De Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer,
Gelet op artikel 39 van de LPG-Erkenningsregeling van 12 december 1994,
nr. RV.188.310,
Besluit:
Artikel 1
In deze bekendmaking wordt verstaan onder:
a. herkeuring: steekproef als bedoeld in artikel 102, eerste
lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. cusumsysteem: het systeem van bonus- en strafpunten als
bedoeld in artikel 39 van de LPG-Erkenningsregeling;
c. cusumbijdrage: de bijdrage aan straf- en bonuspunten bij
herkeuringen;
d. cusumstand: startwaarde vermeerderd met de som van bonus-
en strafpunten van herkeuringen;
e. gradatie: kwalificatie van een gebrek uitgedrukt in strafpunten
bij toepassing van artikel 17, tweede lid van de LPG-Erkenningsregeling;
g. klasse: classificatie voor de kwaliteit van werken bij de
inbouw van LPG-installaties door de erkenninghouder; de 3 klassen geven tevens
een indicatie voor de kans op het aantal uit te voeren herkeuringen.
Artikel 2
Het cusumsysteem wordt toegepast bij herkeuringen ten behoeve van het
meten van de kwaliteit bij de inbouw van LPG-installaties.
Artikel 3
1. Gradaties worden ingedeeld in:
a. gradatie 1: een gering gebrek dat 1 strafpunt oplevert;
b. gradatie 2: een ernstig gebrek dat 3 strafpunten oplevert;
c. gradatie 3: een kritiek gebrek waarbij door de onjuiste inbouw of werking
van de LPG-installatie sprake is van een apert onveilig voertuig dat 3 strafpunten
oplevert en waarbij terstond intrekking van de erkenning wordt overwogen.
2. De cusumbijdrage wordt berekend aan de hand van de formule: totaal
aantal strafpunten per herkeuring minus het bonuspunt van 0.4 punt.
Artikel 4
1. De erkenninghouder wordt geplaatst in:
a. de normale klasse (N):
1° na het verlenen van de erkenning en na een tijdelijke intrekking
van de erkenning, waarbij de startwaarde 4,5 is;
2° indien de cusumstand na 5 steekproeven in de P-klasse kleiner is
dan 6,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de P-klasse is;
3° indien de cusumstand in de C-klasse groter of gelijk is aan 4,5
doch kleiner dan 6,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de C-klasse
is.
b. de compensatie klasse (C) indien de cusumstand in de N-klasse kleiner
of gelijk is aan 0, waarbij de startwaarde 0 is en waarna de cusumstand niet
kleiner wordt dan 0.
c. de penalty klasse (P), waarbij de startwaarde 4,5 is indien:
1° de cusumstand 6,5 of hoger is;
2° één afzonderlijke cusumbijdrage groter is dan 5;
3° de som van de cusumbijdragen van de laatste 5 steekproeven groter
is dan 5.
2. De kans op herkeuringen in genoemde klassen wordt bepaald door de
verhouding N : C : P = 2 : 1 : 6
3. Plaatsing in de C-klasse geeft aanleiding tot verminderd toezicht en
plaatsing in de P-klasse tot verscherpt toezicht.
Artikel 5
Een procedure tot intrekking van de erkenning wordt begonnen indien:
a. in de P-klasse de volgende cusumstand worden bereikt of overschreden:
1° na de eerste herkeuring 8,1;
2° na de tweede herkeuring 7,7;
3° na de derde herkeuring 7,3;
4° na de vierde herkeuring 6,9;
5° na de vijfde herkeuring 6,5.
b. een gebrek van gradatie 3 wordt geconstateerd.
c. één afzonderlijke cusumbijdrage 8,1 of hoger is.
Artikel 6
De bekendmaking vaststelling cusumsysteem LPG-erkenningsregeling, Stcrt.
1997, 125 wordt ingetrokken.
Artikel 7
De op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling bestaande cusumstanden
die zijn toegekend met toepassing van de in artikel 6 genoemde bekendmaking,
worden aangemerkt als zijnde toegekend met toepassing van de onderhavige regeling.
Artikel 8
Deze bekendmaking wordt in de Staatscourant geplaatst en treedt in werking
met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin
zij wordt geplaatst.