Regeling tegemoetkoming schade bij tweede extreem zware regenval 1998

16 december 1998

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, handelende in overeenstemming met de Ministers van Economische Zaken, van Financiën en van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;

Gelet op de artikelen 1, 4, 6, 7, 9 en 12 van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen en de artikelen 2 en 3 van het Besluit tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen;

Besluit:

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. LASER: Dienst Landelijke service bij regelingen van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;

b. de regeling: de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998.

Artikel 2

1. Deze regeling is van toepassing op de schade en kosten die zijn ontstaan als gevolg van de extreem zware regenval op 27 en 28 oktober 1998.

2. Als schadegebied, bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de wet worden aangewezen de gemeenten en delen van gemeenten die zijn aangewezen in de bijlage behorende bij deze regeling.

Artikel 3

Aan deze regeling kan slechts aanspraak tot tegemoetkoming worden ontleend nadat de Europese Commissie de verenigbaarheid van deze regeling met artikel 92 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschappen heeft vastgesteld,

de wet bij koninklijk besluit van toepassing is verklaard en het Besluit tegemoetkoming schade bij rampen

en zware ongevallen in werking is getreden.

§ 2 Hoogte van de tegemoetkoming

Artikel 4

De artikelen 4 tot en met 13 van de regeling zijn van toepassing.

Artikel 5

De hoogte van de tegemoetkoming in de evacuatiekosten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel h, van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen bedraagt 100% van het kostenbedrag, doch tenminste f 1.500.

Tenzij de stichting of vereniging een zorginstelling of onderneming in stand houdt, bedraagt in afwijking van het eerste lid de hoogte van de tegemoetkoming voor particulieren, kerkgenootschappen, verenigingen en stichtingen 100% van het kostenbedrag, doch tenminste f 500 en ten hoogste f 1.000.

§ 3 Berekeningsgrondslag

Artikel 6

Artikel 14 van de regeling is van toepassing, met dien verstande dat de schadetermijn wordt gerekend vanaf 27 oktober 1998.

Artikel 15 is van toepassing.

§ 4 Procedure

Artikel 7

1. Degene die aanspraak wenst te maken op een tegemoetkoming in de schade of kosten meldt dit uiterlijk 15 januari 1999 bij LASER door middel van het daartoe bestemde schademeldingformulier.

2. Na ontvangst van het schademeldingformulier draagt LASER zorg voor de taxatie van de schade.

3. Een aanvraag tot verlening van een tegemoetkoming in de schade of kosten wordt ingediend door middel van het door de schade-expert, in overleg met de aanvrager, ingevulde en door de aanvrager ondertekende formulier. De aanvraag wordt binnen acht dagen na verstrekking van het formulier ingediend.

4. Indien binnen de in het eerste lid bedoelde termijn een melding is gedaan, kan ter zake van schade die niet eerder kon worden vastgesteld of gewaardeerd, een tweede melding worden gedaan voor 15 oktober 1999. Het tweede en derde lid zijn van overeenkomstige toepassing.

5. Aanvragen en meldingen worden niet per telefax ingediend.

6. Bij de aanvraag kan de gedupeerde een voorschot aanvragen. LASER kent het voorschot toe indien daartoe aanleiding is. Het voorschot bedraagt maximaal 70% van de geschatte hoogte van de tegemoetkoming.

Artikel 8

De artikelen 17 tot en met 19 van de regeling zijn van toepassing.

§ 5 Slotbepalingen

Artikel 9

In artikel 8, tweede lid, van de regeling wordt onder vervanging van de punt door een komma toegevoegd: Tenzij de stichting of vereniging een zorginstelling of onderneming in stand houdt.

Artikel 10

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 11

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tegemoetkoming schade bij tweede extreem zware regenval 1998.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G.M. de Vries.

Toelichting

1. Algemeen

Op 27 en 28 oktober 1998 is in de bij artikel 2 aangewezen gebieden door het KNMI een regenval gemeten van 75 millimeter in 24 uur. Evenals de 100 millimeter neerslag in 48 uur op 13 en 14 september 1998, komt dit eens in de 125 jaar voor. De ligging van het gebied waar deze grote hoeveelheid regenval binnen zeer korte tijd is gemeten is zodanig, dat deze regenval tot grote problemen in een omvangrijk gebied heeft geleid. Verschillende gebieden zijn geheel onder water komen te staan. Ook dit keer ontstond er een situatie die noodzaakte tot het gebruikmaken van bevoegdheden, neergelegd in de Wet rampen en zware ongevallen. In enkele gevallen is zelfs een advies tot evacuatie gegeven en daadwerkelijk geëvacueerd.

