Besluit van 19 september 2023 tot wijziging van het Besluit diergezondheid en de vaststelling van de tarieven van de diergezondheidsheffing voor 2024

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 11 juli 2023, nr. WJZ/27812651;

Gelet op de artikelen 9.15, derde lid, 9.16, derde lid, 9.18, derde lid, 9.22, eerste lid, 9.23, derde lid en 9.25, eerste lid, van de Wet dieren;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 19 juli 2023 nr. W11.23.00194/IV.);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 15 september 2023, nr. WJZ/34193088;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit diergezondheid wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5.6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 1,542819» vervangen door «€ 0,249779».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,083408» vervangen door «€ 0,014581».

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,266238» vervangen door «€ 0,046544».

b. In onderdeel b wordt «€ 1,756743» vervangen door «€ 0,287527».

3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,014508» vervangen door «€ 0,002535».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,009876» vervangen door «€ 0,001725».

4. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,004778» vervangen door «€ 0,000782».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,000806» vervangen door «€ 0,000195»

B

Artikel 5.7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 1,735451» vervangen door «€ 0,280390».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,353731» vervangen door «nihil».

c. In onderdeel c wordt «€ 0,121755» vervangen door «nihil».

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 2,137101» vervangen door «€ 0,346464».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,424138» vervangen door «€ 0,072230».

3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,663282» vervangen door «€ 0,117735».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,344869» vervangen door «€ 0,061222».

c. In onderdeel c wordt «€ 0,220097» vervangen door «€ 0,038445».

d. In onderdeel d wordt «€ 0,144984» vervangen door «€ 0,025349».

4. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,008662» vervangen door «€ 0,001406».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,000703» vervangen door «€ 0,000124».

c. In onderdeel c wordt «€ 0,000561» vervangen door «€ 0,000099».

5. In het vijfde lid wordt «€ 0,029029» vervangen door «€ 0,005026».

C

Artikel 5.8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt «€ 0,091391» vervangen door «€ 0,015963».

b. In onderdeel b wordt «€ 0,169019» vervangen door «€ 0,029619».

2. In het tweede lid wordt «€ 0,006673» vervangen door «nihil».

D

Artikel 5.9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «€ 0,024743» vervangen door «€ 0,004342».

2. In het tweede lid wordt «€ 0,002030» vervangen door «€ 0,000352».

E

Artikel 5.10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «€ 2,803» vervangen door «€ 2,942».

2. In het tweede lid wordt «€ 0,388» vervangen door «€ 0,402».

F

Artikel 5.11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «€ 0,953» vervangen door «€ 0,948».

2. In het tweede lid wordt «€ 1,426» vervangen door «€ 1,018».

G

Artikel 5.12 komt te luiden:

Artikel 5.12 Varkens

  • 1. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een A-bedrijf bedraagt:

    • a. € 0,171 per vleesvarken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;

    • b. € 0,086 per zeug, beer, gelt of big die is afgevoerd naar een A-, B-, C- of D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;

    • c. € 0,060 per big die is afgevoerd naar een E-bedrijf.

  • 2. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een B-bedrijf bedraagt:

    • a. € 0,171 per vleesvarken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;

    • b. € 0,086 per zeug, beer of gelt die is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;

    • c. € 0,086 per big die is afgevoerd naar een D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;

    • d. € 0,060 per big die is afgevoerd naar een F-bedrijf.

  • 3. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een C-bedrijf bedraagt € 0,086 per varken dat is afgevoerd naar A-, B-, of D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum.

  • 4. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een D-bedrijf bedraagt € 0,086 per varken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum.

  • 5. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een E-bedrijf bedraagt € 0,026 per varken.

  • 6. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een F-bedrijf bedraagt € 0,026 per varken.

  • 7. Op geslachtsrijpe varkens die eerder bestemd waren voor de fokkerij en van een A-bedrijf of een B-bedrijf zijn afgevoerd naar een slachthuis, al dan niet via een verzamelcentrum, is uitsluitend het eerste lid, onderdeel b, dan wel het tweede lid, onderdeel b, van toepassing.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 19 september 2023

Willem-Alexander

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema

Uitgegeven de dertiende oktober 2023

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

NOTA VAN TOELICHTING

I Algemeen deel

1. Inleiding

Met dit besluit zijn de tarieven voor de diergezondheidsheffing voor het jaar 2024 vastgesteld. Hiermee wordt invulling gegeven aan artikel 9.25, eerste lid, van de Wet dieren, dat bepaalt dat de tarieven voor de diergezondheidsheffing bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld.

