Wijziging Regeling MLA’s

Regeling tot wijziging van de Regeling MLA’s inzake onder meer toelating van sommige MLA’s tot de groene velden

11 juni 2004

Nr. HDJZ/LUV/2004-1260

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 1, vijfde lid, en 17 van het Besluit luchtwaardigheid en artikel 56 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel I

De Regeling MLA’s1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het slot van onderdeel a vervalt het woord ‘of’.

2. De punt aan het slot van onderdeel b wordt vervangen door: ; of.

3. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

c. Tsjechië, de eisen, bedoeld in de Tsjechische luchtwaardigheidscode, vastgesteld onder nummer 869/91-220.

4. De slotzin komt te luiden:

De onder a, b en c genoemde eisen zijn als bijlage A, B respectievelijk C bij deze regeling gevoegd.

B

In artikel 3, tweede lid, onderdeel a, wordt ‘artikel 2, eerste lid, onder a respectievelijk b’ vervangen door: artikel 2, eerste lid, onderdeel a, b respectievelijk c.

C

In artikel 7, eerste lid, onderdeel a, wordt voor ‘binnen een afstand van 4 km’ ingevoegd: indien de maximum startmassa 390 kg of minder bedraagt:.

D

Artikel 8 komt te luiden:

Artikel 8

1. Onverminderd artikel 7 mogen met MLA’s slechts vluchten worden uitgevoerd:

a. met inachtneming van de blijkens het vlieghandboek van de fabrikant op het luchtvaartuig betrekking hebbende gebruiksbeperkingen;

b. gedurende de daglichtperioden als bedoeld in artikel 1, onder e, van het Luchtverkeersreglement;

c. indien met betrekking tot het MLA een verzekering is gesloten tegen de burgerrechtelijke aansprakelijkheid voor dood of letsel van de inzittenden van het MLA en dood of letsel van derden of schade toegebracht aan derden op het aardoppervlak.

2. Onverminderd artikel 7 mogen met MLA’s met een maximum startmassa van 390 kg of minder slechts vluchten worden uitgevoerd:

a. van en naar terreinen waarvoor op grond van artikel 14, tweede lid, onder b, van de Luchtvaartwet ontheffing is verleend van de verbodsbepalingen als bedoeld in artikel 14, eerste lid, van de Luchtvaartwet, indien de ontheffing uitdrukkelijk het gebruik van MLA’s toestaat;

b. van en naar aangewezen burgerluchtvaartterreinen, waarop het gebruik met MLA’s door of namens de minister uitdrukkelijk is toegestaan;

c. van en naar aangewezen militaire luchtvaartterreinen waarop het gebruik met MLA’s door of namens de Minister van Defensie uitdrukkelijk is toegestaan.

E

Na artikel 9 wordt een nieuw ingevoegd luidende:

Artikel 9a

Ten behoeve van het tijdelijk gebruik in het Nederlandse luchtruim van in andere lidstaten van de European Civil Aviation Conference ingeschreven MLA’s, die niet voorzien zijn van een geldig bewijs van luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3.8 van de Wet luchtvaart, gelden de volgende voorschriften en beperkingen:

a. door het bevoegde gezag van de desbetreffende lidstaat, die het bewijs van inschrijving heeft afgegeven, is tevens een bewijs afgegeven waaruit blijkt dat de uitoefening van de luchtvaart met het betrokken luchtvaartuig in die staat is toegestaan, en

b. de door het bevoegd gezag vastgestelde voorwaarden voor en beperkingen van het gebruik van het luchtvaartuig worden nagekomen.

Artikel II

Artikel 7 van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘micro light aeroplane’ vervangen door: MLA met een maximum startmassa van ten hoogste 390 kg.

2. In het derde lid wordt na ‘amateurbouwluchtvaartuig’ ingevoegd: of een MLA met een startmassa van meer dan 390 kg.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 maart 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M.H. Schultz van Haegen.

