,42.

3. In het eerste lid wordt het bedrag ‘€ 420,56’ vervangen door: € 426,44.

4. Na het eerste lid worden, onder vernummering van de leden 2 tot en met 4 tot 3 tot en met 6, de volgende leden toegevoegd:

2. In geval de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden, gelet op artikel 2.17, zevende lid, van de Regeling keuring en handel dierlijke producten, alleen bestaat uit een documentencontrole is de aanbieder, in afwijking van het eerste lid, een vergoeding verschuldigd bestaande uit een starttarief van € 30,42, verhoogd met € 15,21 per kwartier voor iedere assistent en met € 20,28 per kwartier voor iedere keuringsdierenarts die met de documentencontrole is belast.

3. In afwijking van het eerste lid, bedraagt de maximale vergoeding voor een te controleren partij pluimveeproducten, die vervoerd en aangeboden wordt als stuksgoed:

a. € 790,92 per schip met een lading pluimveeproducten tot 500 ton,

b. € 1581,84 per schip met een lading pluimveeproducten tot 1000 ton,

c. € 3163,68 per schip met een lading pluimveeproducten tot 2000 ton,

d. € 4752,00 per schip met een lading pluimveeproducten vanaf 2000 ton.

5. In het vijfde lid wordt ‘Onverminderd het eerste en tweede lid’ vervangen door: Onverminderd de voorgaande leden.

6. In het zesde lid wordt ‘het derde lid’ vervangen door: vijfde lid.

B

In artikel 2a wordt het bedrag ‘€ 2,11’ vervangen door: € 2,13.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a en c wordt het bedrag ‘€ 5,59’ telkens vervangen door: € 5,66.

2. In onderdeel b wordt het bedrag ‘€ 7,98’ vervangen door: € 8,09.

3. In onderdeel d wordt het bedrag ‘€ 13,58’ vervangen door: € 13,77.

4. In onderdeel e wordt het bedrag ‘€ 11,19’ vervangen door: € 11,34.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, en tweede lid, onderdeel a, wordt het bedrag ‘€ 24,68’ telkens vervangen door: € 25,02.

2. In het eerste lid, onderdeel b, en tweede lid, onderdeel b, wordt het bedrag en ‘€ 17,30’ telkens vervangen door: € 17,54.

3. In het derde lid, onderdeel a en c, wordt het bedrag ‘€ 5,59’ telkens vervangen door: € 5,66.

4. In het derde lid, onderdeel b, wordt het bedrag ‘€ 7,98’ vervangen door: € 8,09.

5. In het derde lid, onderdeel d, wordt het bedrag ‘€ 13,58’ vervangen door: € 13,77.

6. In het derde lid, onderdeel e, wordt het bedrag ‘€ 11,19’ vervangen door: € 11,34.

Artikel IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot 1 juli 2004.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.P. Veerman.

Toelichting

De onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven keuring vlees en vleesproducten 1993 (artikel I), de Regeling tarieven Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (artikel II) en de Regeling tarieven in- en doorvoer overige producten 1993 (artikel III). In deze regelingen zijn de tarieven vastgesteld die door de Voedsel en Waren Autoriteit (hierna: VWA) in rekening worden gebracht voor keurings- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in levende dieren en de productie van – en de handel in – vlees en vleesproducten.

Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de tarieven aan loon- en prijsontwikkelingen, indien deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de VWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keurings- en toezichtswerkzaamheden. Bij regeling van 27 januari 2004 (Stcrt. 20) is in dit licht met ingang 1 februari 2004 voorzien in een generieke verhoging van de tarieven die de VWA in opdracht van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit doorberekent. Van de generieke verhoging waren uitgezonderd de tarieven verband houdende met de werkzaamheden inzake de invoer uit derde landen en de toezichtswerkzaamheden in opslagruimtes als bedoeld in artikel 2.23a, tweede lid, van de Regeling keuring en handel dierlijke producten en artikel 2.50b, tweede lid, van de Regeling handel levende dieren en levende producten. Over deze tarieven diende eerst afstemming plaats te vinden met de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Inmiddels heeft de afstemming plaatsgevonden en wordt ook voor genoemde tarieven voorzien in een generieke verhoging van 1,4%. De onderhavige wijziging strekt daartoe. Voor een toelichting op de verhoging met 1,4% wordt verwezen naar Stcrt. 2004, 20.

