Het college van de Onafhankelijk Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna:
het college) stelt op grond van zijn bevoegdheden van hoofdstuk 4 en 6 van
de Telecommunicatiewet de volgende beleidsregels ten aanzien van masscalling-
en medianummers vast. De uitgebreide versie (met kenmerk OPTA/NER/2003/203907)
van deze beleidsregels inclusief de aanleiding en overwegingen zijn beschikbaar
op aanvraag en te downloaden van de website van OPTA (www.opta.nl).
Uitgiftebeleid
Masscalling- en medianummers worden gebruikt voor diensten die in korte
tijdspanne veel oproepen per seconde kunnen genereren. Hierbij valt te denken
aan bijvoorbeeld belspelletjes op televisie, waarin wordt opgeroepen te bellen
als de kijker het antwoord op een vraag weet. Voor masscalling- en mediadiensten
worden informatienummers (0800/090x) uit het Nummerplan telefonie- en ISDN-diensten
gebruikt. Doordat voor masscalling- en mediadiensten gebruik wordt gemaakt
van aparte nummerreeksen kunnen telecommunicatieaanbieders maatregelen nemen
tegen overbelasting van hun netwerken bij explosief verkeer.
Het college maakt in het uitgiftebeleid van informatienummers een onderscheid
tussen drie soorten nummers in de 0800 en 090x reeksen:
• gewone informatienummers
• medianummers
• masscalling nummers
De volgende nummerblokken binnen de 0800 en 090x nummerreeksen worden
door het college gebruikt voor de uitgifte van masscalling nummers, respectievelijk
medianummers:
Een informatiedienstaanbieder die verwacht dat het totaal van oproeppogingen
voor een (groep van) nummer(s) behorende bij zijn dienst op bepaalde momenten
boven de 11 per seconde uit zal komen, moet een aanvraag doen voor één
of meerdere medianummers of masscalling nummers. Andere nummers uit het Nummerplan
telefonie- en ISDN-diensten mogen niet voor dit soort diensten gebruikt worden.
Het college hanteert hierbij de definitie dat:
oproeppogingen = mislukte oproeppogingen + geslaagde oproepen.
Uitgiftebeleid van medianummers
• Het college geeft een medianummer uit aan een aanvrager die het
telefoonverkeer afhandelt voor een dienst waarbij het aannemelijk is dat in
piekmomenten het aantal oproeppogingen naar het betreffende medianummer boven
de 11 per seconde uitkomt.
• De aanvrager kan het bovenstaande aannemelijk maken door bijvoorbeeld
het nummer behorende bij de dienst bekend te willen maken in een massamedium
waarbij wordt verwacht dat het nummer vrijwel direct, of vanaf een bepaald
tijdstip, of in een afgebakende korte tijdsperiode wordt gebeld.
• Het college legt bij de beoordeling van aanvraag voor een medianummer
geen restricties op aan de gespreksduur noch aan het maximum voor het aantal
van oproeppogingen.
Uitgiftebeleid van masscalling nummers
• Het college geeft één of meerdere masscalling nummers
uit aan een aanvrager die het telefoonverkeer afhandelt behorende bij een
dienst waarbij het aannemelijk is dat in piekmomenten het aantal oproeppogingen
naar het nummer (of de groep van nummers) boven de 90 per seconde uitkomt.
• De aanvrager kan het bovenstaande aannemelijk maken door bijvoorbeeld
het nummer (of de groep van nummers) behorende bij de dienst bekend te willen
maken in een massamedium waarbij wordt verwacht dat het nummer vrijwel direct,
of vanaf een bepaald tijdstip, of in een afgebakende korte tijdsperiode wordt
gebeld.
• Geslaagde oproepen naar masscalling nummers mogen maximaal 30 seconden
duren.
Nummerportabiliteit
Het college is van mening dat partijen alleen in uitzonderlijke gevallen
mogen afwijken van de nummerportabiliteitsverplichting. Een uitzonderlijk
geval waarin partijen mogen afwijken van de nummerportabiliteitsverplichting
kan volgens het college ontstaan als partijen aan kunnen tonen dat hun netwerken
hierdoor het gevaar lopen overbelast te raken.
Aankiesbaarheid
Openbare telecommunicatiedienstaanbieders en openbare telecommunicatienetwerkaanbieders
zijn verplicht om alle nummers uit het nummerplan aankiesbaar te maken. Zij
mogen voor de goede afhandeling van verkeer en de bescherming van hun netwerk
tegen overbelasting redelijke eisen stellen aan de andere partijen alvorens
tot interconnectie over te gaan. Indien deze partijen niet tot overeenstemming
kunnen komen over deze eisen dan kan het college in een geschil de redelijkheid
van deze eisen beoordelen. In de behandeling van een geschil waarin het aankiesbaar
stellen van een medianummer in het geding is zal het college uitgaan van een
verplichting voor het aankiesbaar maken van het medianummer tenzij partijen
aan kunnen tonen dat hun netwerken hierdoor het gevaar lopen overbelast te
raken.