Toelichting

In de toelichting bij de Regeling MLA’s is gesteld, dat het beleid op een aantal punten verder moet uitkristalliseren. Gewerkt wordt, aldus de toelichting, aan een definitieve nieuwe regeling van de materie, welke na overleg met de sector medio 2005 gereed zal zijn. Bij dit proces van uitkristalliseren zou eveneens gekeken worden naar de luchtwaardigheidseisen in het buitenland en waar mogelijk naast die van Duitsland en Groot-Brittannië als toetsingskader in de regeling worden opgenomen. De onderhavige wijziging is na de wijziging van de regeling van 26 februari 2004 (Stcrt. 44) het tweede resultaat van het proces van uitkristalliseren en is tot stand gekomen na overleg met de sector. Artikelsgewijs wordt hierna op de wijzigingen ingegaan.

Artikel I, A en B

Gebleken is, dat de eisen die de Tsjechische Republiek stelt aan MLA’s, gelijkwaardig zijn aan de Engelse eisen. Met betrekking tot MLA’s die aan die eisen voldoen, kan derhalve zonder meer een speciaal-BvL worden verstrekt. De wijziging van artikel 2 beoogt zulks, de wijziging van artikel 3 is een gevolg daarvan.

Artikel I, C en D, Artikel II

De wijzigingen van de artikelen 7 en 8 en van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen betreffen een aanpassing van de regelgeving ten behoeve van die MLA’s, die wat performance betreft zich kunnen meten met de gecertificeerde kleine luchtvaart zoals de luchtvaartuigen behorende tot de categorie very light aircraft, de VLA’s. Het gaat dan om de MLA’s in de gewichtsklasse (maximum startgewicht) van boven de 390 kg, ook wel de look-alikes genoemd. Dit is verwerkt in de wijziging van de Regeling MLA’s. Hierbij zij opgemerkt, dat de maximum startmassa zal worden opgenomen in het vlieghandboek.

Deze MLA’s kunnen zonder verstoring van het circuitverkeer worden toegelaten op de groene velden. Daartoe dienen wel enkele instrumenten (hoogtemeter en snelheidsmeter) verplicht te zijn en onderhouden te worden door een daartoe erkend bedrijf om zeker te stellen, dat de vlieger op basis van de juiste informatie in het circuit vliegt. Hetzelfde geldt, indien aanwezig, voor radio en transponder om er van verzekerd te zijn, dat het overige verkeer niet wordt gestoord. Dit is verwerkt in de wijziging van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen.

Tenslotte zij hierbij aangetekend, dat deze MLA’s meetellen voor de berekening van de geluidsbelasting krachtens het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart.

Artikel I, E

Voorts is het op grond van het huidige artikel 4 van de Beleidsregel ontheffingen luchtwaardigheid, welk artikel is overgenomen uit de Beleidsregel ontheffingen MLA’s (artikel 1) verboden met een in het buitenland ingeschreven MLA binnen het Nederlandse luchtruim te vliegen zonder een geldige ontheffing. In de praktijk betekent deze regeling, zo deze strak wordt nageleefd, verhoudingsgewijs veel administratieve lasten en een relatief zwaar beslag op het toezichts- en opsporingsapparaat.

Daarnaast heeft de Bondsrepubliek Duitsland onlangs zijn grenzen opengesteld voor alle niet in de Bondsrepubliek ingeschreven MLA’s. Deze maatregel strookt bovendien met de wensen, die blijkens het relatief drukke MLA-verkeer met name in het oosten en zuiden van Nederland ook bij houders van een MLA in Duitsland en België leven.

Een en ander is aanleiding grosso modo het Duitse voorbeeld te volgen en ook het Nederlandse luchtruim voor de in lidstaten van de European Civil Aviation Conference ingeschreven MLA’s onder enkele voorwaarden, ontleend aan de vergelijkbare bepaling in de Regeling amateurbouwluchtvaartuigen (artikel 9), open te stellen.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M.H. Schultz van Haegen

  • 1

    Stcrt. 2003, 123; gewijzigd bij ministeriële regeling van 26 februari 2004, Stcrt. 44.

Naar boven