Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatsblad 2023, 328 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatsblad 2023, 328 | AMvB |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 11 juli 2023, nr. WJZ/27812651;
Gelet op de artikelen 9.15, derde lid, 9.16, derde lid, 9.18, derde lid, 9.22, eerste lid, 9.23, derde lid en 9.25, eerste lid, van de Wet dieren;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 19 juli 2023 nr. W11.23.00194/IV.);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 15 september 2023, nr. WJZ/34193088;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Besluit diergezondheid wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5.6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 1,542819» vervangen door «€ 0,249779».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,083408» vervangen door «€ 0,014581».
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,266238» vervangen door «€ 0,046544».
b. In onderdeel b wordt «€ 1,756743» vervangen door «€ 0,287527».
3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,014508» vervangen door «€ 0,002535».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,009876» vervangen door «€ 0,001725».
4. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,004778» vervangen door «€ 0,000782».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,000806» vervangen door «€ 0,000195»
B
Artikel 5.7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 1,735451» vervangen door «€ 0,280390».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,353731» vervangen door «nihil».
c. In onderdeel c wordt «€ 0,121755» vervangen door «nihil».
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 2,137101» vervangen door «€ 0,346464».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,424138» vervangen door «€ 0,072230».
3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,663282» vervangen door «€ 0,117735».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,344869» vervangen door «€ 0,061222».
c. In onderdeel c wordt «€ 0,220097» vervangen door «€ 0,038445».
d. In onderdeel d wordt «€ 0,144984» vervangen door «€ 0,025349».
4. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,008662» vervangen door «€ 0,001406».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,000703» vervangen door «€ 0,000124».
c. In onderdeel c wordt «€ 0,000561» vervangen door «€ 0,000099».
5. In het vijfde lid wordt «€ 0,029029» vervangen door «€ 0,005026».
C
Artikel 5.8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt «€ 0,091391» vervangen door «€ 0,015963».
b. In onderdeel b wordt «€ 0,169019» vervangen door «€ 0,029619».
2. In het tweede lid wordt «€ 0,006673» vervangen door «nihil».
D
Artikel 5.9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «€ 0,024743» vervangen door «€ 0,004342».
2. In het tweede lid wordt «€ 0,002030» vervangen door «€ 0,000352».
E
Artikel 5.10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «€ 2,803» vervangen door «€ 2,942».
2. In het tweede lid wordt «€ 0,388» vervangen door «€ 0,402».
F
Artikel 5.11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «€ 0,953» vervangen door «€ 0,948».
2. In het tweede lid wordt «€ 1,426» vervangen door «€ 1,018».
G
Artikel 5.12 komt te luiden:
1. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een A-bedrijf bedraagt:
a. € 0,171 per vleesvarken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;
b. € 0,086 per zeug, beer, gelt of big die is afgevoerd naar een A-, B-, C- of D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;
c. € 0,060 per big die is afgevoerd naar een E-bedrijf.
2. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een B-bedrijf bedraagt:
a. € 0,171 per vleesvarken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;
b. € 0,086 per zeug, beer of gelt die is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;
c. € 0,086 per big die is afgevoerd naar een D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum;
d. € 0,060 per big die is afgevoerd naar een F-bedrijf.
3. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een C-bedrijf bedraagt € 0,086 per varken dat is afgevoerd naar A-, B-, of D-bedrijf, naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum.
4. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een D-bedrijf bedraagt € 0,086 per varken dat is afgevoerd naar een slachthuis of naar een bestemming buiten Nederland, al dan niet via een verzamelcentrum.
5. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een E-bedrijf bedraagt € 0,026 per varken.
6. Het tarief voor de diergezondheidsheffing ter zake van het houden van varkens op een F-bedrijf bedraagt € 0,026 per varken.
