Regeling hernieuwde instelling Adviescommissie Modernisering GBA

14 maart 2001

Nr. BPR2001/U60667

DGOB/Agentschap BPR

De Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Gelet op artikel 6, eerste lid, van de Kaderwet adviescolleges;

Besluiten:

Artikel 1

Er is een Adviescommissie Modernisering Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), hierna te noemen: de commissie.

Artikel 2

1. De commissie heeft tot taak advies uit te brengen aan de Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid over de gewenste ontwikkeling, inrichting en positionering van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) binnen de toekomstige overheidsinformatievoorziening.

2. De onderwerpen die in elk geval aan de orde dienen te komen in het advies van de commissie zijn vermeld in de bijlage bij de regeling.

Artikel 3

De commissie bestaat uit minimaal vijf en ten hoogste acht leden.

Artikel 4

1. De commissie streeft ernaar uiterlijk 15 maart 2001 advies uit te brengen.

2. Na het uitbrengen van het advies is de commissie opgeheven.

Artikel 5

Na beëindiging van de werkzaamheden van de commissie of zoveel eerder als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, wordt het archief van de commissie overgedragen aan het archief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 6

De leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding conform artikel 5 van het Vergoedingenbesluit adviescolleges, alsmede een vergoeding voor de reis- en verblijfkosten volgens de bestaande rijksregelingen voor zover niet uit andere hoofde een vergoeding van deze kosten wordt verleend uit 's Rijks kas.

Artikel 7

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 december 2000.

2. Deze regeling vervalt met ingang van 30 april 2001.

Artikel 8

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling hernieuwde instelling Adviescommissie Modernisering GBA.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid,R.H.L.M. van Boxtel.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.G. de Vries.

Bijlage

De volgende onderwerpen dienen in de advisering door de adviescommissie ten minste aan de orde te komen:

a. de vraag hoe de GBA als basisadministratie dient om te gaan met de huidige ontwikkelingen binnen de sectorregistraties. Door het ontstaan van front- en backoffices worden andere eisen gesteld aan de verstrekking van GBA-gegevens. In het advies wordt aangegeven hoe de gegevensuitwisseling tussen sectorale informatiesystemen en de GBA moet worden ingericht om het niveau van dienstverlening door de GBA verder te kunnen optimaliseren;

b. de drie door het Expertisecentrum (HEC)1 aangedragen oplossingsrichtingen voor de door enkele GBA-gebruikers ervaren knelpunten met betrekking tot de functionaliteit van het huidige GBA-stelsel. Bij het advies over de keuze voor een van de in het HEC-rapport genoemde oplossingen (versnelling berichtenverkeer, beperkt centraal register, centrale GBA) moet specifiek aandacht worden besteed aan de waarborging van de autonomie van gemeenten bij het verstrekken van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers;

c. de eventuele uitbreiding van de huidige GBA-gegevensset met andersoortige (door gemeenten verzamelde) aan personen gerelateerde gegevens (zoals gegevens inzake de leefsituatie of leerplichtigheid) inclusief biometrische gegevens en de elektronische handtekening. Hierbij wordt tevens aandacht besteed aan eventuele gebruikmaking van `privacy enhancing technologies (PET);

d. het ontstaan van `hybride organisaties' die zowel publieke als private taken uitvoeren. Deze organisaties willen voor de uitvoering van die publieke taken gebruikmaken van de GBA-gegevens. Gekeken wordt naar hoe de GBA de gegevens aan dit soort organisaties kan verstrekken en daarnaast de privacy van de burger afdoende kan blijven waarborgen;

e. de continuïteit van het GBA-stelsel. Sinds de start van het geautomatiseerde GBA-stelsel is het aantal leveranciers teruggelopen van vijftien naar drie. Het wegvallen van een van deze drie leveranciers zou de continuïteit van het GBA-stelsel in gevaar brengen. Gekeken wordt hoe de GBA hiertegen gewapend kan worden.

1 GBA heroverweging centraal register, 14 juni 1999. BPR, Den Haag.

Toelichting

Op grond van artikel 6, eerste lid, van de Kaderwet adviescolleges is bij ministeriële regeling van 6 maart 2000 (Stcrt. 2000, nr. 50) de Adviescommissie Modernisering Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) ingesteld. De commissie heeft als opdracht om de Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid te adviseren over de gewenste ontwikkeling, inrichting en positionering van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) binnen de toekomstige overheidsinformatievoorziening.

Wegens de gebleken complexiteit van de aan de commissie voorgelegde vraagstukken bleek de benodigde tijdsduur voor de advisering langer te zijn, dan waarmee in de oorspronkelijke instellingsregeling rekening was gehouden. Die regeling is op 30 november 2000 vervallen. De commissie is inmiddels bezig het advies af te ronden en verwacht begin maart 2001 haar eindrapport te kunnen aanbieden. Tegen deze achtergrond is besloten om de werkzaamheden van de commissie te verlengen tot 30 april 2001. Aangezien de oorspronkelijke instellingsregeling is vervallen, wordt de commissie door middel van de onderhavige ministeriële regeling opnieuw ingesteld. Aan deze regeling is terugwerkende kracht toegekend tot en met 1 december 2000. De opdracht van de commissie is dezelfde als in de oorspronkelijke instellingsregeling.

De samenstelling van de commissie blijft ongewijzigd; zij bestaat uit een voorzitter en vijf leden:

- dhr. prof. mr. dr. I. Th. Snellen: emeritus hoogleraar EUR (Voorzitter);

- dhr. prof. dr. J. van den Hoven: hoogleraar Filosofie van Informatie- en Communicatietechnologie, EUR;

- dhr. J.C.Th. van der Doef: oud-burgemeester Vlissingen;

- dhr. F.O. Vijselaar: oud plaatsvervangend DGOOV;

- dhr. H. Bos: adviseur op het gebied van ICT-implementatie binnen het openbaar bestuur;

- dhr. D.M. Westendorp: voormalig directeur van de Consumentenbond.

De leden van de commissie worden, eveneens met terugwerkende kracht tot en met 31 december 2000, herbenoemd door de minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid op basis van artikel 6, derde lid, van de Kaderwet adviescolleges. De bestaande Vergoedingenregeling Adviescommissie Modernisering GBA van 6 maart 2000 (Stcrt. 2000, 53) blijft in het licht van het vorenstaande van kracht.

De Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid,

R.H.L.M. van Boxtel.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K.G. de Vries.

Naar boven