De nieuwe tarieven voor 2024 zijn toegelicht in dit algemeen deel.

2. Diergezondheidsheffing

2.1. Achtergrond

Op grond van de in hoofdstuk 9, paragraaf 4, van de Wet dieren opgenomen regels over heffingen wordt een diergezondheidsheffing geheven bij degenen die in de uitoefening van hun bedrijf kippen, kalkoenen, eenden, schapen, geiten, varkens of runderen houden, of broedeieren of vaccinbroedeieren inleggen. Tevens wordt een diergezondheidsheffing geheven bij niet-bedrijfsmatige houders van geiten en schapen. Deze heffingen komen ten goede aan het Diergezondheidsfonds (hierna: DGF of fonds; zie artikel 9.2 tot en met 9.4 van de Wet dieren). Uit het fonds worden de kosten van de preventie en bestrijding van dierziekten betaald. Via de diergezondheidsheffing dragen de betrokken houders dus bij aan de kosten van preventie en bestrijding van dierziekten.

Het Rijk en de betrokken sectoren hebben afspraken gemaakt over de bijdragen van de betrokken sectoren in de periode van 2020 tot en met 2024. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten 2020–2024 (hierna: convenant). Overeenkomstig artikel 9.25, zesde lid, van de Wet dieren zijn de vertegenwoordigers van de onderscheiden sectoren betrokken bij de totstandkoming van de tarieven voor het jaar 2024.

2.2. Begroting fonds

De begroting voor het fonds voor het jaar 2024 is gebaseerd op de uitgaven vanuit het fonds van 2020 tot en met 2022, lopende contracten en verwachte veranderingen in deze kosten (inclusief indexatie). Bij het bepalen van de hoogte van de diergezondheidsheffing wordt, naast de begroting, tevens gekeken naar onder andere de hoogte van de opgebouwde crisisreserves en eventueel opgebouwde tekorten of overschotten en de maximale bijdrage van een sector aan 5-jaarlijkse en bestrijdingskosten (de plafondbedragen).

De begroting van het diergezondheidsfonds bestaat voornamelijk uit jaarlijks terugkerende kosten: (basis-)monitoring, voorzieningen, uitvoering en autoriteit Diergeneesmiddelen. In de begroting is per sector ook een bedrag opgenomen voor verdenkingen. De hoogte van deze incidentele kosten is gebaseerd op de uitgaven binnen deze post in de afgelopen jaren. Bestrijdingskosten zijn opgenomen in de begroting van de pluimveesector (Salmonella). De begroting houdt geen rekening met andere bestrijdingskosten. Deze worden vergoed vanuit de crisisreserve van de betreffende sector.

De totale begroting van het Diergezondheidsfonds voor 2024 bedraagt € 30,758 miljoen. Dit is lager dan 2023, wat voornamelijk wordt veroorzaakt door het wegvallen van de Salmonellavaccinatie (pluimvee, zie 2.3.1).

De EU heeft besloten om met ingang van 1 januari 2023 de bijdrage monitorings- en bestrijdingsprogramma’s met 60% te verminderen. Omdat de verwachtte EU-subsidies wel zijn verwerkt in de tarieven voor 2023, ontstaat er in 2023 bij de pluimvee-, runder-, schapen- en geitensector naar verwachting een tekort. In het bepalen van de heffingstarieven van 2024 zijn geen EU-bijdragen meegenomen, waardoor de tekorten uit 2023 grotendeels worden gecompenseerd.

2.3. Bijdragen en tarieven per sector en diercategorie
2.3.1. Pluimvee

Het beoogde bedrag dat de pluimveesector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 2.577.654. Dit is veel lager dan het beoogde bedrag in 2023 (€ 19.687.226). Dit heeft vooral te maken met het bereiken van het deelplafond voor de bestrijdingskosten, het buiten de DGF-begroting houden van de Salmonellavaccinatie en het niet aanvullen van de crisisreserve.

