TOELICHTING
1. Algemeen
De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2013
vanwege groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) van rijbanen A en B van Schiphol.
In de periode 21 mei tot en met 2 juni 2013 wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de
hemelwaterafvoer van rijbaan B. Het groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer van rijbaan
A wordt uitgevoerd in de periode van 10 tot en met 23 juni 2013. Uit recente inspecties
van het HWA-stelsel is naar voren gekomen dat o.a. een aantal buizen dusdanig verslechterd
zijn dat tot vervanging of versterking moet worden overgegaan. De regeling bevat eveneens
een vrijstelling van de regels voor het baan- en luchtruimgebruik uit het Luchthavenverkeersbesluit
Schiphol (LVB). De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van
het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende
stoffen conform de wettelijke berekeningsmethodiek door het vliegverkeer. Hieronder
wordt ingegaan op de achtergrond van en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen
van vervangende grenswaarden.
Gedurende de periode van het groot baanonderhoud wordt tevens het experiment met het
nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol uitgevoerd. Het nieuwe normen-
en handhavingsstelsel stelt regels aan het baangebruik. Doel van het stelsel is de
operatie van Schiphol uitvoerbaar te houden ten behoeve van het accommoderen van de
netwerkkwaliteit met zo min mogelijk geluidhinder voor de omgeving. De uitwerking
van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel is gegeven in het advies van de Alderstafel
van 19 augustus 2010. In dit advies is een zogeheten preferentievolgorde van baancombinaties
opgenomen, de zogeheten preferentietabel. Voor de situatie dat een baan langere tijd
buiten gebruik is, is een afwijkende baanpreferentietabel opgenomen. Tijdens het geplande
groot baanonderhoud zal bezien worden in hoeverre deze preferentietabel werkbaar is
en het gewenste effect heeft.
De in de onderhavige regeling opgenomen vervangende grenswaarden geluid zijn de waarden
die nodig zijn in verband met het groot baanonderhoud. Voor het experiment met het
nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol is een experimenteerregeling op
grond van artikel 8.23a Wet luchtvaart in voorbereiding. In deze experimenteerregeling
zullen nieuwe vervangende grenswaarden geluid worden opgenomen. Bij de berekening
van de vervangende grenswaarden geluid voor het experiment in die regeling zal rekening
worden gehouden met de grenswaarden die alsdan reeds gelden op grond van de onderhavige
regeling voor groot baanonderhoud.
2. De aanvraag
Op 11 april 2013 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant)
bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend voor vervangende
grenswaarden voor het gebruiksjaar 2013. De aanleiding is het groot onderhoud aan
de hemelwaterafvoer (HWA) van rijbanen A en B. Bovendien heeft de exploitant een aanvraag
ingediend voor een ontheffing van de regels voor de baanopeningstijden, te weten het
starten vanaf de Buitenveldertbaan (in beide richtingen) en het landen op de Schiphol
Oostbaan in zuidwestelijk richting.
Als gevolg hiervan kan een tijdelijke wijziging van het baangebruik optreden waardoor
het verkeer in het gebruiksjaar 2013 anders zal worden afgewikkeld dan in het LVB
is aangenomen. De exploitant heeft aangegeven dat de luchtvaartsector hierbij niet
(volledig) de baanpreferentie zal hanteren zoals die is afgesproken aan de Alderstafel.
Het ministerie heeft aangegeven het al dan niet gebruiken van deze preferentievolgorde
niet bij deze onderhoudssituatie te beoordelen, maar mee te nemen in de evaluatie
van het nieuwe normen en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol.
3. Wettelijk kader
Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu de in het LVB vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden
dan wel vrijstelling van regels verlenen, indien ten gevolge van groot onderhoud van
een baan of een rijbaan met direct gevolg voor het gebruik van een baan het normale
gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft
gevallen waarin ten gevolge van het groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt
kan worden waardoor het wenselijk is het vluchtpatroon op de overblijvende banen te
wijzigen.
4. Beoordeling
Voorop staat dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van de mainport voor
de internationale bereikbaarheid en de belangen van de omgeving van Schiphol. De noodzaak
van een goed onderhouden banenstelsel wordt onderschreven. Dit is van groot belang
voor een veilig en adequaat functionerend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag
van 11 april 2013 ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten
voor het gebruiksjaar 2013’ heeft de exploitant de technische noodzaak van het onderhoud
aan de hemelwaterafvoer van rijbanen A en B aangetoond en heeft de exploitant aangetoond
dat er geen mogelijkheid is om de werkzaamheden uit te stellen naar een later operationeel
planjaar.