2. Notificatie

Deze regeling moet ingevolge artikel 93, derde lid, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschappen worden genotificeerd bij de Europese Commissie. Daarom kan ingevolge artikel 3 aan deze regeling slechts aanspraak tot tegemoetkoming worden ontleend nadat de Europese Commissie de verenigbaarheid van deze regeling met artikel 92 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschappen heeft vastgesteld. Met voorbereidingen voor de uitvoering van de regeling kan evenwel reeds een aanvang worden genomen. Indien naar aanleiding van de bevindingen van de Commissie de regeling in neerwaartse zin wordt aangepast, zal de definitieve beschikking gebaseerd worden op de aangepaste regeling.

3. De oogstschaderegeling

Door de zware regenval in de afgelopen periode zijn ook buiten het schadegebied veel land- en tuinbouwbedrijven in moeilijkheden geraakt. Buiten de schadegebieden heeft de regenval niet geleid tot een situatie die is aan te merken als een ramp in de zin van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen. Gelet op de omvang van de oogstschade heeft de ministerraad van 30 oktober 1998 besloten een (beperktere) oogstschaderegeling voor de gedupeerde agrariërs buiten het schadegebied te treffen.

4. De systematiek van de regeling

De gebeurtenissen op 27 en 28 oktober 1998 en de gevolgen daarvan vertonen grote gelijkenis met die van de zware regenval op 13 en 14 september jl. In het kader van het gelijkheidsbeginsel is daarom voor wat betreft de hoogte van de tegemoetkoming en de berekeningsgrondslagen nauw aangesloten bij de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998. Omwille van de overzichtelijkheid is aangesloten bij de procedure voor de aanvraag van een tegemoetkoming in de schade en kosten ten gevolge van de gebeurtenissen van 13 en 14 september 1998. Uiteraard zijn de termijnen voor de melding, de vervolgmelding en de schadetermijn gerelateerd aan de datum van de gebeurtenissen van 27 en 28 oktober 1998.

5. De hoogte van de tegemoetkoming

a. Algemeen

De hoogte van de tegemoetkoming in de schade en kosten is gelijk aan die van de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998 (zie artikel 4). Voor de toelichting hierop zij verwezen naar de toelichting op de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998.

Bij de wateroverlast van 27 en 28 oktober 1998 is de dreiging zodanig geweest dat er sprake is geweest van preventieve evacuatie. Daarom is in onderhavige regeling ook een bepaling met betrekking tot de hoogte van de tegemoetkoming voor de kosten voor evacuatie opgenomen (artikel 5). Evacuatiekosten worden altijd vergoed. Hiervoor geldt geen drempelbedrag, zoals voor de overige schade en kosten.

b. Evacuatiekosten

In 1995 werden evacuatiekosten die bedrijven hadden gemaakt voor 100% vergoed. Voor niet-agrarische bedrijven was, om uitvoeringstechnische redenen, een forfaitair bedrag van f 1.500 vastgesteld. Indien meerkosten konden worden aangetoond, werden ook deze voor 100% vergoed. Deze regeling is ook goed op agrarische bedrijven toe te passen. Zij vormt daarom het uitgangspunt voor onderhavige regeling.

Voor particulieren en kerkgenootschappen en voor stichtingen en verenigingen, voor zover laatstgenoemden geen zorginstelling of onderneming drijven, geldt een afwijkende regeling. Evenals bij de wateroverlast in 1995 geldt een vast bedrag van f 500 per geëvacueerd huishouden. Indien kan worden aangetoond dat een hoger bedrag met de evacuatie gemoeid is geweest, worden ook deze meerdere kosten voor 100% vergoed tot een maximum van f 500. De tegemoetkoming bedraagt derhalve in totaal maximaal f 1.000. In het geval men in aanmerking denkt te komen voor een hogere tegemoetkoming dan het forfaitaire bedrag van f 1500 en f 500, dient de gedupeerde alle kosten (dus ook respectievelijk de eerste f 1.500 en f 500) aan te tonen. De er-varingen in 1995 hebben geleerd dat deze bedragen over het algemeen een redelijke tegemoetkoming voor de te maken onkosten zijn.

