Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 1997, 174 pagina 14 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 1997, 174 pagina 14 | Overig |
Vastgesteld door de vergadering van het College van Procureurs-Generaal d.d. 3 juli 1997 Inwerkingtreding 1 oktober 1997
Voor het Openbaar Ministerie bestaat de mogelijkheid om via het aanbieden van een transactie (artikel 74 Wetboek van Strafrecht jo. artikel 36 Wet op de economische delicten) of via dagvaarding een strafzaak af te handelen.
Indien het Openbaar Ministerie een zaak afdoet met inachtneming van bovengenoemde artikelen zal het voorwaarden stellen bij vrijwillige voldoening waaraan het recht tot strafvervolging vervalt. De voorwaarden staan vermeld in de artikelen 74 Sr en 36 WED.
Met het oog op de gewenste eenheid in het strafvorderingsbeleid ten aanzien van overtredingen van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen bij het vervoer over water hebben de Procureurs-Generaal tarieven vastgesteld die landelijk als uitgangspunt dienen voor de bepaling van de bedragen welke als transactie c.q. eis ter zitting worden gehanteerd.
Het is ter beslissing aan de Officier van Justitie of een zaak via transactie of behandeling ter zitting wordt afgedaan. Voor sommige delicten zijn uitgangspunten geformuleerd voor de keuze tussen transactie een dagvaarden.
Op 7 maart 1995 heeft het College van procureurs-generaal ingestemd met de voorlopige interne tarieflijst Wet gevaarlijke stoffen. Herziening van de tot op dat moment gehanteerde tarieflijst was noodzakelijk geworden als gevolg van het feit dat de Wet gevaarlijke stoffen onder de werkingssfeer was gebracht van de Wet op de economische delicten. De betreffende interne tarieflijst heeft alleen betrekking op voorschriften voor het vervoer over de weg. Bij die tarieflijst werd aangekondigd dat tarieven met betrekking tot het vervoer over water zouden worden ontwikkeld zodra de Wet vervoer gevaarlijke stoffen de Wet gevaarlijke stoffen en het daaraan gekoppelde Reglement gevaarlijke stoffen zou hebben vervangen. De Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS) is op 1 augustus 1996 in werking getreden.
Onder verantwoordelijkheid van de Coördinatiecommissie Milieu van het Openbaar Ministerie is de toegezegde Tarieflijst Wet vervoer gevaarlijke stoffen ten aanzien van vervoer over water binnen de OM-Werkgroep Stoffentransport opgesteld. Bij het opstellen zijn de ervaringen van de meest betrokken arrondissementsparketten en de met de handhaving van de betreffende regels belaste opsporingsdiensten, te weten de Rivierpolitie Rotterdam, het Korps Landelijke Politiediensten en de Rijksverkeersinspectie betrokken.
De tarieven zijn vergeleken met de sancties in de Bussgeldkatalog die door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart is vastgesteld. De sancties kunnen ingevolge de Akte van Mannheim worden opgelegd terzake materieel overeenkomende overtredingen. De tarieven uit de tarieflijst blijven binnen de marges die in de Bussgeldkatalog worden aangegeven. Een uitzondering hierop vormt het transactiebedrag terzake het varen binnen te korte afstand. Het hogere transactiebedrag is gebaseerd op de afdoeningservaringen van het OM in het verleden en het aanzienlijke potentiële gevaar bij niet naleving van het betreffende voorschrift.
De tarieflijst is zodanig opgesteld dat:
a. er ’in zwaarte’ voldoende evenwicht bestaat tussen de diverse overtredingen;
b. er geen specifieke berekeningen in het proces-verbaal behoeven te worden gerelateerd, uitgezonderd een eventuele voordeelberekening;
c. de lijst op een vrij gemakkelijke en praktische manier is te hanteren.
De tarieven gelden in alle gevallen als uitgangspunt, zowel voor het schikkingsvoorstel als voor de eis ter terechtzitting. De officier van justitie kan - al naar gelang de omstandigheden en binnen de door de wet gestelde grenzen - het bedrag verhogen c.q. verlagen. Een indicatie voor een verhoging is in elk geval recidive. In beginsel is in die gevallen een verdubbeling van het tarief aangewezen.
De rechter is noch aan de eis van de Officier van Justitie noch aan deze tarieflijst van het Openbaar Ministerie gebonden.
Waar mogelijk zal in het proces-verbaal gemotiveerd het bedrag van het werderrechtelijk verkregen voordeel worden aangegeven Dit bedrag kan dan in daarvoor in aanmerking komende gevallen aan de verdachte worden ontnomen.
De overtredingen waarop de tarieflijst ziet zijn zowel feitelijk als middels een opgave van het overtreden voorschrift aangeduid. De opgave van het overtreden voorschrift betreft hetzij het randnummer als genoemd in het ADNR, hetzij een verwijzing naar een andere regeling. De regelingen zijn in de lijst middels afkortingen weergegeven. Een lijst van gehanteerde afkortingen maakt deel uit van de tarieflijst. Voor een aantal opgenomen overtredingen is het overtreden voorschrift in meerdere regelingen en/of het ADNR te vinden.
Daar waar in de tarieflijst een randnummer uit het ADNR wordt voorafgegaan door een gedachtenstreepje, behoren de posities van de cijfers van de respectievelijke randnummers uit de klassen en secties van het ADNR te worden gelezen. Bijvoorbeeld: -.240 extra brandblusapparatuur, staat voor de randnummers 10.240; 110.240; 210.240; 311.240; 321.240; 331.240 ADNR. Hiermee wordt op een logische wijze aansluiting gezocht bij de systematische ontsluiting van het ADNR.
Meerdere actoren kunnen in het kader van de handhaving van de regelgeving op het terrein van vervoer gevaarlijke stoffen over binnenwateren strafrechtelijk verantwoordelijk worden gesteld. In de tarieflijst zijn voor de meestvoorkomende personen en rechtspersonen waar nodig de tarieven gedifferentieerd. Al naar gelang de mate van strafrechtelijke verantwoordelijkheid verschilt de hoogte van het transactiebedrag per categorie van bij het strafbare feit betrokkenen. In de tarieflijst is een onderscheid gemaakt naar drie categorieën:
S zij die behoren tot de bemanning of opvarenden van het schip (loonschipper, matroos, loods, monteur, opstapper etc.)
T zij die binnen de onderneming, eventueel op afstand verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering op het schip (zelfstandig werkend schipper, transportondernemer, rederij, etc.)
A zij die gevaarlijke stoffen verladen en ontvangen.
ADNR Accord européen relatief au transport international des marchandises Dangereuses par voie de Navigation du Rhin (Reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Rijn);
ROSR Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn;
RPR Rijnvaart Politiereglement;
BSB Binnenschepenbesluit;
VBT Veiligheidsbesluit Tankschepen;
WVGS Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen;
CCR Centrale Commissie voor de Rijnvaart
BPR Binnenvaart Politiereglement
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1997-174-p14-SC10585.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.