Wijziging Subsidieregeling welzijnsbeleid

7 november 2002

nr. S/BcCT-2324163

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 5, 32 en 56 van het Bekostigingsbesluit welzijnsbeleid;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling welzijnsbeleid1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt `en 38' vervangen door: 38, 42, 43 en 43a.

2. In het derde lid wordt de zinsnede `krachtens artikel 25' vervangen door: krachtens de artikelen 25, 42, 43 en 43a.

B

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

De zinsnede `artikel 42' wordt vervangen door: de artikelen 42, 43 en 43a.

C

Artikel 37 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma, worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:

i. topsportevenement:

1°. een eindronde van een Europees- of wereldkampioenschap;

2°. een evenement om een vergelijkbare titel;

3°. een evenement dat onderdeel is van een serie wedstrijden die beslissend is voor de titel Europees of wereldkampioen;

4°. een Olympisch of Paralympisch kwalificatietoernooi;

5°. een ander door de minister als zodanig aangewezen evenement;

j. evenementaccommodatie: een accommodatie voor een topsportevenement.

D

Het opschrift voorafgaand aan artikel 42 komt te luiden: Accommodaties

E

De artikelen 42 en 43 komen te luiden:

Artikel 42

1. Een projectsubsidie voor de realisering van een A-accommodatie bedraagt ten hoogste 25% van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting, en niet meer dan € 5.000.000.

2. Een projectsubsidie voor de realisering van een B-accommodatie bedraagt ten hoogste 25% van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting, en niet meer dan € 1.000.000.

3. Een subsidie als bedoeld in het eerste en het tweede lid wordt slechts verleend indien:

a. de accommodatie is opgenomen in een door de minister goedgekeurd accommodatie-spreidingsplan;

b. aannemelijk wordt gemaakt dat de accommodatie ten minste 10 jaar als A-accommodatie, onderscheidenlijk B-accommodatie, beschikbaar blijft;

c. NOC*NSF een sporttechnisch en -functioneel advies over de accommodatie heeft uitgebracht;

d. er een sluitende meerjarenbegroting voor de exploitatie is.

4. Onder kosten van realisering van een A-accommodatie of een B-accommodatie worden verstaan de kosten van de sporttechnische en -functionele voorzieningen die noodzakelijk zijn om een sportaccommodatie als A-accommodatie, onderscheidenlijk B-accommodatie, te kunnen aanmerken.

Artikel 43

1. Een projectsubsidie voor de realisering van een of meer evenementaccommodaties bedraagt per evenement ten hoogste 50% van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting, en niet meer dan € 1.500.000.

2. Onder kosten van realisering van evenementaccommodaties worden verstaan de kosten van aanpassing van accommodaties aan de sporttechnische en -functionele eisen die de internationale sportorganisatie stelt aan evenementaccommodaties.

F

Na artikel 43 wordt een nieuw opschrift ingevoegd, luidende: Topsportevenementen

G

Na het opschrift Topsportevenementen worden twee nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 43a

1. Een projectsubsidie voor een topsportevenement bedraagt ten hoogste 25% van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting, van de voorbereiding en de organisatie en niet meer dan € 500.000.

2. Onder kosten van voorbereiding worden verstaan:

a. de kosten van het onderzoek naar de haalbaarheid van het verkrijgen en van het organiseren van het topsportevenement tot ten hoogste de helft van de werkelijke kosten en niet meer dan € 20.000;

b. de kosten van het verkrijgen van het topsportevenement tot ten hoogste de helft van de werkelijke kosten en niet meer dan € 30.000;

3. Een subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt slechts verleend indien het evenement bij weergave op televisie voor een breed publiek te zien is.

Artikel 43b

1. Een subsidie als bedoeld in de artikelen 42, 43 en 43a kan worden verleend voor een periode van ten hoogste vier opeenvolgende kalenderjaren aansluitend op het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

2. Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in de artikelen 42, 43 en 43a, wordt ingediend voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidiabele activiteit aanvangt.

