Wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met een wijziging van de procedure van indiening verzoeken en een aanpassing van de bijlagen 3 en 4

26 mei 2003

Nr. HDJZ/S&W/2003-1057

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 41, tweede lid, en 42, eerste lid, van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

Artikel I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 9 vervalt.

B

Artikel 12 vervalt.

C

Na artikel 11 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

§ 4. Indiening verzoeken

Artikel 12

Verzoeken als bedoeld in artikel 6, eerste en derde lid, en artikel 10, tweede lid, met een gewenst tijdstip van inwerkingtreding binnen het in kolom A van onderstaande tabel genoemde tijdvak, worden uiterlijk op de in kolom B genoemde datum daaraan voorafgaand bij de Minister ingediend.

stcrt-2003-102-p36-SC40162-1.gif

D

Bijlage 3, onder A, wordt als volgt gewijzigd:

1. De volgende onderdelen vervallen:

a. `11. Interlinertraject 355 Hoorn - Den Helder v.v.

12. Interlinertraject 362 Haarlem - Schiphol v.v.'.

b. `21. Interlinertraject 410 Eindhoven - Nijmegen v.v.'.

c. `24. Interlinertraject 415 Helden/Panningen - Venray v.v.'.

d. `26. Interlinertraject 421 Sittard - Geleen - Vaals v.v.

27. Interlinertraject 422 Sittard - Heerlen - Kerkrade v.v.

28. Interlinertraject 423 Sittard - Brunssum - Kerkrade v.v.

29. Agglolinertraject 506 Groningen - Ten Boer v.v.'.

2. Na onderdeel 5 wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

5a. Q-linertraject 320 Leeuwarden - Drachten v.v.

3. Onderdeel 9 komt te luiden: Q-linertraject 350Alkmaar - Leeuwarden v.v.

4. Onderdeel 10 komt te luiden: Interlinertraject 351 Alkmaar - Harlingen v.v.

5. Onderdeel 25 komt te luiden: Interlinertraject 420 Maastricht - Vaals v.v.

E

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

stcrt-2003-102-p36-SC40162-2.gif

F

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling.

stcrt-2003-102-p36-SC40162-3.gif

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2003, met uitzondering van artikel I, onderdeel F, dat in werking treedt met ingang van 30 juni 2003 en artikel I, onderdelen A, B en C, die in werking treden met ingang van 1 januari 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,Roelf H. de Boer.

1 Stcrt. 2000, 245; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 11 maart 2003 (Stcrt. 51).

Toelichting

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer ziet op diverse aanpassingen, die hierna artikelsgewijs worden toegelicht.

Artikel I, onderdelen A, B en C

Met de vaststelling van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer is er voor gekozen om het indienen van verzoeken tot aanpassing van de zonering als bedoeld in de artikelen 10, 11 en 12 en tot het aanwijzen van gebieden als bedoeld in artikel 6, waar nationale vervoerbewijzen niet geldig zijn, niet aan beperkingen te binden. Er zijn inmiddels redenen om deze keuze te heroverwegen. Gebleken is dat het de duidelijkheid voor de reizigers ten goede komt als de regeling minder vaak wordt gewijzigd. Bovendien kunnen de verzoeken, indien ze worden gebundeld, beter in hun onderlinge samenhang worden beoordeeld. Deze wijziging van de regeling beoogt met ingang van 1 januari 2004 de procedure voor het indienen van verzoeken zo in te richten dat aan genoemde voordelen tegemoet wordt gekomen. De gekozen datum van inwerkingtreding stelt de decentrale overheden in de gelegenheid om zich op de nieuwe procedure in te stellen.