Begroting

Vanwege de sterk gereduceerde bijdrage van de EU aan de kosten van Salmonella-vaccinaties, heeft de pluimveesector besloten om deze vaccinaties op een andere manier te financieren. Vanwege het bereiken van het bestrijdingsplafond, verdwijnen ook de bestrijdingskosten Salmonella uit de begrote uitgaven ten laste van de pluimveesector. Hierdoor daalt de post Salmonella van € 4.153k in 2023 naar € 470k in 2024. De overige posten blijven ongeveer gelijk.

Uitgavenposten (x 1000 €)

Pluimvee

Monitoring

Basismonitoring1

2.005

Monitoring2

1.211

Monitoring, verdenkingen en bestrijding

Salmonella

470

Aviaire influenza (AI)

64

Verdenkingen en bestrijding

Mycoplasma (Mg)

0

Newcastle Disease (NCD)

0

Voorzieningen

 

816

SDa3

 

40

Uitvoeringskosten

 

259

Crisisreserve

 

0

Tekort

 

2.500

Overschot

 

4.787 -

Totaal

 

2.577

X Noot
1

Dit bedrag is inclusief vogelgrieptesten (€ 1,106 mln.) en promotieonderzoek basismonitoring (€ 9.000)

X Noot
2

Monitoring op AI, NCD, MG, nzS (niet-zoönotische Salmonella)

X Noot
3

Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa)

Tekort

De kosten voor de bestrijding van hoog-pathogene vogelgriep zijn in 2021 en 2022 opgelopen tot, naar verwachting, € 71 mln. (Kamerstukken II, 2022–2023, nr. 284). Het bestrijdingsplafond (excl. NCD) van de pluimveesector is vastgelegd in het convenant en bedraagt € 30 miljoen. Door heffingen bij de pluimvee zal van 2020 tot en met 2023 zal naar verwachting 27,5 mln. worden opgebracht voor bestrijdingskosten. In de heffing voor 2024 zal daarom nog € 2,5 mln. aan bestrijdingskosten worden opgenomen. De overige bestrijdingskosten worden betaald uit de EU- en rijksbijdrage aan het DGF.

Overschot

De pluimveesector heeft in het verleden een saldo-overschot opgebouwd in het DGF. In overleg met AVINED is besloten dit overschot te verlagen door in 2022, 2023 en 2024 een korting te geven op de tarieven. In 2024 wordt € 4,5 mln. minder heffing opgelegd dan de begrote uitgaven.

Daarnaast zal er in 2023 een overschot ontstaan omdat bij het bepalen van het heffingstarief voor 2023 € 2,25 mln. is begroot voor salmonellavaccinatie en de bijbehorende uitgaven slechts deels zullen worden gedaan. De kosten voor de vaccinaties zijn opgenomen in het heffingstarief 2023 voor legsector kip die bestemd is om te worden opgefokt tot ouderdieren en legsector kip die bestemd is om te worden opgefokt tot gebruikspluimvee. In 2024 zal het tarief voor deze categorieën op nihil worden gesteld, waardoor het overschot wat in 2023 zal ontstaan met € 287.347 zal afnemen. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2025 zal opnieuw worden gekeken naar de inkomsten en uitgaven voor deze post en zullen de verschillen worden verwerkt in de tarieven voor deze twee categorieën pluimvee.

Crisisreserve

Door de hoge uitgaven voor de bestrijding van HPAI is de crisisreserve van de pluimveesector uitgeput. Hoewel het mogelijk is om de crisisreserve in deze convenantsperiode aan te vullen, mag de reserve vanwege het overschrijden van het bestrijdingsplafond tot 2025 niet meer worden aangesproken. Aanvulling van de reserve heeft daarom voor het komende jaar geen nut. Met AVINED is afgestemd om de crisisreserve vanaf 2025 weer aan te vullen.

Verdeling heffing over de pluimvee-categorieën

De tarieven van de diergezondheidsheffing voor de pluimveesector zijn onderverdeeld in categorieën. Elke categorie kent zijn eigen tarief per dier of ei. Over deze tarieven adviseert AVINED, een stichting waarbinnen onder andere de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP), de vakgroep pluimveehouderij (LTO-NOP) en de Centrale Organisatie Broedeieren en Kuikens (COBK) zijn vertegenwoordigd. AVINED heeft voor de convenantsperiode 2020–2024 een vaste verdeelsleutel voorgesteld die in 2021 vanwege toevoeging van de 26e categorie (het leghaantje) is aangepast. In 2024 zal niet meer worden geheven bij broedeieren gebruikspluimvee kalkoenen, omdat er in Nederland geen broedeieren meer worden ingelegd. Daarom is het tarief in dit besluit op nihil gesteld.

