Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 139 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie | Staatscourant 2003, 139 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Tussentijds Bericht Nationaliteiten (TBN 2003/2)
Aan:
- de Burgemeesters (t.a.v. hoofden Burgerzaken)
i.a.a:
- de Minister van Buitenlandse Zaken
- de Gevolmachtigde Minister van Aruba
- de Gevolmachtigde Minister van de Nederlandse Antillen
- de Vereniging van Nederlandse Gemeenten: Bezoekadres
Onderdeel: Stafdirectie Uitvoeringsbeleid
Datum: 17 juli 2003
Ons kenmerk: HKUIT 03-3186(AUB)
Aard: Bekendmaking van voorschriften
Juridische achtergrond: Artikel 9, eerste lid, onder b Rijkswet op het Nederlanderschap; Artikelen 32, 57 e.v. Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap; Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.
Bijlage: Landenlijst naturalisatie oktober 2003, vervangt de Landenlijst naturalisatie november 2002
Geldigheidsduur: Van 1 oktober 2003 tot 1 oktober 2005
Onderwerp: Wijziging overzicht afstandsbepalingen in de nationaliteitswetgeving van de staten der Verenigde Naties (`de Landenlijst')
Bij Tussentijds Bericht Nationaliteiten 2002/3 (Stcrt. 2002/167) is laatstelijk een periodiek herziene landenlijst bekendgemaakt. Deze landenlijst wordt in geval van naturalisatie tot Nederlander gebruikt bij het doen van afstand van de oorspronkelijke nationaliteit. Recentelijk is omtrent vier staten informatie ontvangen die aanleiding geeft tot onderstaande wijziging van de landenlijst.
In verband met in de praktijk gerezen misverstanden wordt het volgende onder de aandacht gebracht. Indien volgens de vreemde nationaliteitswetgeving het doen van afstand mogelijk is, betekent dit niet dat zulks altijd daadwerkelijk door de Nederlandse autoriteiten wordt verlangd. Van de verplichting om het mogelijke te doen om de oorspronkelijke nationaliteit te verliezen, bestaan vrijstellingen. Zie daarvoor artikel 6 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap (Stcrt. 2003, 54).
De vermelding `C' (geen automatisch verlies; het doen van afstand is niet mogelijk) bij Cuba vervalt en wordt vervangen door: `B' (geen automatisch verlies, maar afstand is mogelijk).
Hoewel de relevante Cubaanse wetgeving niet is gewijzigd, staat de rechtspraktijk aldaar het doen van afstand van de Cubaanse nationaliteit na naturalisatie tot Nederlander wel toe. Naturalisandi dienen het verzoek tot afstand van de Cubaanse nationaliteit expliciet in te dienen bij een Cubaans consulair ambtenaar in het land waar zij woonachtig zijn. Om rechtsgeldig afstand te doen van de Cubaanse nationaliteit dient de (Cubaanse) Minister van Binnenlandse Zaken door middel van een beschikking het verzoek tot afstand in te willigen. Deze beschikking is het bewijsstuk dat afstand is gedaan van de Cubaanse nationaliteit.
De vermelding `C' (geen automatisch verlies; het doen van afstand is niet mogelijk) bij Iran vervalt en wordt vervangen door: `B' (geen automatisch verlies, maar afstand is voor verzoekers tot naturalisatie van 25 jaar of ouder mogelijk).
Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Iraanse autoriteiten te hebben verkregen om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring (in Engelse vertaling: Proof of Leaving Nationality) van de Iraanse Minister van Buitenlandse Zaken.
In Nederland woonachtige Iraanse naturalisandi dienen deze verklaring aan te vragen bij de Iraanse ambassade in Nederland. De verzoeker die het Nederlander- schap wil aanvragen, ontvangt zelf de verzochte verklaring. Bij voorkeur wordt de verklaring tegelijkertijd ingediend met het naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is.
Het doen van afstand wordt alleen gevraagd indien op het moment van indiening van het naturalisatieverzoek de verzoeker 25 jaar of ouder is en deze niet is vrijgesteld van de afstandsverplichting.
