Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 15 mei 2013, nr. IENM/BSK-IENM/BSK-2013/91715, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden in verband met groot baanonderhoud aan de rijbanen A en B (Tijdelijke regeling groot baanonderhoud rijbanen A en B)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol gelden voor het gebruiksjaar 2013, zijnde de periode van 1 november 2012 tot en met 31 oktober 2013, voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,81

    (56,81)

    2

    100.475

    472.525

    57,45

    (58,54)

    3

    104.150

    474.925

    58,60

    (59,60)

    4

    106.325

    477.125

    58,23

    (59,23)

    5

    108.875

    478.725

    57,94

    (58,94)

    6

    109.675

    481.125

    58,10

    (59,10)

    7

    107.625

    486.025

    57,62

    (58,62)

    8

    107.725

    489.075

    58,59

    (59,59)

    9

    107.725

    492.100

    57,04

    (58,04)

    10

    108.525

    495.350

    59,22

    (60,22)

    11

    109.175

    498.100

    58,76

    (59,76)

    12

    109.550

    500.725

    58,44

    (59,44)

    13

    110.250

    503.025

    57,46

    (58,46)

    14

    110.775

    500.550

    56,80

    (57,80)

    15

    110.575

    496.725

    57,94

    (58,94)

    16

    111.750

    491.425

    56,85

    (57,85)

    17

    111.825

    487.425

    56,89

    (57,89)

    18

    111.950

    485.275

    60,91

    (61,91)

    19

    113.625

    482.275

    54,13

    (55,13)

    20

    116.175

    481.925

    58,89

    (59,89

    21

    119.050

    481.900

    57,68

    (58,68)

    22

    122.025

    481.450

    57,66

    (58,66)

    23

    118.800

    481.050

    56,95

    (57,95)

    24

    114.525

    476.925

    57,59

    (58,59)

    25

    116.100

    474.050

    57,92

    (58,92)

    26

    113.575

    472.550

    55,56

    (56,56)

    27

    112.500

    468.500

    56,33

    (57,33)

    28

    112.600

    472.325

    55,72

    (56,72)

    29

    112.525

    475.400

    57,11

    (58,11)

    30

    110.475

    475.250

    58,71

    (59,71)

    31

    108.600

    475.075

    58,75

    (59,75)

    32

    110.150

    471.075

    57,58

    (58,58)

    33

    106.800

    471.150

    56,68

    (57,68)

    34

    103.400

    472.225

    57,23

    (58,23)

    35

    98.400

    470.300

    56,99

    (57,99)

  • 2. In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol gelden voor het gebruiksjaar 2013, zijnde de periode van 1 november 2012 tot en met 31 oktober 2013, voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,78

    (53,78)

    2

    104.150

    474.925

    50,22

    (51,22)

    3

    105.750

    476.600

    47,71

    (48,71)

    4

    108.875

    478.725

    47,65

    (48,65)

    5

    108.025

    485.875

    52,19

    (53,19)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,50

    (49,50)

    9

    109.675

    504.850

    46,82

    (47,82)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,54

    (51,54)

    14

    110.175

    488.550

    52,45

    (53,45)

    15

    118.825

    481.650

    52,38

    (53,38)

    16

    120.250

    481.500

    51,29

    (52,29)

    17

    118.825

    481.350

    52,35

    (53,35)

    18

    111.000

    476.350

    48,44

    (49,44)

    19

    109.175

    474.600

    46,34

    (47,34)

    20

    110.750

    471.600

    46,87

    (47,87)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,47

    (45,47)

    23

    109.500

    468.025

    46,46

    (47,46)

    24

    106.000

    471.050

    46,02

    (47,02)

    25

    100.475

    472.525

    48,64

    (49,64)

Artikel 2

Gedurende de periode dat de Kaagbaan niet bruikbaar is als gevolg van groot onderhoud aan de toeritten van deze baan wordt dagelijks tussen 23.00 en 6.00 uur vrijstelling verleend van artikel 3.1.5, vierde lid, van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol met betrekking tot starts vanaf de Buitenveldertbaan en landingen op de Oostbaan.