De tariefsverhoging is in overstemming met richtlijn nr. 85/73/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 29 januari 1985 inzake de financiering van de keuringen en veterinaire controles zoals bedoeld in de Richtlijnen 89/662/EEG, 90/425/EEG, 90/675/EEG en 91/496/EEG (PbEG L 162) en de in de richtlijn neergelegde mogelijkheid om de werkelijke kosten in rekening te brengen. De generieke verhoging is niet van toepassing op tarieven die ingevolge richtlijn nr. 85/73/EEG communautair zijn gefixeerd op vaste bedragen.

Voorts worden de volgende wijzigingen doorgevoerd.

Artikel I en artikel II, onderdelen A en F

Met de regeling van 26 juni 2002 is voor werkzaamheden ter zake van het slachten van varkens in (export)slachterijen die in tweeploegendienst worden verricht een toeslag op de reguliere vergoeding vastgesteld (Stcrt. 2002, 119). De inzet van tweeploegendienst is destijds geïntroduceerd op verzoek van het bedrijfsleven ten behoeve van de efficiency van hun productieproces. Met de onderhavige wijziging wordt tegemoetgekomen aan verzoeken van het bedrijfsleven om de tweeploegendienst ook op andere slachterijen in te kunnen zetten. Tevens wordt tegemoetgekomen aan verzoeken van het bedrijfsleven om een uur extra (een 10e uur) te mogen slachten. Hierbij is rekening gehouden met de Regeling voor werk- en rusttijden van de VWA waarin, in goed overleg met het betrokken bedrijfsleven, is opgenomen dat conform de CAO-bepalingen niet langer dan 9 uur per dag mag worden gewerkt.

Met het bedrijfsleven is afgesproken dat in deze twee gevallen de meerkosten van de extra dienstverlening door de VWA in rekening zullen worden gebracht bij de slachterijen, die hierom verzoeken. Concreet betekent dit het volgende:

– Maximaal 10 uur slachten: Indien de slachterij verzoekt om langer dan 9 maar minder dan 10 uur aaneengesloten te mogen slachten dienen, gelet op Regeling voor werk- en rusttijden van de VWA, de werkzaamheden anders ingepland te worden. Door de werkzaamheden dusdanig te plannen is het mogelijk om met de aanwezig ploeg RVV-medewerkers, eventueel aangevuld met medewerkers van buitenaf, in wiens takenpakket ruimte bestaat, het 10e uur de werkzaamheden te verrichten. Dit vereist extra planningswerkzaamheden en daarmee extra kosten. In bepaalde gevallen zullen er bijzondere kosten moeten worden gemaakt door bijvoorbeeld het inhuren van medewerkers uit veraf gelegen locaties, of het inhuren van externe medewerkers. De reiskosten van de in te zetten medewerkers dienen vergoed te worden alsmede de avondmaaltijd. De toeslag van 30% op de tarieven per dier dekt deze extra kosten.

– Meer dan 10 uur slachten (‘tweeploegendienst’): Indien de slachterij verzoekt om langer dan 10 uur aaneengesloten te mogen slachten is het niet mogelijk te schuiven met personeel maar moet er een geheel nieuwe ploeg RVV-medewerkers ingezet worden. De meerkosten hiervan hangen, naast de kosten van het extra inplannen van de tweede ploeg RVV-medewerkers, samen met het feit dat alle RVV-medewerkers die in ploegen werkzaam zijn, in verband met de beschikbaarheid daarvoor – ongeacht of de verrichte werkzaamheden binnen of buiten reguliere werktijden vallen – een toeslag op het uurloon ontvangen. Derhalve is de aanbieder hiervoor, naast de reguliere vergoeding, een toeslag per persoon per kwartier verschuldigd.

