Programma Transactie/Modal Shift 2000

Programma als bedoeld in artikel 2 van de Subsidieregeling milieu- en energie-efficiency in het goederenvervoer (Stcrt. 1996, nr. 206)

3 december 1999

Nr. DGG/J- 99008513

Directoraat-generaal Goederenvervoer

A. Programma Transactie/Modal Shift

Het programma Transactie/Modal Shift is gericht op de in het Structuurschema Verkeer en Vervoer, het Nationaal Milieubeleidsplan-2 en de vervolgnota Energiebesparing geformuleerde doelstelling van de regering om de milieubelasting door en het energie-verbruik van het goederenvervoer over de weg in de periode tot het jaar 2010 aanzienlijk te beperken.

Het programma heeft als specifieke doelstelling de vermindering van de uitstoot van CO2 en NOx door het bevorderen van milieu- en energie-efficiency van het goederenvervoer over de weg. Het programma stimuleert daartoe de uitvoering van projecten die leiden tot efficiencyverbetering in de logistiek of van transportvoertuigen, resulterend in ritkilometerreductie en brandstofbesparing per verreden kilometer.

Het programma richt zich in het bijzonder op projecten die worden uitgevoerd door verladers, vervoerders, expediteurs, rederijen, fabrikanten, carrosserie- en trailerbouwers en toeleveranciers (hierna te noemen: marktpartijen). Met het programma wordt beoogd dat individuele marktpartijen en groepen van marktpartijen ook op de langere termijn op een gestructureerde manier blijven werken aan eerderbedoelde efficiency-verbetering. Om dat te bevorderen zal het programma behalve individuele projecten vooral ook combinaties van projecten (meerjarenplannen) ondersteunen die (bij voorkeur) in het kader van een overeenkomst tussen marktpartijen enerzijds en de overheid anderzijds (zgn. meerjarenovereenkomsten) worden opgezet.

B. Projecten

Het programma heeft betrekking op de volgende soorten projecten:

1. projecten ter verbetering van de logistieke efficiency, waaronder modal shift,

2. projecten ter verbetering van de voertuigefficiency, en

3. kennisverspreidingsprojecten.

ad 1. Projecten ter verbetering van de logistieke efficiency, waaronder modal shift

Hieronder vallen door marktpartijen uitgevoerde projecten die bij een gelijkblijvende vervoersprestatie resulteren in een reductie van het aantal ritkilometers over de weg.

In het bijzonder komen de volgende soorten projecten voor subsidie in aanmerking:

- Integrale scans

Deze onderzoeken zijn erop gericht de mogelijkheden voor logistieke efficiency, waaronder modal shift, te signaleren bij individuele bedrijven en dienen te worden uitgevoerd door speciaal hiervoor opgeleide externe adviseurs.

- Collectieve scans

Dit zijn haalbaarheidsonderzoeken die bij groepen van bedrijven worden uitgevoerd in de vorm van een gemeenschappelijke efficiencyscan voor logistiek en transport. Deze onderzoeken zijn erop gericht de mogelijkheden voor efficiency, waaronder modal shift, te signaleren bij groepen van bedrijven, zoals regionale bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf, bedrijven op industrieterreinen en bedrijven in winkelcentra.

- Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en praktijkexperimenten, door marktpartijen uitgevoerd ter verbetering van de opzet van hun totale logistieke systeem, vervoertechniek of voertuigtechnologie.

- Door marktpartijen uitgevoerde demonstratieprojecten met betrekking tot nieuwe logistieke systemen, vervoertechnieken en voertuigtechnologieën of met betrekking tot nieuwe toepassing van bestaande systemen en technieken.

De projecten ter verbetering van de logistieke efficiency kunnen onder meer betrekking hebben op ritplanning, vrachtuitwisseling, bundeling van goederenstromen, logistieke ketenbenadering, verticale en horizontale samenwerking, afstemming met verlader en vervoerder, inter- en multimodaal transport, productontwikkeling, inzet van telematica en internet, verpakkingssystemen, standaardisatie van laadeenheden, vergroting van het nuttig laadvermogen, vermindering van het voertuiggewicht en multifunctionaliteit van laadruimte.

ad 2. Projecten ter verbetering van de voertuigefficiency

Onder projecten ter verbetering van de voertuigefficiency worden verstaan: bij marktpartijen uitgevoerde projecten die bij een gelijkblijvende belading resulteren in een reductie van het brandstofgebruik per verreden kilometer.

Met name de volgende soorten projecten komen voor subsidie in aanmerking:

- onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en praktijkexperimenten met betrekking tot technische aanpassingen aan vrachtvoertuigen, bij de uitvoering waarvan steeds een gebruiker en een leverancier betrokken zijn, en

- bij marktpartijen uitgevoerde demonstratieprojecten die leiden tot een zuiniger rijgedrag van chauffeurs.

De projecten kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de vermindering van de rij- en luchtweerstand, zuinig rijgedrag van chauffeurs in de bedrijfssituatie in specifieke deelmarkten, brandstofregistratiesystemen en gebruik van alternatieve brandstoffen.

ad 3. Kennisverspreidingsprojecten

Onder projecten ten behoeve van kennisverspreiding wordt verstaan het verspreiden van kennis onder marktpartijen over projecten die hebben geleid tot ritkilometerreductie en/of brandstofbesparing per verreden kilometer.

Met name door brancheverenigingen en opleidingsinstituten uitgevoerde kennisoverdracht-projecten komen voor subsidie in aanmerking.