7. Op geslachtsrijpe varkens die eerder bestemd waren voor de fokkerij en van een A-bedrijf of een B-bedrijf zijn afgevoerd naar een slachthuis, al dan niet via een verzamelcentrum, is uitsluitend het eerste lid, onderdeel b, dan wel het tweede lid, onderdeel b, van toepassing.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 19 september 2023
Willem-Alexander
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema
Uitgegeven de dertiende oktober 2023
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Met dit besluit zijn de tarieven voor de diergezondheidsheffing voor het jaar 2024 vastgesteld. Hiermee wordt invulling gegeven aan artikel 9.25, eerste lid, van de Wet dieren, dat bepaalt dat de tarieven voor de diergezondheidsheffing bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld.
De nieuwe tarieven voor 2024 zijn toegelicht in dit algemeen deel.
Op grond van de in hoofdstuk 9, paragraaf 4, van de Wet dieren opgenomen regels over heffingen wordt een diergezondheidsheffing geheven bij degenen die in de uitoefening van hun bedrijf kippen, kalkoenen, eenden, schapen, geiten, varkens of runderen houden, of broedeieren of vaccinbroedeieren inleggen. Tevens wordt een diergezondheidsheffing geheven bij niet-bedrijfsmatige houders van geiten en schapen. Deze heffingen komen ten goede aan het Diergezondheidsfonds (hierna: DGF of fonds; zie artikel 9.2 tot en met 9.4 van de Wet dieren). Uit het fonds worden de kosten van de preventie en bestrijding van dierziekten betaald. Via de diergezondheidsheffing dragen de betrokken houders dus bij aan de kosten van preventie en bestrijding van dierziekten.
Het Rijk en de betrokken sectoren hebben afspraken gemaakt over de bijdragen van de betrokken sectoren in de periode van 2020 tot en met 2024. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten 2020–2024 (hierna: convenant). Overeenkomstig artikel 9.25, zesde lid, van de Wet dieren zijn de vertegenwoordigers van de onderscheiden sectoren betrokken bij de totstandkoming van de tarieven voor het jaar 2024.
De begroting voor het fonds voor het jaar 2024 is gebaseerd op de uitgaven vanuit het fonds van 2020 tot en met 2022, lopende contracten en verwachte veranderingen in deze kosten (inclusief indexatie). Bij het bepalen van de hoogte van de diergezondheidsheffing wordt, naast de begroting, tevens gekeken naar onder andere de hoogte van de opgebouwde crisisreserves en eventueel opgebouwde tekorten of overschotten en de maximale bijdrage van een sector aan 5-jaarlijkse en bestrijdingskosten (de plafondbedragen).
De begroting van het diergezondheidsfonds bestaat voornamelijk uit jaarlijks terugkerende kosten: (basis-)monitoring, voorzieningen, uitvoering en autoriteit Diergeneesmiddelen. In de begroting is per sector ook een bedrag opgenomen voor verdenkingen. De hoogte van deze incidentele kosten is gebaseerd op de uitgaven binnen deze post in de afgelopen jaren. Bestrijdingskosten zijn opgenomen in de begroting van de pluimveesector (Salmonella). De begroting houdt geen rekening met andere bestrijdingskosten. Deze worden vergoed vanuit de crisisreserve van de betreffende sector.
De totale begroting van het Diergezondheidsfonds voor 2024 bedraagt € 30,758 miljoen. Dit is lager dan 2023, wat voornamelijk wordt veroorzaakt door het wegvallen van de Salmonellavaccinatie (pluimvee, zie 2.3.1).
De EU heeft besloten om met ingang van 1 januari 2023 de bijdrage monitorings- en bestrijdingsprogramma’s met 60% te verminderen. Omdat de verwachtte EU-subsidies wel zijn verwerkt in de tarieven voor 2023, ontstaat er in 2023 bij de pluimvee-, runder-, schapen- en geitensector naar verwachting een tekort. In het bepalen van de heffingstarieven van 2024 zijn geen EU-bijdragen meegenomen, waardoor de tekorten uit 2023 grotendeels worden gecompenseerd.