H

In Bijlage 4, behorende bij de Subsidieregeling welzijnsbeleid artikel 13, wordt het onderdeel `A- en B- accommodaties van landelijke sportorganisaties' vervangen door de volgende onderdelen:

Sportaccommodaties

Ten aanzien van projecten die zijn gericht op het realiseren van een A- of B- accommodatie, dienen, naast onderwerpen genoemd onder `algemeen', de volgende onderwerpen aan de orde te komen:

- het inzicht in de gebruiksmogelijkheden en de gebruiksvoornemens ten behoeve van het nationale trainings- en wedstrijdwezen;

- de eigenaar van de (te realiseren) accommodatie;

- de wijze waarop wordt voorzien in de toegankelijkheid voor gehandicapten;

- de beschrijving van de voor de tak van sport geldende sporttechnische en sportfunctionele normen en eisen inzake het (inter)nationale trainings- en wedstrijdwezen;

- de wijze waarop wordt voorzien in eventuele aanpassing van de accommodatie indien de accommodatie zou worden gebruikt als evenementaccommodatie.

Topsportevenementen

Ten aanzien van projecten die zijn gericht op de voorbereiding en organisatie van een topsportevenement, dienen, naast de onderwerpen genoemd onder `algemeen', de volgende onderwerpen aan de orde te komen:

- de plaats op de evenementenkalender van NOC*NSF;

- de relatie met het (meerjaren) topsportbeleidsplan van de sportorganisatie;

- de kansen op positieve leerervaringen voor Nederlandse talenten;

- de kansen op succes voor Nederlandse deelnemers;

- de (potentiële) stimulans voor sportbeoefening in de betrokken tak van sport in ons land, in de betrokken regio of gemeente(n);

- de uitstraling van het evenement voor Nederland (Holland-imago).

Artikel II

Een aanvraag voor een projectsubsidie als bedoeld in de artikelen 42, 43 en 43a voor het jaar 2003 wordt voor 1 januari 2003 ingediend.

Artikel III

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

2. Deze regeling blijft buiten toepassing ten aanzien van subsidies die zijn verleend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,C. Ross-van Dorp.

1 Stcrt. 1995, 250; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 13 december 2001 (Stcrt. 243).

Toelichting

Algemeen

I. Inleiding

Het topsportniveau in ons land is recent sterk gestegen. Dat ging gepaard met de succesvolle organisatie van een aantal topsportevenementen. De Tweede Kamer heeft, door het aannemen van een drietal amendementen eind 2001, de regering te kennen gegeven intensivering van het beleid ten aanzien van `topsportevenementen' en daarbij behorende `topsportaccommodaties' te wensen. Bij brief van 12 juli 2002 (Kamerstukken 2001/2002, 26 429, nr. 11) heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Kamer in kennis gesteld van de beleidsvoornemens. Daarbij is een aanpassing van de bestaande subsidieregeling aangekondigd. Hierop zijn enkele reacties binnengekomen, onder andere van NOC*NSF, die zijn betrokken bij de verdere uitwerking van het beleid.

Hoofdlijn van beleid is dat sportorganisaties zo goed mogelijk in staat moeten worden gesteld zich voor te bereiden op (de consequenties van) de organisatie van een topsportevenement en dat zij (in samenwerking met partners) in staat worden gesteld de organisatie van het evenement succesvol te volbrengen. Het is noodzakelijk dat er in ons land voldoende accommodaties zijn om topsportevenementen te organiseren. Wat dat laatste betreft, is ervaring opgedaan met het beleid voor de (inter)nationale trainings- en wedstrijdaccommodaties (A-accommodaties) en de regionale accommodaties (B-accommodaties).

In het herziene beleid gaat om de volgende subsidietitels:

1) Topsportevenementen;

2) A- accommodaties;

3) B- accommodaties;

4) Evenementaccommodatie.

