Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 17566 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 17566 | Interne regelingen |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;
BESLUIT:
De Subsidieregeling sanering verkeerslawaai wordt als volgt gewijzigd:
A
Na artikel 43 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
1. In afwijking van artikel 6, aanhef en onderdeel c, kan de Minister aan het gemeentebestuur op aanvraag subsidie verstrekken voor de kosten van geluidwerende maatregelen tegen wegverkeerslawaai aan woningen:
a. die op 1 maart 1986 een geluidsbelasting vanwege een weg, niet zijnde een rijksweg, ondervonden van ten minste 65 dB(A), dan wel ten minste 60 dB(A) indien zij deel uitmaken van een verzameling van woningen waarvan ten minste één woning een geluidsbelasting vanwege een weg ondervond van ten minste 65 dB(A), en
b. die door het gemeentebestuur voor 1 januari 1998 op grond van artikel 88, eerste lid, van de Wet geluidhinder, zoals dat luidde tot 1 januari 2007, aan de Minister zijn gemeld, en
c. ten aanzien waarvan het gemeentebestuur bij die gelegenheid heeft verklaard dat het treffen van geluidwerende maatregelen de enige oplossing is die in aanmerking komt.
2. De maatregelen, bedoeld in het eerste lid, strekken ertoe te bevorderen dat de geluidsbelasting binnen de woning bij gesloten ramen ten hoogste 43 dB bedraagt.
1. Het tijdvak voor de subsidieverstrekking ten behoeve van het treffen van geluidwerende maatregelen aan woningen als bedoeld in artikel 44, eerste lid, beslaat de periode vanaf de inwerkingtreding van paragraaf 8 tot en met 31 december 2014.
2. Het subsidieplafond voor het tijdvak, bedoeld in het eerste lid, wordt vastgesteld op € 10.000.000,–.
1. Per subsidieaanvrager geldt een maximum bedrag dat wordt bepaald volgens Bijlage H.
2. Een subsidieaanvrager kan per categorie als bedoeld in artikel 44e, eerste lid, slechts één aanvraag indienen. Indien een subsidieaanvrager meerdere aanvragen binnen dezelfde categorie indient, worden de aanvragen met de laagst aangevraagde subsidiebedragen niet in behandeling genomen.
3. De subsidieaanvrager verklaart dat aan de te saneren woningen niet eerder ten laste van het Rijk maatregelen zijn getroffen en dat de maatregelen worden getroffen voor 1 januari 2017.
1. Aanvragen voor subsidie als bedoeld in artikel 44 worden uiterlijk op 1 oktober 2014 ingediend bij de Minister door middel van een volledig ingevuld formulier-ISVG met de benodigde bijlagen.
2. Aanvragen die na 1 oktober 2014 door de Minister zijn ontvangen of op 15 oktober 2014 niet volledig zijn, alsmede subsidieaanvragen die niet voldoen aan artikel 44b, worden niet in behandeling genomen.
1. Indien het totaalbedrag van de aanvragen het subsidieplafond overstijgt, komen achtereenvolgens de volgende categorieën voor subsidie in aanmerking:
a. aanvragen voor af te ronden lopende projecten, waarvoor vóór 1 januari 2014 opdracht is verleend aan de partij die de geluidwerende maatregelen zal uitvoeren;
b. aanvragen die alle woningen als bedoeld in artikel 44 betreffen die zijn gelegen binnen de betrokken gemeente, ten aanzien waarvan nog geen geluidwerende maatregelen zijn getroffen en met een maximum van 10 woningen;
c. alle overige aanvragen.
2. Indien het subsidieplafond wordt overschreden binnen een categorie als bedoeld in het eerste lid worden de aanvragen binnen die categorie gehonoreerd op volgorde van binnenkomst, waarbij aanvragen die op dezelfde dag binnenkomen worden aangemerkt als zijnde tegelijkertijd ontvangen.
3. Als het moment van binnenkomst van twee of meerdere aanvragen gelijk is, gaat de aanvraag met de meeste woningen, bedoeld in artikel 44, eerste lid, voor.
