Besluit van 9 september 2024, houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 3 september 2024, nr. WJZ/47467081 (ID 12977);

Gelet op artikel VI van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs en artikel 16.1, eerste lid, voor de aanpassingswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1. Algemeen

Met ingang van 1 augustus 2025 treden in werking:

  • a. de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs, behoudens het bepaalde in artikel 2;

  • b. artikel 10.13, onderdeel artikel 45, van de Aanpassingswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Artikel 2. Ouder- en jeugdsteunpunten

Artikel II, onderdeel F, en artikel IV, onderdeel E, van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs treden met ingang van 1 januari 2025 in werking.

Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is belast met de uitvoering van dit besluit, dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 9 september 2024

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul

Uitgegeven de zesentwintigste september 2024

De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel

NOTA VAN TOELICHTING

De bepalingen over het ouder- en jeugdsteunpunt (artikel 2) treden in werking op het eerstvolgende vaste verandermoment, met inachtneming van de minimale invoeringstermijn van twee maanden.

De bepalingen over het hoorrecht en de opname van een beschrijving van de basis- en extra ondersteuningsvoorzieningen in de schoolgids (artikel 1, onderdeel a) treden in werking op 1 augustus 2025. Reden is dat het grootste deel van de ontwikkelingsperspectieven wordt opgesteld in het gespecialiseerd onderwijs. Scholen in het gespecialiseerd onderwijs stellen doorgaans de ontwikkelingsperspectieven aan het begin van het schooljaar vast of bij. Verder wordt de schoolgids gewoonlijk in het voorjaar opgesteld voor het daaropvolgende schooljaar. Door deze inwerkingtredingsdatum wordt voorkomen dat scholen midden in het schooljaar alle ontwikkelingsperspectieven moeten herzien en de schoolgids opnieuw moeten vaststellen. Schoolbesturen kunnen procedure voor de vaststelling van de schoolgids aanpassen op grond van de desbetreffende bepalingen in het schooljaar 2024–2025, opdat zij per 1 augustus 2025 voldoen aan de voorschriften zoals gesteld in de wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

Met dit koninklijk besluit treden tevens de artikelen over het handelingsplan in het primair onderwijs in werking op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Ten tijde van de invoering van de WPO-BES en de WVO BES gold het uitgangspunt van legislatieve terughoudendheid ten aanzien van de wetgeving op de BES. Daarom zijn de artikelen over het handelingsplan niet in werking getreden in 2011. De scholen op Bonaire, Saba en Sint Eustatius hebben zich in de jaren daarna volop doorontwikkeld. Op dit moment maken de scholen in Caribisch Nederland over het algemeen gebruik van een plan om de ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte vast te leggen. Daarom is het dan ook wenselijk om de artikelen over het handelingsplan in werking te laten treden en daarmee ouders en leerlingen, net als in de rest van Nederland, inspraak te geven op de ondersteuning die de leerlingen ontvangen.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul

Naar boven