Artikel 3

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot baanonderhoud rijbanen A en B.

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waar zij wordt geplaatst en vervalt op 1 november 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

TOELICHTING

1. Algemeen

De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2013 vanwege groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) van rijbanen A en B van Schiphol. In de periode 21 mei tot en met 2 juni 2013 wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de hemelwaterafvoer van rijbaan B. Het groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer van rijbaan A wordt uitgevoerd in de periode van 10 tot en met 23 juni 2013. Uit recente inspecties van het HWA-stelsel is naar voren gekomen dat o.a. een aantal buizen dusdanig verslechterd zijn dat tot vervanging of versterking moet worden overgegaan. De regeling bevat eveneens een vrijstelling van de regels voor het baan- en luchtruimgebruik uit het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB). De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende stoffen conform de wettelijke berekeningsmethodiek door het vliegverkeer. Hieronder wordt ingegaan op de achtergrond van en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen van vervangende grenswaarden.

Gedurende de periode van het groot baanonderhoud wordt tevens het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol uitgevoerd. Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel stelt regels aan het baangebruik. Doel van het stelsel is de operatie van Schiphol uitvoerbaar te houden ten behoeve van het accommoderen van de netwerkkwaliteit met zo min mogelijk geluidhinder voor de omgeving. De uitwerking van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel is gegeven in het advies van de Alderstafel van 19 augustus 2010. In dit advies is een zogeheten preferentievolgorde van baancombinaties opgenomen, de zogeheten preferentietabel. Voor de situatie dat een baan langere tijd buiten gebruik is, is een afwijkende baanpreferentietabel opgenomen. Tijdens het geplande groot baanonderhoud zal bezien worden in hoeverre deze preferentietabel werkbaar is en het gewenste effect heeft.

De in de onderhavige regeling opgenomen vervangende grenswaarden geluid zijn de waarden die nodig zijn in verband met het groot baanonderhoud. Voor het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol is een experimenteerregeling op grond van artikel 8.23a Wet luchtvaart in voorbereiding. In deze experimenteerregeling zullen nieuwe vervangende grenswaarden geluid worden opgenomen. Bij de berekening van de vervangende grenswaarden geluid voor het experiment in die regeling zal rekening worden gehouden met de grenswaarden die alsdan reeds gelden op grond van de onderhavige regeling voor groot baanonderhoud.

2. De aanvraag

Op 11 april 2013 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant) bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend voor vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2013. De aanleiding is het groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) van rijbanen A en B. Bovendien heeft de exploitant een aanvraag ingediend voor een ontheffing van de regels voor de baanopeningstijden, te weten het starten vanaf de Buitenveldertbaan (in beide richtingen) en het landen op de Schiphol Oostbaan in zuidwestelijk richting.

Als gevolg hiervan kan een tijdelijke wijziging van het baangebruik optreden waardoor het verkeer in het gebruiksjaar 2013 anders zal worden afgewikkeld dan in het LVB is aangenomen. De exploitant heeft aangegeven dat de luchtvaartsector hierbij niet (volledig) de baanpreferentie zal hanteren zoals die is afgesproken aan de Alderstafel. Het ministerie heeft aangegeven het al dan niet gebruiken van deze preferentievolgorde niet bij deze onderhoudssituatie te beoordelen, maar mee te nemen in de evaluatie van het nieuwe normen en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol.

3. Wettelijk kader

Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de in het LVB vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden dan wel vrijstelling van regels verlenen, indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan of een rijbaan met direct gevolg voor het gebruik van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft gevallen waarin ten gevolge van het groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt kan worden waardoor het wenselijk is het vluchtpatroon op de overblijvende banen te wijzigen.

