Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 41 pagina 13 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 41 pagina 13 | Overig |
Categorie: Strafvordering
Afzender: College van procureurs-generaal
Rechtskarakter: aanwijzing i.d.z.v. artikel 130 lid 4 Wet RO (nieuw)
Adressaat: Hoofden van de parketten en via de hoofden van parketten de opsporingsinstanties politie en Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Vervoer (IVW/DV)
Registratienummer: 2003R001
Datum vaststelling: 10-12-2002
Datum inwerkingtreding: 01-03-2002
Geldigheidsduur: 01-03-2007
Publicatie in Stcrt.: 2003, 41
Vervallen: Richtlijn voor strafvordering Overbelading reg.nr. 1998R004)
Relevante beleidsregels: Aanwijzing belading van voertuigen (2003A001), Handleiding beoordeling van processen-verbaal ter zake belading van voertuigen (2003H001)
Wetsbepalingen: art. 31 Wet goederenvervoer over de weg; art. 6a Besluit Goederenvervoer over de weg; artt. 5.1.2, 5.18.17 en 5.18.18 Voertuigreglement
Jurisprudentie:-
Bijlagen:-
Deze richtlijn voor strafvordering geeft regels voor het bepalen van de transactie in het geval van overbelading c.q. onjuiste belading, die als economische overtredingen zijn aangemerkt conform artikel 1 onder 4 van de Wet op de Economische Delicten.
Eigen vervoer / beroepsvervoer
Bij de toepassing van deze richtlijn wordt geen onderscheid gemaakt tussen eigen vervoer en beroepsvervoer.
Binnenlandsvervoer / buitenlandsvervoer
Bij de toepassing van deze richtlijn wordt geen onderscheid gemaakt tussen binnenlandsvervoer en buitenlandsvervoer
Vrachtauto's (en daarmee voortbewogen aanhangwagens) tot en met 3500 kg / van meer dan 3500 kg
Bij de toepassing van deze richtlijn wordt geen onderscheid gemaakt tussen vrachtauto's (en daarmee voortbewogen aanhangwagens) tot en met 3500 kg (klein rijbewijs) en vrachtauto's van meer dan 3500 kg (groot rijbewijs).
Samenstellen van voertuigen (vrachtauto en aanhangwagen)
Bij samenstellen van voertuigen dient bij vervolging de hoogste overschrijding van het samenstel te worden genomen.
Aantal punten per overtreding (conform systematiek Bos/Polaris), waarbij elke punt staat voor een bedrag van € 22.
1. Art. 5.18.17 Voertuigreglement: tarief
1.1 Overschrijding toegestane maximum aslast c.q. asstellast
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 20%1
tariefmotivering: schade aan wegdek
1e: 10% t/m 14%:10 punten
2e: 15% t/m 19%:15 punten
3e: 20% t/m 24%:22 punten
4e: 25% t/m 29%:33 punten
5e: 30% t/m 34%:48 punten
6e: 35% en hoger:(tenminste) 72 punten
1.2 Overschrijding toegestane maximum massa voertuig
proces-verbaal opmaken vanaf 5% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 10%
tariefmotivering: oneerlijke concurrentie
1e: 05% t/m 09%:10 punten
2e: 10% t/m 14%:15 punten
3e: 15% t/m 19%:22 punten
4e: 20% t/m 24%:33 punten
5e: 25% t/m 29%:48 punten
6e: 30% of hoger:(tenminste) 72 punten
1.3 Overschrijding toegestane maximum last onder de koppeling
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 20%
tariefmotivering: schade aan wegdek / verkeersveiligheid
1e: 10% t/m 14%:10 punten
2e: 15% t/m 19%:15 punten
3e: 20% t/m 24%:22 punten
4e: 25% t/m 29%:33 punten
5e: 30% t/m 34%:48 punten
6e: 35% en hoger:(tenminste) 72 punten
2. Art. 5.18.18 Voertuigreglement: tarief
2.1 Totale massa aanhangwagen bedraagt meer dan in het kentekenregister / kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermeld
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel afhankelijk van omstandigheden;
tariefmotivering: oneerlijke concurrentie / verkeersveiligheid
1e: 10% t/m 14%:10 punten
2e: 15% t/m 19%:15 punten
3e: 20% t/m 24%:22 punten
4e: 25% t/m 29%:33 punten
5e: 30% t/m 34%:48 punten
6e: 35% en hoger:(tenminste) 72 punten
2.2 Overschrijding totale massa samenstellen van voertuigen
proces-verbaal opmaken vanaf 5% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 10%