Bij de verdeling van de heffing is uitgegaan van het volgende:

  • Generieke kosten worden evenredig verdeeld over alle pluimveehouders die diergezondheidsheffing betalen. Onder deze kosten vallen de kosten voor de (basis-)monitoring, voorzieningen, uitvoeringskosten en de Stichting Diergeneesmiddelenautoriteit (SDa). Om in de verdeling ook rekening te houden met bedrijfsgrootte wordt gerekend met een verdeling op basis van de Volwaardige Arbeidskracht (VAK,) zoals tweejaarlijks gepubliceerd in de KWIN (Wageningen Universiteit & Research; WUR). Deze zijn ongewijzigd ten opzichte van 2023. Waar dit niet mogelijk is wordt gewerkt met waardetabellen van de WUR;

  • Voor specifieke kosten geldt een bedrijfstype-afhankelijke verdeelsleutel. Zo worden houderijsystemen met een hoger risicoprofiel op aviaire influenza (biologische- en uitloopkippen) zwaarder belast; op basis van wetenschappelijke literatuur betalen deze pluimveehouders een factor 5.9 keer meer dan andere pluimveehouders;

Tarieven pluimvee (alle cijfers in €, behalve aantal dieren/eieren)
 

Categorieën

Salmonella

AI

Voorzieningen

Basismonitoring

Monitoring

SDa

Uitvoering

Bestrijdingskosten

Tarieven 2024 (incl. korting)

Aantal dieren/eieren

Heffing 2024 (incl. korting)

Korting

Vleeskuikens

Broedeieren fok- en vermeerderingspluimvee

0,00013

0,000009

0,000225

0,000553

0,000334

0,000011

0,000071

0,00069

0,000782

21.500.000

16.807

26.696

 

Kippen bestemd voor grootouderdieren

0,041439

0,002821

0,071945

0,176776

0,106771

0,003527

0,022835

0,220419

0,249779

540.000

134.881

214.247

 

Kippen bestemd voor ouderdieren

0,002416

0,000183

0,004194

0,010306

0,006225

0,000206

0,001331

0,01285

0,014581

6.440.000

93.902

148.963

 

Grootouderdieren

0,047701

0,003248

0,082817

0,203491

0,122907

0,00406

0,026286

0,25373

0,287527

390.000

112.135

178.118

 

Ouderdieren

0,007712

0,000585

0,013389

0,032898

0,01987

0,000656

0,00425

0,04102

0,046544

4.940.000

229.928

364.749

 

Broedeieren gebruikspluimvee

0,000032

0,000002

0,000056

0,000138

0,000084

0,000003

0,000018

0,000173

0,000195

529.900.000

103.588

164.541

 

Vleeskuikens regulier

0,000286

0,000022

0,000496

0,001219

0,000736

0,000024

0,000158

0,00152

0,001725

160.000.000

276.018

437.865

 

Vleeskuikens traaggroeiend

0,00042

0,000032

0,000729

0,001792

0,001082

0,000036

0,000231

0,002234

0,002535

125.000.000

316.857

502.651

Kalkoenen

Vleeskalkoenen hennen

0,002645

0,000201

0,004592

0,011283

0,006815

0,000225

0,001458

0,014069

0,015963

525.000

8.381

13.295

 

Vleeskalkoenen hanen

0,004907

0,000373

0,00852

0,020935

0,012645

0,000418

0,002704

0,026104

0,029619

530.000

15.698

24.903

 

Broedeieren gebruikspluimvee kalkoenen

               

nvt

0

0

 

Eenden

Broedeieren gebruikspluimvee eenden

0,000058

0,000004

0,000101

0,000249

0,00015

0,000005

0,000032

0,00031

0,000352

6.000.000

2.110

3.352

 

Eenden

0,000719

0,000055

0,001249

0,003069

0,001854

0,000061

0,000396

0,003827

0,004342

5.000.000

21.712

34.444

Legsector

Broedeieren fok- en vermeerderingspluimvee

0,000233

0,000016

0,000405

0,000995

0,000601

0,00002

0,000129

0,001241

0,001406

6.550.000

9.212

14.633

 