4. Aanvragen die het subsidieplafond doen overschrijden worden geweigerd.
1. Op de aanvraag tot subsidievaststelling is artikel 33a, eerste lid, van toepassing.
2. De subsidieontvanger stuurt de Minister voor 1 maart 2017 een verslag van het project, waarin ten minste zijn opgenomen:
a. de adressen van de woningen ten aanzien waarvan met de ontvangen subsidie geluidwerende maatregelen aan de gevel zijn getroffen;
b. de adressen van de woningen waarvan na onderzoek is gebleken dat het treffen van geluidwerende maatregelen aan de gevel niet meer nodig was.
c. de adressen van de woningen waarvan rechthebbenden ingevolge artikel 114a van de wet niet hebben toegestemd mee te werken aan het treffen van de geluidwerende maatregelen.
3. Van de termijn, genoemd in het tweede lid, kan op verzoek van de subsidieaanvrager worden afgeweken, indien de Minister hiermee voor 1 januari 2017 schriftelijk heeft ingestemd.
B
Bijlage 1 bij deze regeling wordt opgenomen in Bijlage B als formulier ISVG.
C
Bijlage 2 bij deze regeling wordt toegevoegd als Bijlage H.
De aanduiding van paragraaf 8 en de artikelen 44 tot en met 44g vervallen met ingang van 1 januari 2017.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Met dit formulier kan tot en met 1 oktober 2014 een aanvraag ingediend worden voor subsidie op basis van artikel 44, Ssv. Een subsidieaanvraag wordt geweigerd indien deze niet uiterlijk op 1 oktober 2014 is ingediend of op 15 oktober 2014 aangevuld en volledig is, inclusief de vereiste bijlagen. U dient uw aanvraag in te dienen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, p/a Bureau Sanering Verkeerslawaai, Postbus 97, 3440 AB, Woerden.
Aanvrager |
|
Postadres |
|
Postcode |
|
Contactpersoon |
|
Telefoonnummer |
|
Datum binnenkomst aanvraag |
In te vullen door medewerker BSV |
Onder welke categorie uit artikel 44e, eerste lid, van de Subsidieregeling valt uw aanvraag (eerste lid, onderdeel a, b of c)? |
a / b / c1 |
Indien categorie b: aan hoeveel woningen zijn nog geen geluidwerende maatregelen getroffen? (maximaal 10) |
|
Hoeveel woningen, als bedoeld in artikel 44, eerste lid, zijn gelegen binnen uw gemeentegrenzen? (inclusief reeds van maatregelen voorzien) |
Doorhalen wat niet van toepassing is, als u meerdere categorieën aanvraagt dient u voor iedere categorie afzonderlijk een aanvraag in te dienen.
Hoeveel subsidie vraagt u aan? |
€ |
Hoeveel woningen verwacht u met dit subsidiebedrag te kunnen voorzien van geluidwerende maatregelen aan de gevel? |
|
Indien u meerdere subsidieaanvragen op basis van artikel 44 indient: Wat is het totaalbedrag van de ingediende subsidieaanvragen? (Dit bedrag mag het bepaalde in bijlage H bij de Ssv niet overschrijden) |
€ |
– Indien u subsidie aanvraagt ten behoeve van het afmaken van een lopend project (artikel 44e, eerste lid, onderdeel a), dient u bij uw aanvraag de opdrachtverlening aan de partij die de geluidwerende maatregelen zal gaan uitvoeren, gedateerd vóór 1 januari 2014, te overleggen. Een subsidieaanvraag zonder deze bijlage wordt als incompleet beschouwd en wordt derhalve geweigerd.
– Indien van toepassing: machtiging tot indienen van aanvraag (zie 5).
Ondergetekende verklaart dat:
– het onderhavig aanvraagformulier naar waarheid is ingevuld;
– niet al eerder ten laste van het Rijk maatregelen zijn getroffen;
– de geluidwerende maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd getroffen worden voor 1 januari 2017; en
– zij gemachtigd zijn namens het gemeentebestuur deze aanvraag in te dienen (indien van toepassing: machtiging bijvoegen).