4. Beoordeling

Voorop staat dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van de mainport voor de internationale bereikbaarheid en de belangen van de omgeving van Schiphol. De noodzaak van een goed onderhouden banenstelsel wordt onderschreven. Dit is van groot belang voor een veilig en adequaat functionerend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag van 11 april 2013 ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten voor het gebruiksjaar 2013’ heeft de exploitant de technische noodzaak van het onderhoud aan de hemelwaterafvoer van rijbanen A en B aangetoond en heeft de exploitant aangetoond dat er geen mogelijkheid is om de werkzaamheden uit te stellen naar een later operationeel planjaar.

Uit recente inspecties van het HWA-stelsel van rijbanen A en B is naar voren gekomen dat o.a. een aantal buizen dusdanig verslechterd zijn dat tot vervanging of versterking moet worden overgegaan.

Tijdens het groot onderhoud van rijbaan B is de Kaagbaan niet bruikbaar omdat de werkzaamheden binnen de invloedssfeer van deze baan plaatsvinden. Gedurende het groot onderhoud van rijbaan A zal niet simultaan worden gestart of geland op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan (starten 36L en 36C en landen 18R en 18C) omdat dit tot ernstige congestie van het taxiënd verkeer zou leiden, met grote vertragingen en economische schade voor de hub-operatie als gevolg. Als gevolg van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zal, door gewijzigd baan- en routegebruik, een herverdeling van de geluidsbelasting in de handhavingspunten optreden. Het afwijkende baangebruik tijdens het groot onderhoud is aanleiding voor de exploitant om, op basis van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart, een aanvraag in te dienen voor vervangende grenswaarden voor de geluidsbelasting in de handhavingspunten op Schiphol. Daarnaast is vrijstelling aangevraagd van regels voor het baan- en luchtruimgebruik uit het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB).

De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart. Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) is door Schiphol op de hoogte gesteld van de aanvraag voor vervangende grenswaarden in verband met het groot baanonderhoud. Omdat de aanvraag al is beoordeeld door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, heeft geen separate uitvoerings- en handhavingstoets plaatsgevonden.

5. Werkingsduur

De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2013 (dat is de periode 1 november 2012 tot en met 31 oktober 2013). Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden.

6. Lasten voor burgers en bedrijven

De regeling leidt niet tot extra lasten en is derhalve niet aan Actal voorgelegd.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 11 april 2013 (nr. 020-2013-D CD). Het betreft hier grenswaarden die in de plaats treden van de grenswaarden uit bijlage 2 van het LVB. De grenswaarden voor de nacht uit bijlage 3 van het LVB worden vervangen door de in de onderhavige regeling opgenomen grenswaarden.

In de onderstaande figuren zijn de verschillen tussen de grenswaarden in de onderhavige regeling en de grenswaarden zonder groot baanonderhoud aangegeven. Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van het onderhavige groot baanonderhoud, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.

Artikel 2

Tijdens het groot onderhoud aan rijbaan B wordt voor de periode dat de Kaagbaan niet inzetbaar voor starts of landingen vrijstelling verleend van het verbod gedurende de nacht (23:00–06:00 uur) vanaf de Buitenveldertbaan (baan 09 of baan 27) te starten. Met deze vrijstelling wordt voorkomen dat zich tijdens de nacht (23:00–06:00 uur) bij harde westen- of oostenwind de situatie kan voordoen dat geen baan beschikbaar is waarop veilig kan worden gestart.

Tevens wordt vrijstelling verleend van het verbod gedurende de nacht (23:00–06:00 uur) te landen op de Oostbaan (baan 22). Deze vrijstelling zorgt ervoor dat op de Oostbaan kan worden geland wanneer baan 27 als startbaan moet worden ingezet. Daarnaast wordt voorkomen dat niet op Schiphol kan worden geland, indien bij zeer sterke wind uit het zuidwesten op geen van de andere landingsbanen veilig kan worden geland.

Artikel 4

De regeling treedt in werking op de dag na publicatie. Vanwege het feit dat de regeling voor het einde van het gebruiksjaar in werking moet treden, wordt afgeweken van de vier vaste verandermomenten per jaar die door het Rijk voor ministeriële regelingen worden gehanteerd. De regeling vervalt op 1 november 2013, zijnde de start van het nieuwe gebruiksjaar.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

Naar boven