Kippen bestemd voor grootouderdieren

0,046517

0,003167

0,080762

0,19844

0,119856

0,003959

0,025634

0,247432

0,28039

150.000

42.058

66.807

 

Kippen bestemd voor ouderdieren

0,007858

0,000535

0,013644

0,033524

0,020248

0,000669

0,00433

0,0418

0

1.060.000

0

129.965

 

Kippen bestemd voor gebruikspluimvee

0,001409

0,000107

0,002447

0,006012

0,003631

0,00012

0,000777

0,007496

0

27.880.000

0

613.321

 

Grootouderdieren

0,057479

0,003913

0,099793

0,245203

0,1481

0,004892

0,031675

0,305739

0,346464

110.000

38.111

60.536

 

Ouderdieren

0,011983

0,000816

0,020805

0,051119

0,030876

0,00102

0,006603

0,06374

0,07223

1.060.000

76.564

121.616

 

Broedeieren gebruikspluimvee

0,000021

0,000001

0,000036

0,000088

0,000053

0,000002

0,000011

0,000109

0,000124

131.790.000

16.305

25.900

 

Kooikippen

0,0042

0,000319

0,007292

0,017917

0,010822

0,000357

0,002314

0,02234

0,025349

2.360.000

59.823

94.900

 

Scharrelkippen

0,00637

0,000484

0,011059

0,027174

0,016413

0,000542

0,00351

0,033882

0,038445

12.770.000

490.947

778.821

 

Vrije uitloopkippen

0,009555

0,004279

0,016589

0,040761

0,024619

0,000813

0,005265

0,050824

0,061222

4.670.000

285.907

427.223

 

Biologische kippen

0,018375

0,008229

0,031902

0,078386

0,047344

0,001564

0,010126

0,097738

0,117735

1.830.000

215.454

321.948

 

Vaccinbroedeieren

0,000016

0,000001

0,000029

0,00007

0,000042

0,000001

0,000009

0,000088

0,000099

88.000.000

8.742

13.868

 

Leghaantjes

0,000833

0,000063

0,001446

0,003552

0,002145

0,000071

0,000459

0,004429

0,005026

500.000

2.513

3.986

Totaal

                     

2.577.654

4.787.347

Door afrondingsverschillen verschillen de totalen in beide bovenstaande tabellen gering.

2.3.2. Runderen

Het beoogde bedrag dat de rundersector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 7.212k en dat is 5,7% hoger dan in 2023. Het verschil wordt veroorzaakt door hogere kosten voor BSE monitoring en het niet meenemen van de EU-bijdrage voor de post (zie 2.2). De tarieven van runderen van 1 jaar en ouder stijgen met 13,9 cent per dier, de tarieven voor runderen tot 1 jaar stijgen met 1,4 cent per dier.

Uitgavenposten (x 1000 €)

 

Runderen < 1 jaar

Runderen ≥ 1 jaar

Monitoring

Monitoring Leukose

0

365

 

Basismonitoring Veekijker

0

1.024

 

Basismonitoring VMT

0

177

 

Overig

446

3.513

Verdenkingen

 

14

106

Voorzieningen

 

121

943

Uitvoeringskosten

 

48

375

SDa

 

40

40

Tekort

 

0

0

Totaal

 

669

6.543

       

Aantal dieren

 

1.661.783

2.223.849

Heffing per dier (in €)

 

0,402

2,942

Tekort

In de rundersector is in de afgelopen jaren een tekort ontstaan van ongeveer € 325k. Pas als uitgezocht is waardoor dit tekort is ontstaan, kan worden bepaald hoe dit tekort verdeeld moet worden tussen de runderen jonger dan 1 jaar en runderen van een jaar en ouder. Het tekort zal daarom worden meegenomen in de tarieven van 2025.

2.3.3. Schapen en geiten

Het beoogde bedrag dat de schapensector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 864k en dat is 1,3% lager dan in 2023. Dit wordt vooral veroorzaakt door de daling van de monitoringskosten voor blauwtong. Het tarief per schaap daalt met 0,5 cent.

Het beoogde bedrag dat de geitensector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 622k en dat is 28% lager dan in 2023. Dat verschil wordt vooral veroorzaakt door de verwachte overschrijding van de 5-jaarlijkse plafond in de geitensector. Het tarief daalt hierdoor met 40,8 cent per geit.