..............................................
(handtekening(en) aanvrager(s))
Tabel, behorende bij artikel 44b, eerste lid.
Aantal woningen als bedoeld in artikel 44, eerste lid, binnen de gemeentegrenzen van de subsidieaanvrager |
Maximum subsidiebedrag (in euro) |
---|---|
Meer dan 5.000 |
2.500.000,– |
Meer dan 1.000 |
1.000.000,– |
Meer dan 200 |
500.000,– |
Meer dan 100 en minder dan 200 |
250.000,– |
Minder dan 100 |
100.000,– |
Sinds 2000 is er op grond van hoofdstuk 3 van de Wet stedelijke vernieuwing een investeringsbudget in het leven geroepen, genaamd Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Op basis hiervan kon de Minister aan gemeenten een investeringsbudget verstrekken ten behoeve van de uitvoering van het gemeentelijke beleid inzake stedelijke vernieuwing. Sinds 2000 zijn er in drie ronden middelen verdeeld over gemeenten (ISV-1, ISV-2 en ISV-3). Als onderdeel van het investeringsbudget is vanaf 2003 in totaal 310 miljoen euro beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de aanpak van woningen op hun A-lijst. De A-lijst is een verzameling van alle bij de Minister gemelde saneringswoningen die op 1 maart 1986 een geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai ondervonden van 65 dB(A) of hoger en waar gevelmaatregelen door de gemeente als enige oplossing werden gezien. Omdat deze woningen gesaneerd worden via het ISV, zijn deze woningen op grond van artikel 126, tweede lid, van de Wet geluidhinder (Wgh) uitgezonderd van financiering ten laste van het Rijk via de Wet geluidhinder.
2014 is het laatste jaar waarin gemeenten op grond van het ISV-3 nog middelen ontvangen voor sanering van de A-lijst. Vanaf 2015 is het de bedoeling dat voor de sanering van A-lijst woningen weer subsidie kan worden aangevraagd via het reeds bestaande regime van de Wgh en de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv). Op dit moment is een wijziging van artikel 126, tweede lid, van de Wgh in voorbereiding die dat mogelijk maakt.
Tot deze wijziging een feit is, is het echter wenselijk om gemeenten in staat te stellen lopende projecten af te ronden en te faciliteren bij de sanering van de resterende A-lijst woningen. Zo ontstaat er geen vertraging in de uitvoering, omdat gemeenten pas medio 2015 weten of ze in aanmerking komen voor een subsidie. Immers, onder de Ssv kunnen aanvragen tot 1 februari 2015 worden ingediend waarna op uiterlijk 1 juni 2015 uitsluitsel wordt gegeven of de aanvraag wordt gehonoreerd. Bovendien zullen gemeenten die onder het ISV een uitvoeringspraktijk hebben ontwikkeld die niet geheel voldoet aan de regelgeving onder de Ssv, moeten omschakelen naar een werkwijze die wel op de Ssv aansluit.
Deze regeling dient ertoe deze en mogelijk andere overgangsperikelen op te vangen en om de omschakeling van ISV naar Ssv zo soepel mogelijk te laten verlopen. De regeling houdt in dat gemeenten een budget kunnen aanvragen waarmee ze hetzij een al lopend ISV-project kunnen afmaken, dan wel nog een nieuw project kunnen starten. Voor de regeling is op aanvraag een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar.
Gemeenten kunnen met gebruikmaking van deze regeling subsidie aanvragen voor de in hun gemeente resterende A-lijst woningen. Deze aanvragen worden verdeeld in drie categorieën: (a) aanvragen voor af te ronden lopende projecten, (b) aanvragen die alle resterende A-lijst woningen van een gemeente bevatten en (c) nieuwe aanvragen. Gemeenten kunnen per categorie één subsidieaanvraag indienen. Het totaal van de verleende subsidieaanvragen mag het bedrag, zoals bepaald in bijlage H, niet overschrijden. De hoogte van het maximale subsidiebedrag is gerelateerd aan het totale aantal woningen op de A-lijst, inclusief de woningen die al gesaneerd zijn. De regeling is gericht op afronding van de projecten die voor subsidiëring in aanmerking komen voor 1 januari 2017.