Het beoogde bedrag dat de pluimveesector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 2.577.654. Dit is veel lager dan het beoogde bedrag in 2023 (€ 19.687.226). Dit heeft vooral te maken met het bereiken van het deelplafond voor de bestrijdingskosten, het buiten de DGF-begroting houden van de Salmonellavaccinatie en het niet aanvullen van de crisisreserve.
Vanwege de sterk gereduceerde bijdrage van de EU aan de kosten van Salmonella-vaccinaties, heeft de pluimveesector besloten om deze vaccinaties op een andere manier te financieren. Vanwege het bereiken van het bestrijdingsplafond, verdwijnen ook de bestrijdingskosten Salmonella uit de begrote uitgaven ten laste van de pluimveesector. Hierdoor daalt de post Salmonella van € 4.153k in 2023 naar € 470k in 2024. De overige posten blijven ongeveer gelijk.
Uitgavenposten (x 1000 €) |
Pluimvee |
|
---|---|---|
Monitoring |
Basismonitoring1 |
2.005 |
Monitoring2 |
1.211 |
|
Monitoring, verdenkingen en bestrijding |
Salmonella |
470 |
Aviaire influenza (AI) |
64 |
|
Verdenkingen en bestrijding |
Mycoplasma (Mg) |
0 |
Newcastle Disease (NCD) |
0 |
|
Voorzieningen |
816 |
|
SDa3 |
40 |
|
Uitvoeringskosten |
259 |
|
Crisisreserve |
0 |
|
Tekort |
2.500 |
|
Overschot |
4.787 - |
|
Totaal |
2.577 |
Dit bedrag is inclusief vogelgrieptesten (€ 1,106 mln.) en promotieonderzoek basismonitoring (€ 9.000)
De kosten voor de bestrijding van hoog-pathogene vogelgriep zijn in 2021 en 2022 opgelopen tot, naar verwachting, € 71 mln. (Kamerstukken II, 2022–2023, nr. 284). Het bestrijdingsplafond (excl. NCD) van de pluimveesector is vastgelegd in het convenant en bedraagt € 30 miljoen. Door heffingen bij de pluimvee zal van 2020 tot en met 2023 zal naar verwachting 27,5 mln. worden opgebracht voor bestrijdingskosten. In de heffing voor 2024 zal daarom nog € 2,5 mln. aan bestrijdingskosten worden opgenomen. De overige bestrijdingskosten worden betaald uit de EU- en rijksbijdrage aan het DGF.
De pluimveesector heeft in het verleden een saldo-overschot opgebouwd in het DGF. In overleg met AVINED is besloten dit overschot te verlagen door in 2022, 2023 en 2024 een korting te geven op de tarieven. In 2024 wordt € 4,5 mln. minder heffing opgelegd dan de begrote uitgaven.
Daarnaast zal er in 2023 een overschot ontstaan omdat bij het bepalen van het heffingstarief voor 2023 € 2,25 mln. is begroot voor salmonellavaccinatie en de bijbehorende uitgaven slechts deels zullen worden gedaan. De kosten voor de vaccinaties zijn opgenomen in het heffingstarief 2023 voor legsector kip die bestemd is om te worden opgefokt tot ouderdieren en legsector kip die bestemd is om te worden opgefokt tot gebruikspluimvee. In 2024 zal het tarief voor deze categorieën op nihil worden gesteld, waardoor het overschot wat in 2023 zal ontstaan met € 287.347 zal afnemen. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2025 zal opnieuw worden gekeken naar de inkomsten en uitgaven voor deze post en zullen de verschillen worden verwerkt in de tarieven voor deze twee categorieën pluimvee.
Door de hoge uitgaven voor de bestrijding van HPAI is de crisisreserve van de pluimveesector uitgeput. Hoewel het mogelijk is om de crisisreserve in deze convenantsperiode aan te vullen, mag de reserve vanwege het overschrijden van het bestrijdingsplafond tot 2025 niet meer worden aangesproken. Aanvulling van de reserve heeft daarom voor het komende jaar geen nut. Met AVINED is afgestemd om de crisisreserve vanaf 2025 weer aan te vullen.
