Instellingsbeschikking DGOOV

20 december 1995

Nr. E95/U3992

Directoraat-Generaal voor Openbare Orde en Veiligheid

De Minister van Binnenlandse Zaken,

Besluit:

I. Er is een directoraat-generaal voor Openbare Orde en Veiligheid (DGOOV). Het directoraat-generaal OOV ressorteert rechtstreeks onder de secretaris-generaal.

II. Het directoraat-generaal voor Openbare Orde en Veiligheid heeft tot taak al datgene te verrichten dat dienstig is ter verwezenlijking van de hoofddoelstellingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken voor zover die het bevorderen van de openbare orde en veiligheid betreffen.

III. De leiding van het directoraat-generaal bestaat uit de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal.

IV. Het directoraat-generaal bestaat uit de volgende onderdelen:

a. de directie Brandweer en Rampenbestrijding;

b. de directie Politie;

c. het Landelijk Coördinatiecentrum;

d. het stafbureau Openbare Orde en Veiligheid;

e. de coördinator wetgevingsaangelegenheden;

f. de afdeling Informatiebeleid Openbare Orde en Veiligheid;

g. het projectbureau Integraal Veiligheidsbeleid;

h. het Coördinatiepunt Landelijk Management Development Politie;

i. de Inspectie Politie.

V. De onderdelen van het directoraat-generaal zijn belast met de volgende taken:

a. De directie Brandweer en Rampenbestrijding heeft tot taak:

- het ontwikkelen, voorbereiden en coördineren van beleid gericht op de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de brandweerzorg;

- het (mede-)ontwikkelen van het algemene openbare orde en veiligheidsbeleid.

b. De directie Politie heeft tot taak:

- het onderhouden van het bestuurlijk-juridisch bestel waarbinnen politie- en veiligheidszorg gestalte krijgen, inclusief internationaal beleid;

- de zorg voor de instandhouding en uitvoering van een budgetverdeelsysteem en het uitoefenen van financieel toezicht op de politie;

- de zorg voor het beheer op afstand van de politie en het stellen van regels ter zake;

- de ontwikkeling en realisering van politieel en bestuurlijk openbare orde en veiligheidsbeleid;

- het bijdragen aan kwaliteit, efficiency en effectiviteit van de politiezorg.

c. Het Landelijk Coördinatiecentrum heeft tot taak:

- de minister van Binnenlandse zaken bij te staan in de uitoefening van bevoegdheden en verantwoordelijkheden op het gebied van de openbare orde en veiligheid;

- de coördinatie van daadwerkelijk overheidsoptreden bij (dreigende) verstoring van de openbare orde en/of de openbare veiligheid;

- het (mede-)ontwikkelen van het algemene openbare orde en veiligheidsbeleid.

d. Het stafbureau Openbare Orde en Veiligheid heeft tot taak:

- de ondersteuning en advisering van de leiding van het directoraat-generaal;

- het zorgdragen voor de coördinatie en afstemming van zaken op het terrein van financiën, organisatie en informatie, voorlichting, publiciteit en externe representatie;

- het zorgdragen voor aangelegenheden met betrekking tot het personeelsbeleid.

e. De coördinator wetgevingsaangelegenheden heeft met inachtneming van de taken van de stafafdeling Constitutionele Zaken en Wetgevingsaangelegenheden zoals vastgelegd in het besluit van de minister van Binnenlandse Zaken van 17 maart 1988, CW88/N38 tot taak:

- het stellen van prioriteiten ten aanzien van de totstandkoming van de regelgeving van het directoraat-generaal alsmede het bewaken van de voortgang ervan;

- het toetsen van de ontwerp-regelgeving van het directoraat-generaal naar vorm en inhoud en van beleidsvoornemens op mogelijke gevolgen voor de regelgeving;

- het vervullen van een primaire rol of het verlenen van bijstand bij door de directeur-generaal aangewezen wetgevingsprojecten;

- het doen van voorstellen aan de leiding van het directoraat-generaal over de inzet van medewerkers ten behoeve van wetgevingsprojecten waarvoor binnen een directie niet de benodigde capaciteit of expertise aanwezig is of die een directieoverstijgend karakter hebben.

f. De afdeling Informatiebeleid Openbare Orde en Veiligheid heeft tot taak:

- het ontwikkelen en (doen) uitvoeren van het informatiebeleid op het terrein van politie en brandweer en rampenbestrijding;