Iraanse dienstplichtigen: De Iraanse overheid verleent geen toestemming indien betrokkene niet heeft voldaan aan de militaire verplichtingen. In dat geval geldt dat op grond van artikel 6, eerste lid, aanhef en onder f, Regeling verkrijging en verlies de betrokkene is vrijgesteld van de afstandsverplichting, mits hij met een gelegaliseerde verklaring van de Iraanse autoriteiten aantoont dat hem vanwege niet voldane militaire verplichtingen geen toestemming wordt verleend om een vreemde nationaliteit te verkrijgen.'
Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van de toestemmingsverklaring van de Iraanse overheid toe. De Iraanse nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap.
Aan de huidige tekst in de Landenlijst wordt bij Libanon het volgende toegevoegd: `Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Libanese autoriteiten te hebben om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. De toestemming wordt verleend bij Presidentieel besluit. Dit decreet wordt gepubliceerd in de Libanese Staatscourant (in Franse vertaling: journal officiel). Van het Presidentieel besluit vindt een aantekening plaats in de Libanese burgerlijke stand (civil registration).
Het Presidentieel besluit wordt niet afgegeven aan betrokkene. Ten bewijze van de verkregen toestemming om een vreemde nationaliteit aan te nemen, legt betrokkene de pagina uit de Libanese Staatscourant (of een kopie daarvan) over. Tevens dient de verzoeker tot naturalisatie een origineel en gelegaliseerd uittreksel uit het register van de Libanese burgerlijke stand te overleggen, waarin het Presidentieel besluit is aangetekend. Genoemde stukken dienen te zijn voorzien van een vertaling, gemaakt door een beëdigd vertaler.
De stukken waaruit de verkregen toestemming blijkt, legt betrokkene bij voorkeur over bij het indienen van zijn naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene zo spoedig mogelijk de stukken in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is.'
Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van het uittreksel uit het register van de Libanese burgerlijke stand toe. De Libanese nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap.
De vermelding `A' (automatisch verlies) Voor wat de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie betreft, geldt dat meerderjarige Spanjaarden pas drie jaar na hun naturalisatie tot Nederlander de Spaanse nationaliteit verliezen' bij Spanje vervalt en wordt vervangen door: `B' (geen automatisch verlies, maar afstand is mogelijk). Voor de categoriën die zijn vrijgesteld van de afstandsverplichting geldt: `A' (automatisch verlies) drie jaar na de naturalisatie indien betrokkene niet de verklaring aflegt tot behoud van de Spaanse nationaliteit.`
Artikel 24 van de Spaanse nationaliteitswet is per 9 januari 2003 gewijzigd. Aan Spanjaarden die op of na 9 januari 2003 tevens Nederlander zijn geworden, staat Spanje het behoud van de Spaanse nationaliteit toe. De regel van automatisch verlies na drie jaar is nog wel in de wet opgenomen, maar het verlies kan worden voorkomen door tijdig bij de Spaanse autoriteiten een verklaring tot behoud van de Spaanse nationaliteit af te leggen.
Met het oog op vermijding van dubbele nationaliteit wordt Spanjaarden die niet in aanmerking komen voor vrijstelling van de afstandsverplichting gevraagd om direct na hun naturalisatie tot Nederlander op grond van artikel 24, tweede lid van de Spaanse nationaliteitwet afstand te doen van de Spaanse nationaliteit.
De aanvullende voorwaarde voor verzoekers van Iraanse en Libanese nationaliteit dat vóór naturalisatie tot Nederlander de toestemmingsverklaring moet zijn ontvangen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst, geldt uitsluitend voor naturalisatieverzoeken die worden ingediend op of na inwerkingtreding van dit TBN.
Is (zowel bij Iran als bij Libanon) de toestemmingsverklaring niet binnen de in artikel 9, vierde lid RWN genoemde termijn van één jaar na indiening van het verzoek bij het verzoek gevoegd, dan wordt het naturalisatieverzoek op grond van artikel 9 RWN ten hoogste tweemaal zes maanden aangehouden. Het verzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudingstermijn ingewilligd indien nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij hetzij de Iraanse, hetzij de Libanese autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om toestemming om een vreemde nationaliteit aan te nemen.