tariefmotivering: oneerlijke concurrentie
1e: 05% t/m 09%:10 punten
2e: 10% t/m 14%:15 punten
3e: 15% t/m 19%:22 punten
4e: 20% t/m 24%:33 punten
5e: 25% t/m 29%:48 punten
6e: 30% of hoger:(tenminste) 72 punten
2.3 Overschrijding totale massa voertuigen of samenstellen van voertuigen meer dan 50.000 kg., niet zijnde rijdende werktuigen
proces-verbaal opmaken vanaf 5% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 10%
tariefmotivering: oneerlijke concurrentie
1e: 05% t/m 09%:10 punten
2e: 10% t/m 14%:15 punten
3e: 15% t/m 19%:22 punten
4e: 20% t/m 24%:33 punten
5e: 25% t/m 29%:48 punten
6e: 30% of hoger:(tenminste) 72 punten
De eerste drie categorieën van elk benoemde tariefsoort worden afgehandeld via de zogenaamde Trias-lijn (feitgecodeerde zaken, die door de opsporingsinstantie in het Tobias-systeem worden ingevoerd, waarna via datacommunicatie de gegevens aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) worden overgedragen; op basis van deze richtlijn biedt het CJIB zonder tussenkomst van de parketten de transactievoorstellen aan verdachten aan).
De laatste drie categorieën van elk benoemde tariefsoort worden afgehandeld via de zogenaamde Compas-lijn van het OM (feitgecodeerde zaken, die door de opsporingsinstantie in het Tobias-systeem worden ingevoerd, waarna via datacommunicatie de gegevens aan het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) respectievelijk de parketten worden overgedragen; op basis van deze richtlijn biedt het BVOM respectievelijk de parketten de transactievoorstellen aan verdachten aan. Deze transactievoorstellen worden elektronisch aan het CJIB overgedragen. Het CJIB voert het transactieproces verder uit en bewaakt de termijnen).
Overtreding van meerdere feiten
Bij het overtreden van meerdere feiten conform deze richtlijn (overschrijding van as[stel]last en maximum massa voertuig) dient vervolgd te worden voor de zwaarste overtreding.
Deze regel geldt ook voor samenstellen van voertuigen (trekker met oplegger en vrachtauto met aanhangwagen).
Het niet voldoen aan de maatregel (van overladen) levert een kantonovertreding op, te weten: art. 160 lid 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
Het kader beschrijft de systematiek van het stelsel van richtlijnen voor strafvordering. Het kader spreekt zich uit over de wijze waarop de delictspecifieke strafvorderingsrichtlijnen dienen te worden gehanteerd. Voor iedere strafvorderingsrichtlijn gelden in principe de uitgangspunten en rekenmethode, zoals die in het kader beschreven staan.
Bedoeld wordt de strafvorderingsrichtlijnen die conform het zogenaamde Bos-Polaris-systeem zijn opgesteld. De onderhavige richtlijn is niet conform dit systeem opgesteld; echter is wel het zogenaamde `puntensysteem' daarvan gehanteerd, als gevolg waarvan het Kader ook van toepassing is op deze richtlijn.
Voor het bepalen van de hoogte van de transactie dient dan ook de afrondingstabel conform dit kader gehanteerd te worden.
De recidivebepaling2 is uitsluitend van toepassing op de laatste drie categorieën van elk benoemde tariefsoort die - zoals hiervoor aangegeven - afgehandeld worden via de zgn. OM-lijn.
1e maal: verhoging met 50%
2e maal: verhoging met 100%
3e maal en volgende: dagvaarden
Deze richtlijn voor strafvordering is uitsluitend geldig ten aanzien van strafbare feiten begaan na inwerkingtreding.
1 De marge dat vanaf 5% en in andere gevallen vanaf 10% overschrijding proces-verbaal wordt opgemaakt, is ingebouwd omdat veel met natte/natgeworden (regen tijdens het vervoer!) lading wordt gereden. Dit is een bestendiging van reeds bestaand verbaliseringsbeleid.
2 De recidivetermijn bedraagt 5 jaar (zoals bepaald in de Polarisrichtlijnen).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2003-41-p13-SC38753.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.