Aanvragen voor subsidie kunnen worden gedaan door landelijke sportorganisaties, gemeenten, maar ook specifiek daarvoor in het leven geroepen rechtspersonen.

Bij de organisatie van topsportevenementen zijn vele partijen betrokken, zoals sportorganisaties, andere overheden, sponsors en media. Vanwege deze complexiteit kan de minister behoefte hebben aan een onafhankelijk oordeel over een subsidieaanvraag, waarin onder meer financiële, organisatorische en veiligheidsaspecten van het te organiseren evenement dan wel de te realiseren accommodatie(s) aan de orde komen. Een dergelijk advies kan de minister betrekken bij de besluitvorming over een subsidieaanvraag.

II. Topsportevenementen

Wanneer een sportorganisatie de ambitie heeft om een topsportevenement te organiseren, zal zij zich eerst oriënteren op de voorwaarden die dienen te zijn vervuld om in alle opzichten tot een succesvolle organisatie van een evenement te komen. Daartoe is een haalbaarheidsonderzoek een geschikt instrument. Het haalbaarheidsonderzoek kan leiden tot het besluit om af te zien van de organisatie van het evenement omdat de consequenties niet kunnen worden gedragen, of tot het besluit dat men de procedure start om in aanmerking te kunnen komen voor toewijzing van het evenement.

Een procedure tot verkrijging van een evenement (bidprocedure) heeft tot doel aan de internationale sportfederatie duidelijk te maken dat het beoogde evenement succesvol kan worden georganiseerd en dat alle partners die betrokken zijn bij het evenement, zoals de sportorganisatie zelf, de gemeente, de provincie, het rijk, NOC*NSF, sponsors en de belangrijkste uitzendgerechtigde, daartoe goede afspraken hebben gemaakt en dat benodigde toezeggingen zijn gedaan.

Nadat de sportorganisatie de organisatie van het evenement heeft verkregen, volgt de daadwerkelijke organisatie van het evenement.

Samengevat zijn drie subsidiemomenten te onderscheiden: het haalbaarheidsonderzoek, de procedure tot verkrijging en de daadwerkelijke organisatie van het evenement.

Voor de goede orde zij vermeld dat een subsidie voor de organisatie van een evenement reeds, onder de voorwaarde dat het evenement zal worden toegewezen, kan worden toegezegd ten tijde van de procedure tot verkrijging; dit in verband met de eisen die de internationale sportfederaties stellen aan de begroting die is opgenomen in het zogenaamde bidbook.

Onder een topsportevenement wordt in het kader van deze regeling verstaan:

1°. een eindronde van een Europees of wereldkampioenschap;

2°. een evenement om een vergelijkbare titel;

3°. een evenement dat onderdeel is van een serie wedstrijden die beslissend is voor de titel van Europees of wereldkampioen;

4°. een Olympisch of Paralympisch kwalificatietoernooi;

5°. een ander door de minister als zodanig aangewezen evenement.

Onder de opsomming van de topsportevenementen zijn ook de aangepaste sporten begrepen. Er wordt voorts geen leeftijdscriterium gehanteerd, zodat bijvoorbeeld ook juniorenkampioenschappen hieronder vallen.

Voor de goede orde zij vermeld, dat voorronden en kwalificatiewedstrijden voor een Europees of wereldkampioenschap niet voor een subsidie in aanmerking komen.

Een van de doelstellingen van het beleid is de (top)sport in Nederland een impuls te geven door sportbonden te faciliteren om een topsportevenement te organiseren. Het belang van een evenement en de uitstraling ervan spelen hierbij een rol. Om die reden zal bij de beoordeling van subsidieaanvragen voorkeur worden gegeven aan evenementen in door NOC*NSF aangemerkte categorie 1- en categorie 2-sporten.