Een verzoek om langer dan 9 uur aaneengesloten te mogen slachten dient de slachterij vooraf, overeenkomstig artikel 9 van de Regeling tarieven keuring vlees en vleesproducten 1993 en artikel 8 van de regeling tarieven Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, bij de VWA aan te vragen. Gelet op de nieuwe formulering van de artikelen is de definitie van ‘tweeploegendienst’ niet meer nodig.

Artikel II, onderdeel B, punt 4 en artikel III, onderdeel A, punt 4

Bij invoer van dierlijke producten uit derde landen vindt bij aankomst bij de grensinspectiepost een onderzoek plaats overeenkomstig richtlijn 97/78/EEG. Over het algemeen bestaat deze controle uit een zogenoemde volledige controle, te weten: een overeenstemmingscontrole, een documentencontrole en een materiële controle. Dit is geïmplementeerd in onder meer artikel 2.17 van de Regeling keuring en handel dierlijke producten en artikel 2.44 van de Regeling handel levende dieren en levende producten. Voor deze controle is ingevolge richtlijn 85/73/EEG (artikel 1, juncto bijlage A, hoofdstuk II en artikel 3, juncto bijlage C, hoofdstuk II) een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding is opgenomen in artikel 5 en 5a van de Regeling tarieven Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, artikel 2 van de Regeling tarieven in- en doorvoer overige producten 1993 en artikel 2 van het Besluit in- en doorvoer vee en veeproducten. In geval de partij dierlijke producten bestemd is te worden ingevoerd in een andere grensinspectiepost vindt, overeenkomstig artikel 9 van richtlijn 97/78/EEG, geen volledige controle plaats maar, onder bepaalde voorwaarden, alleen een documentencontrole. Dit is geïmplementeerd in onder meer artikel 2.17, zevende lid, van de Regeling keuring en handel dierlijke producten en artikel 2.44, zevende lid, van de Regeling handel levende dieren en levende producten. Voor deze controle is geen communautair tarief vastgesteld in richtlijn 85/73/EEG. Gelet op artikel 4 van richtlijn 85/73/EEG wordt thans voor deze controle een tarief vastgesteld, bestaande uit een starttarief en een tarief per kwartier. Voor wat betreft de hoogte van dit tarief is aangesloten bij het tarief dat geldt voor werkzaamheden die op entrepots worden verricht door de VWA. Beide controles worden door dezelfde mensen verricht die eenzelfde werksystematiek hanteren.

Bij de wijziging van de diverse tariefregelingen van 25 april 2003 (Stcrt. 82) is voor de invoer van onder meer producten van dierlijke oorsprong een maximum tarief per partij vastgesteld, teneinde te voorkomen dat de in rekening te brengen kosten de werkelijk kosten zouden overschrijden. Indien er zeer grote scheepsladingen pluimveeproducten worden ingevoerd die per colli zijn verpakt en vervoerd, kan ondanks het bestaande maximumtarief per partij de situatie ontstaan dat de in rekening te brengen kosten hoger zijn dan de werkelijk kosten. Om dit effect zoveel mogelijk te voorkomen worden maximumtarieven per schip ingesteld, die variëren afhankelijk van de omvang van de scheepslading in tonnen. Er is in dit geval sprake van stuksgoederen. Containervervoer valt niet onder dit artikel.

De tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C.P. Veerman

  • 1

    Stcrt. 99; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 27 januari 2004, Stcrt. 20.

  • 2

    Stcrt. 1994, 121; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 27 januari 2004, Stcrt. 20.

  • 3

    Stcrt. 120; laatstelijk gewijzigd bij regeling van 27 januari 2004, Stcrt. 20.

Naar boven