Stichtingen en verenigingen kunnen ook een onderneming of zorginstelling drijven. In 1995 gold voor deze categorieën stichtingen en verenigingen een soortgelijke regeling als voor bedrijven. Ook nu is de hoogte van de tegemoetkoming voor zorginstellingen en ondernemingen ondergebracht in een stichting of vereniging gelijkgeschakeld met die voor bedrijven. De afwijkende regeling voor stichtingen en verenigingen geldt daarom niet voor deze categorie stichtingen en verenigingen. Dit ligt besloten in artikel 5, tweede lid, in de zinsnede ’tenzij de stichting of vereniging een zorginstelling of onderneming in stand houdt’.

Artikel 4, eerste lid, onder h, van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen (verder te noemen de wet) onderscheidt verschillende soorten evacuatiekosten. Ingevolge onderdeel 1° komen reis- en verblijfskosten in aanmerking die de gedupeerde aan derden is verschuldigd en die zijn gemaakt als gevolg van een advies of gebod van het bevoegd gezag om zijn woon- of vestigingsplaats te verlaten. Ingevolge onder-deel 2° komen de kosten voor transport, opslag en huisvesting van de roerende zaken van de gedupeerde, voor zover verschuldigd aan derden of toe te rekenen aan arbeid in eigen beheer, in aanmerking voor een tegemoetkoming en ingevolge onderdeel 3° de daarmee samenhangende kosten voor verzekering. De kosten voor het veiligstellen van roerende zaken door middel van transport en opslag elders zijn in beginsel bereddingskosten. Of er sprake is van evacuatiekosten of bereddingskosten is afhankelijk van de vraag of er sprake is van een min of meer noodgedwongen vertrek uit de woon- of vestigingsplaats voor een beperkte periode (kamerstukken II, 1996/97, 25 159, nr. 5). Een min of meer noodgedwongen vertrek is aanwezig, indien het bevoegd gezag een bevel of advies tot evacuatie heeft gegeven. Het feit dat deze eis niet is herhaald in onderdeel 2° (van artikel 4, eerste lid, onder h, van de wet, betekent derhalve niet dat voor de daarin genoemde kosten geen evacuatiebevel- of advies noodzakelijk is. Ook voor deze kosten is een evacuatiebevel- of advies noodzakelijk.

De tegemoetkoming voor evacuatiekosten bedraagt 100%. Deze volledige vergoeding ligt in de rede, omdat de overheid, op grond van haar inschatting van de situatie, de burger oplegt het gebied te verlaten en daarvoor kosten te maken. Bij bereddingskosten is de inschatting van de situatie gemaakt door de gedupeerde zelf. Het is daarom redelijk dat hij voor de daarmee gepaard gaande kosten een deel voor eigen rekening neemt. Ook gelet op deze overweging is de conclusie gerechtvaardigd dat er alleen sprake

is van evacuatiekosten in de zin van de in artikel 4, eerste lid, onderdeel h, onder 2°, van de wet, indien een bevel of advies tot evacuatie vanwege het bevoegd gezag is uitgevaardigd.

6. Uitvoering en toezicht op de regeling

Het Besluit mandaat LASER en aanwijzing toezicht uitvoering Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval zal ook van toepassing worden verklaard op het toezicht en de uitvoering van de onderhavige regeling. Voor nadere toelichting op de

uitvoering van en het toezicht op de regeling zij verwezen naar de toelichting op de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998.

7. Wijziging van artikel 8 van de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998

(de regeling)

In de regelingen van 1995, die het uitgangspunt vormen voor de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998 en onderhavige regeling, werd de schade aan de vaste en vlottende activa van zorginstellingen en ondernemingen ondergebracht in een stichting of vereniging voor 65% vergoed. Abusievelijk is daarmee in artikel 8, tweede lid, van de regeling waar met betrekking tot kerkgenootschappen, stichtingen en verenigingen een afwijkende regeling voor vaste en vlottende activa wordt getroffen, geen rekening gehouden. De wijziging van artikel 8, tweede lid, van de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998 strekt ertoe deze omissie te herstellen. De zinsnede ’tenzij de stichting of vereniging een zorginstelling of onderneming in stand houdt’ leidt ertoe dat de afwijkende bepaling, neergelegd in het tweede lid van artikel 8 van de Regeling tegemoetkoming schade bij extreem zware regenval 1998, niet van toepassing is op deze categorie stichtingen en verenigingen. Hiervoor geldt derhalve het regime, zoals dat is neergelegd in het eerste lid van artikel 8 van voornoemde regeling, t.w. een tegemoetkoming van 65% in de schade aan vaste en vlottende activa.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G.M. de Vries.

