Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 1996, 190 pagina 8 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 1996, 190 pagina 8 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling houdende uitvoering voor de Nederlandse Antillen van artikel 276, zesde lid, van het Vissersvaartuigen-besluit (Regeling wachtalarminstallatie voor de Nederlandse Antillen)
11 september 1996
Nr. DGSM/J-96005581
Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 276, zesde lid, van het Vissersvaartuigenbesluit1;
Besluit:
1. Een wachtalarminstallatie wordt in- en uitgeschakeld door middel van een sleutelbediende schakelaar.
2. Een wachtalarminstallatie is voorzien van een tijdmeetsysteem met ten minste twee verschillende looptijden, waarvan de langste looptijd niet meer mag bedragen dan vijftien minuten. De looptijdkeuze moet sleutelbediend zijn en mag worden gecombineerd met de in het eerste lid bedoelde schakelaar.
3. Een dimbare controlelamp geeft aan dat de wachtalarminstallatie in bedrijf is.
4. Na de inschakeling van de wacht-alarminstallatie start het tijdmeetsysteem. Dit tijdmeetsysteem kan op
elk gewenst moment door middel van een terugsteldrukknop op nul worden teruggesteld, waarna de tijdmeting weer opnieuw begint.
5. Aan het eind van de gekozen looptijd treedt in het stuurhuis een zichtbaar en hoorbaar waarschuwingssignaal in werking.
6. Indien niet binnen zestig seconden na de inwerkingtreding van het waarschuwingssignaal, bedoeld in het vijfde lid, het tijdmeetsysteem door middel van de terugsteldrukknop op nul wordt teruggesteld, wordt een hoorbaar alarm gegeven in de verblijven van de kapitein, de stuurman alsmede andere daarvoor in aanmerking komende verblijven.
7. De terugsteldrukknop wordt niet vanaf een normale navigatiepositie zoals de stuurstoel bediend.
8. Een wachtalarminstallatie voldoet aan de als bijlage bij deze regeling behorende paragrafen 5 en 6 van de op 6 november 1991 aangenomen Resolutie A.694(17) van de Inter-
nationale Maritieme Organisatie.
1. De kapitein ziet erop toe dat de wachtalarminstallatie in werking is wanneer uitsluitend door de chef van de wacht op de brug wacht wordt gelopen.
2. Tijdens de uitoefening van de visserij mag de wachtalarminstallatie afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden buiten werking worden gesteld, wanneer de kapitein zulks verantwoord acht.
3. De kapitein houdt bij de keuze van de looptijd van het tijdmeetsysteem rekening met de bestaande toestand en omstandigheden.
Deze regeling treedt voor de Nederlandse Antillen in werking met ingang van 1 november 1996.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling wachtalarminstallatie voor de Nederlandse Antillen.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant en de Curaçaosche Courant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlage die in de Nederlandse Antillen ter inzage wordt gelegd. Van de terinzagelegging zal mededeling worden gedaan in de Curaçaosche Courant.
1 Laatstelijk gewijzigd bij koninklijk besluit van 1 september 1995 (Stb. 456 en 465).
Op 23 november 1993 heeft de Raad van de Europese Gemeenschappen richtlijn nr. 93/103/EG vastgesteld, betreffende de minimumvoorschriften inzake veiligheid en gezondheid bij het werk aan boord van vissersvaartuigen (PbEG L 307), hierna te noemen: de richtlijn. De voorschriften van de richtlijn zijn ten dele geïmplementeerd in het voor de drie landen van het Koninkrijk der Nederlanden vastgestelde besluit van 1 september 1995, houdende wijziging van het Vissersvaartuigen-besluit in verband met de richtlijn (Stb. 456).
De richtlijn stelt mede eisen aan het zicht van degene die de lieren bedient en aan het gebruik van een betrouwbaar communicatiesysteem. Artikel 276 in Hoofdstuk 10 van het Vissersvaartuigenbesluit, betreffende hulpmiddelen bij de navigatie, stelt regels ten aanzien van de brug van een vaartuig. Bij de implementatie van de richtlijn in het Vissersvaartuigenbesluit zijn een vierde en een vijfde lid toegevoegd waarbij het goede zicht en het bedoelde communicatiesysteem zijn voorgeschreven.
Artikel 276, vierde lid, van het Vissersvaartuigenbesluit bevatte een delegatie van regelgevende bevoegdheid aan het Hoofd van de Scheepvaartinspectie die naar huidig inzicht niet behoort te worden verleend aan een ambtelijk functionaris. Bij de wijziging van het Vissersvaartuigenbesluit ter implementatie van de richtlijn is deze bevoegdheid vervangen door een bepaling betreffende regelgevende bevoegdheid aan de minister in artikel 276, zesde lid. Dientengevolge is de bekendmaking aan de zeevisvaart van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie van 2 augustus 1989, nr. 47/1989, houdende nadere regels ten aanzien van de wachtalarminstallatie (Stcrt. 213) van rechtswege vervallen bij de inwerkingtreding van het besluit van 1 september 1995, houdende wijziging van het Vissersvaartuigenbesluit in verband met de implementatie van de richtlijn (Stb. 456), aangezien de bedoelde bekendmaking was gebaseerd op het vervallen artikel 276, vierde lid.
De onderhavige regeling strekt tot het vaststellen van de bepalingen zoals neergelegd in de vervallen genoemde bekendmaking en tot uitvoering van het als gevolg van de implementatie van de richtlijn gewijzigde artikel 276. Daarbij is een aantal redactionele aanpassingen doorgevoerd.
Tevens is aangesloten bij de ontwikkelingen in de Internationale Maritieme Organisatie ter zake. Op 6 november 1991 heeft zij Resolutie A.694(17) aangenomen ter vervanging van Resolutie A.574(14). In deze resolutie worden algemene voorschriften gesteld aan radio-communicatieapparatuur en hulpmiddelen bij de navigatie. In de paragrafen 5 en 6 van deze resolutie wordt verwezen naar de door de Internationale Electrotechnische Commissie ontwikkelde norm 945 betreffende ’Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems’. Deze norm - die door de Europese Normalisatie Organisatie is overgenomen als Europese norm nr. 60945 en 60945 (AI) - is voorgeschreven voor een wachtalarminstallatie als bedoeld in artikel 276.
Deze regeling is alleen van toepassing in de Nederlandse Antillen. Voor Nederland en Aruba is het bovengenoemde koninklijk besluit van 1 september 1995, houdende wijziging van het Vissersvaartuigenbesluit (Stb. 456) reeds in werking getreden met ingang van 23 november 1995 (koninklijk besluit van 4 oktober 1995, Stb. 516). Op hetzelfde tijdstip is eveneens de voor Nederland en Aruba vastgestelde (en met de onderhavige regeling overeenkomende) Regeling wacht-alarminstallatie in werking getreden.
Voor de Nederlandse Antillen is het tijdstip van inwerkingtreding van het bovengenoemde besluit vastgesteld op 1 november 1996. Dientengevolge zal ook de onderhavige regeling met ingang van 1 november 1996 in werking treden. De inhoud van de regeling is afgestemd met de Nederlandse Antillen.
De bij deze regeling behorende bijlage zal in de Nederlandse Antillen ter inzage worden gelegd. In Nederland is de overeenkomstige bijlage bij de Regeling wachtalarminstallatie reeds ter inzage gelegd met ingang van 23 november 1995, de datum waarop die regeling in werking is getreden. De wijze waarop de bij deze regeling behorende bijlage ter inzage wordt gelegd, zal worden bepaald door de desbetreffende autoriteiten in de Nederlandse Antillen.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1996-190-p8-SC7076.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.