De tarieven van de diergezondheidsheffing voor de pluimveesector zijn onderverdeeld in categorieën. Elke categorie kent zijn eigen tarief per dier of ei. Over deze tarieven adviseert AVINED, een stichting waarbinnen onder andere de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP), de vakgroep pluimveehouderij (LTO-NOP) en de Centrale Organisatie Broedeieren en Kuikens (COBK) zijn vertegenwoordigd. AVINED heeft voor de convenantsperiode 2020–2024 een vaste verdeelsleutel voorgesteld die in 2021 vanwege toevoeging van de 26e categorie (het leghaantje) is aangepast. In 2024 zal niet meer worden geheven bij broedeieren gebruikspluimvee kalkoenen, omdat er in Nederland geen broedeieren meer worden ingelegd. Daarom is het tarief in dit besluit op nihil gesteld.
Bij de verdeling van de heffing is uitgegaan van het volgende:
• Generieke kosten worden evenredig verdeeld over alle pluimveehouders die diergezondheidsheffing betalen. Onder deze kosten vallen de kosten voor de (basis-)monitoring, voorzieningen, uitvoeringskosten en de Stichting Diergeneesmiddelenautoriteit (SDa). Om in de verdeling ook rekening te houden met bedrijfsgrootte wordt gerekend met een verdeling op basis van de Volwaardige Arbeidskracht (VAK,) zoals tweejaarlijks gepubliceerd in de KWIN (Wageningen Universiteit & Research; WUR). Deze zijn ongewijzigd ten opzichte van 2023. Waar dit niet mogelijk is wordt gewerkt met waardetabellen van de WUR;
• Voor specifieke kosten geldt een bedrijfstype-afhankelijke verdeelsleutel. Zo worden houderijsystemen met een hoger risicoprofiel op aviaire influenza (biologische- en uitloopkippen) zwaarder belast; op basis van wetenschappelijke literatuur betalen deze pluimveehouders een factor 5.9 keer meer dan andere pluimveehouders;
Categorieën |
Salmonella |
AI |
Voorzieningen |
Basismonitoring |
Monitoring |
SDa |
Uitvoering |
Bestrijdingskosten |
Tarieven 2024 (incl. korting) |
Aantal dieren/eieren |
Heffing 2024 (incl. korting) |
Korting |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vleeskuikens |
Broedeieren fok- en vermeerderingspluimvee |
0,00013 |
0,000009 |
0,000225 |
0,000553 |
0,000334 |
0,000011 |
0,000071 |
0,00069 |
0,000782 |
21.500.000 |
16.807 |
26.696 |
Kippen bestemd voor grootouderdieren |
0,041439 |
0,002821 |
0,071945 |
0,176776 |
0,106771 |
0,003527 |
0,022835 |
0,220419 |
0,249779 |
540.000 |
134.881 |
214.247 |
|
Kippen bestemd voor ouderdieren |
0,002416 |
0,000183 |
0,004194 |
0,010306 |
0,006225 |
0,000206 |
0,001331 |
0,01285 |
0,014581 |
6.440.000 |
93.902 |
148.963 |
|
Grootouderdieren |
0,047701 |
0,003248 |
0,082817 |
0,203491 |
0,122907 |
0,00406 |
0,026286 |
0,25373 |
0,287527 |
390.000 |
112.135 |
178.118 |
|
Ouderdieren |
0,007712 |
0,000585 |
0,013389 |
0,032898 |
0,01987 |
0,000656 |
0,00425 |
0,04102 |
0,046544 |
4.940.000 |
229.928 |
364.749 |
|
Broedeieren gebruikspluimvee |
0,000032 |
0,000002 |
0,000056 |
0,000138 |
0,000084 |
0,000003 |
0,000018 |
0,000173 |
0,000195 |
529.900.000 |
103.588 |
164.541 |
|
Vleeskuikens regulier |
0,000286 |
0,000022 |
0,000496 |
0,001219 |