Het voorstel om de procedure voor het indienen van verzoeken te wijzigen is op 30 januari 2003 in de Overleggroep Openbaar Vervoer besproken met vertegenwoordigers van decentrale overheden, zij hebben ermee ingestemd. Het is de bedoeling dat er vier keer per jaar een wijziging van de regeling wordt voorbereid. Behoudens onvoorziene omstandigheden zal de publicatie daarvan telkens plaatsvinden voor onderstaande vier data:

• 1 januari (wijzigingen indienen uiterlijk 1 september);

• 1 april (wijzigingen indienen uiterlijk 1 december);

• 1 juli (wijzigingen indienen uiterlijk 1 maart);

• 1 oktober (wijzigingen indienen uiterlijk 1 juni).

Dit procedurevoorstel voor het indienen van verzoeken heeft géén consequenties voor het aantal verzoeken dat een decentrale overheid per jaar kan indienen. Tevens geldt dat het tijdstip waarop de wijziging ingaat geheel vrij blijft. De indiener van het verzoek kan zelf, binnen de gestelde termijnen, de gewenste datum van inwerkingtreding aangeven. Dit hoeft niet de eerste dag van het kwartaal te zijn. Het enige dat wijzigt, is het feit dat er vier momenten per jaar zijn waarop de verzoeken gebundeld worden beoordeeld. Daarmee dient bij het indienen van het verzoek tot wijziging rekening worden gehouden. Als bijvoorbeeld beoogd wordt een wijziging van de regeling in de periode van 1 juli tot 30 september in werking te laten treden, dient de desbetreffende decentrale overheid het verzoek vóór 1 maart van hetzelfde jaar te hebben ingediend. Indien er onduidelijkheden over het tijdstip van indienen zouden ontstaan, zal analoog aan het systeem van de Algemene wet bestuursrecht de poststempel of de datum van aantekening als uitgangspunt worden gehanteerd.

Artikel I, onderdeel D

Artikel I, onderdeel D, ziet op een wijziging van bijlage 3. De bijlage bevat de gebieden, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer, waarin het strippenkaarttarief niet van toepassing is.

Een achttal trajecten wordt uit de bijlage verwijderd, er wordt één traject toegevoegd en drie trajecten worden gewijzigd. Het nieuwe traject en de gewijzigde trajecten voldoen aan de gestelde criteria zoals die zijn opgenomen in artikel 6 van de regeling.

De gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland hebben verzocht Interlinertraject 355 Hoorn - Den Helder v.v. te laten vervallen. Als reden hiervoor geeft de provincie aan dat een goedkoper alternatief in de vorm van een sneldienst beschikbaar is.

De gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland hebben verzocht Interlinertraject 362 Haarlem - Schiphol v.v. te laten vervallen, aangezien de Zuidtangent deze verbinding heeft overgenomen. De Zuidtangent is een openbaar-vervoerverbinding die Haarlem CS via Schiphol met Amsterdam Bijlmer verbindt.

De gedeputeerde staten van de provincie Brabant, het dagelijks bestuur van de Stadsregio Eindhoven en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen hebben verzocht Interlinertraject 410 Eindhoven - Nijmegen v.v. te laten vervallen, aangezien deze Interliner niet meer operationeel is. De functie is overgenomen door een sneldienst Eindhoven - Nijmegen v.v.

De gedeputeerde staten van de provincie Limburg hebben het verzoek gedaan de volgende RVON (Regionaal Verbindend Openbaar Vervoernetwerken) verbindingen, in de provincie Limburg op te heffen: Interliner 415 Helden/Panningen - Venray v.v., 421 Sittard - Geleen - Vaals v.v., 422 Sittard - Heerlen - Kerkrade v.v. en 423 Sittard - Brunssum - Kerkrade v.v.

Als reden voor de opheffing van de ROVN verbindingen geeft de provincie aan dat de genoemde verbindingen een ongunstige bezettingsgraad kennen. Daarnaast zijn er op de verschillende routes goedkopere alternatieve vormen van openbaar vervoer beschikbaar.

Ten aanzien van Agglolinertraject 506 Groningen - Ten Boer verzoeken de gedeputeerde staten van de provincie Groningen deze uit de bijlage te schrappen aangezien dit traject is opgeheven.

Het Interlinertraject 350 is ingekort tot Alkmaar- Leeuwarden. Een andere dienst heeft het ingekorte deel overgenomen: de nieuwe lijn 320 (Q-Liner) op het traject Leeuwarden - Drachten. Reden voor deze wijziging is de implementatie van de aanbesteding in Zuidoost Fryslân. De vervoerder, Arriva, heeft gekozen voor een andere opzet van de lijn Leeuwarden - Drachten. Hierin paste geen doorgaande verbinding Alkmaar - Leeuwarden - Drachten.

Gebleken is dat het Interlinertraject 351 voornamelijk een functie heeft voor het vervoer tussen de provincie Noord-Holland en de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Vanwege een ongunstige bezettingsgraad op het traject Harlingen - Leeuwarden is dat trajectdeel komen te vervallen.

Van de RVON-verbinding 420 Sittard - Stein - Vaals v.v. is de route gewijzigd in 420 Maastricht - Vaals v.v. Als reden hiervoor geeft de provincie Limburg aan dat het trajectdeel van Sittard via Stein naar Maastricht een ongunstige bezettingsgraad kent. Daarnaast zijn er op deze route goedkopere alternatieve vormen van openbaar vervoer beschikbaar.

Artikel I, onderdeel E

De wijzigingen ingevolge artikel I, onderdeel E, hebben betrekking op verzoeken van de gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland. De verzoeken voldoen aan de criteria gesteld in artikel 10 van de regeling en betreffen de hieronder beschreven wijzigingen.

Ingevolge artikel I, onderdeel E, wordt blad 14 West van 01-09-1998 vervangen door blad 14 West van 01-06-2003. Met deze zonewijziging wordt de zonegrens tussen de zones 3624 (Schoorl) en 3634 (Groet) in westelijke richting verschoven. Hierdoor komt Schoorl in zijn geheel in één zone te liggen. Met deze wijziging wordt de ongewenste situatie dat inwoners van Schoorl-West (Catrijp) richting Alkmaar een strip meer kwijt zijn dan inwoners van het overige gedeelte van Schoorl opgeheven.

Blad 19 West 01-10-2001 wordt vervangen door blad 19 West 01-06-2003. Met deze wijziging wordt de zonegrens tussen de zones 3512 (Sint Pancras) en 3617 (Stompetoren) aangepast zodat buslijn 161 (Ursem - Oterleek - Alkmaar) niet meer door zone 3617 rijdt. Deze wijziging verlegt tevens de grens tussen zone 3620 (Limmen) en zone 3625 (Egmond-Binnen) iets naar het westen. Met deze wijziging wordt de bebouwde kom van Heiloo in één zone (3610) gehouden. Daarnaast wordt met deze wijziging de grens van de zones 3628 (Grootschermer) en 3617 (Stompetoren) zodanig aangepast dat het vanuit zone 3638 (Graft-De Rijp) mogelijk is om per openbaar vervoer-taxi binnen twee zones bij de provinciale weg N243 te komen, van waaruit per lijnbus verder gereden kan worden richting Alkmaar. De aanpassing heeft geen gevolgen voor het vervoer per lijnbus.

De vervanging van blad 19 Oost van 01-10-2001 door 19 Oost van 01-06-2003 en de vervanging van blad 20 West 01-09-1998 door 20 West 01-06-2003 heeft tot gevolg dat het vanuit zone 3825 (Wijdenes) mogelijk is om per openbaar vervoer-taxi binnen twee zones bij het NS-station Hoogkarspel te komen. De zones 3831 (Hoogkarspel), 3835 (Hem) en 3845 (Venhuizen) worden hiertoe aangepast. Dit heeft geen gevolgen voor wat betreft het vervoer per lijnbus.

De vervanging van blad 31 Oost van 15-10-2002 door blad 31 Oost van 01-06-2003 heeft betrekking op de herzonering nabij het plassengebied Hilversum.