Verzoekers van Cubaanse of Spaanse nationaliteit aan wie in het vervolg afstand van hun oorspronkelijke nationaliteit moet worden gevraagd, wordt dit slechts gedaan bij naturalisatieverzoeken die worden ingediend op of na inwerkingtreding van dit TBN.
Dit TBN treedt in werking op 1 oktober 2003.
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,namens
de minister,
het hoofd van de Immigratie- en Naturalisatiedienst,
P.W.A.
Veld.
Hierna volgt een lijst van landen met vermelding van behoud of verlies van de nationaliteit bij naturalisatie tot Nederlander. Bij deze lijst wordt het volgende aangetekend: het betreft hier een momentopname voor zover bij het Ministerie van Justitie bekend ten tijde van het verschijnen van deze gewijzigde landenlijst. Gebruikers van deze lijst die stuiten op wijzigingen of onjuistheden, worden verzocht dit schriftelijk aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst van het Ministerie van Justitie te melden onder vermelding van het onderwerp: afstandsverplichting bij naturalisatie.
Het postadres is: IND, DB/ AUB, Postbus 30125, 2500 GC Den Haag.
De schrijfwijze van de namen van staten is conform de `lijst van landnamen', de officiële schrijfwijze voor het Nederlandse taalgebied, van de Werkgroep Buitenlandse Aardrijkskundige namen, 1994.
A = automatisch verlies
B = geen automatisch verlies maar het doen van afstand is mogelijk
Indien volgens de vreemde nationaliteitswetgeving het doen van afstand mogelijk is, betekent dit niet dat zulks altijd daadwerkelijk door de Nederlandse autoriteiten wordt verlangd. Van de verplichting om de oorspronkelijke nationaliteit te verliezen, bestaan vrijstellingen. Zie daarvoor artikel 6 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap (Stcrt. 2003, 54).
C = geen automatisch verlies; het doen van afstand is niet mogelijk
D = partij bij het Verdrag van Straatsburg
E = partij bij het Tweede Protocol van het Verdrag van Straatsburg
Onbekend = geen automatisch verlies, tot het tegendeel bewezen is
Landenlijst naturalisatie oktober 2003
Afghanistan: B
Albanië: B
Algerije: C
Andorra: A
Angola: B
Antigua en Barbuda: B
Argentinië: C, echter in sommige gevallen A.
Tot Argentijn genaturaliseerden verliezen de Argentijnse nationaliteit wel automatisch.
Armenië: B
Australië: B
De Australische nationaliteit ging tot 03.04.2002 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.11.2002 (zie TBN 2002/3).
Azerbeidzjan: B
Bahama's: B, echter in sommige gevallen C. Burgers van de Bahama's die de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen afstand doen. Burgers van de Bahama's, die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt, kunnen geen afstand doen.
Bahrein: B
Bangladesh: C
Barbados: B
Belarus (Wit-Rusland): Zie Wit-Rusland
België: A, D
Belize: B
Benin: B
Bhutan: A
Birma (Myanmar): Zie Myanmar
Bolivia: A
Bosnië-Herzegovina: B
Botswana: A
Brazilië: B
Brunei: A
Bulgarije: B
Burkina Faso: A
Burundi: B Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.03.2002 (zie TBN 2002/1).
Cambodja: B
Canada: B
Centraal-Afrikaanse Republiek: A
Chili: B, echter in sommige gevallen A.
Tot Chileen genaturaliseerden verliezen hun Chileense nationaliteit wel automatisch.
China: A
Colombia: C
Comoren, de: B
Congo (Volksrepubliek): A
Congo (Democratische Rep., vh Zaïre): A
Costa Rica: C
Cuba: B Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2003.
Cyprus: B
Denemarken: A, D
Djibouti: A
Dominica: B
Dominicaanse Republiek: C
Bondsrepubliek Duitsland: A, D (N.B. geen partij meer bij het verdrag van Straatsburg m.i.v. 22.12.2002).
Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander (die niet onder één van de vrijstellingscategorieën voor de verplichting tot het doen van afstand van de oorspronkelijke nationaliteit valt) wordt gevraagd een verklaring (model 2.5 uit de Handleiding) te ondertekenen dat hij bij de Duitse autoriteiten niet om behoud van de Duitse nationaliteit zal vragen (Zie TBN 2002/3).
Ecuador: C
Egypte: B Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander dient zich tot het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken te wenden teneinde toestemming tot verkrijging van een andere nationaliteit te krijgen. Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander de beoogde toestemming van het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken te hebben verkregen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring van de Egyptische ambassade. De verklaring van de Egyptische ambassade legt betrokkene bij voorkeur over bij het indienen van zijn naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is. Op verzoeken ingediend op of na 01.11.2002 wordt eerst beslist indien de verklaring van de ambassade is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek (zie TBN 2002/3). Het naturalisatieverzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudingstermijn ingewilligd indien nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Egyptische autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen.
(Met het oog op de actualiteit van de gemeentelijke basisadministratie voegt de IND aan de kennisgeving aan de burgemeester dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van de toestemmingsverklaring van de Egyptische ambassade toe. De Egyptische nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap, mits genaturaliseerd is ná verkregen toestemming.)
El Salvador: zie Salvador
Equatoriaal-Guinee: Onbekend
Eritrea: B
Estland: B
Ethiopië: A
Fiji: B
Filippijnen: A
Finland: A
Formosa (Taiwan): zie Taiwan
Frankrijk: A, D, E
Gabon: B
Gambia: B
Georgië: A
Ghana: B De Ghanese nationaliteit ging tot 05.01.2001 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2001 (zie TBN 2001/5).
Grenada: B
Griekenland: C
Groot-Brittannië (Verenigd Koninkrijk en Koloniën): zie Verenigd Koninkrijk en Koloniën
Guatemala: A
Guinee: A
Guinee-Bissau: A
Guyana: B
Haïti: A
Honduras: A
Hongarije: B
Ierland: B
India: A
Indonesië: A
Irak: A
Iran: B' (geen automatisch ver B Afstand voor verzoekers tot naturalisatie van 25 jaar of ouder is mogelijk.
Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Iraanse autoriteiten te hebben verkregen om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring (in Engelse vertaling: Proof of Leaving Nationality) van de Iraanse Minister van Buitenlandse Zaken.
In Nederland woonachtige Iraanse naturalisandi dienen deze verklaring aan te vragen bij de Iraanse ambassade in Nederland. De verzoeker die het Nederlanderschap wil aanvragen, ontvangt zelf de verzochte verklaring. Bij voorkeur wordt de verklaring tegelijkertijd ingediend met het naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is.
Het doen van afstand wordt alleen gevraagd indien op het moment van indiening van het naturalisatieverzoek de verzoeker 25 jaar of ouder is en deze niet is vrijgesteld van de afstandsverplichting. De Iraanse overheid verleent geen toestemming indien betrokkene niet heeft voldaan aan de militaire verplichtingen. In dat geval geldt dat op grond van artikel 6, eerste lid, aanhef en onder f, Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap betrokkene is vrijgesteld van de afstandsverplichting, mits hij met een gelegaliseerde verklaring van de Iraanse autoriteiten aantoont dat hem vanwege niet voldane militaire verplichtingen geen toestemming wordt verleend om een vreemde nationaliteit te verkrijgen.
Op verzoeken ingediend op of na 01.10.2003 wordt eerst beslist indien de toestemmingsverklaring is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek. Het naturalisatieverzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudingstermijn ingewilligd indien nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Iraanse autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen.
Israël: B
Italië: A, D, E
Ivoorkust: A, echter in sommige gevallen B.
De hoofdregel is automatisch verlies. In geval betrokkene is ingeschreven in het register van de volkstelling, is gedurende een tijdvak van vijftien jaren, te rekenen vanaf de inschrijving in het register van de volkstelling, het verlies van de nationaliteit afhankelijk van goedkeuring van de regering. Betrokkene dient bij de autoriteiten van Ivoorkust na te gaan of hij toestemming van de regering nodig heeft.