Bijlage bij artikel 2 Regeling tegemoetkoming schade bij tweede extreem zware regenval 1998

Lijst van gemeenten die geheel of gedeeltelijk in het schadegebied zijn gelegen ten gevolge van de extreme regenval van 27 en 28 oktober 1998

Groningen

Bedum (ged.)

Bellingwedde

De Marne (ged.)

Eemsmond (ged.)

Groningen (ged.)

Grootegast (ged.)

Haren

Hoogezand-Sappemeer (ged.)

Leek (ged.)

Loppersum (ged.)

Marum (ged.)

Menterwolde (ged.)

Pekela

Reiderland (ged.)

Scheemda (ged.)

Stadskanaal

Ten Boer (ged.)

Veendam

Vlagtwedde

Winschoten (ged.)

Winsum (ged.)

Zuidhorn (ged.)

Friesland

Dongeradeel

Heerenveen (ged.)

Kollumerland

Lemsterland (ged.)

Ooststellingerwerf (ged.)

Opsterland (ged.)

Weststellingerwerf

Drenthe

Aa en Hunze (ged.)

Assen (ged.)

Borger-Odoorn (ged.)

Coevorden

De Wolden

Emmen

Hoogeveen

Meppel

Middenveld

Noordenveld (ged.)

Westerveld

Zuidlaren (ged.)

Overijssel

Almelo (ged.)

Avereest

Brederwiede

Dalfsen (ged.)

Den Ham (ged.)

Denekamp

Genemuiden

Gramsbergen

Hardenberg

Hasselt (ged.)

Heino (ged.)

Hellendoorn (ged.)

IJsselham

IJsselmuiden (ged.)

Kampen (ged.)

Nieuwleusen (ged.)

Olst (ged.)

Ommen (ged.)

Ootmarsum

Raalte (ged.)

Staphorst

Steenwijk

Tubbergen

Vriezenveen

Weerselo (ged.)

Wierden (ged.)

Wijhe (ged.)

Zwartsluis

Zwolle (ged.)

Flevoland

Noordoostpolder

Urk

Dronten (ged.)

Lelystad (ged.)

Noord-Holland

Andijk

Drechterland

Enkhuizen

Hoorn

Medemblik

Noorder Koggenland

Obdam (ged.)

Opmeer

Stede Broec

Venhuizen

Wervershoof

Wester Koggenland

Wognum

Begrenzing van het schadegebied van gemeenten, die gedeeltelijk in het schadegebied vallen

Provincie Groningen

Groningen

Het gebied in de gemeente Groningen bekend als Corpus den Hoorn, aan de noordwestkant begrensd door de A7, aan de noordoostkant begrensd door de A28 en aan de zuidoostkant en de zuidwestkant begrensd door de grens met de gemeente Haren respectievelijk de grens met de provincie Drenthe.

Het gebied in de gemeente Groningen aan de zuidwestkant begrensd door de A28, aan de zuidoostkant begrensd door de grens met de gemeente Haren en aan de noordkant door de Verlengde Hereweg, de Vestdijklaan, de Bordewijklaan, het Nesciopad en de Slauerhofflaan.

Het gebied in de gemeente Groningen begrensd door de Kooiweg, de Duinkerkenstraat, de Winschoterweg, de grens met de gemeente Hoogezand- Sappemeer en de grens met de gemeente Haren.

Het gebied in de gemeente Groningen gelegen tussen het Oude Winschoterdiep en de Gideonweg, inclusief de in de Antwerpenweg gelegen brug over het Oude Winschoterdiep.

Het gebied in de gemeente Groningen begrensd door het Boutenspad, de Helperwestsingel, de Helperoostsingel, de Coendersweg, de Helperlinie, de Hereweg en de Papiermolenlaan.

Het gebied in de gemeente Groningen begrensd door het Oude Winschoterdiep, de Meeuwerderbaan, de Meeuwerderweg, de Veemarktstraat en de Trompkade.

Het gebied in de gemeente Groningen begrensd door de Bornholmstraat, een rechte lijn in het verlengde van de Bornholmstraat over het Eemskanaal tot aan de weg Damsterdiep, vervolgens in noordoostelijke richting de weg Damsterdiep over de Oostersluis tot aan de oostelijke rondweg (N28), langs de zuidwestzijde van de N28, de zuidoostzijde van het Eemskanaal (inclusief de woonschepenhaven), de noordoostzijde van het Winschoterdiep, en de Osloweg.