- het scheppen van algemene kaders en randvoorwaarden teneinde de regionale brandweer- en politiekorpsen in staat te stellen hun informatievoorziening op adequate wijze gestalte te geven;

- Het zorgdragen voor de coördinatie en regelgeving met betrekking tot informatieverzameling en verstrekking van en door brandweer- en politiekorpsen alsmede tussen deze korpsen en derden.

g. Het Projectbureau Integraal Veiligheidsbeleid heeft tot taak:

- de vormgeving en implementatie van het integraal veiligheidsbeleid;

- het zorgdragen voor de afstemming van het veiligheidsbeleid zowel inter- als intradepartementaal alsmede met de mede-overheden, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.

h. Het Coördinatiepunt Landelijk Management Development Politie heeft tot taak:

- het ontwikkelen van een meerjaren management-developmentbeleid en het vertalen ervan in operationele doeleinden;

- het scannen van potentiële kandidaten voor topfuncties bij de Nederlandse politie en het matchen van deze kandidaten met deze topfuncties.

i. De Inspectie Politie heeft tot taak:

- het toetsen van de taakuitvoering door de politie-organisaties;

- het verrichten van onderzoek bij ingrijpende gebeurtenissen bij de taakuitvoering door politie-organisaties;

- het toetsen van kwaliteitszorg bij de politie-organisaties;

- het rapporteren over voorgaande taken aan de minister van Binnenlandse Zaken en van Justitie door tussenkomst van de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid.

VI. De directie Brandweer en Rampenbestrijding bestaat uit:

a. de leiding van de directie, bestaande uit de directeur en de plaatsvervangend directeur;

b. de afdeling Organisatie Rampenbestrijding;

c. de afdeling Bestuurlijke, Internationale en Juridische Zaken;

d. de afdeling Brandweerzorg;

e. de afdeling Veiligheidsbeleid;

f. de afdeling Techniek en Logistiek;

g. de afdeling Financiën en Economie;

h. de stafafdeling Inspectie Brandweerzorg en Rampenbestrijding;

i. de stafafdeling Bedrijfsvoering en Informatievoorziening;

j. het Projectbureau Versterking Brandweer;

k. het Projectbureau Versterking Geneeskundige Organisatie bij Rampen;

m. het Projectbureau Vernieuwing Waarschuwingsstelsel.

VII. De directie Politie bestaat uit:

1. de leiding van de directie, bestaande uit de directeur en de plaatsvervangend directeur;

2. de hoofdafdeling Veiligheidsbeleid en Juridische Zaken, waaronder ressorteren de afdelingen:

a. Bestuurlijke en Juridische Zaken;

b. Veiligheidsbeleid;

3. de hoofdafdeling Onderwijs- en Personeelsbeleid, waaronder ressorteren de afdelingen:

a. Onderwijs en Loopbaanbeleid;

b. Arbeidsvoorwaardenbeleid;

4. de hoofdafdeling Financiën, Bedrijfsvoering en Toezicht, waaronder ressorteren de afdelingen:

a. Bedrijfsvoering en Toezicht;

b. Financiële Zaken;

5. de senior medewerker strategische beleidsontwikkeling;

6. de stafafdeling Directiebeheer.

VIII. Het Landelijk Coördinatiecentrum bestaat uit:

1. de afdeling Preparatie Crisisbeheersing;

2. de afdeling Operationele Zaken;

3. het secretariaat.

IX. Onder het stafbureau Openbare Orde en Veiligheid ressorteert het Facilitair Bedrijf.

X. Het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken van 31 maart 1995, nr. E95/U749 (Stcrt. 78) wordt ingetrokken.

XI. Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Afschrift van dit besluit, dat in de Staatscourant zal worden gepubliceerd, zal worden gezonden aan de Algemene Rekenkamer en aan:

- de secretaris-generaal

- de directeuren-generaal

- de hoofden van de directies, (staf- en hoofdafdelingen) diensten, inspecties en rechtstreeks onder de secretaris-generaal ressorterende bureaus van het ministerie van Binnenlandse Zaken;

- de directeur van het Kabinet der Koningin;

- de Inspectie der Rijksfinanciën;

- de afdeling Publikaties Overheidsorganisatie van de Centrale Archief Selectiedienst;

- de beveiligingsambtenaar.

De Minister van Binnenlandse Zaken,
H. F. Dijkstal.

Naar boven