Uitgavenposten (x 1000 €)

 

Schapen

Geiten

Monitoring

Blauwtong

8

4

 

TSE, B. Melitensis1

165

165

 

Q-koorts1

94

281

 

Basismonitoring2

311

311

 

Promotie-onderzoek basismonitoring2

5

5

Verdenkingen

 

13

13

Voorzieningen

HCU2

48

48

 

Overige

129

71

Uitvoeringkosten

 

133

21

SDa

 

0

40

Crisisreserve

 

0

0

Tekort/overschot

     

Korting hobbydieren

 

41

53

Totaal

 

864

904

Begroot boven plafond

   

282-

Totaal tot plafond

 

864

622

Aantal dieren

 

910.631

610.679

Heffing per dier (in €)

 

0,948

1,018

X Noot
1

Bemonstering vindt alleen laats bij geiten, maar omdat de resultaten ook van belang zijn voor de schapensector is de verdeling in overleg met de sector bepaald op 75-25.

X Noot
2

Gelijke verdeling (50-50) op basis van gelijk nut.

2.3.4. Varkens

Het beoogde bedrag dat de varkenssector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 3.345k en dat is 3% hoger dan in 2023. Dat heeft vooral te maken met een toename van monitoringskosten voor Afrikaanse Varkenspest (tonsillenonderzoek).

De voor 2023 berekende bijdrage per heffingplichtige varkenshouder kon worden gefinancierd uit het overschot van de varkenssector in het DGF. Het tarief was daarom op nihil gesteld. Voor 2024 is dat niet het geval, zodat een tarief is vastgesteld. Vergeleken met de voor 2023 berekende bijdrage daalt het tarief in 2024 met ongeveer 10%. De daling wordt vooral veroorzaakt omdat er naar verwachting meer varkens zullen worden afgevoerd dan in 2023.

Uitgavenposten (x 1000 €)

Varken

Monitoring

1.577

Verdenkingen

100

Voorzieningen

1.567

Uitvoeringkosten

61

SDa

40

Crisisreserve (optioneel)

0

Tekort / overschot

0

Totaal

3.345

Crisisreserve

De crisisreserve van de varkenssector in het DGF is volledig gevuld.

Tekort / overschot

De varkenssector heeft een overschot van € 1,643 mln. in het DGF. In overleg met de Productorganisatie varkenshouderij (POV) is besloten dit saldo-overschot niet te verwerken in de tarieven van 2024.

Tarieven Varken

Categorie

Aantal dieren

Heffing per dier (in €)

Totaal per categorie (in €)

Vleesvarken van A- of B-bedrijf afgevoerd voor slacht of export

3.584.253

0,171

612.907

Big van A- of B-bedrijf, afgevoerd naar E- of F -bedrijf

3.254.006

0,060

195.240

Zeug, beer, of gelt, afgevoerd van A- of B- bedrijf

878.705

0,086

75.569

Big, afgevoerd van A- of B-bedrijf naar A-, B-, C-, of D-bedrijf of voor slacht of export

15.152.674

0,086

1.303.130

Varken, afgevoerd van C of D bedrijf

12.650.475

0,086

1.087.941

Varken, afgevoerd van E- of F bedrijf

3.165.242

0,026

82.296

Totaal1

   

3.357.083

X Noot
1

Dit bedrag wijkt af van het begrote bedrag uit de eerste tabel door afronding van de tarieven. Omdat ook de dieraantallen niet vaststaan, kunnen de geinde en begrote heffing verschillen. Alle tekorten/overschotten worden in een later jaar verrekend.

3. Advies en consultatie

Het ontwerpbesluit is van 26 april 2023 tot en met 24 mei 2023 geconsulteerd op www.internetconsultatie.nl. Het wetsvoorstel en een link naar de website www.internetconsultatie.nl zijn rechtstreeks onder de aandacht gebracht van alle betrokken partijen bij het Convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten. Op de consultatie zijn geen reacties binnengekomen.

4. Regeldruk

In dit besluit worden de tarieven van de diergezondheidsheffing gewijzigd. Dit heeft geen gevolgen voor de regeldruk. Dit besluit is om die reden niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Dit is conform afspraken betreffende de invulling van het mandaat van het ATR (16 mei 2019). Over vorige wijzigingen heeft de ATR besloten geen advies uit te brengen.

5. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024. Dit volgt uit artikel 9.25, tweede en derde lid, van de wet.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema

Naar boven