Regeling arbeidsbemiddelingstaak Wagw

18 december 1995

nr. SV/VW/95/5228

Directie Sociale Verzekeringen

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 16, derde lid, van de Wet arbeid gehandicapte werknemers,

Besluit:

Artikel 1

1. De arbeidsbemiddelingstaak van de bedrijfsverenigingen en het Algemeen burgerlijk pensioenfonds strekt zich uit tot:

a. gehandicapte werknemers in de zin van de Wet arbeid gehandicapte werknemers;

b. personen die, indien zij werknemers waren, zouden worden aangemerkt als gehandicapte werknemers in de zin van de Wet arbeid gehandicapte werknemers;

c. personen aan wie een uitkering krachtens de Ziektewet is toegekend dan wel die bij ongeschiktheid tot het verrichten van hun arbeid wegens ziekte recht hebben op loon;

d. ambtenaren in de zin van de Algemene burgerlijke pensioenwet, voor zover zij niet behoren tot de gehandicapte werknemers, bedoeld in onderdeel a, gedurende de periode dat zij in verband met ziekte recht hebben op doorbetaling van de bezoldiging;

e. personen die aansluitend op het doorlopen van de wachttijd niet in aanmerking komen voor een uitkering op grond van de Algemene Arbeidson-geschiktheidswet of de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, omdat de arbeidsongeschiktheid minder dan 25% respectievelijk 15% bedraagt;

f. personen van wie de uitkering krachtens artikel 32, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene Arbeidsongeschikt-heidswet of artikel 43, eerste lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering is ingetrokken.

2. Het eerste lid is voor de personen, bedoeld onder c tot en met f, slechts van toepassing voor zover zij in verband met ziekte of gebrek een belemmering hebben om tot de arbeidsmarkt toe te treden.

Artikel 2

De Nieuwe Algemene Bedrijfsvereniging heeft tot taak personen te bemiddelen die niet behoren tot de categorieën, bedoeld in artikel 1, en die geen uitkering hebben op grond van de Werkloosheidswet, maar in verband met ziekte of gebrek een belemmering hebben om tot de arbeidsmarkt toe te treden.

Artikel 3

Met ingang van 1 januari 1996 wordt deze regeling gewijzigd als volgt:

a. In de aanhef van artikel 1, eerste lid, wordt ’Algemeen burgerlijk pensioenfonds’ vervangen door: Fonds arbeidsongeschiktheidsverzekering overheidspersoneel.

b. In artikel 1, eerste lid, onderdeel d, wordt ’ambtenaren in de zin van de Algemene burgerlijke pensioenwet’ vervangen door: overheidswerknemers in de zin van de Wet privatisering ABP;

c. In artikel 1, eerste lid, onderdelen e en f, wordt na ’Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering’ telkens ingevoegd: dan wel de overeenkomstige toepassing daarvan krachtens artikel 32 van de Wet privatisering ABP.

d. In artikel 1, eerste lid, onderdelen e en f, wordt na ’bedrijfsvereniging’ telkens ingevoegd: dan wel door het Fonds arbeidsongeschiktheidsverzekering overheidspersoneel.

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 5

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling arbeidsbemiddelingstaak Wagw.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.


’s-Gravenhage, 18 december 1995.
De Staatssecretaris voornoemd,
R.L.O. Linschoten.

Toelichting

In de Wet afschaffing malus en bevordering reïntegratie is een aantal maatregelen opgenomen die tot doel hebben de kansen op de arbeidsmarkt voor gehandicapte werknemers te verbeteren door de kwaliteit van het arbeidsaanbod van personen met een arbeidshandicap op de arbeidsmarkt te verbeteren, door de vraag van werkgevers naar personen met een arbeidshandicap te vergroten en door verbetering van het bestaande reïntegratie-instrumentarium. Om duidelijk aan te geven welke categorieën van personen onder welke voorwaarden tot de bemiddelingspopulatie worden gerekend, heb ik een nadere omschrijving in een ministeriële regeling bij de behandeling van de Wet afschaffing malus en bevordering reïntegratie, op grond van artikel 16, derde lid, van de Wet arbeid gehandicapte werknemers (Wagw), in het vooruitzicht gesteld (Kamerstukken II, 1994/1995, 24 221, nr. 3, blz. 8). Daarbij is aangesloten bij artikel 1 van de Wagw en het Besluit ter uitvoering van de Wagw. Kortheidshalve verwijs ik naar de toelichting van deze regelingen. De onderhavige regeling formaliseert de feitelijke en door mij gewenste handelwijze van de bedrijfsvere-

nigingen en het Algemeen burgerlijk pensioenfonds (vanaf 1 januari treedt in het kader van de privatisering van het Algemeen burgerlijk pensioenfonds het Fonds arbeidsongeschikt-heidsverzekering overheidspersoneel in de plaats van het Algemeen burgerlijk pensioenfonds). Zo zijn naast de reeds aangeduide categorieën in de Wagw ook opgenomen (in artikel 2) diegenen, die geen relatie hebben met een arbeidsongeschiktheidsuitkering of de Werkloosheidswet en als gevolg van een functionele beperking toch een extra belemmering hebben om tot de arbeidsmarkt toe te treden. Mede naar aanleiding van een daartoe strekkend advies van onder meer de Nationale Commissie Chronisch Zieken betreft het dan bijvoorbeeld chronisch zieken die òf geen uitkering hebben en dus geen relatie met enige uitvoerende instantie hebben òf die bij de sociale dienst een uitkering krijgen en daar als gevolg van hun gezondheidsprobleem als onbemiddelbaar worden beschouwd. Voor deze categorie is - in tegenstelling tot de categorieën personen, opgenomen in de onderdelen a tot en met f van artikel 1, eerste lid - geen bevoegde bedrijfsvereniging c.q. Algemeen burgerlijk pensioenfonds (vanaf 1 januari 1996 het FAOP) aangewezen. Daarom heb ik de Nieuwe Algemene Bedrijfsvereniging de bemiddelingstaak gegeven. De aan deze taak verbonden kosten vloeien voort uit de uitvoering van de Wagw, zoals deze in artikel 56 van de Organisatiewet sociale verzekeringen aan de bedrijfsvereniging is opgedragen.

Zoals boven reeds vermeld, is wat de omschrijving betreft van de categorie personen waarover de bemiddelingstaak van de bedrijfsverenigingen en het Algemeen burgerlijk pensioenfonds (vanaf 1 januari 1996 het FAOP) zich uitstrekt, aangesloten bij de omschrijving van het begrip gehandicapte werknemer in de Wagw. Onder gehandicapte werknemers in de zin van de Wagw vallen ook de categorieën werknemers bedoeld in het Besluit ter uitvoering van de Wagw, met in acht neming van de daarbij met betrekking tot bepaalde categorieën gestelde termijnen van één of drie jaar.

Aangezien het hier echter gaat om bemiddeling dienen ook personen onder de doelgroep te worden gebracht die nog geen werknemer zijn, maar die, als ze na een geslaagde bemiddelingspoging werknemer geworden zijn, wel onder de Wagw-populatie vallen.Onder de omschrijving van artikel 1 van de onderhavige regeling vallen zodoende onder meer de volgende categorieën personen:

- personen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (onderdeel a en b)

- personen met een werkvoorziening, of aan wie na bemiddeling een werkvoorziening zal worden toegekend (onderdeel a en b)

- personen van wie tijdens het eerste ziektejaar, terwijl zij recht hebben op loondoorbetaling of op ziekengeld, duidelijk is dat zij niet terug kunnen naar de eigen werkgever of op zoek zijn naar een nieuwe werkgever (onderdeel c)

- personen die na één ziektejaar niet in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering (onderdeel e)

- personen die tot minder dan 15% resp. 25% arbeidsongeschiktheid zijn afgeschat (onderdeel f)

Voor de categorieën a en b, de (toekomstige) Wagw-populatie, kan worden aangenomen dat zij door ziekte of gebrek in hun toegang tot de arbeidsmarkt belemmerd worden. Voor de categorieën c tot en met f, degenen die niet, nog niet of niet meer in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering, staat dat niet zonder meer vast. Derhalve is voor deze categorieën in het tweede lid van artikel 1 als aanvullende voorwaarde gesteld dat zij in verband met ziekte of gebrek een belemmering hebben om tot de arbeidsmarkt toe te treden. Met dit tweede lid worden zowel degenen die door hun al aan de dag getreden ziekte of gebrek belemmerd worden, als degenen van wie te verwachten valt dat ziekte of gebrek zal gaan optreden als zij tot de arbeidsmarkt toetreden en die daardoor belemmerd worden, onder de doelgroep gebracht, terwijl personen zonder handicap of die door hun handicap geen arbeidsmarktbelemmering ervaren, buiten de doelgroep worden gehouden. Door dit criterium in het tweede lid op te nemen wordt overigens niet beoogd een nieuw onderscheid te introduceren, maar juist de bestaande situatie met betrekking tot de bemiddelingspopulatie te continueren. Immers impliciet wordt dit criterium ook thans door de bedrijfsverenigingen gehanteerd bij het in aanmerking brengen van gehandicapten voor reïntegratie en bemiddeling.

Voorts worden, in artikel 2, zoals boven reeds vermeld, personen die geen relatie hebben met een arbeidsongeschiktheidsuitkering of de Werkloosheidswet en die als gevolg van ziekte of gebrek belemmerd worden in hun toegang tot de arbeidsmarkt, onder de doelgroep gebracht van de Nieuwe Algemene Bedrijfsvereniging. Hoewel het hier vooral gaat om chronisch zieken, was er geen noodzaak dat begrip ook in de tekst van de regeling op te nemen, aangezien het hebben van een belemmering om tot de arbeidsmarkt toe te treden impliceert dat het om een min of meer permanente en in ieder geval niet om een kortstondige aandoening gaat.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

R.L.O. Linschoten.

Naar boven