Jamaica: B
Japan: A
Jemen: C
Joegoslavië (Servië-Montenegro): zie Servië-Montenegro
Jordanië: B
Kaapverdië: B
Kambodja: B
Kameroen: A
Katar (Qatar): B
Kazachstan: B
Kenya: A
Kirgizië: B
Kiribati: A
Koeweit: A
Korea: zie Noord- of Zuid
Kroatië: B
Laos: B
Lesotho: A
Letland: B
Libanon: B Betrokkene dient vóór het moment van naturalisatie tot Nederlander toestemming van de Libanese autoriteiten te hebben om een vreemde nationaliteit te verkrijgen. De toestemming wordt verleend bij Presidentieel besluit. Dit decreet wordt gepubliceerd in de Libanese Staatscourant (in Franse vertaling: journal officiel). Van het Presidentieel besluit vindt een aantekening plaats in de Libanese burgerlijke stand (civil registration). Het Presidentieel besluit wordt niet afgegeven aan betrokkene. Ten bewijze van de verkregen toestemming om een vreemde nationaliteit aan te nemen, legt betrokkene de pagina uit de Libanese Staatscourant (of een kopie daarvan) over. Tevens dient de verzoeker tot naturalisatie een origineel en gelegaliseerd uittreksel uit het register van de Libanese burgerlijke stand te overleggen, waarin het Presidentieel besluit is aangetekend. Genoemde stukken dienen te zijn voorzien van een vertaling, gemaakt door een beëdigd vertaler. De stukken waaruit de verkregen toestemming blijkt, legt betrokkene bij voorkeur over bij het indienen van zijn naturalisatieverzoek. Het verzoek tot naturalisatie kan ook worden ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan dient betrokkene zo spoedig mogelijk de stukken in te sturen naar het IND-regiokantoor waar zijn verzoek in behandeling is. Op verzoeken ingediend op of na 01.10.2003 wordt eerst beslist indien de toestemmingsverklaring is ontvangen. In dit kader wordt indien nodig gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit art. 9, vierde lid RWN tot aanhouden van het naturalisatieverzoek. Het naturalisatieverzoek wordt na ommekomst van de laatste aanhoudingstermijn ingewilligd indien nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de verzoeker aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Libanese autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen.
Liberia: A
Libië: C
Liechtenstein: B
Litouwen: A
Luxemburg: A, D
Macedonië: B
Madagaskar: A
Malawi: A
Maldiven: B
Maleisië: B
Mali: B
Malta: B
Marokko: C
De rechtspraktijk maakt het onmogelijk afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit.
Marshalleilanden: B
Mauritanië: A
Mauritius: B
Mexico: C, echter in sommige gevallen B.
Tot Mexicaan genaturaliseerden kunnen afstand doen van de Mexicaanse nationaliteit.
Micronesia: Onbekend
Moldavië: B
Monaco: A
Mongolië: B
Mozambique: A
Myanmar (Birma): A
Namibië: A, voor Namibiërs door registratie of naturalisatie B, voor Namibiërs door geboorte, afstamming of huwelijk. Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2001 (zie TBN 2001/5).
Nauru: C
Nepal: A
Nicaragua: A
Nieuw-Zeeland: B
Niger: A
Nigeria: B, in sommige gevallen A.
Tot Nigeriaan genaturaliseerden verliezen de Nigeriaanse nationaliteit wel automatisch.
Noordelijke Marianen: Onbekend
Noord-Korea: A
Noorwegen: A, D
Oeganda: A
Oekraïne: B B Ondanks de tekst van artikel 19, eerste lid van de Oekraïense nationaliteitswet, is van de bevoegde Oekraïense autoriteiten vernomen dat in geval van vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit de Oekraïense nationaliteit eerst verloren wordt indien door de President van de Oekraïne aan betrokkene een verklaring van verlies is afgegeven. Derhalve dient verzoeker na naturalisatie een verklaring van verlies over te leggen, en dient (m.i.v. 01.03.2002) bij het naturalisatieverzoek (indien nodig) de bereidheidsverklaring (model 2.4) te worden getekend (zie TBN 2002/1).
Oezbekistan: B
Oman: B
Oostenrijk: A, D
Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen dat hij bij de Oostenrijkse autoriteiten niet om behoud van de Oostenrijkse nationaliteit zal vragen.
