Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2003, 241 pagina 31 | Bekendmakingen aan de scheepvaart |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2003, 241 pagina 31 | Bekendmakingen aan de scheepvaart |
10 december 2003
Nr. DNN 2003/7647
Rijkswaterstaat dir. Noord-Nederland
De hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noord-Nederland,
Overwegende:
dat in het belang van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer van, naar en binnen het zeegat van Terschelling een marifoonblokgebied ( inclusief communicatieregeling) is ingesteld in het kader van `Vessel Traffic Services' (VTS) bij besluit van de directeur a.i. in de regio Noord van het Directoraat-Generaal Scheepvaart- en Maritieme Zaken van 15 mei 1992/ nr. 2/92, Waddenzee;
dat de `Verkeerscentrale Brandaris' te Terschelling is aangemerkt als VTS-centrum in de zin van Resolutie A.578(14) van de IMO (Guidelines for VTS);
dat het werkingsgebied begrensd is door denkbeeldige lijnen door punten die gerelateerd zijn aan de betonning;
dat de vaargeulen en de betonning regelmatig door morfologische omstandigheden aan verandering onderhevig zijn en het daarom wenselijk is de begrenzing voortaan in geografische punten aan te geven;
dat er thans regelingen zijn houdende nadere voorschriften voor de zee- en scheepvaart aangaande melden, uitluisteren, communiceren (ook op binnenwateren) en het aanvragen van loodsen, waardoor de communicatieregeling Verkeerscentrale Brandaris, die deel uitmaakt van het genoemde besluit van 15 mei 1992, kan vervallen;
Gelet op artikelen 4A.01 en 10.11 van het Binnenvaartpolitiereglement en Resolutie A.851(20) van de IMO (General principles for ship reporting systems and ship reporting requirements, including guidelines for reporting incidents involving dangerous goods, harmful substances and/or marine pollutants);
Maakt bekend:
Het VHF-kanaal 2 is aangewezen als marifoonblokkanaal, waarover de communicatie van het VTS-centrum met de scheepvaart plaatsvindt.
Schepen varend in het marifoonblokgebied luisteren voortdurend uit op dit blokkanaal.
Het geografisch werkingsgebied omvat de scheepvaartwegen: Zuider Stortemelk, Vlieree, Vliestroom, Schuitengat, Slenk en West Meep.
Het gebied wordt aan de Waddenzeezijde begrensd door de denkbeeldige lijn door de punten, beginnend bij:
de dam oostelijk van de haven van West-Terschelling, pos.: 53°21',500 N en 005°14',120 E,
naar zuidzijde Noord Meep, pos.: 53°19',370 N en 005°16',800 E,
naar Franekergat, pos.: 53°17',770 N en 005°16',800 E,
naar Pannegat, pos.: 53°14',715 N en 005°11',565 E,
naar Inschot, pos.: 53°14',715 N en 005°08',620 E,
naar westzijde veersteiger Vlieland, pos.: 53°17',735 N en 005°04',530 E
Aan de Noordzeezijde wordt het gebied begrensd door de denkbeeldige lijn door de punten,
vanaf strand Vlieland, pos.: 53°17',355 N en 004°59',020 E,
naar pos.: 53°19',790 N en 004°55',900 E,
naar pos.: 53°24',155 N en 005°02',319 E,
naar pos.: 53°26',205 N en 005°09',669 E,
naar strand Terschelling, pos.: 53°23',588 N en 005°11',552 E.
De posities zijn in WGS 84 genoteerd.
Met betrekking tot de communicatie met het VTS-centrum geldt het volgende:
a. het nautische veiligheidsverkeer van de Verkeerscentrale Brandaris met de scheepvaart vindt uitsluitend plaats op het marifoonblokkanaal 2;
b. op verzoek kan informatieve radarassistentie worden verleend;
c. alleen in bijzondere gevallen kan op aanwijzing van de Verkeerscentrale Brandaris van een ander VHF-kanaal gebruik worden gemaakt ;
d. de communicatie vindt plaats volgens de Regeling communicatie en loodsaanvragen zeevaart en de Regeling communicatie Rijksbinnenwateren;
e. de verstrekte informatie ontheft de gezagvoerder niet van zijn verantwoordelijkheid voor een veilige navigatie.
Het besluit van de directeur a.i. in de regio Noord van het directoraat-generaal Scheepvaart- en Maritieme Zaken van 15 mei 1992/ nr. 2/92, Waddenzee, wordt ingetrokken.
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin ze wordt geplaatst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2003-241-p31-SC62790.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.