Besluit van 20 april 2023 tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet van 5 oktober 2022 tot wijziging van de Wet basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2022, 392) en van het Besluit van 20 april 2023 tot wijziging van het Besluit basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2023, 145)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 14 april 2023, nr. 2023-0000201669;

Gelet op artikel III van de Wet van 5 oktober 2022 tot wijziging van de Wet basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2022, 392) en artikel II van het Besluit van 20 april 2023 tot wijziging van het Besluit basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2023, 145);

Hebben goedgevonden en verstaan:

Enig artikel

Met ingang van 15 mei 2023 treden in werking:

  • a. de Wet van 5 oktober 2022 tot wijziging van de Wet basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2022, 392);

  • b. het Besluit van 20 april 2023 tot wijziging van het Besluit basisregistratie personen in verband met de invoering van een centrale voorziening ter ondersteuning van de colleges van burgemeester en wethouders bij het onderzoek of een persoon als ingezetene in de basisregistratie personen op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven alsmede naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de basisregistratie personen (Stb. 2023, 145).

Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 20 april 2023

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.C. van Huffelen

Uitgegeven de achtentwintigste april 2023

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

NOTA VAN TOELICHTING

De wet en het besluit treden in werking op 15 mei 2023. Hierbij wordt afgeweken van het stelsel van vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn. Dit is in de eerste plaats mogelijk omdat de regelgeving geen gevolgen heeft voor burgers en bedrijven. De wet en het besluit zorgen voor een structurele vastlegging van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). LAA bestaat sinds 2014 als project waarin gemeenten en gebruikers van de basisregistratie personen (BRP) samenwerken om de kwaliteit van adresgegevens in de BRP te verbeteren. Met de werkwijze is in de praktijk al veel ervaring opgedaan en inmiddels doen vrijwel alle gemeenten mee aan LAA. De regelgeving beoogt deze succesvol bevonden werkwijze structureel vast te leggen; de regelgeving brengt geen wezenlijke wijzigingen in die werkwijze zelf. In afstemming met de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is dan ook vastgesteld dat deze inwerkingtreding per 15 mei 2023 gezien de reeds getroffen technische en organisatorische maatregelen bij alle betrokkenen reëel en haalbaar is. Afwijking van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn is in dit geval niet bezwaarlijk, omdat de doelgroep (gemeenten en gebruikers van de BRP) via het project LAA reeds voorbereid en geïnformeerd is en gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.C. van Huffelen

Naar boven