0,000736 |
0,000024 |
0,000158 |
0,00152 |
0,001725 |
160.000.000 |
276.018 |
437.865 |
|
Vleeskuikens traaggroeiend |
0,00042 |
0,000032 |
0,000729 |
0,001792 |
0,001082 |
0,000036 |
0,000231 |
0,002234 |
0,002535 |
125.000.000 |
316.857 |
502.651 |
|
Kalkoenen |
Vleeskalkoenen hennen |
0,002645 |
0,000201 |
0,004592 |
0,011283 |
0,006815 |
0,000225 |
0,001458 |
0,014069 |
0,015963 |
525.000 |
8.381 |
13.295 |
Vleeskalkoenen hanen |
0,004907 |
0,000373 |
0,00852 |
0,020935 |
0,012645 |
0,000418 |
0,002704 |
0,026104 |
0,029619 |
530.000 |
15.698 |
24.903 |
|
Broedeieren gebruikspluimvee kalkoenen |
nvt |
0 |
0 |
||||||||||
Eenden |
Broedeieren gebruikspluimvee eenden |
0,000058 |
0,000004 |
0,000101 |
0,000249 |
0,00015 |
0,000005 |
0,000032 |
0,00031 |
0,000352 |
6.000.000 |
2.110 |
3.352 |
Eenden |
0,000719 |
0,000055 |
0,001249 |
0,003069 |
0,001854 |
0,000061 |
0,000396 |
0,003827 |
0,004342 |
5.000.000 |
21.712 |
34.444 |
|
Legsector |
Broedeieren fok- en vermeerderingspluimvee |
0,000233 |
0,000016 |
0,000405 |
0,000995 |
0,000601 |
0,00002 |
0,000129 |
0,001241 |
0,001406 |
6.550.000 |
9.212 |
14.633 |
Kippen bestemd voor grootouderdieren |
0,046517 |
0,003167 |
0,080762 |
0,19844 |
0,119856 |
0,003959 |
0,025634 |
0,247432 |
0,28039 |
150.000 |
42.058 |
66.807 |
|
Kippen bestemd voor ouderdieren |
0,007858 |
0,000535 |
0,013644 |
0,033524 |
0,020248 |
0,000669 |
0,00433 |
0,0418 |
0 |
1.060.000 |
0 |
129.965 |
|
Kippen bestemd voor gebruikspluimvee |
0,001409 |
0,000107 |
0,002447 |
0,006012 |
0,003631 |
0,00012 |
0,000777 |
0,007496 |
0 |
27.880.000 |
0 |
613.321 |
|
Grootouderdieren |
0,057479 |
0,003913 |
0,099793 |
0,245203 |
0,1481 |
0,004892 |
0,031675 |
0,305739 |
0,346464 |
110.000 |
38.111 |
60.536 |
|
Ouderdieren |
0,011983 |
0,000816 |
0,020805 |
0,051119 |
0,030876 |
0,00102 |
0,006603 |
0,06374 |
0,07223 |
1.060.000 |
76.564 |
121.616 |
|
Broedeieren gebruikspluimvee |
0,000021 |
0,000001 |
0,000036 |
0,000088 |
0,000053 |
0,000002 |
0,000011 |
0,000109 |
0,000124 |
131.790.000 |
16.305 |
25.900 |
|
Kooikippen |
0,0042 |
0,000319 |
0,007292 |
0,017917 |
0,010822 |
0,000357 |
0,002314 |
0,02234 |
0,025349 |
2.360.000 |
59.823 |
94.900 |
|
Scharrelkippen |
0,00637 |
0,000484 |
0,011059 |
0,027174 |
0,016413 |
0,000542 |
0,00351 |
0,033882 |
0,038445 |
12.770.000 |
490.947 |
778.821 |
|
Vrije uitloopkippen |
0,009555 |
0,004279 |
0,016589 |
0,040761 |
0,024619 |
0,000813 |
0,005265 |
0,050824 |
0,061222 |
4.670.000 |
285.907 |
427.223 |
|
Biologische kippen |
0,018375 |
0,008229 |
0,031902 |
0,078386 |
0,047344 |
0,001564 |
0,010126 |
0,097738 |
0,117735 |
1.830.000 |
215.454 |
321.948 |
|
Vaccinbroedeieren |
0,000016 |
0,000001 |
0,000029 |
0,00007 |
0,000042 |
0,000001 |
0,000009 |
0,000088 |
0,000099 |
88.000.000 |
8.742 |
13.868 |
|
Leghaantjes |
0,000833 |
0,000063 |
0,001446 |
0,003552 |
0,002145 |
0,000071 |
0,000459 |
0,004429 |
0,005026 |
500.000 |
2.513 |
3.986 |
|
Totaal |
2.577.654 |
4.787.347 |
Door afrondingsverschillen verschillen de totalen in beide bovenstaande tabellen gering.