De projecten kunnen onder meer betrekking hebben op het verzorgen van publicaties en het organiseren van conferenties, seminars en opleidingen.

C. Beoordelingsaspecten

De mate waarin een project bijdraagt aan de realisering van de doelstellingen van het programma Transactie/

Modal Shift, te weten ritkilometerreductie en/of brandstofreductie per verreden kilometer, wordt tevens bepaald door de volgende aspecten:

a. De milieu- en energieverdienste van het project

De milieu- en energieverdienste betreft de mate waarin het project leidt tot vermindering van de CO2 en NOx-uitstoot door middel van ritkilometerreductie en/of brandstofreductie per verreden kilometer. De projecten dienen een bepaalde minimale omvang te hebben om voor subsidie in aanmerking te komen.

b. De tijdsduur van het project

Het programma Transactie/Modal Shift richt zich op projecten die op relatief korte termijn, maximaal twee jaar, leiden tot ritkilometerreductie of tot brandstofreductie per verreden kilometer. Indien er sprake is van een combinatie van projecten, zoals in een meerjarenplan, kan de looptijd langer zijn dan twee jaar.

c. De slaagkans van het project

Indien de slaagkans van het project op zichzelf te gering wordt geacht, is een subsidieverlening niet aan de orde. Naast een inschatting van de technische en economische haalbaarheid zal tevens rekening worden gehouden met factoren van organisatorische aard, alsmede met de financiële draagkracht van de aanvrager en eventuele andere bij de aanvraag betrokken partijen.

d. Effectiviteit van de subsidie

De hoogte van de projectsubsidie wordt vastgesteld in relatie tot de verwachte verminderde emissie (gulden/vermeden ritkilometer, gulden/vermeden ton CO2 en/of NOx) en de hoogte van de projectkosten.

e. De mate van innovatie en oorspronkelijkheid van het project

Onder het innovatiecriterium wordt in het programma Transactie/Modal Shift verstaan:

- het toepassen van nieuwe of vernieuwende systemen of technieken, of

- het geven van nieuwe toepassingen aan bestaande systemen of technieken.

Het kan toepassingen betreffen op een wijze waarop in een specifieke deelmarkt nog geen ervaring is opgedaan.

f. De mate waarin in relevante kennisoverdracht is voorzien

Dit betreft vooral de bereidheid van de aanvrager tot het meewerken aan publicaties over de projectessentie ten behoeve van derden. Dit is met name van belang bij demonstratie-projecten.

g. De toepassingsmogelijkheden van het projectresultaat in de markt

De projecten worden mede beoordeeld op basis van mogelijke markttoepassing of het herhalingspotentieel van het projectresultaat.

h. De bijdrage van het project aan de realisatie van overeenkomsten met groepen van marktpartijen

Projecten worden mede beoordeeld naar de mate waarin zij een bijdrage leveren aan het totstandkomen en het uitvoeren van afspraken met groepen van marktpartijen over efficiencyverbetering.

D. Indiening van de subsidie-aanvragen

Aanvragen ter verkrijging van subsidie op grond van dit programma kunnen vanaf 1 januari 2000 worden ingediend en dienen uiterlijk 31 december 2000 te zijn ontvangen door:

Novem bv

Postbus 8242

3503 RE Utrecht

Voor het indienen van een aanvraag dient gebruik te worden gemaakt van het bij Novem bv verkrijgbare aanvraagformulier.

Aanvragen die niet tijdig worden ontvangen, worden niet in behandeling genomen.

E. Subsidieplafond

Het plafond voor het verlenen van subsidies op grond van dit programma bedraagt vijf miljoen gulden.

F. Programmabeheerder

Novem bv is aangewezen als programmabeheerder als bedoeld in artikel 1, onder b, van de SMEG en wordt door de Minister van Verkeer en Waterstaat gemandateerd om dit programma uit te voeren.

De subsidieaanvragen met de daaraan ten grondslag liggende projectvoorstellen zullen elk aan het inhoudelijk oordeel van het programmabureau Transactie/Modal Shift van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden onderworpen.

Nadere informatie over dit programma is verkrijgbaar bij:

Novem bv

Postbus 8242

3503 RE Utrecht

tel.: 030-2393767

fax: 030-2393491

Programmabureau Transactie/Modal Shift

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Directoraat-Generaal Goederenvervoer

Postbus 20904

2500 EX Den Haag

tel.: 070-3511609

fax: 070-3511695

internet: http://www.transactie-modalshift.nl

G. Inwerkingtreding

Dit programma treedt in werking met ingang van 1 januari 2000.

Dit programma zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos.

Toelichting

Transactie/Modal Shift 2000 is een programma als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Subsidieregeling milieu- en energie-efficiency in het goederenvervoer. Het programma voorziet in een integrale stimulering van milieuvriendelijke vormen van vervoersefficiency en modal shift bij relevante marktpartijen. Hiermee wordt beoogd de milieubelasting, in het bijzonder de uitstoot van CO2 en NOx, en het energieverbruik van het goederenvervoer over de weg te verminderen.

Het programma is een vervolg op het programma Transactie/Modal Shift 1999. Uit de tot dusverre opgedane ervaringen met het programma Transactie/Modal Shift blijkt dat er nog voldoende mogelijkheden zijn voor milieuverbeteringen die gepaard gaan met een vergroting van de vervoersefficiency. Derhalve wordt het programma in het jaar 2000 gecontinueerd. Inhoudelijk is het programma gelijk aan het programma van 1999.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos.

Naar boven