Pakistan: B
Panama: A
Papoea-Nieuw-Guinea: A
Paraguay: B, in sommige gevallen A.
Tot Paraguayaan genaturaliseerden verliezen de Paraguayaanse nationaliteit wel automatisch.
Peru: B
Polen: B
Portugal: B
Qatar: Zie Katar
Roemenië: B
Ruanda: A
Rusland = Russische Federatie: B
Saint Kitts en Nevis: B
Saint Lucia: B
Saint Vincent en de Grenadines: B
Salvador (El): B, voor Salvadoranen door geboorte. Tot Salvadoraan genaturaliseerden verliezen de Salvadoraanse nationaliteit automatisch als zij vijf jaren zonder onderbreking buiten El Salvador verblijven.
San Marino: B
São Tomé en Principe: A
Saudi-Arabië: B
Senegal: A, in sommige gevallen B.
Dienstplichtigen hebben voor verlies van hun nationaliteit toestemming van de regering nodig.
Servië-Montenegro ( Joegoslavië): B
Seychellen: B
Sierra Leone: A Verlies treedt in bij bereiken leeftijd van 22 jaar. Tot 22 jaar is dubbele nationaliteit mogelijk.
Singapore: B
Slovenië: B
Slowakije: B
Soedan (Sudan): B
Solomoneilanden: A
Somalië: A
Spanje : B Het doen van afstand wordt alleen gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.10.2003. Voor de categorieën die zijn vrijgesteld van de afstandsverplichting geldt: A (drie jaar na de naturalisatie indien betrokkene niet de verklaring aflegt tot behoud van de Spaanse nationaliteit.).
Een Spanjaard die vóór 09.01.2003 is genaturaliseerd tot Nederlander, en die woonachtig is buiten Spanje, verliest na drie jaar automatisch de Spaanse nationaliteit.
Sri Lanka: A
Suriname: A
Swaziland: B
Syrië: C
Tadzjikistan: B
Taiwan (Formosa): B Het doen van afstand wordt echter niet gevraagd. Taiwan wordt niet erkend door Nederland.
Tanzania: A
Thailand: A
Het verlies van de Thaise nationaliteit wordt eerst effectief na bekendmaking daarvan in de Thaise staatscourant.
Togo: B
Tonga: A
Trinidad en Tobago: B
Tsjaad: B
Tsjechië: A
Tunesië: C
Turkije: B
Dit geldt ook voor mannelijke Turkse onderdanen die hun dienstplicht nog niet hebben vervuld.
Turkmenistan: B
Tuvalu: B
Uganda: A
Uruguay: C, echter in sommige gevallen A.
Tot Uruguaan genaturaliseerden verliezen de Uruguaanse nationaliteit wel automatisch.
Vanuatu: A
Vaticaanstad: A
Venezuela: B De Venezolaanse nationaliteit ging tot 29.12.1999 automatisch verloren bij naturalisatie tot Nederlander. Het doen van afstand wordt gevraagd in geval van een naturalisatieverzoek dat is ingediend op of na 01.11.2002 (zie TBN 2002/3).
Verenigde Arabische Emiraten: A
Verenigde Staten van Amerika: B
Verenigd Koninkrijk en Koloniën (Groot-Brittannië): B
Vietnam: B
West-Samoa: A
Wit-Rusland (Belarus): B
IJsland: A
Zaïre (Congo, Democratische Republiek): Zie Congo, Democratische Republiek
Zambia: A
Zimbabwe: A
Zuid-Afrika: A
Een verzoeker om naturalisatie tot Nederlander wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen dat hij bij de Zuidafrikaanse autoriteiten niet om behoud van de Zuidafrikaanse nationaliteit zal vragen.
Zuid-Korea: A
Zweden: A, D (tot 01.07.2002). Na 01.07.2002: B Met ingang van 01.03.2002 dient verzoeker (indien nodig) een ondertekende bereidheidsverklaring (model 2.4) bij het naturalisatieverzoek te voegen (zie TBN 2002/1).
Zwitserland: B
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2003-139-p10-SC60249.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.