Het beoogde bedrag dat de rundersector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 7.212k en dat is 5,7% hoger dan in 2023. Het verschil wordt veroorzaakt door hogere kosten voor BSE monitoring en het niet meenemen van de EU-bijdrage voor de post (zie 2.2). De tarieven van runderen van 1 jaar en ouder stijgen met 13,9 cent per dier, de tarieven voor runderen tot 1 jaar stijgen met 1,4 cent per dier.
Uitgavenposten (x 1000 €) |
Runderen < 1 jaar |
Runderen ≥ 1 jaar |
|
---|---|---|---|
Monitoring |
Monitoring Leukose |
0 |
365 |
Basismonitoring Veekijker |
0 |
1.024 |
|
Basismonitoring VMT |
0 |
177 |
|
Overig |
446 |
3.513 |
|
Verdenkingen |
14 |
106 |
|
Voorzieningen |
121 |
943 |
|
Uitvoeringskosten |
48 |
375 |
|
SDa |
40 |
40 |
|
Tekort |
0 |
0 |
|
Totaal |
669 |
6.543 |
|
Aantal dieren |
1.661.783 |
2.223.849 |
|
Heffing per dier (in €) |
0,402 |
2,942 |
In de rundersector is in de afgelopen jaren een tekort ontstaan van ongeveer € 325k. Pas als uitgezocht is waardoor dit tekort is ontstaan, kan worden bepaald hoe dit tekort verdeeld moet worden tussen de runderen jonger dan 1 jaar en runderen van een jaar en ouder. Het tekort zal daarom worden meegenomen in de tarieven van 2025.
Het beoogde bedrag dat de schapensector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 864k en dat is 1,3% lager dan in 2023. Dit wordt vooral veroorzaakt door de daling van de monitoringskosten voor blauwtong. Het tarief per schaap daalt met 0,5 cent.
Het beoogde bedrag dat de geitensector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 622k en dat is 28% lager dan in 2023. Dat verschil wordt vooral veroorzaakt door de verwachte overschrijding van de 5-jaarlijkse plafond in de geitensector. Het tarief daalt hierdoor met 40,8 cent per geit.
Uitgavenposten (x 1000 €) |
Schapen |
Geiten |
|
---|---|---|---|
Monitoring |
Blauwtong |
8 |
4 |
TSE, B. Melitensis1 |
165 |
165 |
|
Q-koorts1 |
94 |
281 |
|
Basismonitoring2 |
311 |
311 |
|
Promotie-onderzoek basismonitoring2 |
5 |
5 |
|
Verdenkingen |
13 |
13 |
|
Voorzieningen |
HCU2 |
48 |
48 |
Overige |
129 |
71 |
|
Uitvoeringkosten |
133 |
21 |
|
SDa |
0 |
40 |
|
Crisisreserve |
0 |
0 |
|
Tekort/overschot |
|||
Korting hobbydieren |
41 |
53 |
|
Totaal |
864 |
904 |
|
Begroot boven plafond |
282- |
||
Totaal tot plafond |
864 |
622 |
|
Aantal dieren |
910.631 |
610.679 |
|
Heffing per dier (in €) |
0,948 |
1,018 |
Bemonstering vindt alleen laats bij geiten, maar omdat de resultaten ook van belang zijn voor de schapensector is de verdeling in overleg met de sector bepaald op 75-25.
