Regeling inzake kostenvergoeding bemiddeling vrijstellingsregeling
Wet Bpf
De Sociaal-Economische Raad, gelet op artikel 7 lid 4 van het Besluit
Bemiddelaar vrijstellingsregeling Wet Bpf, besluit de aan partijen op te leggen
kostenvergoeding als volgt vast te stellen:
1. Voor elk door de bemiddelaar te behandelen verzoek tot bemiddeling
is door partijen afzonderlijk een eigen bijdrage in de kosten van behandeling
verschuldigd ter hoogte van 1250 gulden (567,23 Euro).
2. Indien daartoe aanleiding is kan het dagelijks bestuur van de raad
besluiten het bedrag van de kostenvergoeding aan te passen.
3. Dit besluit treedt in werking twee dagen na publicatie in het Verordeningenblad
Bedrijfsorganisatie en in de Staatscourant.
Den Haag, 21 september 2001.
H.H.F. Wijffels, voorzitter.
N.C.M.
van Niekerk, algemeen secretaris
Toelichting
Het SER-Besluit bemiddelaar vrijstellingsregeling Wet Bpf bepaalt in artikel
7 lid 4 dat de raad partijen een kostenvergoeding kan opleggen. Doelstelling
van een dergelijke eigen-bijdrageregeling is om de kosten van de uiteindelijke
kostendragers, de Vereniging van Bedrijfspensioenfondsen en het Verbond van
Verzekeraars, te beperken. Daarnaast kan een eigen-bijdrageregeling een efficiënt
gebruik van de bemiddelingsregeling bevorderen.
Omdat er nog geen ervaring is is het op voorhand moeilijk een inschatting
te maken van de integrale kosten van een bemiddeling. Rekening houdend met
de te voorziene vacatievergoedingen komt het niettemin redelijk voor het bedrag
van de door ieder van de partijen te betalen eigen bijdrage vooralsnog op
1250 gulden (567,23 Euro) te bepalen. Hierbij is het van belang dat bij de
onderhavige geschillen geen individuele burgers zijn betrokken maar zakelijke
partijen, te weten de onderneming aan de ene kant en het bedrijfstakpensioenfonds
aan de andere kant.
Mocht de kostenontwikkeling daartoe aanleiding geven dan is het dagelijks
bestuur van de raad bevoegd het bedrag aan te passen.
Den Haag, 21 september 2001.
H.H.F. Wijffels, voorzitter.
N.C.M. van Niekerk, algemeen secretaris.