In het licht van het gestelde in artikel 2b, derde lid, tweede volzin, is voorts bepaald dat, in het geval de hoogte van de subsidieaanvragen het nog beschikbare budget overstijgt, een Europees of wereldkampioenschap, een Olympisch kwalificatietoernooi in een door NOC*NSF-vastgestelde categorie 1-sport prioriteit heeft boven een met een Europees of wereldkampioenschap vergelijkbaar evenement in een categorie 2-sport. Daarna heeft een Europees of wereldkampioenschap, een Olympisch kwalificatietoernooi in een andere tak van sport prioriteit boven een met een Europees of wereldkampioenschap vergelijkbaar evenement in een andere tak van sport. Indien na toepassing van deze prioriteitsvolgorde nadere keuzen dienen te worden gemaakt, zal voorrang worden gegeven aan die aanvragen waarvan de inwilliging in vergelijking met andere aanvragen naar verwachting van groter maatschappelijk belang is voor het sportbeleid en meer zal bijdragen aan de verwezenlijking van het doel van de subsidie.

III. Accommodaties

De accommodaties worden in het kader van het topsport- en evenementenbeleid onderscheiden in A- en B-accommodaties en evenementaccommodaties.

Het beleid inzake A- en B-accommodaties is grotendeels een voortzetting van het reeds bestaande beleid, met dien verstande dat het bedrag van de maximale subsidie aanzienlijk is verhoogd.

Per tak van sport komen slechts één A- accommodatie en enkele B- accommodaties voor een rijksbijdrage in aanmerking, op grond van een door de minister geaccordeerd topsportaccommodatie-spreidingsplan.

Bij evenementaccommodaties is een belangrijk gegeven dat internationale sportfederaties voor de organisatie van een topsportevenement specifieke eisen stellen aan de desbetreffende accommodatie, bijvoorbeeld inzake de voorzieningen voor het publiek, de pers, de officials, de media en de tijdwaarneming. Vanwege deze specifieke, voor het evenement geldende, eisen is het zinvoller om voor dat éne evenement aanvullende voorzieningen te treffen bij een reeds bestaande accommodatie dan om een accommodatie blijvend in te richten voor deze piekbelasting. Van die voorzieningen zal namelijk bij `gewone' (inter)nationale wedstrijden nauwelijks gebruik worden gemaakt, terwijl er wel een permanente druk op de exploitatie is.

Bij plannen om een topsportevenement te organiseren dient primair te worden nagegaan of de bestaande en eventueel nieuwe A- en B- accommodaties geschikt zijn respectievelijk geschikt gemaakt kunnen worden om te kunnen voldoen aan de eisen die de internationale federatie stelt.

Hieruit vloeit voort dat bij de realisering van een evenementaccommodatie met voorrang gebruik dient te worden gemaakt van de bestaande A- accommodatie, resp. B- accommodaties van de betrokken sportorganisatie (dan wel sportorganisaties wanneer het gaat om een evenement in meerdere takken van sport). In voorkomende gevallen kan een bestaande multifunctionele accommodatie voor het topsportevenement aangepast worden.

Evenals bij de subsidie voor de organisatie van een evenement kan ook de subsidie voor een evenementaccommodatie reeds, onder de voorwaarde dat het evenement zal worden toegewezen, worden toegezegd tijdens de procedure tot verkrijging van een evenement.

In het licht van het gestelde in artikel 2b, derde lid, tweede volzin, wordt, in het geval de hoogte van de subsidieaanvragen het beschikbare budget overstijgt, bij de beoordeling van subsidieaanvragen voor accommodaties prioriteit gegeven aan subsidiëring van evenementaccommodaties, daarna aan A- accommodaties en tot slot aan B- accommodaties. Indien na toepassing van deze prioriteitsvolgorde nadere keuzen dienen te worden gemaakt, zal voorrang worden gegeven aan die aanvragen waarvan de inwilliging in vergelijking met andere aanvragen naar verwachting van groter maatschappelijk belang is voor het sportbeleid en meer zal bijdragen aan de verwezenlijking van het doel van de subsidie.