De in de gemeente Groningen gelegen boezemwateren: het Eemskanaal (inclusief de boezemkaden), Oosterhaven, Schuitendiep, Turfsingel, Noorderhaven, Zuiderhaven, Zuidelijk Verbindingskanaal, het Noord-Willemskanaal (inclusief de boezemkaden), het Reitdiep (inclusief de boezemkaden), en het Hoendiep vanaf de Westerhavensluis tot aan de spoorbrug over het Hoendiep te Vierverlaten (inclusief de boezemkaden).

De in de gemeente Groningen gelegen delen van de bemalingsgebieden Triplumpolder, De Wolden en Innersdijken.

Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Het gebied in de gemeente Hoogezand-Sappemeer aan de noordkant begrensd door de weg Waterhuizen, de Rijksweg West, de Kerkstraat, de zuidelijke oprit van de A7 te Hoogezand, de zuidelijk rijbaan van de A7 tot aan de grens met de gemeente Menterwolde, aan de oostzijde begrensd door de grenzen met de gemeenten Menterwolde en Veendam, aan de zuidwestzijde begrensd door de grens met de provincie Drenthe en aan de westzijde begrensd door de grens met de gemeente Haren.

Gemeente Menterwolde

Het gebied in de gemeente Menterwolde aan de noordkant begrensd door de weg Winschoterdiep en de Trekweg tot aan de grens met de gemeente Scheemda (deze noordgrens inclusief de noordelijke kade van het Winschoterdiep), aan de oostzijde begrensd door de grens met de gemeenten Scheemda en Pekela, aan de zuidkant begrensd door de grens met de gemeente Veendam, aan de westkant begrensd door de grens met de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Gemeente Scheemda

Het gebied in de gemeente Scheemda aan de noordkant begrensd door de weg langs de noordzijde van het Winschoterdiep, de Trekweg, Diepswal, Vredenhoven, Kerkstraat, Torenstraat, Esborgstraat en de noordelijk kade van het Winschoterdiep (inclusief deze kade) tot aan de grens met de gemeente Winschoten, aan de oostzijde begrensd door de grens met de gemeente Winschoten, aan de zuidzijde begrensd door de grens met de gemeente Pekela en aan de westzijde begrensd door de grens met de gemeente Menterwolde.

Het gebied in de gemeente Scheemda begrensd door de Veenweg, de Verlengde Ekamperweg, de grens met de gemeenten Reiderland en Winschoten.

Gemeente Winschoten

Het gebied van de gemeente Winschoten, voorzover gelegen in het waterschap Dollardzijlvest.

Gemeente Reiderland

Het gebied in de gemeente Reiderland begrensd door de Ekamperweg, de Molenstreek, de Kromme Elleboog, de weg gelegen aan de oostzijde van de Klinkerweg, Goldhoorn, Westbaan, na het dorp Finsterwolde de eerste weg rechts tot aan de Kerkeweg, de Kerkeweg, de Polderdwarsweg, de H.R. Remmersweg, de J.P. Nuusweg, de weg tussen de J.P. Nuusweg en de G. Gernaatweg, de G. Gernaatweg, Hongerige Wolf, Oudesluisbuurt, de Egyptische Dijk, de Stadspolderweg, de Oude Dijk, de Kroonpolderweg, Oude Statenzijl en het verlengde van de Oude Statenzijl tot de Rijksgrens.

Gemeente Ten Boer

De in de gemeente Ten Boer gelegen gedeelten van de bemalingsgebieden Innersdijken en Hemert.

Gemeente Loppersum

De in de gemeente Loppersum gelegen gedeelten van het bemalingsgebieden Hemert, Oudezijl, De Delthe en Innersdijken, en het bemalingsgebied Krangeweer.

Gemeente Bedum

De in de gemeente Bedum gelegen gedeelten van de bemalingsgebieden De Delthe, Sichterman, Oudezijl, Innersdijken, De Wolden, en het bemalingsgebied Haandijk.

Gemeente Eemsmond

De in de gemeente Eemsmond gelegen gedeelte van de bemalingsgebieden De Delthe en Oude Weer.

Gemeente Leek

De in de gemeente Leek gelegen gedeelten van de bemalingsgebieden Tolberterpetten (inclusief het aan dit bemalingsgebied grenzende gebied omsloten door Mensumaweg, Noorderweg en Traansterweg), De Dijken, Polder de Lagemeeden en de Triplumpolder, en de bemalingsgebieden De Drie Polders-Lettelbert en de Drie Polders-Nienoord.