Uit recente inspecties van het HWA-stelsel van rijbanen A en B is naar voren gekomen
dat o.a. een aantal buizen dusdanig verslechterd zijn dat tot vervanging of versterking
moet worden overgegaan.
Tijdens het groot onderhoud van rijbaan B is de Kaagbaan niet bruikbaar omdat de werkzaamheden
binnen de invloedssfeer van deze baan plaatsvinden. Gedurende het groot onderhoud
van rijbaan A zal niet simultaan worden gestart of geland op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan
(starten 36L en 36C en landen 18R en 18C) omdat dit tot ernstige congestie van het
taxiënd verkeer zou leiden, met grote vertragingen en economische schade voor de hub-operatie
als gevolg. Als gevolg van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zal, door gewijzigd
baan- en routegebruik, een herverdeling van de geluidsbelasting in de handhavingspunten
optreden. Het afwijkende baangebruik tijdens het groot onderhoud is aanleiding voor
de exploitant om, op basis van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart, een aanvraag in
te dienen voor vervangende grenswaarden voor de geluidsbelasting in de handhavingspunten
op Schiphol. Daarnaast is vrijstelling aangevraagd van regels voor het baan- en luchtruimgebruik
uit het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB).
De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart.
Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd
op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken
dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten
voor de berekeningen juist zijn.
De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) is door Schiphol op de hoogte gesteld
van de aanvraag voor vervangende grenswaarden in verband met het groot baanonderhoud.
Omdat de aanvraag al is beoordeeld door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport,
heeft geen separate uitvoerings- en handhavingstoets plaatsgevonden.
5. Werkingsduur
De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2013 (dat is de periode
1 november 2012 tot en met 31 oktober 2013). Deze periode is nodig voor de vervangende
grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar
gelden.
6. Lasten voor burgers en bedrijven
De regeling leidt niet tot extra lasten en is derhalve niet aan Actal voorgelegd.
Artikelsgewijs
Artikel 1
Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol
van 11 april 2013 (nr. 020-2013-D CD). Het betreft hier grenswaarden die in de plaats
treden van de grenswaarden uit bijlage 2 van het LVB. De grenswaarden voor de nacht
uit bijlage 3 van het LVB worden vervangen door de in de onderhavige regeling opgenomen
grenswaarden.
In de onderstaande figuren zijn de verschillen tussen de grenswaarden in de onderhavige
regeling en de grenswaarden zonder groot baanonderhoud aangegeven. Een staafje boven
de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van
het onderhavige groot baanonderhoud, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging
aan.
Artikel 2
Tijdens het groot onderhoud aan rijbaan B wordt voor de periode dat de Kaagbaan niet
inzetbaar voor starts of landingen vrijstelling verleend van het verbod gedurende
de nacht (23:00–06:00 uur) vanaf de Buitenveldertbaan (baan 09 of baan 27) te starten.
Met deze vrijstelling wordt voorkomen dat zich tijdens de nacht (23:00–06:00 uur)
bij harde westen- of oostenwind de situatie kan voordoen dat geen baan beschikbaar
is waarop veilig kan worden gestart.
Tevens wordt vrijstelling verleend van het verbod gedurende de nacht (23:00–06:00
uur) te landen op de Oostbaan (baan 22). Deze vrijstelling zorgt ervoor dat op de
Oostbaan kan worden geland wanneer baan 27 als startbaan moet worden ingezet. Daarnaast
wordt voorkomen dat niet op Schiphol kan worden geland, indien bij zeer sterke wind
uit het zuidwesten op geen van de andere landingsbanen veilig kan worden geland.
Artikel 4
De regeling treedt in werking op de dag na publicatie. Vanwege het feit dat de regeling
voor het einde van het gebruiksjaar in werking moet treden, wordt afgeweken van de
vier vaste verandermomenten per jaar die door het Rijk voor ministeriële regelingen
worden gehanteerd. De regeling vervalt op 1 november 2013, zijnde de start van het
nieuwe gebruiksjaar.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld.