Categorie: strafvordering
Afzender: College van Procureurs Generaal
Adressaat: Hoofden van Parketten
Registratienummer: 2003R004
Datum vaststelling: 13-05-2003
Datum inwerkingtreding: 01-06-2003
Geldigheidsduur: 01-06-2006
Publicatie Staatscourant: 28-05-2003
Vervallen:
Relevante beleidsregels OM: aanwijzing taakstraffen (2001A003)
Wetsbepalingen:
Bijlagen:
Beschrijving
1. Polaris-systematiek
Anticiperend op de invoering van de Polaris-systematiek zal in de onderhavige
richtlijn voor strafvordering gebruik worden gemaakt van het Polaris-puntensysteem.
De `waarde' van 1 sanctiepunt is gelijk aan € 221.
In plaats van transactievoorstellen vanaf 20 sanctiepunten (€ 440,-)
kunnen taakstraf-voorstellen worden gedaan. Elke € 22,- staat gelijk
aan twee uren taakstraf. Voor de eis ter zitting gelden dezelfde bedragen.
Voor vrijheidsstraffen geldt dat één dag gevangenisstraf gelijk
wordt gesteld met twee uren taakstraf. De bovengrens voor een taakstraf is
240 sanctiepunten of 480 uren.
Ter zitting kunnen de bedragen die op basis van de opgegeven sanctiepunten
kunnen worden berekend met 20% worden verhoogd. Het genoemde aantal
sanctiepunten geldt voor first offenders.
Op basis van algemene beoordelingsfactoren kunnen de bedragen worden verhoogd.
De algemene beoordelingsfactoren zijn:
- Misdrijf / overtreding:
De genoemde bedragen gelden voor misdrijven (opzet, voorwaardelijke opzet).
Voor overtredingen (niet opzettelijk) wordt een verlagingspercentage van 25%
toegepast.
- Doelbewustheid / economisch gewin:
Als de regelgeving aantoonbaar is overtreden met het oog op het behalen
van economisch voordeel, wordt een verhogingspercentage toegepast van 25%.
- Gevaarzetting:
Als sprake is van duidelijke gevaarzetting door het plegen van het delict,
wordt een verhogingspercentage van 25% toegepast.
- Recidive:
De genoemde bedragen hebben betrekking op first offenders.
Bij recidive2 door natuurlijke personen:
1 maal : + 10%
meermalen: + 20%
Bij recidive door rechtspersonen:
1 maal: + 50%
meermalen: + 100%
Taakstraffen3:
Aan natuurlijke personen kan een taakstraf als transactie worden aangeboden,
of worden geëist ter zitting. Niet alle delicten komen in aanmerking
voor een afdoening middels een taakstraf. Voor een taakstraf komen in beginsel
niet in aanmerking:
- Verdachten van ernstige gewelds- en zedenmisdrijven;
- Verdachten die reeds meer dan één keer een taakstraf hebben
aangeboden of opgelegd gekregen;
- Verdachten die weigeren de door hen aangerichte schade te vergoeden
of mee te werken aan schadebemiddeling;
- Verdachten die vanwege een psychische of psychiatrische problematiek
niet in staat zijn de taakstraf naar behoren te verrichten;
- Verdachten die niet instemmen met een taakstraf;
- Illegale vreemdelingen4;
- Verdachten zonder vaste woon of verblijfplaats in Nederland.
Voorts kan als contra-indicatie gelden dat de verdachte nog andere strafzaken
open heeft staan. Verdachten waarvan is komen vast te staan dat wederrechtelijk
economisch voordeel is behaald, komen alleen in aanmerking voor een taakstraf
indien het behaalde wederrechtelijk verkregen economisch voordeel op enigerlei
wijze wordt ontnomen.
Overtredingen Woningwet en Wet op de ruimtelijke ordening
Deze strafvorderingsrichtlijn heeft in hoofdzaak betrekking op overtredingen
die strafbaar zijn gesteld in artikel 1a van de Wet op de economische delicten
(Wed). Een uitzondering betreft overtredingen van voorschriften gesteld bij
of krachtens de Woningwet of de Wet op de ruimtelijke ordening. Op het moment
van inwerkingtreding van deze richtlijn vallen zij nog niet onder de Wed,
zodat de specifieke (bijkomende) straffen en maatregelen die deze wet kent,
hiervoor niet kunnen worden opgelegd. De kans bestaat echter dat gedurende
de looptijd van deze richtlijn ten gevolge van wetswijziging de desbetreffende
overtredingen onder het bereik van de Wed worden gebracht.




1 Zie het kader voor strafvordering
2 Voor het bepalen of sprake is van recidive wordt een periode
van vijf jaar gehanteerd. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar veroordelingen,
maar ook naar transacties. Bepalend of sprake is van recidive, kunnen behalve
milieu- of economische delicten ook commune delicten zijn, bijv. vermogensdelicten
of geweldsdelicten. De recidiveregeling geldt voor zowel transacties als eisen
ter zitting.
3 Zie de aanwijzing taakstraffen (2001A003)
4 Deze contra-indicatie wordt versterkt door het feit dat een
illegale vreemdeling zich niet met een volgens de Wet op de identificatieplicht
geldig legitimatiebewijs kan legitimeren waardoor de SRN niet kan vaststellen
of degene die de taakstraf gaat uitvoeren ook degene is die de taakstraf opgelegd
heeft gekregen en gaat de zaak alsnog weer terug naar het OM.
Als uitzondering op de regel is soms een op de persoon toegesneden voorziening
mogelijk. Te denken valt bijvoorbeeld aan vreemdelingen die van legaal naar
illegaal veranderen, zoals een uitgeprocedeerde asielzoeker. Voor wat betreft
de status van de asielzoeker is het raadzaam contact op te nemen met de IND.