In het verleden kon men met lijn 139 tussen Nederhorst den Berg en

's-Graveland reizen via één zone te weten 5866 (Horstermeer). Nu is lijn 139 verlegd, waardoor officieel via drie zones wordt gereisd, te weten 5955 (Kortenhoef), 5945 (Vreeland) en 5847 (Nigtevecht). Door één klein gedeelte van de laatste twee zones bij zone 5955 (Kortenhoef) te voegen, blijft de afstand in zones gelijk. Hiervoor is het wel noodzakelijk de zonegrens tussen de zones 5955 (Kortenhoef) en 5945 (Vreeland) iets naar het westen te verplaatsen, maar door de afwezigheid van bebouwing ter plaatse is de feitelijke verandering voor lijn 121 (Kortenhoef - Loenen - Hilversum) beperkt.

Het Bestuur Regio Utrecht heeft met deze wijziging ingestemd.

Artikel I, onderdeel F

Op verzoek van het dagelijks bestuur van de Stadsregio Rotterdam wordt blad 37 Oost van 04-11-2002 vervangen door blad 37 Oost van 30-06-2003 en blad 38 West van 10-01-2001 door blad 38 West van 30-06-2003 in bijlage 4 bij de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer. Deze aanpassing betreft een algehele herzonering van de Stadsregio Rotterdam. Het verzoek voldoet aan de criteria gesteld in artikel 10 van de regeling en betreft de hieronder beschreven wijzigingen.

Tussen de zone Rotterdam centrum (5300) en de zone Rotterdam oost (5311) wordt een zone ingelegd door een deel van de centrumzone af te splitsen (gebied tussen de A16 en de Essenweg/Essenlaan/Honingerdijk/

Nesserdijk) en dit samen te voegen met het gedeelte rond de Kralingse Plas van zone Hillegersberg (5310) en het gebied ten zuiden/zuidoosten van de Ringvaart en Schenkelse Dreef van zone Rotterdam oost (5311). De wijk De Esch blijft deel uitmaken van de centrumzone.

De westelijke grens van de centrumzone wordt verlegd van het Marconiplein naar het water van de Delfshavense Schie ten westen van de Aelbrechtskade, Achterhaven en via halte Schiemond (die een overlapzone wordt, hetgeen betekent dat de zone waarin de reiziger zich bevindt afhankelijk is van de reisrichting) naar de huidige zonegrens in de Nieuwe Maas.

De zuidelijke grens van zone 5315 wordt gelegd direct ten noorden van de A20 en deze grens wordt doorgetrokken tot de oostelijke grens van zone 5329. Hierdoor worden de zones Vlaardingen (5329) en Schiedam (5319) in twee delen gesplitst. Tegelijkertijd wordt de grens tussen de zones 5319 en 5329 ten noorden van de A20 opgeheven. Ter hoogte van het ziekenhuis Holy te Vlaardingen wordt een overlapzone gecreëerd waardoor reizigers uit het gebied ten westen van Vlaardingen en uit Vlaardingen zelf het ziekenhuis kunnen bereiken zonder dat ze door een extra zone hoeven te reizen.

Artikel II

Gelet op het feit dat de verzoeken van de gedeputeerde staten van de verschillende provincies in maart zijn ingediend en dat voor de voorbereiding en implementatie van deze wijzigingen ongeveer drie maanden nodig is, treden de wijzigingen van bijlage 3 en 4 in werking met ingang van 1 juni 2003.

De wijziging van bijlage 4, welke betrekking heeft op de herzonering van de Stadsregio Rotterdam, treedt in werking met ingang van 30 juni 2003. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat het dagelijks bestuur van de Stadsregio Rotterdam om deze latere ingangsdatum heeft verzocht.

Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft ingestemd met de regeling.

In het slotformulier van de regeling is bepaald dat de bijlagen bij de regeling bekend worden gemaakt door terinzagelegging. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is thans gevestigd aan de Plesmanweg 1-6 te Den Haag. Terinzagelegging vindt plaats in de bibliotheek.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Roelf H. de Boer.

Naar boven