Het in de gemeente Leek gelegen boezemgebied aan de zuidzijde begrensd door de Matsloot, aan de oostzijde door het Hoendiep, aan de noordzijde door de grens van de gemeente Zuidhorn en Grootegast en aan de westzijde door de Mensumaweg.

Gemeente Marum

De in de gemeente Marum gelegen bemalingsgebieden Oude Riet en Wemerpolder en de gedeelten van de bemalingsgebieden De Dijken, Westerdeel-Langewold en Tolberterpetten.

Het boezemgebied omsloten door de Munnikeweg, de grens met de gemeente Grootegast, het Wolddiep en het bemalingsgebied De Dijken.

Gemeente Grootegast

Het in de gemeente Grootegast gelegen bemalingsgebied Hoop en Verwachting-Zuiderland en een gedeelte van het bemalingsgebied de Fanerpolder.

Het in de gemeente Grootegast gelegen gebied aan de westzijde begrensd door de grens met de provincie Fryslân, aan de noordkant begrensd door de grens met de gemeente Zuidhorn, aan de oostkant begrensd door het Wolddiep, aan de zuidzijde begrensd door de grens met de gemeente Marum tot de voormalige spoorbaan Groningen - Drachten, en langs deze voormalige spoorbaan tot aan de grens met de provincie Fryslân.

Gemeente De Marne

Het in de gemeente de Marne gelegen gedeelte van het Lauwersmeergebied.

Aansluitend aan het in de gemeente de Marne gelegen gedeelte van het Lauwersmeergebied, De Lauwerszeemolenpolder, aan de zuidoostzijde verder begrensd vanaf de Oude Provinciale Dijk, door de provinciale weg richting Ulrum (N361), de Panserweg tot aan de splitsing met de Strandweg, vanaf deze splitsing in een rechte lijn naar het H.D. Louwesgemaal in het Hunsingokanaal, vanaf het H.D. Louwesgemaal langs de noord- en oostzijde van de sportvelden tot De Schuit, deze volgend tot de Churchillweg, langs deze weg tot het fietspad naar de Windeweersterweg en in het verlengde hiervan tot de grens met de gemeente Zuidhorn, aan de zuidwestzijde begrensd door de grens met de gemeente Zuidhorn tot de provinciale grens.

Gemeente Zuidhorn

Het gebied in de gemeente Zuidhorn aan de noordzijde begrensd door de grens van de gemeente De Marne, aan de oostzijde begrensd door de Teenstraweg, de kade langs het Reitdiep in westelijke richting, de perceelsgrens gelegen ten westen van de boerderij De Oude Plaats, over de kade van de Zuider-Reitdiepspolder, de kade van de Munnikezijlsterried, de Westerwaarddijk, de Waardweg, de Kievitsweg, Kerkplein, Molenstraat, Friesestraatweg en de oostgrens van de polder Oude Ley, aan de zuidzijde begrensd door de grens met de gemeente Grootegast, aan de westzijde begrensd door de grens met de provincie Fryslân, en verder gedeelten van de Fanerpolder, Zuidhorner-Zuiderpolder, met het daar aansluitende gebied begrensd door de Fanerweg, Malaan en Zuiderweg, polder Lage Meeden, Fransumerpolder en de polder Kriegsman.

Gemeente Winsum

De in de gemeente Winsum gelegen gedeelten van de bemalingsgebieden Fransumerpolder, De Wolden, Sichterman en Oude Weer.

Provincie Friesland

Ooststellingerwerf

Opgenomen is de gehele gemeente met uitzondering van 2 gedeelten:

een NO gedeelte grenzend aan de gemeenten Opsterland en Noordenveld en verder lopend via de wegen Rolpaal, de Dorpsstraat door Haule en vervolgens via de Kruisweg en Schansdijk tot de Leidijk; een O gedeelte grenzend aan de gemeente Noordenveld en Middenveld betreffende de natuurterreinen deel uitmakend van het Fochtelöerveen.

Lemsterland

Opgenomen is het gedeelte met de volgende begrenzing: in het westen door de A50, in het zuiden door de gemeentegrens van NOP en IJsselham, in het oosten door de gemeentegrens met Weststellingerwerf langs de Tjonger, in het noorden vervolgens via de Pier Christiaansloot en de oever van het Tjeukemeer tot de A50.