Artikelsgewijze toelichting

C

Artikel 37

Met de definiëring van een topsportevenement is aangegeven welke evenementen voor een subsidie in aanmerking komen. Naast de expliciet genoemde evenementen is een evenement om een met een Europees of wereldkampioenschap vergelijkbare titel in de definitie opgenomen. Een voorbeeld hiervan is de Universiade.

Ook een evenement als de Special Olympics, een evenement in meer dan één tak van sport voor mensen met een verstandelijke handicap, past binnen deze definitie.

Een aantal sporten kent geen evenement dat als Europees of wereldkampioenschap is aan te wijzen. In dat geval wijst een serie wedstrijden uit wie zich Europees dan wel wereldkampioen mag noemen. Dergelijke wedstrijden komen ook in aanmerking voor subsidie.

De minister kan voorts een evenement aanwijzen dat bijvoorbeeld een grote sportieve en promotionele waarde voor Nederland heeft.

Een evenementaccommodatie is gedefinieerd als een accommodatie voor een topsportevenement. Een internationale sportfederatie stelt veelal bijzondere eisen aan de accommodatie(s) waarin het topsportevenement wordt georganiseerd. Het bestaande areaal aan (sport-)accommodaties voldoet in veel gevallen niet aan deze eisen. Voor de (tijdelijke) aanpassing van bestaande accommodaties kan op basis van deze regeling subsidie worden aangevraagd.

E

Artikel 42

Met de impuls die het beleid op het terrein van evenementen en accommodaties heeft gekregen, zijn de maximaal te verlenen subsidies voor de realisering van A- en B-accommodaties aanmerkelijk verhoogd. De realisering van een A-of B-accommodatie kan zowel een aanpassing van een bestaande accommodatie als een nieuw te bouwen accommodatie betreffen. De kosten moeten betrekking hebben op sporttechnische en sportfunctionele voorzieningen, die een `gewone' accommodatie tot een A- of B- accommodatie maken. Dit brengt met zich mee dat geen subsidie wordt verleend voor de realisering van bondsbureaus, kantoor- of vergaderaccommodaties, horecavoorzieningen en dergelijke.

In tegenstelling tot het tot nu toe geldende subsidiebeleid is een aantal criteria opgenomen dat beslissend is voor het al dan niet verlenen van een subsidie. In de praktijk is gebleken dat het voldoen aan deze criteria dermate van belang is voor een goede beleidsuitvoering, dat ze met deze wijziging van het beleid als verplicht zijn opgenomen in de regeling.

Een van de criteria is dat de accommodatie waarvoor subsidie wordt gevraagd, is opgenomen in een accommodatiespreidingsplan. Dit plan moet door de minister zijn goedgekeurd alvorens subsidie kan worden verleend. Bij de beoordeling van het plan zal behalve de spreiding van accommodaties ook het aantal benodigde accommodaties voor een tak van sport worden betrokken. Zo wordt een A- accommodatie aangemerkt als dé (inter-)nationale accommodatie voor de tak van sport, zodat slechts één A- accommodatie voor subsidie zal worden goedgekeurd. Gelet op de functie van een B- accommodatie, kan voor meer dan één B- accommodatie goedkeuring worden verleend.

Het kan voorkomen dat A- of B- accommodaties voornamelijk een functie vervullen als trainingsaccommodatie en slechts beperkt als wedstrijdaccommodatie. Dit behoeft subsidiëring niet in de weg te staan; een en ander zal mede bepaald kunnen worden op basis van het totale beeld van het landelijke trainings- en wedstrijdwezen van de betrokken landelijke sportorganisatie. Het voorgaande geldt evenzeer in die gevallen waarbij een landelijke sportorganisatie wel de totstandkoming van een A-accommodatie nastreeft, maar geen behoefte heeft aan B-accommodaties of omgekeerd.

