Tarieflijst Destructiewet

Vastgesteld door de vergadering van het College van Procureurs-Generaal d.d. 3 juli 1997 Inwerkingtreding 1 oktober 1997

Algemeen

Voor het Openbaar Ministerie bestaat de mogelijkheid om via het aanbieden van een transactie (artikel 74 Wetboek van Strafrecht jo. artikel 36 Wet op de economische delicten) of via dagvaarding een strafzaak af te handelen.

Indien het Openbaar Ministerie een zaak afdoet met inachtneming van bovengenoemde artikelen zal het voorwaarden stellen bij vrijwillige voldoening waaraan het recht tot strafvervolging vervalt. De voorwaarden staan vermeld in de artikelen 74 Sr en 36 WED.

Met het oog op de gewenste eenheid in het strafvorderingsbeleid ten aanzien van overtredingen van de Destructiewet hebben de Procureurs-Generaal tarieven vastgesteld die landelijk als uitgangspunt dienen voor de bepaling van de bedragen welke als transactie c.q. eis ter zitting worden gehanteerd.

Het is ter beslissing aan de Officier van Justitie of een zaak via transactie of behandeling ter zitting wordt afgedaan. Voor sommige delicten zijn uitgangspunten geformuleerd voor de keuze tussen transactie een dagvaarden.

De tarieflijst

Onder verantwoordelijkheid van de Coördinatiecommissie Milieu van het Openbaar Ministerie is de Tarieflijst Destructiewet door de OM-Werkgroep Groen opgesteld. Bij het opstellen zijn de ervaringen van de meestbetrokken arrondissementsparketten en de met de handhaving van de betreffende regels belaste opsporingsdiensten, te weten de Algemene Inspectiedienst van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en de politie betrokken.

De tarieflijst is zodanig opgesteld dat:

a. er ’in zwaarte’ voldoende evenwicht bestaat tussen de diverse overtredingen;

b. er geen specifieke berekeningen in het proces-verbaal behoeven te worden gerelateerd, uitgezonderd een eventuele voordeelberekening;

c. de lijst op een vrij gemakkelijke en praktische manier is te hanteren.

De tarieven gelden in alle gevallen als uitgangspunt, zowel voor het schikkingsvoorstel als voor de eis ter terechtzitting. De officier van justitie kan - al naar gelang de omstandigheden en binnen de door de wet gestelde grenzen - het bedrag verhogen c.q. verlagen. Een indicatie voor een verhoging is in elk geval recidive. Voor de overtredingen waarop deze tarieflijst ziet geldt in beginsel dat bij recidive binnen 2 jaar het basisbedrag met 50% wordt verhoogd.

De rechter is noch aan de eis van de Officier van Justitie noch aan deze tarieflijst van het Openbaar Ministerie gebonden.

Waar mogelijk zal in het proces-verbaal gemotiveerd het bedrag van het wederrechtelijk verkregen voordeel worden aangegeven Dit bedrag kan dan in daarvoor in aanmerking komende gevallen aan de verdachte worden ontnomen.

Opzet van de tarieflijst

De tarieflijst ziet op de meestvoorkomende overtredingen van regels die bij of krachtens de Destructiewet zijn gesteld. Deze regels betreffen het verbod op onttrekking van destructiemateriaal uit artikel 4 en de op basis van artikel 12 gestelde regels voor eigenaren en houders van destructiemateriaal.

Laatstbedoelde regels zijn opgenomen in de Regeling eisen eigenaar of houder van hoog- en laag-risicomateriaal, hierna te noemen ’regeling’.

De overtredingen waarop de tarieflijst ziet zijn zowel feitelijk als middels een opgave van het overtreden voorschrift aangeduid. De hoogte van de transactie verschilt ten aanzien van dezelfde overtreding naar gelang de soort destructiemateriaal. Dit onderscheid heeft te maken met twee factoren. Op de eerste plaats behoeven schapen, anders dan paarden, runderen en varkens geen dagelijkse verzorging. Daardoor bestaat er in het algemeen een verschil in verwijtbaarheid tussen het niet tijdig reageren op en/of melden van een kadaver van een schaap en van andere dieren. Daarnaast speelt bij kadavers van varkens en runderen het risico van dierziekteverspreiding een belangrijker rol dan bij kadavers van schapen. Bij paarden is de kans op verspreiding van ziektes zelfs nog kleiner.

Vanwege het in beide gevallen aanzienlijke risico van dierziekteverspreiding is er ook geen onderscheid gemaakt tussen overtredingen met betrekking tot volwassen varkens en biggen.

Slachtafval is in de tarieflijst als afzonderlijke categorie opgenomen.

De tarieflijst ziet niet op overtredingen met betrekking tot ander destructiematriaal dan de expliciet genoemde categorieën.

Tarieflijst

- artikel 4 Destructiewet; onttrekken destructiematriaal aan verwerking

per schaap f 500,-

per rund/paard/varken1 f 1000,‐

slachtafval f 750,-

- artikel 12 Destructiewet jo. artikel 2 regeling; geen aangifte doen van destructiemateriaal

per schaap f 250,-/f 100,- voor elk schaap meer

per rund/paard/varken1 f 500,‐/f 150,‐ voor elk dier meer

- artikel 12 Destructiewet jo. artikel 3 regeling: op verkeerde dag aanbieden

basisbedrag f 500,-

- artikel 12 Destructiewet jo. artikel 4 regeling: niet goed afgedekt aanbieden

(bij tweede overtreding na een (geregistreerde) waarschuwing bij eerste overtreding)

per schaap f 500,-

per rund/paard/varken1 f 1000,‐

- artikel 12 Destructiewet jo. artikel 4: niet afgedekt aanbieden

(bij eerste overtreding)

per schaap f 500,-

per rund/paard/varken1 f 1000,‐

1 Bij overtredingen met betrekking tot varkens geldt bij cumulatie een maximum van f 2500,‐.

Ten aanzien van overtreding van artikel 4 van de regeling is een onderscheid gemaakt tussen het niet goed en het geheel niet afdekken van het destructiematriaal. Het niet goed afgedekt zijn van het materiaal kan een andere oorzaak hebben dan onwilligheid bij de eigenaar of houder. In deze gevallen dient primair getracht te worden te bevorderen dat in de toekomst zorgvuldiger wordt gehandeld.

Het geheel achterwege laten van afdekking gebeurt altijd opzettelijk en dient steeds tot een proces-verbaal te leiden.

De cumulatieregeling bij overtredingen met betrekking tot varkens is opgenomen in verband met de in het algemeen intensieve wijze waarop deze dieren worden gehouden. De kans op het gelijktijdig met betrekking tot meerdere dieren niet naleven van de regels is groter dan bij dieren die in kleinere aantallen worden gehouden.

Vanzelfsprekend kunnen de omstandigheden van het geval voor de officier van justitie aanleiding zijn om in een geval waarop de cumulatieregeling ziet toch een hoger transactiebedrag dan f 2500,- te hanteren of zelfs tot dagvaarding over te gaan.

Naar boven