Heerenveen/Opsterland

Het betreft delen van de gemeenten Heerenveen en Opsterland, tussen de Knipe, Langezwaag, Bontebok en Katlijk met de volgende beschrijving: vanaf de Knipe in noordelijke richting langs Zestien Roeden, Nije Leane, Groot Wijngaarden, Lytse Wyngaar-den, Lange Ein, Boerestreek, Bonte-boksleane, Hogeveensweg, westwaarts via het voetpad naar de Jan Jonkman-weg, via fietspad Fuotpaden en waterloop naar Woudsterweg en Het Meer in de Knipe.

Provincie Drenthe

Aa en Hunze

(N.B.: met de cijfers worden de postcodegebieden aangegeven)

(9468): Lageweg, Annerstreek, Annen, De Wolden, Spijkerboorsdijk, De Bulten, De Hullen;

(9461): Vijzelweg, N33, Oude Groningerweg, Spekstoep, Hondsrugweg, Bonnen, Achter ’t Hout, Kostvlies;

(9458-6463-9469-9466-9465-9451-9467): 250 m. aan weerzijden van: Westerdiep, Schipborgerdiep, Oude Molensediep, Andersediep, Anloërdiep, Gasterenschediep, Rolderdiep.

Assen

(9401-9403-9404-9406-9409): 250 m. aan weerszijden van: Deurzerdiep, Loonerdiep

Borger-Odoorn

(9533): Gasselterstraat;

(9528): Bruinerstraat, Bronnegerstraat, Buinen, Spoorstraat, Lindelaan, Exloërweg;

(7875): Buinerweg, Exloo, Valtherweg, Exloërweg;

(7873): begrenzing bij Staatsbos.

Noordenveld

(9321): Roden, Roderweg (N372), Peize, Oude Velddijk, Altenaweg, De Pol, Vrieserweg;

(9335): Asserstraat, Hoofdweg, Zuidvelde, De Fledders.

Zuidlaren

(9495): Peizerweg, Winde;

(9471): Midlaren, Groningerstraat, Zuidlaren, Hunzeweg (N386), Laarweg, Lageweg;

(9472): Lageweg;

(9482-9483-9484-9485): 250 m. aan weerszijden van: Westerdiep, Schipborgerdiep, Oude Molensediep.

Provincie Overijssel

Almelo

Het gebied van de gemeente Almelo ten oosten van het Lateraalkanaal en de Bolkshoekweg en Kollenveldsweg en ten noord-oosten van de Bronsestraat tot aan de gemeentegrens. Het betreft globaal de gebieden Bolshoek, Wateregge, Krommendijk en Weitemanslanden.

Dalfsen

Een deel van het gebied ten noorden van de Overijsselse Vecht tot aan de Hessenweg; het gebied tussen de Overijsselse Vecht en het Overijsselse Kanaal; en het gebied ten zuiden van het Overijsselse Kanaal met uitzondering van de bebouwde kom van Lemelerveld.

Den Ham

Het gehele grondgebied, uitgezonderd de Zandstuve (bosgebied).

Hasselt

Het gebied dat globaal begrensd wordt door de Steenwetering, Boerderijweg, Verkavelingsweg, Zandvoortweg, Hogenbergweg, Gennerdijk en Verkavelingsweg. Het gebied aan weerszijden van het Zwarte Water (industrieterrein Zwarte Water, Haven de Beer, Buiten de Enkpoort, Grintwal, Julianakade, Kaai, Van Nahuysweg). De polder Mastenbroek, globaal begrensd door Zwarte Water, Groene Steeg, Oude Wetering.

Hellendoorn

Het gebied ten noorden van de Sanatoriumlaan en ten oosten van de Sallandse Heuvelrug. De begrenzing van het gebied wordt grotendeels bepaald door de gemeentegrens en de Sallandse Heuvelrug.

(zie ook Raalte)

Heino

Vanaf het gemaal Langeslag via het Overijsselse Kanaal in overwegend oostelijke richting t/m het perceel Hogeweg 2. Vervolgens via het in de volksmond genoemde particuliere wandelpad Armjagersdijk in overwegend zuidelijke richting tot de Grote Hagenweg. Vervolgens via de Grote Hagenweg in westelijke richting en dan via de onbenoemde en particuliere voormalige zeedijk in zuidelijke richting tot de watergang genaamd Kolkwetering. Vervolgens via voornoemde Kolkwetering in hoofdzakelijk westelijke richting tot de watergang genaamd Nieuwe Wetering welke vervolgens in noordwestelijke richting gevolgd wordt tot het gemaal Langeslag.

Kampen

Het gebied ten noorden van de IJssel. (postcodegebieden 8267A en 8267B).