De procedure verloopt via een tender. Deze tender zier er als volgt uit:
Tot en met 1 oktober 2014: gemeenten kunnen aanvragen indienen. De datum van binnenkomst wordt geregistreerd. Als aanvragen niet compleet zijn, wordt gemeenten verzocht deze vóór 15 oktober 2014 aan te vullen. Aanvragen die na 15 oktober 2014 niet compleet zijn, worden niet in behandeling genomen.
Tot 1 december 2014: Beoordeling van de aanvragen en verdeling van de subsidiegelden. Als het subsidieplafond niet wordt overschreden worden alle aanvragen gehonoreerd die aan de drempelcriteria voldoen. Als het subsidieplafond wel wordt overschreden worden de aanvragen als volgt geprioriteerd:
1. Categorie a (artikel 44e, eerste lid, onderdeel a)
2. Categorie b (artikel 44e, eerste lid, onderdeel b)
3. Categorie c (artikel 44e, eerste lid, onderdeel c)
Als het subsidieplafond wordt bereikt binnen een bepaalde categorie, worden de aanvragen binnen die categorie als volgt geprioriteerd:
1. Volgorde van binnenkomst (op de dag nauwkeurig);
2. Bij binnenkomst op dezelfde dag: meeste A-lijst woningen binnen de gemeente.
Als een subsidieaanvraag het subsidieplafond doet overschrijden wordt deze geheel geweigerd.
Dit proces wordt herhaald tot het subsidieplafond gevuld is of er geen aanvragen meer zijn die binnen het plafond passen.
Voor 1 december 2014 wordt op alle aanvragen beslist en de aanvragen die worden gehonoreerd worden direct tot 95% bevoorschot. De verleende subsidie is budget gestuurd. Dat wil zeggen dat de gemeenten één bedrag krijgen om het beoogde aantal woningen te saneren. Er is geen verplichting om dit precieze aantal woningen te saneren. Als het beoogde aantal woningen niet wordt gehaald, zal de gemeente minder woningen moeten saneren, want de Minister kan het bedrag van de subsidieverlening niet ophogen.
Uiteindelijk moeten de projecten voor 1 januari 2017 zijn afgerond. In dat jaar moet de subsidie met gebruikmaking van artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet (ook wel het Sisa, Single information, Single audit genoemd) worden verantwoord en worden de subsidies vastgesteld. De gemeenten rapporteren aan de Minister welke woningen met het geld zijn gesaneerd. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan van deze termijn worden afgeweken. Een verzoek hiertoe moet met redenen omkleed, voor 1 januari 2017 door de Minister zijn ontvangen.
Vanwege het tijdelijke karakter van deze regeling is ervoor gekozen de paragraaf aan het einde van de Svv in te voegen, om verwarring met de reguliere saneringsartikelen te voorkomen.
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve- en bestuurlijke lasten, de inhoudelijke nalevingskosten of de handhaafbaarheid. De verplichting tot het saneren van A-lijst woningen volgt immers uit de Wet geluidhinder en de daaronder hangende regelgeving. Voor gemeenten worden dan ook geen extra verplichtingen in het leven geroepen.
Artikel 6, onderdeel c, van de Svv sluit A-lijst woningen uit van subsidiëring. Om dit onder de tijdelijke overgangsregeling ISV geluid wel mogelijk te maken, wordt in het eerste lid van dit onderdeel afgeweken. Feitelijk loopt deze wijziging hiermee vooruit op een wijziging die voor 1 januari 2015 gepland staat; de ISV-middelen voor geluid worden vanaf die datum via het reguliere regime van de Ssv verdeeld. Een wetswijziging van artikel 126 Wgh is hiertoe ook in voorbereiding.
