Cusumsysteem LPG-Erkenningsregeling

13 maart 2001

VIZ 2001/1911

De Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 39 van de LPG-Erkenningsregeling van 12 december 1994, nr. RV.188.310,

Besluit:

Artikel 1

In deze bekendmaking wordt verstaan onder:

a. herkeuring: steekproef als bedoeld in artikel 102, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

b. cusumsysteem: het systeem van bonus- en strafpunten als bedoeld in artikel 39 van de LPG-Erkenningsregeling;

c. cusumbijdrage: de bijdrage aan straf- en bonuspunten bij herkeuringen;

d. cusumstand: startwaarde vermeerderd met de som van bonus- en strafpunten van herkeuringen;

e. gradatie: kwalificatie van een gebrek uitgedrukt in strafpunten bij toepassing van artikel 17, tweede lid van de LPG-Erkenningsregeling;

g. klasse: classificatie voor de kwaliteit van werken bij de inbouw van LPG-installaties door de erkenninghouder; de 3 klassen geven tevens een indicatie voor de kans op het aantal uit te voeren herkeuringen.

Artikel 2

Het cusumsysteem wordt toegepast bij herkeuringen ten behoeve van het meten van de kwaliteit bij de inbouw van LPG-installaties.

Artikel 3

1. Gradaties worden ingedeeld in:

a. gradatie 1: een gering gebrek dat 1 strafpunt oplevert;

b. gradatie 2: een ernstig gebrek dat 3 strafpunten oplevert;

c. gradatie 3: een kritiek gebrek waarbij door de onjuiste inbouw of werking van de LPG-installatie sprake is van een apert onveilig voertuig dat 3 strafpunten oplevert en waarbij terstond intrekking van de erkenning wordt overwogen.

2. De cusumbijdrage wordt berekend aan de hand van de formule: totaal aantal strafpunten per herkeuring minus het bonuspunt van 0.4 punt.

Artikel 4

1. De erkenninghouder wordt geplaatst in:

a. de normale klasse (N):

1° na het verlenen van de erkenning en na een tijdelijke intrekking van de erkenning, waarbij de startwaarde 4,5 is;

2° indien de cusumstand na 5 steekproeven in de P-klasse kleiner is dan 6,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de P-klasse is;

3° indien de cusumstand in de C-klasse groter of gelijk is aan 4,5 doch kleiner dan 6,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de C-klasse is.

b. de compensatie klasse (C) indien de cusumstand in de N-klasse kleiner of gelijk is aan 0, waarbij de startwaarde 0 is en waarna de cusumstand niet kleiner wordt dan 0.

c. de penalty klasse (P), waarbij de startwaarde 4,5 is indien:

1° de cusumstand 6,5 of hoger is;

2° één afzonderlijke cusumbijdrage groter is dan 5;

3° de som van de cusumbijdragen van de laatste 5 steekproeven groter is dan 5.

2. De kans op herkeuringen in genoemde klassen wordt bepaald door de verhouding N : C : P = 2 : 1 : 6

3. Plaatsing in de C-klasse geeft aanleiding tot verminderd toezicht en plaatsing in de P-klasse tot verscherpt toezicht.

Artikel 5

Een procedure tot intrekking van de erkenning wordt begonnen indien:

a. in de P-klasse de volgende cusumstand worden bereikt of overschreden:

1° na de eerste herkeuring 8,1;

2° na de tweede herkeuring 7,7;

3° na de derde herkeuring 7,3;

4° na de vierde herkeuring 6,9;

5° na de vijfde herkeuring 6,5.

b. een gebrek van gradatie 3 wordt geconstateerd.

c. één afzonderlijke cusumbijdrage 8,1 of hoger is.

Artikel 6

De bekendmaking vaststelling cusumsysteem LPG-erkenningsregeling, Stcrt. 1997, 125 wordt ingetrokken.

Artikel 7

De op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling bestaande cusumstanden die zijn toegekend met toepassing van de in artikel 6 genoemde bekendmaking, worden aangemerkt als zijnde toegekend met toepassing van de onderhavige regeling.

Artikel 8

Deze bekendmaking wordt in de Staatscourant geplaatst en treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Zoetermeer, 13 maart 2001.
De Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer,
J.G. Hakkenberg.

Naar boven