De subsidie van de rijksoverheid is nooit meer dan een vierde deel van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat weliswaar een substantieel aandeel wordt bijgedragen, maar dat de realisering van A- en B- accommodaties ook een (financiële) verantwoordelijkheid van derden is. Deze derden kunnen bijvoorbeeld de sportorganisatie, sponsors en andere overheden zijn.

Artikel 43

Voor de realisering van een evenementaccommodatie wordt maximaal de helft van de met de gesubsidieerde activiteiten samenhangende werkelijke kosten, voor zover opgenomen in de door de minister goedgekeurde begroting, gesubsidieerd, waarbij de subsidie niet meer dan € 1.500.000 zal zijn. De bijdrage heeft betrekking op alle accommodaties samen die voor dat evenement worden gebruikt. De eisen van een internationale sportorganisatie hebben veelal direct betrekking op het evenement, zodat het niet nodig is om een accommodatie aan die eisen te laten voldoen als er geen sprake van een evenement is. De tijdelijke aanpassingen kunnen zowel een A-accommodatie, B-accommodaties als een andere accommodatie betreffen.

G

Artikel 43a

De subsidie voor een evenement kan betrekking hebben op drie afzonderlijke fasen. Bij het vaststellen van de maximale subsidie voor het haalbaarheidsonderzoek en de procedure ter verkrijging van een evenement is uitgegaan van de gemiddelde kosten die dit met zich meebrengt. Indien voor de eerste en/of tweede fase een subsidie is verleend, wordt dit verleende bedrag in mindering gebracht op de te verlenen subsidie voor de daadwerkelijke organisatie van een evenement. Onder de kosten voor de organisatie van een evenement vallen niet de mogelijke kosten van de realisering of aanpassing van accommodaties. Hiervoor wordt verwezen naar de artikelen 42 en 43.

Indien het evenement op televisie wordt uitgezonden, mag het niet achter een decoder verdwijnen.

Artikel 43b

De periode waarover subsidie kan worden verleend is in de tijd beperkt tot vier jaar.

Gelet op het verwachte beslag dat de subsidieaanvragen op de beschikbare middelen zullen leggen, en ten behoeve van een goede onderlinge afweging van subsidieaanvragen, is bepaald dat aanvragen uiterlijk 1 oktober ingediend moeten zijn.

H

Wijziging bijlage 4

In bijlage 4 is opgenomen welke onderwerpen in een projectplan aan de orde moeten komen. In aanvulling hierop is een aantal specifieke onderwerpen genoemd die in datzelfde projectplan behandeld moeten worden. Een nieuw onderwerp is de wijze waarop bij realisering van een A- of B-accommodatie wordt voorzien in eventuele aanpassing van de accommodatie, indien de accommodatie zou worden gebruikt als evenementaccommodatie. Omdat het in Nederland organiseren van evenementen een belangrijke doelstelling van het beleid is, zal ook bij de (ver)bouw van accommodaties zoveel mogelijk gepreludeerd moeten worden op de komst van een evenement.

De organisatie van een topsportevenement in Nederland kan een belangrijke impuls geven aan de topsport, de breedtesport en aan de uitstraling van Nederland als sportland. De organisatie van een topsportevenement dient dan uiteraard wel goed voorbereid en uitgevoerd te worden, zowel organisatorisch, sportief als financieel. De onderwerpen genoemd bij `topsportevenementen' dienen om hierin een zo goed mogelijk inzicht te krijgen.

Artikel II

Deze bepaling verlengt de termijn voor het indienen van aanvragen die betrekking hebben op 2003 tot 1 januari 2003. Dit in afwijking van de algemene bepaling in artikel 43b lid 1, waarin is bepaald dat aanvragen uiterlijk op 1 oktober van het voorafgaande jaar dienen te zijn ingediend.

Artikel III

Deze bepaling is toegevoegd om te voorkomen dat door ontvangers op reeds verleende subsidies wordt teruggekomen ongeacht of deze definitief zijn vastgesteld.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

C. Ross-van Dorp.

Naar boven