Het eerste lid bepaalt op welke woningen deze regeling van toepassing is. Hierbij is aangesloten bij het tweede lid van artikel 126 Wgh. De woningen die aan de voorwaarden van dit artikel voldoen, zijn alle woningen die op de A-lijst staan. Aan de definiëring is toegevoegd dat sanering vanwege rijksinfrastructuur niet mogelijk is. Deze verloopt immers sinds 1 juli 2012 via de systematiek van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer.
Het tweede lid geeft aan dat de maatregelen moeten bevorderen dat het geluid binnen de woningen wordt teruggebracht tot 43 dB. Dit sluit aan bij de doelstelling die gold onder het ISV. Een verplichting is niet reëel omdat het niet in alle gevallen mogelijk is het geluid tot 43 dB terug te brengen.
Ingevolge artikel 15.13, derde lid, van de Wet milieubeheer kunnen subsidieplafonds voor activiteiten op het gebied van milieubeheer worden vastgesteld. Artikel 44a voorziet in de vaststelling van het subsidieplafond voor deze tijdelijke regeling. Het subsidietijdvak loopt tot en met 31 december 2014.
Dit artikel bevat de zogenaamde drempelcriteria waaraan de subsidieaanvraag moet voldoen. Zo mag het totaal van de door één gemeente ingediende subsidieaanvragen niet boven een bepaald bedrag (bijlage H) uitkomen en mag slechts één aanvraag per categorie worden ingediend. Ook is bepaald dat de maatregelen voor 1 januari 2017 worden uitgevoerd. Hiermee wordt beoogd dat gemeenten een realistische subsidieaanvraag doen. Dat wil zeggen: een aanvraag voor maatregelen die binnen twee jaar ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.
In dit artikel wordt geregeld dat subsidieaanvragen die niet aan de drempelcriteria voldoen, niet voor 1 oktober 2014 zijn ingediend of niet op 15 oktober 2014 aangevuld en volledig zijn, niet in behandeling worden genomen. Dit is bedoeld om de procedure zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Het verleende subsidiebedrag wordt direct tot 95% bevoorschot, zodat gemeenten meteen aan de slag kunnen met de woningen. Vooral voor lopende projecten (categorie a) zullen gemeenten de subsidiegelden direct nodig hebben om de maatregelen af te kunnen ronden. De projecten die beogen de laatste woningen op de A-lijst te saneren (categorie b) zijn dermate klein dat daar niet onmiddellijk problemen verwacht worden. Omwille van de uitvoerbaarheid van de regeling is er toch voor dezelfde bevoorschotting gekozen.
In dit artikel is de vaststelling van de subsidie via SiSa geregeld. Tegelijkertijd met deze verantwoording wordt een beknopt verslag van de behaalde resultaten overgelegd aan de Minister, waarna de resterende 5% van het subsidiebedrag zal worden uitbetaald.
Het formulier ISVG dient gebruikt te worden om de aanvraag in te dienen. Het formulier is erop gericht om de subsidieaanvragen voor aanvragers en de beoordeling en prioritering door de Minister te vereenvoudigen. Aanvullingen van het formulier die volgens de regeling of het formulier zelf niet vereist zijn, worden niet op prijs gesteld.
De tabel in de bijlage dient ertoe de beschikbare subsidiegelden op een eerlijke manier te verdelen. Gemeenten met relatief veel A-lijst woningen kunnen relatief meer middelen aanvragen dan gemeenten met minder A-lijst woningen.
In artikel II is de looptijd van de onderhavige paragraaf aangegeven. De subsidieregeling kent ook nog de artikelen 45 en 46, deze komen hierdoor niet te vervallen.
De nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 augustus 2014 en wijkt daarmee af van de in het Kabinetsstandpunt inzake de Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunten.
In dit geval stuit het niet in acht nemen van de minimale invoeringstermijn van twee maanden en van de vaste verandermomenten niet op bezwaren, omdat de direct betrokkenen, de gemeenten, al geruime tijd op de hoogte zijn van deze wijziging en een zo spoedig mogelijke inwerkingtreding wensen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Aanvragen die op 15 oktober 2014, niet voldoen aan de voorwaarden, genoemd in artikel 44b Ssv, worden niet in behandeling genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-17566.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.