Nieuwleusen

Het gebied gelegen tussen de Grindweg Hasselt, de Steenwetering en de spoorlijn Zwolle-Meppel, waarbij de gehele Meeleweg is opgenomen.

Olst

Beginpunt is de gemeentegrens in het noorden bij de Soestwetering. Deze in zuidelijke richting via de Zandwetering naar het complex Groot Hoenlo. Vandaar in globaal westelijke richting naar het complex De Ossebosch bij de Soestwetering. Vandaar in noordnoordoostelijke richting tot aan de kruising van de Rozenvoorderdijk met de Steunenbergerweg. Tenslotte via de Middelerstraat totdat er een lijn pal noord getrokken kan worden naar de Oude Wetering (tot de gemeentegrens).

Ommen

De gehele gemeente behalve het gebied in het noord-westen dat begrensd wordt door het Ommerkanaal in het oosten en de N34 in het zuiden. Erbij behorend is een gebied dat in het noorden begrensd wordt door de weg De Leiding, in het Oosten de Balkenweg, in het zuiden de N34 en in het westen de gemeentegrens.

Raalte (+ Hellendoorn)

Gebied dat begrensd wordt door: ten oosten de N348; ten noorden de Hogeweg; en ten zuiden vanaf de kruising N348 Drosteweg in westelijke richting tot sportterrein dat ligt ten noorden van het gehucht Broekland en vervolgens in westelijke richting tot de gemeentegrens;

startpunt in het noorden is het kruispunt Elskamper waterleiding en het Overijsselse Kanaal. Vandaar in zuidoostelijke richting via de Klompenkok tot en met het gebied Hotteveen en Hagebelt. Vervolgens in zuidelijke richting via afslag de Tip van de N35 tot de gemeentegrens bij het Boetelerveld. In westelijke richting via de noordgrens van het Boetelerveld en daarna naar het zuiden via de westgrens van het Boetelerveld naar de Speelmansweg. Vanaf de Speelmansweg in westelijke richting naar de Schoonhetenseweg en dan in noordelijke richting tot de N35. Van dat punt in globaal noordelijke richting naar het kruispunt van de Steege met de N48. In noordelijke richting op de N48 tot de kruising met de Luttenbergerweg en vervolgens in westelijke richting naar Crismansbrug en vandaar in noordelijke richting via het Kanaal tot het startpunt;

startpunt is de grens met de gemeente Raalte met de gemeente Ommen. In zuidelijke richting via de gemeentegrens met Hellendoorn tot aan de Von der Voortsweg. Vervolgens via Hellendoorns grondgebied met als oostgrens de Sallandse Heuvelrug tot het gehucht De Pas ten zuiden van Haarle. In westelijke richting via het gebied Wittebroek en vervolgens in noordelijke richting naar de kruising van de N35 met de Veldhuisweg. Vervolgens via de Veldhuisweg tot aan de gemeentegrens bij de Stationsweg. Vervolgens in noordelijke richting via de Stationsweg en de Blikweg tot de Butzelaarstraat en vervolgens via de Butzelaarstraat tot de kruising met de Vondervoortsweg. Vanaf dit kruispunt in noordelijke richting tot aan de gemeentegrens met Ommen bij de Noord-Zuid Leiding.

Weerselo

Diverse gebieden binnen de gemeente Weerselo (versnipperd).

Wierden

Globaal het gebied ten noorden van de spoorlijn Zwolle - Almelo. Daarnaast de buurtschappen Enterbroek, Rectum en Ypelo in het zuidoosten van de gemeente.

Wijhe

Het gebied rondom de Koppelleiding, het gebied stroomopwaarts van de stuw Wijhe in de Soestwetering, het gebied rondom Zandwetering en het gebied rondom de Oude Wetering.

IJsselmuiden

Het tuinbouwgebied ’De Koekoek’ dat globaal gelegen is ten zuiden en oosten van de Kamperzeedijk en ten oosten van de Polsweg (m.u.v. bebouwde kom IJsselmuiden).

Zwolle

Het gebied dat ten oosten ligt van de globale noord-zuidlijn Werkerlaan, spoorlijn Kampen-Zwolle, spoorlijn Zwolle-Almelo en Soestwetering.

Provincie Noord-Holland

Obdam

Gedeeltelijk, voorzover behorend tot het waterschap Westfriesland.

Provincie Flevoland

Dronten /Lelystad

Gedeeltelijk, voorzover gelegen ten noorden van de reserveringsstrook voor de Hanzelijn.

Naar boven