Het beoogde bedrag dat de varkenssector in 2024 middels heffingen zal opbrengen bedraagt € 3.345k en dat is 3% hoger dan in 2023. Dat heeft vooral te maken met een toename van monitoringskosten voor Afrikaanse Varkenspest (tonsillenonderzoek).
De voor 2023 berekende bijdrage per heffingplichtige varkenshouder kon worden gefinancierd uit het overschot van de varkenssector in het DGF. Het tarief was daarom op nihil gesteld. Voor 2024 is dat niet het geval, zodat een tarief is vastgesteld. Vergeleken met de voor 2023 berekende bijdrage daalt het tarief in 2024 met ongeveer 10%. De daling wordt vooral veroorzaakt omdat er naar verwachting meer varkens zullen worden afgevoerd dan in 2023.
Uitgavenposten (x 1000 €) |
Varken |
---|---|
Monitoring |
1.577 |
Verdenkingen |
100 |
Voorzieningen |
1.567 |
Uitvoeringkosten |
61 |
SDa |
40 |
Crisisreserve (optioneel) |
0 |
Tekort / overschot |
0 |
Totaal |
3.345 |
De crisisreserve van de varkenssector in het DGF is volledig gevuld.
De varkenssector heeft een overschot van € 1,643 mln. in het DGF. In overleg met de Productorganisatie varkenshouderij (POV) is besloten dit saldo-overschot niet te verwerken in de tarieven van 2024.
Categorie |
Aantal dieren |
Heffing per dier (in €) |
Totaal per categorie (in €) |
---|---|---|---|
Vleesvarken van A- of B-bedrijf afgevoerd voor slacht of export |
3.584.253 |
0,171 |
612.907 |
Big van A- of B-bedrijf, afgevoerd naar E- of F -bedrijf |
3.254.006 |
0,060 |
195.240 |
Zeug, beer, of gelt, afgevoerd van A- of B- bedrijf |
878.705 |
0,086 |
75.569 |
Big, afgevoerd van A- of B-bedrijf naar A-, B-, C-, of D-bedrijf of voor slacht of export |
15.152.674 |
0,086 |
1.303.130 |
Varken, afgevoerd van C of D bedrijf |
12.650.475 |
0,086 |
1.087.941 |
Varken, afgevoerd van E- of F bedrijf |
3.165.242 |
0,026 |
82.296 |
Totaal1 |
3.357.083 |
Dit bedrag wijkt af van het begrote bedrag uit de eerste tabel door afronding van de tarieven. Omdat ook de dieraantallen niet vaststaan, kunnen de geinde en begrote heffing verschillen. Alle tekorten/overschotten worden in een later jaar verrekend.
Het ontwerpbesluit is van 26 april 2023 tot en met 24 mei 2023 geconsulteerd op www.internetconsultatie.nl. Het wetsvoorstel en een link naar de website www.internetconsultatie.nl zijn rechtstreeks onder de aandacht gebracht van alle betrokken partijen bij het Convenant financiering bestrijding besmettelijke dierziekten. Op de consultatie zijn geen reacties binnengekomen.
In dit besluit worden de tarieven van de diergezondheidsheffing gewijzigd. Dit heeft geen gevolgen voor de regeldruk. Dit besluit is om die reden niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Dit is conform afspraken betreffende de invulling van het mandaat van het ATR (16 mei 2019). Over vorige wijzigingen heeft de ATR besloten geen advies uit te brengen.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024. Dit volgt uit artikel 9.25, tweede en derde lid, van de wet.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2023-328.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.